اسلام و نظریه صلح و جنگ عادلانه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، یکشنبهشب در کنفرانس بینالمللی «صلح و عدالت» با تأکید بر بازخوانی اندیشههای مقام معظم رهبری در حوزه صلح و عدالت که بهصورت وبینار برگزار شد، گفت: در باب جنگ و صلح سه نظریه وجود دارد.
وی درباره نظریه اول یعنی اصالت جنگ، عنوان کرد: برخی متفکران غربی معتقد هستند جنگ یک واقعیت است و باید پذیرفته شود؛ همچنین بعضی فلاسفه معتقد هستند که وضع طبیعی بشر جنگ است.
حجت الاسلام والمسلمین شهریاری در ادامه بابیان اینکه بعضی متفکران به صلح گرایی اعتقاد دارند، عنوان کرد: گاندی قائل به صلح گرایی بود و اعتقاد داشت که تنفر با تنفر رفع نمیشود؛ بعضی نیز به صلح مطلق اعتقاد دارند؛ این دو نظریه بر مبنای افراط و تفریط استوار است.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی جنگ و صلح عادلانه را صحیحترین نظریه بیان و اظهار داشت: اسلام نظریه جنگ و صلح عادلانه را اقامه کرده و در منابع و متون اسلامی بر این امر تأکید شده است؛ صلح و جنگ عادلانه نظریه چالشبرانگیز و نیازمند توضیح است.
وی بابیان اینکه در اسلام جغرافیای جهان به دو بخش تقسیم میشود، اظهار داشت: بخشی از جغرافیای جهان دارالاسلام و بخش دیگر دارالحرب نام دارد؛ دارالاسلام آن منطقه از جغرافیا است که مسلمانان در آن زندگی میکنند و دارالحرب منطقهای است که کفار در آن زندگی میکنند و علیه مسلمانان دست به مخاصمه و جنگ میزنند.
حجت الاسلام والمسلمین شهریاری بیان داشت: اسلام دستور داده اگر بین دو قوم مؤمن جنگ و نزاع سر گرفت بین آنان صلح ایجاد شود و این صلح مقید بر صلح عادلانه است؛ بنابراین در دارالاسلام اصل بر صلح استوار است اما اگر بین دو قوم مؤمن نزاع درگرفت باید بین آنان صلح عادلانه برقرار کرد.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: اما در دارالحرب که کفار علیه مسلمانان توطئه میکنند اسلام دستور به جهاد میدهد و اصل را بر جنگ میداند اما این جنگ نیز باید همانند صلح عادلانه باشد؛ یکی از شروط جنگ حضور امام عادل است.
وی افزود: البته در دارالحرب دو نوع جنگ اتفاق میافتد که نخست ممکن است این جنگ از سوی کفار آغاز شود که در اینجا مسلمانان موظف به دفاع هستند اما گاهی نیز جامعه اسلامی میبیند که دشمنان در حال تجهیز برای آغاز جنگ هستند در این هنگام مسلمانان میتوانند برای دفاع جنگ را آغاز کنند؛ دارالاسلام برای جنگ با دارالحرب باید نیت الهی داشته باشد.
حجت الاسلام والمسلمین شهریاری ادامه داد: همچنین احتمال پیروزی در جنگ، جنگ آخرین راهحل، اجتناب از کشتار ناتوانان و زنان، رعایت حقوق اسرا و ... از دیگر شرایطی است که به مسلمانان اجازه میدهد به کفار حمله کنند./813/پ202/ب1