۰۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۳
کد خبر: ۷۰۵۴۵۴

راهکار پر هزینه بایدن برای تامین گاز اروپا

راهکار پر هزینه بایدن برای تامین گاز اروپا
رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد این کشور برای کاهش وابستگی گاز روسیه به اروپا کمک خواهد کرد، اما عواقب بسیاری اتحادیه اروپا را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ؛  «جو بایدن» امروز (جمعه) اعلام کرد واشنگتن طرحی در دست دارد که تا سال ۲۰۳۰ ذخایر گاز اتحادیه اروپا به ۵۰ میلیارد متر مکعب برسد تا این اتحادیه وابستگی خود به گاز روسیه را کاهش دهد.

براساس گزارش الجزیره رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص این برنامه گفت: ما به دنبال کاهش نیاز اروپا به گاز روسیه با فراهم کردن امکان دستیابی به ۱۵ میلیون متر مکعب گاز اضافی هستیم. با اتحادیه اروپا برای دستیابی به استقلال انرژی، به ویژه با پذیرش انرژی پاک کار خواهیم کرد، اما می‌دانیم که استقلال از گاز روسیه برای اتحادیه اروپا گران تمام خواهد شد.

این درحالی است که ساعتی پیش وزیر انرژی قطر تایید کرد به دلیل اینکه روسیه ۳۰ الی ۴۰ درصد از عرضه گاز در دنیا را بر عهده دارد عملا جایگزین کردن گاز این کشور غیرممکن است.

در همین راستا چندی پیش اولاف شولتس، صدراعظم آلمان درخصوص ممنوعیت واردات منابع انرژی از روسیه اعلام کرد تحریم فوری واردات انرژی روسیه باعث ایجاد یک بحران اقتصادی خواهد شد. آمریکا و سایر کشور‌های اروپایی بر اتحادیه اروپا فشار می‌آورند تا تحریم‌های سخت‌تری بر انرژی روسیه اعمال کند، اما آلمان در برابر این تصمیم مقاومت کرده است، زیرا بیش از نیمی از گاز و زغال سنگ وارداتی و همینطور یک سوم نفت وارداتی این کشور از روسیه تامین می‌شود.

اظهارات شولتس در حالی مطرح شد که اقتصاددانان روند رشد اقتصاد آلمان را کاهشی پیش بینی می‌کنند و هشدار می‌دهند که افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی، اعتماد و هزینه‌های مصرف‌کنندگان و کسب‌وکار‌های آلمانی را از بین می‌برد.

در همین حین گزارش جدید بنیاد «رزولوشن» نشان می‌دهد که افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی احتمالاً تا پاییز آینده باعث افزایش تورم برای خانوار‌های فقیر انگلیس خواهد شد. اختلال در عرضه منابع انرژی از روسیه به اروپا به دلیل آغاز درگیری‌ها در اوکراین، قیمت جهانی گاز را به بالاترین میزان خود در دهه‌های گذشته رساند. افزایش قیمت منابع انرژی بر هزینه‌های ۲۲ میلیون مصرف کننده انگلیسی تاثیر منفی گذاشته است.

بحران انرژی در اروپا چالش جدید دولت‌های قاره سبز به حساب می‌آید. درگیری‌ها در اوکراین عرضه منابع انرژی و زنجیره تامین را دچار مشکل کرده است و مقامات غربی را به فکر یافتن جایگزین برای منابع انرژی روسیه انداخته است.

ارسال نظرات