۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۷۰۵۱۰۲

جایگاه حکومت اسلامی در ظهور منجی موعود از منظر رهبر معظم انقلاب

جایگاه حکومت اسلامی در ظهور منجی موعود از منظر رهبر معظم انقلاب
آن‌وقتی كه معلوم شد در مقابل قدرت‌های مادّى مستكبران عالم، زمينه‌ى اين وجود دارد كه انسان، آحاد بشر بتوانند بر روى حرف حقّ خود بِايستند، آن روز، روز ظهور امام زمان است.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، گروه‌ها و جریان‌های متعددی بنا به توجیهات و به بهانه‌های مختلف سعی در زیر سؤال بردن برقراری حکومت اسلامی در دوران قبل از ظهور حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه دارند و «بوده‌اند كسانى در گذشته كه از مسئله‌ى امام زمان و مسئله‌ى انتظار به‌صورت تحقيرآميزى استفاده می‌کرده‌اند، عقيده به امام زمان را ترمز حرکت‌های جامعه قرار می‌دادند امّا بينش درست اسلامى در اين قضيّه مطلب را ۱۸۰ درجه عوض كرد؛ يعنى مردم از نتيجه‌ى انقلاب استفاده كردند كه حركت جوامع اسلامى و حركت همه‌ى جوامع بشرى به‌سوى خير و صلاح است، به‌سوى حكومت حق و عدالت است، به‌سوى نابودى کاخ‌های استبداد است»[1]

هرچند این روزها دیگر تکرار ادعاهای نخ نمای انجمن حجتیه برای تقابل با نظام اسلامی خریداران زیادی ندارد ولی همچنان هستند کسانی که با تکیه ناشیانه بر منابع و ادله‌ی دینی ، به دنبال طرح نظریه اسلام حداقلی در حیطه حکومت و اداره جامعه هستند. آن‌ها تلاش می‌کنند تا با بیان دلایلی سست، لزوم و فواید بی‌شمار برپایی حکومت اسلامی در دوران غیبت را رد کنند.

اینان گرچه تمایلی ندارند تا خود را در زمره روشنفکران سکولار تعریف کنند اما با ناممکن دانستن عمل به دین حداکثری در عرصه فردی و اجتماعی و حتی ویرانگر‌ انگاشتن آن، درنتیجه با سکولارها هم‌داستان و هم‌جهت شده‌اند. عجیب‌تر آنکه این گروه با تمسک به استدلال‌هایی شکننده، حتی حرف زدن و سخن گفتنِ از دین حداکثری در مقام عمل و حکمرانی‌ را امری عبث و مضر تلقی می‌کنند! طبیعی خواهد بود که پذیرش ادعاهای واهی و دلایل سطحی این عده،برای مخاطبان راهی را به‌جز انصراف از پیگیری نظریه اسلام حداکثری در عینیت اجتماعی باقی نخواهد گذاشت.

 اما آیا می‌توان به خاطر عدم دسترسی به فصل‌الخطاب معصوم  و مثلاً این ادعا که امام زمان‌‌عج در دوران قبل از ظهور به تشکیل حکومت  رضایت نداده و هر حکومت دینی، منجر به شکست می‌گردد، تشکیل حکومت را سد باب مهدویت و حکومت جهانی دانست؟

 در بیان رهبر معظم انقلاب اسلامی نکات خوب و قابل‌توجهی وجود دارد که می‌تواند بخشی از گره‌های ذهن مخاطبان را در رابطه با این سؤال‌ها و ابهامات بگشاید.

تلاش برای برقراری حکومت اسلامی و گسترش عدالت لازمه حتمی ظهور

 ایشان با تحلیلی دقیق بر نقطه‌ای دست گذاشته‌اند که گویا از ذهن نظریه‌پردازان انجمن حجیته و امثال آن‌ها مغفول مانده است. رهبر حکیم انقلاب با استناد به نکته‌ای در جهت عکس استدلال آنان می‌فرمایند:

«به شما برادران و خواهران بگويم كه بدون به وجود آمدن حكومت عادلانه‌ى الهى با درصد بالا، آمدن امام زمان‌عليه الصّلاة و السّلام امكان‌پذير نيست. اگر انقلاب اسلامى انجام نمی‌گرفت، امكان و احتمال ظهور امام زمان خيلى كمتر بود. تشكيل جامعه‌ى اسلامى، تشكيل حكومتى بر مبناى قرآن، بشریت را به حكومت امام زمان یک‌قدم نزديك‌تر كرد. زمينه براى آمدن امام زمان آماده شد و هرچه جمهورى اسلامى به‌طرف عدالت جلوتر برود، به‌طرف اسلام پیشروی بكند، احكام اسلام را در شئون اجتماعى خودش گسترش بيشترى بدهد، ظهور ولی‌عصرعجّل‌الله‌تعالى‌فرجه نزديك‌تر خواهد شد؛ اين را به‌طورقطع و يقين بدانيد. خيال نكنيد كه امروز اگر شما تلاشى می‌خواهید بكنيد درراه تحكيم نظام اسلامى، اين تلاش با آمدن امام زمان ربطى ندارد؛ اين اشتباه است. و خيال نكنند كسانى كه از اصلاحات، از گسترش عدالت، از گسترش احكام الهى مأیوس‌اند كه اگر دست روى دست بگذارند و به كنج خانه بخزند، ممكن است امام زمان‌عليه الصّلاة و السّلام ظهور كند؛ چنين چيزى نيست. مقدمات را فراهم می‌کنید،[آنگاه] امام زمان مى‌آيد[2]

