۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
کد خبر: ۶۹۷۶۵۳
از سوی معاون پژوهشی دانشگاه رضوی مطرح شد؛

پژوهش در راستای تامین نیازهای جامعه، آستان قدس و حوزه

پژوهش در راستای تامین نیازهای جامعه، آستان قدس و حوزه
خراسان رضوی - معاون پژوهشی دانشگاه رضوی با اشاره به برنامه های هفته پژوهش از پژوهش های این نهاد در راستای تامین نیاز جامعه، آستان قدس رضوی و حوزه سخن گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت الاسلام روشن ضمیر معاون پژوهشی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در نشست خبری هفته پژوهش در جمع اصحاب رسانه بیان داشت: زحمات شما در هفته کتاب و پژوهش پیرامون اطلاع رسانی فعالیت ها برای ما ارزشمند است کاری که در گذشته کمتر انجام شده است چراکه بسیاری از پژوهش هایی که در موسسات علمی آستان صورت گرفته بُرد رسانه ای لازم را نداشته و مردم از آنها بی اطلاع هستند حتی گاهی برخی از مدیران آستان قدس نیز از این فعالیت ها مطلع نشدند. امیدواریم به برکت حضور شما این اطلاع رسانی به خوبی انجام شود.

حجت الاسلام روشن ضمیر بیان داشت: دانشگاه رضوی در سال 63 تاسیس شد یک راه جدید در عرصه آموزش کشور بود اولین دانشگاهی بود که بعد انقلاب با رویکرد تلفیقی دروس حوزوی و دانشگاهی فعالیت خود را آغاز کرد. رسمیت دانشگاه در بحث آموزش عالی در سال 74 اتفاق افتاد.

وی افزود: در این دانشگاه یک برنامه سنگین آموزشی را دانشجویان به صورت همزمان می گذرانند به عنوان مثال در بخش کارشناسی حدود 200 واحد یا ارشد 110 واحد که اعم از دروس حوزوی و دانشگاهی است را آموزش می بینند.

معاون پژوهشی دانشگاه رضوی بیان داشت: دانشگاه با وجود اینکه نهادی علمی آموزشی است اما در زمینه پژوهش هم فعالیت دارد و محصولات  تولیدی در قالب پایان نامه و طرح ارائه، و در نهایت تبدیل به کتاب می شود. اعضای هیئت علمی هم خروجی های دانشگاه هستند که مدتی را با اساتید مدعو کار پیش رفت تا در نهایت مقصود حاصل شود چرا که هیچ الگویی در این زمینه نبود و کار جدیدی در عرصه تلفیق حوزه و دانشگاه صورت می گرفت.

پژوهش در راستای نیازهای حوزه علمیه و جامعه اسلامی

حجت الاسلام روشن ضمیر بیان داشت: برخی از پژوهش های دانشگاه رضوی ناظر به نیازهای حوزه های علمیه است می دانید که بسیاری از متون حوزوی قدیمی و تغییر و تحول در آنها کاری بسیار سخت است چرا که جهات متعدد در آن باید لحاظ شود اما دانشگاه رضوی بحمدالله در این زمینه دو اثر را روانه بازار کرده که یکی از آنها متن فقه الجواهر در شش مجلد است که زیر نظر مرحوم آیت الله شاهروی به سرانجام رسیده است.

وی افزود: در عرصه نیازهای جامعه اسلامی رویکرد دوسال اخیر دانشگاه رضوی با توجه به برنامه های تدوین شده رفع نیازهای جامعه اسلامی بوده که کتاب های آسیب های ادعایی حاکمیت دینی، علوم انسانی غربی و اسلامی، شبهه پژوهی فقه فضای مجازی در این بخش پیرامون تامین نیازهای جامعه اسلامی تدوین شده است.

پژوهش ناظر به نیازهای آستان قدس رضوی

معاون پژوهشی دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: در عرصه تامین نیازهای پژوهشی آستان قدس رضوی هم دانشگاه فعالیت هایی دارد در گذشته متمرکز بر پژوهش های بنیادین و نظری  بودیم اما رویکرد جدید دانشگاه حرکت به  سمت و سوی تامین نیازهای آستان قدس صورت گرفته است.

وی افزود: بر این اساس در سه حوزه وقف و نذر و زیارت اولویت پژوهش و تحقیق داریم  فعالیت های خوبی انجام شده از مهمترین آثار در این زمینه کتاب مهندسی قرارداد اجاره موقوفات است که کتابی بسیار خوب و در نوع خود در کشور بی نظیر است این محصول که  برای اولین بار در این زمینه تولید شده مورد عنایت ویژه تولیت معزز آستان قدس قرار گرفته که توصیه کردند مدیران آستان قدس همه این کتاب را مطالعه کنند. در هفته آینده نیز در 29 آذر با حضور مدیران آستان قدس این کتاب به نقد و بررسی گذاشته خواهد شد.

حجت الاسلام روشن ضمیر بیان داشت: کتاب تعیین جایگاه امامت از دیدگاه  امام رضا(ع) که هفته گذشته منتشر شده پایان نامه ای بود که تبدیل به کتابی ارزشمند شده است. کتاب ارزش های انسانی در سیره و سخن امام رضا(ع) هم به زودی چاپ می شود چهل روایت مربوط به ارزش های انسانی که صرف نظر از دین و رنگ و نژاد و ملیت و جنسیت برای همه انسانها محترم و ارزشمند است مثل دفاع از وطن و ناموس یا احسان و نیکی که از سال گذشته تا کنون به شش زبان ترجمه شده و 4 زبان آن آماده چاپ است.

