چند پیشنهاد به وزیر جدید آموزش و پرورش
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یوسف نوری سومین گزینه پیشنهادی رئیسی برای اتصدی وزارت بعد از ۹۵ روز بلاتکلیفی در انتخاب وزیر آموزش و پرورش بالاخره امروز با ۱۹۵ رای اعتماد نمایندگان مجلس به طور رسمی سکان هدایت این وزارتخانه را بر عهده گرفت.
نوری که از بین ۲۶۰ رای اخذ شده، ۱۹۰ رای موافق و ۵۷ رای مخالف توانست بالاخره لقب شانزدهمین وزیر آموزش و پرورش بعد از انقلاب را کسب کند.
آنطور که او در جلسه امروز مجلس گفت که «متأسفانه تاکنون آموزش و پرورش را به مسئلهای درون سازمانی تقلیل داده اند باید این نگرش تغییربه تربیت به عنوان دغدغه و امری ملی نگاه شود» همچنین او به موضوع سند تحول، همان گفتمان اصلی و نقشه راه آموزش و پرورش هم اشاره و بیان کرد: «برنامه زیرنظامهای سند تحول باید حدودًا تا یک سال به سرانجام میرسید، اما ۷ سال طول کشید و اهداف آموزشی دورههای تحصیلی نیز ۷ سال پیش تصویب شد و طبق فصل هشتم سند تحول باید پس از ۵ سال مورد بازنگری قرار بگیرند، اما نه تنها این موضوع اجرایی نشده بلکه پس از گذشت سالها تدوین و ترمیم نیز انجام نشده است».
اظهاراتی که روی کاغذ از چالشهای اصلی نظام تعلیم و تربیت سخن گفته و باید دید که در میدان عمل این موارد چه سرنوشتی پیدا میکند.
نیروی انسانی؛ ابر چالش وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم
ابراهیم سحرخیز معاون اسبق آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار آموزش و پرورش درباره چالشهای و ترسیم مسیر آینده برای وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: ابر چالش در آموزش و پرورش را میتوان به موضوع نیروی انسانی نسبت داد و با وجودی که حدود ٢۵٠ تا ٣٠٠ هزار معلم کم داریم، این موضوع جدیتر میشود.
او ادامه داد: این موضوع معلول بیتوجهی ٨ سال اخیر بوده است و روشهای جبران آن چندان قابل قبول نیست، بکارگیری مجدد بازنشستگان موجب میشود تا دیگر افراد بی انگیزه شود، همچنین اضافه تدریس در قالب نیروی حث التدریس تضمین کیفیت برای جبران کمبود نیست که امیدوارم آقای نوری بتواند آن را حل کند.
سحرخیر با اشاره به اینکه البته معضل ٨ ساله در عرض یکی دو سال رفع میشود و زمانبر است، اظهار کرد: برای رفع این مشکل باید از دانشگاه فهنگیان و رجایی بهره گرفت و این موضوع در حالی مطرح میشود که در شرایط کنونی ظرفیت دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی به جای تربیت نیرو بریای هنرستانها تبدیل به دانشگاه تولید مدرک دکتری و ارشد شده است.
به گفته سحرخیز، نگاه به دانشگاههای رجایی و فرهنگیان نباید نگاه از حیث تولید مدرک باشد، بله این دو دانشگاه، دانشگاههای مادر تخصصی تربیت معلم هستند؛ از طرف دیگر باید با سازمان امور اداری استخدامی سنگها را وا بکنیم و به اندازه کافی ردیف استخدامی بگیریم.
معضل بیانگیزگی در جامعه معلمان
به گفته معاون اسبق آموزش و پرورش، در شرایط فعلی معلمان فاقد انگیزه لازم برای ارتقای کیفیت هستند اگر امروز معلمان انگیزه ندارند موضوع معیشتی معلمان عامل این مشکل است، طبیعتا نمیتوانیم در حوزه کیفیت آموزش و پرورش حرفی برای گفتن داشته باشیم تا زمانی که رتبه بندی جدی دنبال شود و فقط نگاه سطحی به آن نداشه باشیم و این موضوع ممکن است معلمان را شارژ کند
او تصریح کرد: وقتی معلمان خودشان را با سایر اقشار مقایسه میکنند تا زمانی که مشکلات و شکاف پرداختی میان آنها با سایر اقشارحل نشود فضای رقابتی نمیتواند داشته باشد، معلمان یابد به سمت ارزشیابی با کیفیت و فنی سازی در حرفه خود بروند.
سحرخیز گفت: بزرگترین چالش در جذب، نگهداشت معلمان است؛ واگر معلم با توانمندی علمی به روز آشنا نشود آموزش و پرورش متحول نمیشود حرفهای آقای نوری در مورد تحول زیباست، اما انگیزه کار باید باشد و در غیر این صورت من از تحول مایوس هستم.
آموزش و پرورش ارزان اداره نشود!
کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به نگاه اقتصادی نوری برای آموزش و پرورش متذکر شد که امروز دنبال بودجه انقباضی هستیم، باید از هزینهها کم کنیم، اما باید بدانیم که آموزش و پرورش دستگاه مولد است و نباید ارزان اداره شود.
او همچنین بر مشارکت مردم در پیشرفت آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: در مدرسه باید تعلیم و تربیت اتفاق بیفتد و مردم در آن مشارکت کنند، اما نگاه کالایی نباید به مشارکت مردم داشته باشیم و به عنوان خصوصی سازی تلقی شود.
جوانگرایی در انتصابات با چاشنی تجربه
این کارشناس حوزه آموزش و پرورش درباره مواردی که ممکن است در مدیریت وزیر جدید چالش برانگیز باشد، گفت: جوانگرایی در آموزش و پرورش را قبول داریم، اما باید بدانیم که این وزارتخانه محل آزمون و خطا نیست و در انتصابات هم این موضوع باید مدنظر باشد که فرد مدارج کافی و تجربه کاری را داشته باشد.
او تاکید کرد: باید تغییرات حوزه ستادی اتفاق بیفتد و بارها اعلام کردیم به خانه تکانی نیاز دارد بنابراین نیروهای خلاق نیاز داریم.
سحرخیز همچنین به استقرار نظام جامع هدایت تحصیلی اشاره و تاکید کرد: این موضوع کمک میکند تا ارزشیابیها در آموزش و پرورش کیفیت بهتری پیدا کرده و مافیای کنکور هم تا حدی از میان برداشته شوند.