۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۳
کد خبر: ۷۰۷۶۱۲

ضرر های نگرش منفی

ضرر های نگرش منفی
منفی‌ اندیشی یعنی این‌که فرد در زندگی خود به‌سادگی جذب نکات منفی می‌شود و اولین بخشی که در موضوعات مختلف زندگی خود ادراک می‌کند، قسمت منفی آن رویداد یا موضوع است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، این نوع نگرش منجر به پیشداوری منفی شده و باعث می‌شود تا فرد علاوه بر زندگی فردی در زندگی اجتماعی و روابط شغلی، تحصیلی و بین‌فردی خود با مشکل روبه‌رو شود.

احتیاط و پیش‌ بینی ‌کردن ناکامی‌ ها بخش مهمی ‌در زندگی انسان است اما افرادی که منفی‌نگر هستند حتی در موضوعات ساده و پیش‌پا‌افتاده نیز منفی فکر می‌کنند و اعتماد نمی‌کنند و افکار منفی مدام در ذهن آنها مرور می‌شود.

منفی‌ اندیشی باعث می‌شود تا فرد امیدواری خود را نسبت به آینده از دست بدهد و چنانچه فرد بیش از حد منفی‌نگر باشد، نمی‌تواند از ساده‌ترین اتفاقات روزمره لذت ببرد و به‌مرور زمان از آرامش فاصله می‌گیرد و تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب‌های فرد تحت تاثیر این نوع تفکر قرار می‌گیرد.

همچنین منفی‌ اندیشی می‌تواند باعث به‌هم خوردن روابط عاطفی فرد شده و زمینه‌ساز بیماری‌های خلقی و روان‌شناختی و موفق نشدن در زندگی شود که قطعا به مداخله درمانی نیاز دارد.

این نوع نگرش می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و برای درمان لازم است تا ابتدا سطح منفي‌نگری فرد مورد بررسی قرار گیرد و ریشه افکار و باورهای ناکارآمد شناسایی شود.

همچنین با توجه به این‌که افکار انسان‌ها برگرفته از سبک زندگی و شخصیت‌شان است و محیط نیز می‌تواند تاثیر زیادی روی شکل‌گیری افکار فرد داشته باشد، بنابراین برای درمان لازم است تا سبک زندگی افراد و محیط و اطرافیان او نیز مورد بررسی قرار گیرد تا مداخلات درمانی متناسب با شرایط فرد صورت گیرد.

دکتر مهرنوش دارینی - روان‌ شناس / روزنامه جام جم 

ارسال نظرات