۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۹
کد خبر: ۷۰۹۱۰۶
یادداشت؛

لزوم بهره گیری طلاب از شیخ کلینی در گسترش علوم اسلامی و دفاع از عقاید تشیع

لزوم بهره گیری طلاب از شیخ کلینی در گسترش علوم اسلامی و دفاع از عقاید تشیع
دغدغه مندی شیخ کلینی برای شناساندن عقاید شیعیان به دیگران و پرداختن به مسائلى كه اساس مذهب شيعه را تشكيل داده و تشيّع بر محور آن مى‏ گردد، امری مسلم و غیر قابل انکار است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، شیخ ابوجعفر محمّدبن یعقوب بن اسحاق ورامینی رازی (متوفای۳۲۹ هـ.ق) معروف به ثقةالاسلام و شیخ کلینی از مشهورترین فقیهان و محدثان شیعه است که در زمان امام حسن عسکری(ع) و در روستای کلین از روستاهای قدیمی پیرامون ورامین تهران به دنیا آمده است.

شیخ کلینی صاحب کتاب معروف «اصول کافی» با سفر به دیگر نقاط ممالک اسلامی (در نیمه دوم سده سوم هجری) دانشمندان بزرگ و فقیهان و محدثان بسیاری را ملاقات کرده و از آنان، اجازه‌هایی دریافت کرده ‌است و شاگردان بسیاری مثل: ابن ابی رافع صیمری، احمد بن احمد کاتب کوفی، احمد بن علی بن سعید کوفی، ابو غالب احمد بن زراری، ابن قولویه، محمد بن احمد صفوانی را تربیت کرد که همگی از مشاهیر، فقها و محدثین بنام شیعه هستند.

در بزرگی شخصیّت علمی و آثار شیخ کلینی همین بس که هرکس با هر حوزه مطالعاتی‌ که دارد- فارغ از علوم دینی- اگر بخواهد در موضوعات تخصصی خود، رویکرد اسلام را بشناسند و به نوعی با روح معارف اهل بیت(ع) آشنا شود، لاجرم محتاج رجوع به اصول کافی و مطالعه آن است؛ کتابی که یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین منابع حدیثی شیعه و یکی از معتبرترین منبع از کتب اربعه شیعیان است.

ابن‏ أثير (مورّخ معروف) بعد از آن‏كه امام رضا(ع) را مجدّد مذهب امامیه در آغاز قرن سوم به حساب مى ‏آورد، مرحوم کلینی را مجدّد و مؤسّس مذهب اماميّه در آغاز قرن چهارم مى ‏شمرد که این، نشان از عظمت شأن مرحوم شیخ کلینی دارد.

او با قلم توانا و موشكاف و پرمغز خود توانست بسيارى از پرده ‏هاى اوهام را پاره کرده و عقايد حقه شيعه‏ را آنچنان كه هست به عموم مسلمانان معرفى کند تا همگان بدانند شيعه نه بت پرست است و نه خارج از دين، نه امیرالمومنین(ع) را خدا مى‏ داند و نه او را از پيغمبر اکرم (صلى الله عليه و آله) شايسته ‏تر مى‏ شناسد، نه در دين خدا بدعتى گذاشته و نه قرآن را ناقص و تحريف يافته مى‏ داند.

دغدغه مندی آن عالم بزرگ در شناساندن عقاید شیعیان به دیگران و ارائۀ و پرداختن به مسائلى كه اساس مذهب شيعه را تشكيل داده و تشيّع بر محور آن مى‏ گردد، امری مسلم و غیر قابل انکار است و ایشان تلاش داشته به مسائلی بپردازد که خواص و عوام به آن معتقدند و به آن عمل مى‏ كنند و هيچ گونه اختلافى در آن نيست و هدف نهایی ایشان  این بود كه شيعه و عقايد و افكار آن‏ را آنچنان كه هست، به تمام گروه ‏هاى مسلمانان، اعم از دانشمندان و عوام معرفى کند.

عمده اندیشه فکری مرحوم کلینی این بود که از مکتب اسلام و مذهب تشیع دفاع کرده و آن را ترویج دهد تا سبب پیشرفت مکتب اهل بیت(ع) شده و با زحمات خستگی ناپذیر خود، تبلیغات منفی دشمنان و افراط گران را خنثی کند.

یقیناً امروزه یکی از وظایف حوزه های علمیه و طلاب علوم دینی نیز این است که از دین مبین اسلام و معارف حقه اهل بیت(ع) دفاع کرده و موجبات حفظ، تبلیغ و ترویج آن را فراهم کنند؛ چیزی که از وظایف اولیه و اصلی حوزه های علمیه و طلاب علوم دینی محسوب می شود.

بدون شک اگر امروزه ترویج معارف اهل بیت(ع) به نحو احسن و در حد کفایت در دستور کار قرار گرفته و در حد گسترده و کفایت به پیش برده شود، بهترین راه مقابله با نفوذ فرهنگی خواهد بود و بسیاری از هجمه های فرهنگی دشمنان را خنثی خواهد کرد.

سعید چراغی

ارسال نظرات