۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۷۰۶۵۹۳
اخلاق در سینما (۱)؛

دیدار برخی از زنان سینماگر معترض با معاون رییس‌جمهوری

دیدار برخی از زنان سینماگر معترض با معاون رییس‌جمهوری
انسیه خزعلی از برگزاری نشست با برخی هنرمندان سینماگر که «بیانیه زنان دست‌اندرکار سینما در اعتراض به خشونت علیه زنان در این عرصه»را امضا کرده بودند، خبر داد.

در پی افشاگری‌های یکی از دستیاران کارگردانی کشور در مورد آزار و اذیت‌های جنسی در سینما و توسعه پیدا کردن این افشاگری توسط برخی دیگر از عوامل سینما و بیانیه جمعی از بازیگران زن مطرح در محکومیت این اقدام، سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، برخود لازم دید طی پرونده ای با نام «اخلاق در سینما» به بررسی تأمین اخلاقی و محیط عفیفانه برای بانوان در سینمای ایران بپردازد.

انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری در صفحه توئیتر خود از برگزاری نشست با برخی هنرمندان سینماگر که بیانیه «بیانیه زنان دست‌اندرکار سینما در اعتراض به خشونت علیه زنان در این عرصه»را امضا کرده بودند، خبر داد. معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری از پیگیری جدی قانون کرامت در مجلس خبر داد.

متن این رشته توئیت به شرح زیر است:

«نشستی صمیمی با برخی هنرمندان سینماگری داشتم که بیانیه را امضاء کرده بودند.

این عزیزان برای پشتیبانی از آسیب دیدگان معدود اتفاقات ناگوار این عرصه به میدان آمده بودند. البته که این حساسیت بسیار خوب است حتی اگر چنین آزاری تنها نسبت به یک نفر باشد.

معاونت وظیفه دارد با جدیت پیگیر تسریع تصویب قانون کرامت در مجلس؛ اصلاح خلاءها در دستورالعمل‌های موجود و ایجاد ساز و کار لازم برای جرم انگاری هرگونه تعرض به امنیت زنان در همه عرصه‌های اجتماعی از جمله هنر و سینما باشد.

این جریان، لازم است با انضباط حقوقی و قانونی لازم در مسیر تعریف شده و نه تحمیل شده قرار گیرد. در این جلسه مدیرعامل خانه سینما و مشاور امور اجتماعی وزارت ارشاد از آمادگی خود برای پیگیری شکایات در این زمینه خبر دادند و جا دارد دلسوزان حقیقی امنیت زنان از این موقعیت استفاده نمایند».

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
من از این بیانیه حمایت می‌کنم البته با یادآوری چند نکته: 1. آزار و اذیت زنان فقط محدود به جامعه سینمایی نیست بلکه به عنوان گوشه‌ای از جامعه ماست. متاسفانه زن به محض بیرون آمدن از خانه غالباً نگاه‌های حریص، متلک‌های جنسی، دست‌درازی‌های شهوت‌آمیز و نهایتاً و بعضاً دزیدن و تجاوز کردن و رها کردن روبه‌روست. در شرکت‌های تجاری، بازار، بیمارستان، مترو، تاکسی، اتوبوس و مکان‌های عمومی این جریان وجود دارد. فقط در سینما خبری‌تر و بزرگ‌تر می‌شود. چون سینما بزرگ‌ترین و فراگیرترین رسانه است و یک نکته مهم و نادیده گفته شده: در جامعه ما قدرت غالب در دست مردان است. زن برای مستقل بودن احتیاج به کار کردن دارد و برای گرفتن کار باید به مردان مراجعه کند. صاحب‌کار مرد است و اگر حریص باشد، برای کار دادن به زنان می‌تواند پیشنهادات غیرمتعارف داشته باشد. قدرت مرد فقط به صاحب‌کار بودن ختم نمی‌شود؛ شوهر چون زور دارد زن را کتک می‌زند و حتی پدر به خود اجازه می‌دهد دخترش را بکشد. قدیم‌تر زن مطلقه مساوی بود با بی‌آبرو، اما خوشبختانه اکنون در شهرهای بزرگ، زن مطلقه می‌تواند کار کند و خجالت نکشد. 2. اما زن مدرن یک موجود ضعیف نیست، می‌تواند خودش از موجودیتش و کارش دفاع کند. جامعه سنتی زن را ضعیفه می‌نامید. زن را مایملک می‌دانست و هیچ حق اجتماعی برایش قایل نبود. اما زن مدرن توانست بسیاری از حقوقش را به دست بیاورد. از این پس هم خود اوست که باید به دنبال حقوق دیگرش باشد. باید بتواند و می‌تواند. این بیانیه، زن را بیشتر ضعیف و کم‌تر قدرتمند نشان داده، که باید تصحیح شود. و نکته مهم، باید تصریح کند که اکثریت مردان در سینما از این دسته نیستند و هم‌چنین اکثریت زنان در سینما. 3. یک مقایسه کوچک بین آمار طلاق در جامعه که به گزارش خبرگزاری تسنیم، در ازای ۳ ازدواج یک طلاق وجود دارد، در سینما این آمار بسیار بسیار پایین‌تر است. در سینما اگر یک طلاق اتفاق افتد، چنان رسانه‌ای می‌شود که بقیه اخبار را می‌پوشاند. «جامعه سینما بسیار باوقارتر و پاک‌تر است و به همین خاطر زشتی در محیط سینما آشکارتر می‌شود.» 4. راه حل این بیانیه ایجاد یک کمیته بررسی در خانه سینماست (که اکثریت آن زنان باشد)؛ به نظر من اکثریت زنان مشکلی حل نمی‌کند. حضور وکلای خبره و فهمیده و دردآشنا مهم‌تر از اکثریت زنان رنج‌دیده است
1
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴
مشکل حضور زنان در سینما، همانند مشکل زنان در سایر نقاط جامعه نیست؛ در سینما یک آقا و خانم، نقش یک زن و شوهر را اجرا میکنند! به یکدیگر نگاه محبت آمیز می کنند و قربون صدقه هم می روند! به طور کلی افرد نامحرم، در سبک های عشقی، عاطفی، خیانت در زناشویی و حتی ترویج بی بند و باری و فساد خانوادگی بازی می کنند!!! کجای این کار شرعی و اسلامی است؟
1
0