۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۵
کد خبر: ۷۰۰۸۹۲
استاد و قاری قرآن مطرح کرد؛

اذان ماندگار استاد غلوش نماد وحدت مسلمین

اذان ماندگار استاد غلوش نماد وحدت مسلمین
علم خواه با اشاره به ویژگی های قرائت استاد غلوش گفت: ویژگی شاخص مصطفی غلوش، طنین صدای خاص، استفاده زیاد از تحریر و سختی تقلید از قرائت ایشان است.

استاد غلوش در سال ۱۳۱۷ هجری شمسی در روستای «برما» واقع در استان غربی کشور مصر - طنطا به دنیا آمد. وی همانند دیگر استادان این کلام مقدس، متعلق به خانواده‏ای بود که همگی از قاریان ممتاز کشور مصر بودند، پدرش او را در طفولیت ‏برای تعلیم و حفظ قرآن کریم به شیخ عبدالغنی الشرقاوی‌ سپرد، او سپس به نزد شیخ  ابراهیم الطبهیلی‌ روی آورد و در سنین نوجوانی کل قرآن را حفظ کرد، آنگاه برای تکمیل دوره قرائت، به موسسه الاحمدی طنطا رفت و از محضر استاد شیخ  ابراهیم سلام کسب فیض کرد.

او از سن شانزده سالگی، در محافل مختلف به تلاوت قرآن مشغول بود و در سن ۲۴ سالگی، رسما قرائت قرآن کریم را در رادیو و تلویزیون مصر آغاز کرد، شاید بتوان گفت این سن در میان قاریان کشور مصر کمترین سن است - بعد از این تاریخ بنا به دعوت های مکرر مردم در تمامی شهرهای مصر به تلاوت قرآن پرداخت، نهایتاً استاد راغب مصطفی غلوش در صبح روز پنجشنبه 4 فوریه 2016 (15 بهمن ماه) در سن 77 سالگی دار فانی را وداع گفت.

به رسم بزرگداشت این قاری خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با استاد مهدی علم خواه قاری بین المللی قرآن کریم درباره شخصیت و سبک و سیاق قرآنی راغب مصطفی غلوش گفت و گویی انجام داده است که در ادامه می خوانید:

رسا_ امروز سالروز فوت قاری قرآن مصطفی غلوش است لطفا کمی این قاری را معرفی کنید؟

استاد شیخ راغب مصطفی غلوش یکی از قاریان تأثیرگذار در جهان اسلام و از قاریان مبرز و مسلط تلاوت قرآن و جزء آخرین قاریان عصر طلایی مصر است، او از شاگردان و ادامه دهندگان شیوه استاد مصطفی اسماعیل بوده و از نظر زیبایی صدا، تحریرهای ممتاز از قاریان خاص شمرده می شود.

رسا_ قرائت غلوش چه تفاوتی با سایر قراء دارد؟

طنین صدای خاص و استفاده زیاد از تحریر و سختی تقلید از قرائت ایشان را می توان به عنوان ویژگی های منحصر به فرد این قاری جهان اسلام برشمرد.

رسا_ آیا شیوه خاصی در قرائت او وجود دارد؟

در رابطه با سبک استاد غلوش، باید گفت که ایشان تا مدت‌هایی مقلد استاد مصطفی اسماعیل بود تا آنجا که شاید بسختی بتوان صوت آن دو را از یکدیگر تمیز داد، اما بنا بر سفارش بسیاری از بزرگان، سبکی خاص برای خود در پیش گرفت، گرچه که هنوز از تلاوت های او بوی قرائت مصطفی اسماعیل برمی‏ خیزد و بر مشام جان می‏ نشیند.

شیوه قرائت استاد غلوش خیلی هم خاص نیست ولی می توان گفت از آنجایی که هر کسی نمی تواند از او تقلید کند این یک مزیت و شیوه خاص تلقی می شود، البته اینکه می گوییم کمتر کسی می تواند از او تقلید کند هم یک ویژگی مثبت و از طرفی ویژگی منفی هم می تواند به حساب آید چرا که تقلید از او سخت است و همیشه در مجامع قرآنی خاص بوده و این خود یک ویژگی مثبت برای او به حساب می آید و از طرفی دیگر چون از او تقلید کمتری می شود به مرور زمان به محاق و حاشیه می رود و کمتر یادی از او خواهد شد، و این به نوبه خود ویژگی منفی به حساب می آید.

رسا_ مصطفی غلوش قاری سنی بوده چطور یکی از اذان های ماندگار که مختص شیعه است گفته؟

قاریان واقعی براساس قرآن به دنبال اتحاد و چنگ زدن به ریسمان الهی هستند و غالب قراء به این مسأله توجه دارند و به اختلافات مذهبی دامن نمی زنند و اذان ماندگار استاد غلوش را می توان به عنوان نماد وحدت یاد کرد، آن هم اذانی که بارها از تلویزیون ملی کشور ایران پخش شده و می شود.

رسا_ قاریان قرآن در چه زمینه ای می توانند از این قاری برجسته استفاده کنند؟

آن دسته از قاریانی که توانایی تقلید از ایشان را دارند باید صوت های استاد راغب مصطفی غلوش را گوش داده و از او تقلید کنند، چرا که سبک منحصر به فرد، زیبا و هنرمندانه است، برخی از شاگردان خود ما هم این کار را حداقل در اذان انجام داده اند.

رسا_ با تشکر از حضرتعالی که این فرصت را در اختیار ما قرار دادید.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
طلبه از قم
Iran (Islamic Republic of)
۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳
تجلیل رسا از قاریان جهان اسلام تکریم قران است..
0
0