۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۶۹۷۸۵۳
شهردار اصفهان مطرح کرد؛

اصفهان شهر اسلامی است / بازداشت ۱۲ نفر در راستای مبارزه با فساد

اصفهان شهر اسلامی است / بازداشت ۱۲ نفر در راستای مبارزه با فساد
اصفهان ـ قاسم زاده با تأکید بر ضرورت حفظ و ارتقای هویت اسلامی شهر اصفهان، گفت: هر قدر اصفهان زیباتر باشد و هرقدر رزق و روزی در اصفهان فراتر باشد اسلامی‌تر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان، ظهر امروز در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه، با بیان اینکه شعار این دوره مدیریت شهری اصفهان من شهری زندگی است، گفت: اصفهان من گویای تعلق، هویت و علاقه به سرزمینی به اسم اصفهان است، هرکسی که این احساس تعلق در وجودش باشد حق زندگی در این شهر را دارد، هرکسی خود را اصفهانی می‌داند فارق از تعلقات قومی به صرف زندگی در این شهر به این شهر وابسته است. وقتی می‌گوییم اصفهان شهر زندگی است به معنای تأمین نیازهای زندگی افراد در اصفهان است.

وی در ادامه افزود: شهر زندگی شهری است که علاوه بر غنی بودن از حیث زیستی و بیولوژیکی باید به ساکنین احساس امنیت بدهد، شهری که شهروند در آن احساس امنیت نکند شهر زندگی نخواهد بود، چه امنیت جسمانی، چه امنیت فکری و چه امنیت جسمی باید در شهر تأمین بشود. احساس عزت و احترام باید در شهر جاری باشد و همه باید احساس کنند مورد احترام هستند و هیچکس به هیچ وجه نباید مورد بی احترامی قرار بگیرد.

شهر زندگی نقطه پایان ندارد

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: وقتی می‌گوییم اصفهان من شهر زندگی یعنی در کنار هم زندگی کنیم، احساس امنیت کنیم و نسبت به هم احساس علاقه داشته باشیم، این یک مسیر است که نقطه انتهایی ندارد و باید به سمت خودشکوفایی بیشتر برویم، خودشکوفایی یعنی آغاز جوشش، بحث نیازهای زیست محیطی، احساس امنیت، تعلق و عزت و احترام یعنی آغاز یک جوشش که تمام نخواهد شد، تازه حیات مفهوم پیدا خواهد کرد، شهر زندگی نقطه پایان و حد یقف ندارد.

قاسم‌زاده با بیان اینکه باور دارم هرکسی در ادوار مختلف در اصفهام مسؤولیت داشته علیرغم تفاوت دیدگاه‌ها به دنبال خدمت به مردم بوده است، اظهار کرد: در این مسیر روی چند نقطه تمرکز داشتم، چیزهایی که فکر می‌کردم برای آینده شهر مهم است تحت عنوان میز با مدیریت خودم تعریف و تمام عوامل داخل و بیرون شهرداری را تلاش کردم بر سر این میزها قرار بدهم تا با یک همگرایی به سمت عملیاتی کردن حرکت کنیم. یکی از میزها میز محلات است، در این دوره مدیریت شهری تأکید بر تمرکز بر ارتقای کیفی محلات است، اصفهان ۲۰۰ محله دارد که برخی از این محلات از شرایط مناسبی برای زندگی برخوردار نیستند، مطالبه‌گران احتیاط کنند و لازم نیست هرکسی وارد شهر می‌شود محلات محرومی نظیر حصه را مقصد گردشگری آنها قرار بدهیم، قرار است هرساله سطح زندگی محلات محروم ارتقا پیدا کند و مردم ما طعم عدالت و قسط را در محلات محروم مزه کنند.

وی ادامه داد: از سال ۱۴۰۱ به صورت جدی‌تر وارد محلات خواهیم شد و هرسال تعدادی از این محلات ارتقای چندجانبه و متوازن پیدا خواهند کرد، همه بخش‌های توسعه‌ای شهرداری در کنار دیگر دستگاه‌ها وارد محلات خواهند شد و تلاش می‌کنیم سطح زندگی در محلات را ارتقا داده و شرایط بهتری را برای زندگی در محلات ایجاد کنیم. میز دوم میز فرهنگی است، با توجه به ذات و شخصیت شهر اصفهان و مدیریت شهری تلاش می‌کنیم اتفاقاتی در مدیریت شهری در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری در حوزه فرهنگی شکل بگیرد، بحث موزه شهر از مطالبات مردم است که محقق نشده و تلاش می‌کنیم موزه بزرگ شهر و موزه‌های موضوعی را در اصفهان دایر کنیم.

شهردار اصفهان با اشاره به ظرفیت‌های موجود در بافت فرسوده اصفهان در حوزه گردشگری، تصریح کرد: پیش بینی کرده‌ایم یک میدان مشاهیر در شهر به عنوان یک جاذبه گردشگری ایجاد بشود تا گردشگران با بزرگان ما آشنا بشوند و این موضوعی است که امروزه خلأ آن در شهر ما احساس می‌شود. میز سومی که تشکیل شده است میز هوشمندسازی است، چرخه تحول جهانی ما را به سمت هوشمندسازی برده است و الکترونیک سازی در شهر در نیمه اول سال ۱۴۰۱ ایجاد و با یک بازه زمانی فرآیند هوشمندسازی فعال خواهد شد. میز چهارم میز اقتصاد و سرمایه گذاری است، ما کارگزاران به تنهایی امکان مدیریت نداریم و باید شرایط به نحوی باشد که بخش سرمایه‌گذار جامعه چه داخلی چه خارجی در اداره شهر و سرمایه‌گذاری در مسائل حضور داشته باشند.

