۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۷۰۳۹۰۹
مدیر مرکز مطالعات اسلامی فضای مجازی عنوان کرد؛

کمک به حاکمیت با ایده‌های همایش «حل مسائل کلیدی فضای مجازی»

کمک به حاکمیت با ایده‌های همایش «حل مسائل کلیدی فضای مجازی»
حجت الاسلام حاج حسینی در خصوص اولین جشنواره «حل مسائل کلیدی فضای مجازی» اظهار داشت: پژوهش های صورت گرفته در این همایش می تواند تصمیمات حاکمیت را تحت تأثیر قرار دهد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا حجت الاسلام رضا حاج حسینی مدیر دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی فضای مجازی در نشست خبری اختتامیه «اولین جشنواره بین المللی حل مسائل کلیدی فضای مجازی» گفت: دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی ذیل مرکز ملی فضای مجازی است که به عنوان حلقه واسط حاکمیت و نهاد های حوزوی ایفای نقش می کند؛ هدف از راه اندازی چنین مجموعه ای قرارگیری نهادهای حوزوی در فرایند تصمیم گیری های نظام است.

وی در ادامه افزود: موضوعات فضای مجازی پدیده های نوظهوری هستند که در خصوص آن ها تصمیمات آنی مبتنی بر مبانی لازم است از همین رو لازم است نهاد های حوزوی که مبانی را می شناسند برای تصمیم گیری به نظام کمک کنند.

حجت الاسلام حاج حسینی ادامه داد: حوزه های علمیه آمادگی و ظرفیت پاسخ گویی به سؤالات حاکمیت را در خصوص فضای مجازی ندارد بنابراین نیاز بود همایش متفاوتی نسبت به همایش های مرسوم برای حل مسائل کلیدی فضای مجازی برگزار شود؛ این جشنواره تشریفاتی نبود زیرا نیازهای نظری حاکمیت و مرکز ملی فضای و شورای عالی فضای مجازی در معرض پژوهش قرار گرفته شد.

مدیر دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی اظهار داشت: پژوهش های صورت گرفته در این همایش می تواند تصمیمات حاکمیت را تحت تأثیر قرار دهد و در خروجی های این همایش نیز ایده های ارزشمندی عرضه شده که از این پژوهش ها و افرادی که در طی این جشنواره شناسایی شده اند استفاده خواهد شد.

وی با اشاره به تمایزات همایش با دیگر همایش های مرسوم، گفت: به جای تعیین محور برای انجام پژوهش 15 سؤال ارائه شد که پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی در صدد پاسخ به این سؤالات اقدام کنند؛ این روش ممکن بود آمار تحقیقات را کم کرده و مشکلاتی را ایجاد کند اما پاسخ به سؤالات امری بسیار مهم بود.

حجت الاسلام حاج حسینی عنوان کرد: پاسخ به سؤالات مطرح شده رویکرد فقاهتی احتیاج دارد تا عزیزان فقه شناس به سؤالات پاسخ دهند؛ مهم این بود پژوهشی به صورت عمیق سؤال ما را جواب دهد و لازم نبود که خروجی همایش به عنوان کتاب عرضه شود.

وی بیان کرد: مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران و برادران، جامعه المصطفی، مرکز نخبگان مرکز خدمات، مؤسسه امام خمینی و چند نهاد دیگر در این همایش به کمک مرکز مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی فضای مجازی همکاری کردند.

مدیر مرکز مطالعات اسلامی فضای مجازی در پایان خاطرنشان کرد: موضوعات مطرح شده در این همایش به گونه ای بود که اگر پاسخ آن ها داده می شد چندین سؤال را پاسخ می داد؛ برای مثال اگر بحث مالکیت در فضای مجازی توسط مبانی فقهی پاسخ داده شود به صدها سؤال در خصوص معاملات در فضای مجازی و فروشگاه های اینترنتی پاسخ داده می شود.

ارسال نظرات