۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۶۷۰۱۸۹
حجت‌الاسلام والمسلمین نجف‌لک‌زایی:

تأمین امنیت وظیفه نهاد دولت در جامعه اسلامی است

تأمین امنیت وظیفه نهاد دولت در جامعه اسلامی است
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) گفت: جامعه اسلامی ۵ نهاد دارد که یکی از آن‌ها نهاد دولت است و کار ویژه نهاد دولت، تأمین امنیت سایر نهادها است.
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) در جلسه اول سلسله برنامه‌های نخبه محور با موضوع دولت سازی اسلامی به مسأله دولت سازی اسلامی؛ ضرورت‌ها و راهبرد‌ها پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی با اشاره به قرار داشتن در هفته پژوهش، گفت: اهمیت پژوهش برای انسان از مشکلاتی که با آن‌ها درگیر هستند بر کسی پوشیده نیست. در همه عرصه‌ها به‌ویژه در عرصه علوم انسانی و با رویکرد جامعه سازی، دولت سازی و تمدن سازی، که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده و هست پژوهش مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی سپس در اهمیت تمدن اسلامی در بیانات رهبر انقلاب عنوان کرد: در آن مراحلی که برای تحقق اهداف اسلام ذکر فرموده‌اند اشاره کرده‌اند که ما باید ۵ مرحله را طی می‌کردیم درحالی که الآن از آن مراحل دو مرحله اصل انقلاب اسلامی و تشکیل نظام اسلامی طی شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) به ضرورت تبیین ضرورت‌ها پرداخت و عنوان کرد: ما سه واژه را در علوم سیاسی و این مباحث به کار می‌بریم و باید عنایت داشته باشید این سه واژه اهمیت دارد؛ اول واژه جمعیت، دوم واژه اجتماع و سوم واژه جامعه است.

وی در تبیین واژه جمعیت ادامه داد: ما واژه جمعیت را برای جایی به کار می‌بریم که مردم، در امری مشارکت می‌کنند برای مثال ما ۲۲ بهمن را داریم و برای حضور مردم در راهپیمایی مثل روز ۲۲ بهمن یا روز قدس از اصطلاح جمعیت استفاده می‌شود که برای مثال جمعیت کثیری در این راهپیمایی شرکت کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین لک‌زایی به تعریف واژه اجتماع پرداخت و تبیین کرد: ما گاهی نیز از اصطلاح اجتماع استفاده می‌کنیم و این واژه در جایی به کار می‌رود که یک جمعیتی در یک مکان خاص شکل بگیرد؛ برای مثال در میدان آزادی یا در یک مصلی که از این تشکل به اجتماع یا به تعبیر دقیق‌تر به اجتماع مدنی تعبیر می‌شود.  

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) در تبیین واژه جامعه تشریح کرد: زمانی جامعه شکل می‌گیرد که یک روابط و اتفاقاتی در جامعه رخ دهد؛ برای مثال اگر هزاران دختر و پسر در یک مکان جمع شوند هیچ گاه نهاد خانواده شکل نمی‌آید.

وی ادامه داد: خانواده یک کلی است و دارای اجزایی است که آن اجزاء هر کدام یک نقشی دارند نسبت به هم یک روابطی دارند و برای یک هدف خاصی شکل می‌گیرد و تحقق پیدا می‌کند، یک دختر و پسری که با آداب خاصی نسبت به هم تعهداتی را می‌پذیرند و یک تشریفاتی را برگزار می‌کنند و در آنجا شما می‌گویید نهاد خانواده شکل می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین لک‌زایی به عنوان کردن نهاد‌های زیرنظر جامعه پرداخت و ابراز کرد: یکی نهاد خانواده است که کار ویژه نهاد‌های خانواده تکثیر نسل و بقای نسل است، دوم نهاد اقتصاد است و کار ویژه نهاد اقتصاد تأمین معیشت است.

وی ادامه داد: سومین نهاد بهداشت است و کار ویژه نهاد بهداشت تأمین سلامت اعضای جامعه است و چهار نهاد تعلیم و تربیت و پنجمین نهاد نیز نهاد حکومت است یا چیزی که ما در اصطلاح دیگر می‌گوییم دولت که کار ویژه آن تأمین امنیت است./پ202/ب1
محمدحسین کتابی
ارسال نظرات