بازداشت 12 نفر در شهرداری اصفهان

قاسم زاده به بازداشت ۱۲ نفر از مدیران و مسوولان دارای فساد در شهرداری اصفهان از سوی نهادهای امنیتی و قضایی اشاره کرد و گفت: عزم مدیریت شهری مبارزه با فساد است. شهرداری را با ۵ هزار میلیارد تومان بدهی یا در حقیقت کسری بودجه تحویل گرفتیم، حدود ۵ هزار میلیارد اوراق مشارکت و وام در مدیریت شهری قبلی دریافت شده است و از امسال این اقساط آغاز خواهد شد، این مبلغ برخاسته از فساد مالی و بی انضباطی مالی نیست بلکه یک تقدیر مالی بوده که تلاش می‌کنیم طی چهار سال این بدهی‌ها را تسویه کنیم.

شهردار اصفهان در خصوص حمله هکری به تابلوهای ترافیکی شهرداری اصفهان اظهار کرد: هنوز گزارشی در خصوص ابعاد این حمله و منشأ آن به مدیریت شهری ارائه نشده است اما تدابیر جدی برای جلوگیری از رویدادهای نظیر آن اندیشیده شده است. در حوزه آب شهرداری از مطالبه‌گران حق آبه زاینده‌رود به عنوان یک حق آبه‌دار است.

در مباحثی نظیر فرونشست گاهی اغراق صورت می‌گیرد و اثرات منفی برای شهر دارد، اثرات منفی این موضوع بلافاصله در اخذ مجوز ساخت و ساز و سرمایه‌گذاری از سوی انبوه‌سازان مشاهده شد، گاهی خودمان را در معرض آسیب‌هایی قرار می‌دهیم که به آن شدت که برخی ابراز می‌کنند نیست، فرونشست مشکلی است که مختص به اصفهان نیست و نباید در این خصوص اغراق کرد و نباید بزرگ‌نمایی مشکلات موجب گریز سرمایه و بروز مشکلات در شهر اصفهان بشود.

اصفهان شهر اسلامی است

وی با بیان اینکه برخی افراد دیدگاه‌های من نسبت به شهر اسلامی را برنتابیدند، تصریح کرد: جامعه مانند انسان یک موجود زنده متشکل از جنس و روح است، وقتی می‌گوییم شهر اسلامی بخشی از آن مربوط به روح و کالبد شهر اصفهان است و شهر اصفهان یک شهر اسلامی از دیرباز است. غیر از مباحث کالبدی شهر یک جان و روح و روانی دارد که برای حرکت به سمت شهر اسلامی باید این جان و روح و روان را هم ببینیم که مبنای ما در این خصوص تحقق اسماء الحسنی در این شهر است، به میزان ظهور اسماء الحسنی در اصفهان این شهر به اسلامیت نزدیک می‌شود، هر قدر اصفهان زیباتر باشد اسلامی‌تر است، هرقدر رزق و روزی در اصفهان فراتر باشد اسلامی‌تر خواهد بود. برخی خیال می‌کنند وقتی می‌گوییم شهر اسلامی یعنی قرار است اتفاقات ناخوشایندی در سطح شهر رخ بدهد.

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: شخصیت اسلامی سهر اصفهان قابل انکار نیست، باید از شخصیت اصفهان صیانت کنیم، اگر به هر اصفهانی بگوییم اصفهان را توصیف کن اصفهان را یک شهر تاریخی، فرهنگی و مذهبی توصیف می‌کند، هویت اصفهان را نباید پنهان کرد و ما به دنبال صیانت از شهر اسلامی، فرهنگی و تاریخی اصفهان هستیم.

وی با بیان اینکه دنبال الگوی جدید در خصوص تعامل رسانه‌ها هستیم و آن الگوی جدید منابع مالی شهرداری در حوزه رسانه را مشخص خواهد کرد، گفت: قطعا الگوی ما مشابه شرایط گذشته نخواهد بود، هزینه جشنواره کودک هنوز جمع بندی نشده است و پس از جمع بندی اسناد جشنواره اعلام خواهد شد.

شهردار اصفهان با انتقاد از تعجیل در تعیین مسیرهای دوچرخه‌سواری در اصفهان از سوی مدیران پیشین شهرداری اصفهان، اظهار کرد: مسیر توسعه مسیرهای دوچرخه‌سواری همچنان ادامه دارد و معاونت حمل و نقل مأموریت دارد با هماهنگی صاحب نظران و پلیس راهنمایی و رانندگی پیگیر اصلاح و توسعه مسیر دوچرخه سواری در شهر باشد و اینکه چه کسی از این مسیرها استفاده می‌کند در حوزه اختیارات و وظایف شهرداری نیست و ما مجتهد نیستیم که در خصوص دوچرخه‌سواری بانوان نظر بدهیم ولی شهرداری وظیفه دارد امکان حمل و نقل امن و پاک را برای مردم فراهم کند و این مهم در سیاست‌های مدیر شهری وجود دارد./1304/پ202/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات