۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۳
کد خبر: ۷۰۷۰۷۸

همچنان مدارس نا ایمن بلای جان دانش آموزان بی گناه

همچنان مدارس نا ایمن بلای جان دانش آموزان بی گناه
مدارس بسیاری در شهر تهران از لحاظ ایمنی در سطح پایینی قرار دارند و نیازمند توجه بیشتر از سمت مسئولین هستند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ؛  اواخر هفته گذشته معاون حفاظت و پیشگیری از حریق سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در مصاحبه‌ای از ناایمن بودن شرایط مدارس در سطح شهر تهران صحبت کرد.

این صحبت‌ها در شرایطی بود که تنها یک هفته از حضوری شدن مدارس در کشور گذشته بود.

کامران عبدولی گفت: بر اساس آماری که از سازمان نوسازی مدارس شهر تهران دریافت کرده ایم، تاکنون حدود ۲۰۰۰ مدرسه به ما معرفی شده اند. البته تعداد مدارس بیش از این است و حدود ۲۵۰۰ مدرسه وجود دارند که مابقی آن ۵۰۰ مدرسه در وضعیت ناپایدار و تخریب هستند.

سازمان آتش نشانی به صورت خودجوش و در قالب طرح‌های متفاوت از جمله طرح‌های نظام بازرسی و ایستگاه‌محوری حدود ۹۳۰ مدرسه ناایمن را شناسایی کرده است. برای تمامی این مدارس دستورالعمل ایمنی و اخطار‌های متعدد ارسال شده اند.

عبدولی گفت: بر اساس بررسی که انجام شد، به ترتیب بدترین شرایط از نظر ایمنی مربوط به مدارس منطقه ۱۵، ۳، ۲۰ و ۴ است.

مدارس ناایمن

مراکز آموزشی باید در مرحله ساخت از نظر ضوابط ایمنی و آتش نشانی کنترل می‌شدند که نشده اند و فاقد حداقل‌های ایمنی هستند. با توجه به این موضوع تا زمان ایمن سازی بهترین راهکار آموزش مهارت‌های چگونگی مقابله با حریق و حوادث به مربیان، معلمان، سرایدار و نگهبان این مدارس است.

عبدولی گفت: جلسات مختلفی با سازمان نوسازی وزارت آموزش و پرورش برگزار شده اند تا بتوانیم ایمنی مدارس را ارتقا دهیم. حوادثی که در مدارس اتفاق می‌افتند تبعات روحی، روانی و اجتماعی بسیاری به دنبال دارند که حتی قابل تصور نیست؛ اما خداراشکر تا به امروز شاهد چنین اتفاقی نبوده ایم.

میثم حاجی پور، مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان نوسازی مدارس کشور درباره این موضوع گفت: در استان تهران همانند دیگر استان‌های کشور تلاش‌های بسیار زیادی شده است تا فضای آموزشی شرایط مطلوب تری پیدا کند. بر اساس طبقه بندی‌هایی که در سازمان نوسازی مدارس کشور داریم، تهران به لحاظ داشتن فضا‌های آموزشی وضعیت مطلوبی ندارد و نیازمند توجه بسیار بیشتری است. باید اقدامات بسیار زیادی در زمینه تخریب و بازسازی و یا مقاوم سازی در فضای آموزشی استان تهران انجام شود.

به گفته وی در اواسط دهه ۸۰ حدود ۷۰ درصد مدارس کشور نیازمند تخریب و بازسازی بوده اند.

او گفت: در یک بازه ده ساله از سال ۱۳۸۵ و با توجه به اعتبارات خاصی که برای موضوع مدرسه سازی دیده شد، وضعیت فضا‌های ایمن مدارس به ۷۰ درصد رسید. هر چه وضعیت اعتبارات حوزه ساخت و ساز فضای آموزشی مطلوب باشد، شرایط برای بهبود فضا‌های آموزشی بهبود خواهد یافت.

مدرسه

بر اساس آمار و اطلاعاتی که در سال گذشته به دست آورده‌ایم، امروز بیش از ۸۰ درصد از فضا‌های آموزشی کشور دارای ایمنی کافی هستند و در حال حاضر کمتر از ۲۰ درصد از فضا‌های آموزشی نیازمند تخریب و بازسازی هستند.

جاسم حسین پور، مدیر کل نوسازی مدارس استان تهران نیز گفت: در شرایط فعلی که مدارس برای آموزش حضوری به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده اند، مطرح کردن این موضوعات و پرداختن بیش از اندازه به آن چندان صلاح نیست؛ اما در شرایطی بهتر و در زمانی دیگر درباره این موضوع صحبت خواهم کرد.

سال تحصیلی کمتر از ۲ ماه دیگر به اتمام خواهد رسید و تعطیلات ۳ ماهه تابستان می‌تواند فرصت خوبی برای ایمن سازی مدارس سطح کشور باشد.

ارسال نظرات