مناسبتی امروز جایگاه حکومت اسلامی در ظهور منجی موعود از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی

ایشان درجایی دیگر و در توضیح وجه ادعا و استدلال خود می‌گویند: «آيه‌ى كريمه‌ى قرآن می‌فرماید: وَ لَقَدْ سَبَقَتْ كَلِمَتُنٰا لِعِبٰادِنَا الْمُرْسَلِينَ‌. إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنْصُورُونَ‌. وَ إِنَّ جُنْدَنٰا لَهُمُ الْغٰالِبُونَ‌؛[3] اين آيه اولاً ثابت می‌کند كه در نهايتِ تاريخِ بشریت دورانى وجود خواهد داشت كه در آن دوران آرمان پيامبران و رسولان الهى محقق خواهد شد؛ ثانياً ثابت می‌کند كه رسيدن به آن دوران به كمك جندالله خواهد بود؛ سپاهيان پروردگار و جنود خدايى، تاريخ را و بشریت را كمك خواهند كرد كه به آن دوران برسد؛ ثالثاً با يك نگاه هوشيارانه نشان خواهد داد كه انقلاب ما - انقلاب اسلامى ايران - ما را يك مرحله‌ى اساسى به ظهور حضرت مهدىصلوات الله و سلامه عليه و عجّل الله تعالى فرجه الشّريف نزديك كرده است[4]

مناسبتی امروز جایگاه حکومت اسلامی در ظهور منجی موعود از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی بهترین بستر اعلام آمادگی برای ظهور موعود

چگونه ممکن است درحالی‌که خداوند آخرین وصی معصوم حضرت ختمی‌مرتبت را برای تحقق آرمان‌های همه انبیاء و اولیاء در طول تاریخ ذخیره کرده، و قبل از آنحضرت نیز تمامی اوصیای نبی مکرم اسلام در غربت و بی‌یاوری به شهادت رسیده‌اند، آنگاه این منجی موعود را هم بدون ابتلا و گرفتن آزمونی از مدعیان ظهورش، روانه مسلخی دیگر کند؟ آیا چیزی بهتر از حمایت مردم از نظام و حکومتی که تحقق همان آرمان‌های بلند اولیای الهی را سرلوحه خود قرار داده خواهد توانست آمادگی آنان را برای  یاری آخرین حجت و بقیةالسلف نشان دهد؟ بلی، تنها «آن‌وقتی كه معلوم شد در مقابل قدرت‌های مادّى مستكبران عالم، زمينه‌ى اين وجود دارد كه انسان، آحاد بشر بتوانند بر روى حرف حقّ خود بِايستند، آن روز، روز ظهور امام زمان است.»[5]

آری، حکومت اسلامی بهترین ظرفی است که انسان منتظِر می‌تواند آمادگی خود را برای ظهور موعود منتظَر نشان دهد و آنگاه‌که «قدرت‌های الهى در وجود اين ملّت به مرحله‌ى عمل مى‌آيد، و انسان‌ها در اين جامعه، انسان‌هایی هستند كه حاضرند از تمام ظرفیتشان درراه خدا استفاده بشود[6] بهترین و مناسب‌ترین زمان برای تحقق وعده ظهور عدل‌گستر جهان بشریت خواهد بود.

محمد عبداللهی

منابع:

  1. در جمع مردم قم به مناسبت نيمه‌ى شعبان، ۱۳۶۲/۳/۷
  2. در اجتماع مردم قم ۱۳۶۳/۲/۲۷
  3. سوره‌ى صافّات، آيات ۱۷۱ تا ۱۷۳، ترجمه: «و قطعاً فرمان ما درباره‌ى بندگان فرستاده‌ى ما از پيش [چنين] رفته است. كه آنان [بر دشمنان خودشان] حتماً پيروز خواهند شد. و سپاه ما هرآينه غالب‌آيندگانند.»
  4. بيانات به مناسبت نيمه‌ى شعبان ۱۳۶۰/۳/۲۷
  5. در ديدار اقشار مختلف مردم به‌مناسبت ميلاد امام زمان (عج) ۱۳۷۹/۸/۲۲
  6. در ديدار اقشار مختلف مردم قم به‌مناسبت نيمه‌ى شعبان ۱۳۶۶/۱/۲۴

محمد عبداللهی
ارسال نظرات