۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۹
کد خبر: ۶۹۸۱۳۷
بصیری عنوان کرد؛

ورود افراد غیرمتخصص مانع جدی استفاده از ابزار هنر

ورود افراد غیرمتخصص مانع جدی استفاده از ابزار هنر
نائب رییس انجمن رونامه نگاران گفت: هنر را باید به دست هنرمند با دغدغه سپرد، مسؤولین باید بستر رشد هنرمند باشند نه اینکه خود را در جایگاه هنرمند قرار دهند.

رهبر معظم انقلاب بخشی از سخنرانی خود در دیدار با پرستاران را به موضوع روایت وقایع توسط رسانه و سینما پرداختند که شما روایت کنید حقایق جامعه‌ خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را؛ شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت می کند؛ شما اگر انقلاب را روایت نکنید، دشمن روایت می کند؛ شما اگر حادثه‌ی دفاع مقدّس را روایت نکنید، دشمن روایت می کند، هر جور دلش می خواهد؛ توجیه می کند، دروغ می گوید [آن هم]۱۸۰ درجه خلاف واقع؛ جای ظالم و مظلوم را عوض می کند. شما اگر حادثه‌ی تسخیر لانه‌ی جاسوسی را روایت نکنید -که متأسّفانه نکردیم- دشمن روایت می کند و کرده؛ دشمن روایت کرده، با روایتهای دروغ؛ این کاری است که ما باید انجام بدهیم؛ وظیفه‌ی جوانهای ما است.

به همین خاطر خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در گفت و گو با مسعود بصیری نائب رییس انجمن رونامه نگاران و کارشناس فرهنگی به موضوع هنر و استفاده از ابزار هنر پرداخت.

رسا_ پرداختن به هنر چه ضرورتی دارد؟

هنر تبلور زیبایی ها، خوبی و نشان دادن زیبایی های خداوند بر روی زمین است، هنرمند کسی است که می تواند ارزش ها الهی و انسانی را به شکل زیبا و عامه پسند به مردم ارائه کند، به مقوله شعر نگاه کنید ببینید چگونه عرفان و خداشناسی را حافظ علیه رحمه در اشعار خود به نمایش گذاشته است و به موسیقی نگاه کنید که خوانندگان اصیل و سنتی ما با خواندن اشعار حافظ سطح هنر را ارتقاء بخشیده و نشان دادند هنر را می توان در سطوح مختلف به مردم عرضه کرد.

رسا_ پرداختن به مقوله هنر در موضوعاتی مثل شهدای هسته ای، حاج قاسم و کرونا چه ضرورتی دارد؟

هنر در اشکال مختلف خودش نشان دادن زوایای پنهان زیبایی ها به مردم است، هنرمند کسی است که می تواند این زوایای پنهان مانده را که در جدل های روزانه بشر گم شده را بیرون بکشد و متبلور کند؛ جهان متبلور شده از زیبای خداوند است و وقتی می خواهید خداوند را بر روی زمین ببینید در خوبی ها، پاکی ها، ایثار و از خودگذشتگی ها می بینید؛ هیچ چیزی در پیش بشر عزیز تر از جانش نیست ولی می بینیم عده ای از جان خودشان به خاطر خدمت به خلق خدا می گذرند.

متأسفانه در طی این هشتاد-نود ساله اخیر بشر از مقوله هنر بیشتر به عنوان سرگرمی و یک وسیله جذاب نگاه کرده و از هر راهی برای جذب استفاده کرده است ولی قطعاً جذابیت با زیبایی متفاوت است، در مسأله دفاع مقدس از هنر به اندازه کافی استفاده نکرده ایم و حضرت آقا هم فرمودند اگر شما روایت خودتان را نگویید روایت دیگران شنیده می شود، در مسأله کرونا نتوانستیم روایت زیبایی از کسانی که از جانشان در راه نجات دادن دیگران گذشتند، نشان بدهیم.

رسا_ به چه دلیل به این موضوعات کمتر پرداخه شده است،آیا مشکلاتی وجود دارد؟

البته مشکلات متعددی باعث شده این اتفاق رخ بدهد، متأسفانه بسیاری از مسؤولین ما نسبت به مقوله هنر آشنایی کافی و یا درک درستی از میزان اثرگذاری هنر ندارند، آمریکا بیش از آنکه به ابزار جنگی تکیه کند به پروپاگاندای هنری و رسانه ای خودش تکیه می کند و به این وسیله جهان را تحت تاثیر خودش قرار می دهد.

قهرمانان هالیودی را نگاه کنید، متأسفانه در کشور ما به این موارد اهمیت زیادی داده نشده است، بسیار عجیب است که چرا مسأله ای برای حاج قاسم و مطرح کردن نام او دیده نمی شود، باید در این حوزه ورود و سرمایه گذاری کرد.

به نظر بیش از آنکه به مقوله نرم در حوزه هنر بپردازیم به مقوله سخت پرداخته ایم، بیش از آنکه روی محتوا سرمایه گذاری کنیم، به سراغ ساختمان و تجهیزات توجه کرده ایم، مسأله اصلی حس هنری و حس زیبایی است که بوسیله یک هنرمند به اشکال مختلف و با حداقل امکانات به منصه ظهور برسد.

رسا_ چرا در کشور ما روی این سوژه ها سرمایه گذاری صحیح و کامل صورت نمی گیرد؟

سوژه کم نداریم اما فرهنگ و هنر مظلوم است به خاطر اینکه همه مدعی هستند می توانند در این حوزه فعالیت کنند و با ورود افراد غیر متخصص و کم رزمه و بی تجربه این حیطه ارزشمند را با حاشیه مواجهه کرده است؛ همیشه برای من سئوال بوده که چگونه مدیریت های سنگین در عرصه هنر را به افراد و مدیران کم تجربه می سپاریم؟ در این عرصه مدیرانی داریم که نباید وارد این جایگاه و این عرصه بشوند، هنر را باید به دست هنرمند با دغدغه سپرد و به آنها کمک کرد، مسؤولین باید بستر رشد هنرمند باشند نه اینکه خود را در جایگاه هنرمند قرار بدهند.

در موضوع حاج قاسم با گذشت دو سال از شهادتش یک مستند فاخر نداریم از بچه های مدافع حرم تقریباً هیچ نداریم، با ساخت کارهای دم دستی به دنبال مخاطب نباید بود.

رسا_ با تشکر از حضرتعالی که این فرصت را در اختیار ما قرار دادید.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵
مگر هنر ابزار است؟
3
0
سعید ملکی
|
۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
استفاده از ابزار هنر