وی افزود: کتاب بررسی و تحلیل روایات تفسیری امام رضا(ع) در دست اقدام است که حدود 19 پایان نامه در باب روایات تفسیری  امام رضا (ع) از چندسال گذشته در دانشگاه تدوین و حدود 900 روایت گردآوری شده که حدودا 5000 هزار صفحه است با حذف روایات و مباحث تکراری آن در حدود 4 هزار صفحه در ده جلد در دهه کرامت سال آینده رو نمایی می شود.

وی ادامه داد: کار دیگر 8 جلد کتاب در رابطه با شهدای دانشگاه رضوی است که 4 جلد آن با عنوان مجاوران خورشید با عنایت ویژه تولیت محترم و همکاری به نشر در نسخه نهایی تهیه شده است.

تاسیس دفتر خدمات پژوهشی

معاون پژوهشی دانشگاه رضوی بیان داشت: شبهه پژوهی قرآنی هم  در دانشگاه مورد توجه است چرا که این مورد اخیرا در فضای مجازی و رسانه بسیار دیده می شود یکی از استادان دانشگاه با توجه به تجربیات خود در این بخش، جلد اول آن را با عنوان شبهه پژوهی قرآن مربوط به مسائل اعتقادی در حدود 500 صفحه به چاپ رسانده است. دفتر دوم و سوم مربوط به شبهات اخلاقی اجتماعی و سیاسی آماده چاپ است دفتر چهارم آن نیز در باب اعلام قرآنی تا سال آینده آماده خواهد شد.

وی افزود: با حوزه علمیه نیز همکاری هایی داریم که نتایج آن اعلام می شود اما همکاری با مجموعه های درونی آستان قدس همانند بنیاد پژوهش ها از قدیم بوده که اکنون تقویت شده است. تاسیس دفتر خدمات پژوهشی هم از کارهای در دست مطالعه و تصویب ساختار است که با همکاری بنیاد انجام می شود. در این دفتر از کسانی که می خواهند در عرصه بین الملل پژوهش داشته باشند به زبان های غیر فارسی برای مجلات و چاپ کتب حمایت کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: با موسسات علمی خارجی در لبنان و عراق  سوریه و تونس همکاری را آغاز کردیم ازجمله حشدالشعبی که در قراردادی امضا شده برخی از آثار تولید شده در دانشگاه علوم اسلامی رضوی را به زبان عربی ترجمه می کنند تا بصورت مشترک منتشر شود.

وی افزود: در داخل کشور هم با همه موسساتی که در زمینه علوم انسانی و اسلامی فعال هستند منثل ستاد راهبری علوم انسانی در قم که اخیرا تاسیس شده همکاری داریم با بخش گفتمان انقلاب اسلامی در مجموعه انجمن های علمی حوزه نیز و با همایش های مختلف در کشور همکاری می کنیم پنجمین همایش تدوین اندیشه دفاعی امام خامنه ای یکی از آن مورد است که تولید بخشی از مقالات سفارشی آن به عهده دانشگاه رضوی گذاشته شده است.

حجت الاسلام روشن ضمیر گفت: در دانشگاه رضوی 10 مجله داریم که 4 مجله آن علمی پژوهشی با نام آموزه های قرآنی، فلسفه اسلامی، آموزه های فقه کیفری و حقوق مدنی با رتبه نسبتا خوب چاپ می شود 2 مجله علمی ترویجی به نام آموزه های حدیثی و پژوهش های اجتماعی و 4 مجله تخصصی که برای گرفتن رتبه از وزارت آماده شده که عناوین فقه عبادی، اقتصاد اسلامی، اسلام و حقوق بین الملل را دارند و برخی از آنها یک یا دوشماره منتشر شده است.

وی افزود: دو مرکز پژوهشی داریم مرکز وقف و نذر که آثار بسیار خوبی را در عرصه های مختلف چاپ کردند مرکز مطالعات اسلامی پیشرفته هم فعال است.

برنامه های هفته پژوهش دانشگاه رضوی

معاون پژوهشی دانشگاه رضوی گفت: برنامه های هفته پژوهش عبارتند از نشست علمی نقد و بررسی مولفه های جهانی  شدن از منظر اسلام که گروه اجتماعی  دانشگاه امروز برگزار می کند و سیمنار تحولات فرهنگی سیاسی سوریه با تاکید بر نهادهای علمی سوریه که یکشنبه 21 آذر ساعت 12 ظهر برگزار می شود.

وی افزود: نشست علمی بررسی قرارداد اجاره موقوفات دوشنبه و معرفی و رونمایی کتاب جایگاه امامت سه شنبه و نشست علمی نقد و بررسی کتاب درآمدی بر دانش غریب القران که نقش شیعه را در پیدایش این دانش بررسی می کند چهارشنبه برگزار خواهد شد و در نهایت تقدیر از پژوهشگران برتر دانشگاه را در صورت توفیق با حضور تولیت محترم آستان قدس خواهیم داشت.

وی در پایان گفت: نمایشگاه داخلی هم داریم در نمایشگاه هفته پژوهش آستان قدس که در کتابخانه برگزار می شود نیز خدمت علاقمندان هستیم./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات