۰۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۴
کد خبر: ۷۰۵۳۶۳

عامل به علم و متخلق به اخلاق

عامل به علم و متخلق به اخلاق
مرحوم آیت‌ا... علوی‌ گرگانی از‌جمله علمای بزرگ شیعی بود که علم و اخلاق را با هم جمع کرده بود. او در خانواده‌ای اهل علم به دنیا آمد.

به گزارش خبرگزاری رسا، پدر ایشان آیت‌ا... سید‌ سجاد علوی‌ گرگانی یکی از علمای مطرح گرگان بود. آیت‌ا... علوی‌ گرگانی انسانی خلیق و عالم بود و در دوران تحصیل هم در محضر درس بسیاری از علمای بزرگوار اسلام مثل آیات داماد و مرتضی حائری حاضر شده بود و خوشه‌چین معارف دینی از این عزیزان شده بود.

او در طول دوران فعالیت علمی خود نزدیک به یک‌قرن جزو استادان مبرز و برجسته شیعی در حوزه‌های علمیه بود.

درس خارج از‌جمله دروس سطح بالای حوزه بود که بسیاري از مشتاقان معارف دینی و قرآنی در محضر درس ایشان حاضر می‌شدند و از آموزه‌های آیت‌ا... علوی‌گرگانی استفاده می‌کردند.

همچنین طی سال‌های متمادی آثار قلمی ایشان در فقه و اصول ممتاز بود. یک دوره از دروس فقه آیت‌ا... علوی‌گرگانی منتشر شده و مورد استفاده طالبان علوم دینی و اهل تحقیق و پژوهش قرار گرفته است.

شرح بر شرایع از دیگر آثار گرانسنگ ایشان است که به منصه چاپ رسیده و همچنین دروس اصولی ایشان هم منتشر شده است.

آیت‌ا... علوی‌گرگانی فارغ از وزانت علمی و فقهی که داشتند شخصیتی مردمی بودند و همیشه در مواجهات عمومی و خصوصی متواضعانه و همراه با فروتنی برخورد می‌کردند.

همچنین در خانه ایشان روی مراجعه‌کنندگان باز بود و مردم بدون واسطه مسائل و مشکلات‌شان را با آیت‌ا... علوی‌گرگانی در میان می‌گذاشتند. از دیگر خصوصیات ارزنده ایشان ارادت و علاقه فراوان ایشان نسبت به خاندان عصمت و طهارت بود.

طي هفته روزهای پنجشنبه در منزل ایشان مراسم روضه برگزار می‌شد و آیت‌ا... علوی‌گرگانی جزو شرکت‌کنندگان اصلی این مراسم بودند. همچنین در مناسبت‌ها و وفیات و مراسم مذهبی هم جلسات ایشان همیشه برقرار بود.

ایشان علاوه بر مجاهدت‌های علمی و دینی، به لحاظ سیاسی از‌جمله طرفداران پایدار انقلاب اسلامی بودند و تا اواخر عمر هم میزبان شخصیت‌های کشوری و لشکری در منزل خود بودند.

در این جلسات آیت‌ا... علوی‌گرگانی نقطه‌نظرات خود پیرامون مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با مسؤولان در میان می‌گذاشتند و خواستار رفع مشکل و بهبود وضعیت برای مردم بودند و نکاتی را درباره خدمت به دین و انقلاب به مدیران تذکر می‌دادند. ایشان از علاقه‌مندان به مقام معظم رهبری بودند.

حجت الاسلام علی نظری منفرد - استاد حوزه علمیه قم / روزنامه جام جم

ارسال نظرات