۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۷۱۵۷۴۴
رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشان:

هویت امروز ما در گرو احیای آیین‌های عاشورایی است

هویت امروز ما در گرو احیای آیین‌های عاشورایی است
اصفهان- حجت الاسلام بصیرتی اشاره به اینکه هویت امروز ما در گرو احیای آیین‌های عاشورایی و آداب و رسوم آن است گفت: هر منطقه باید آیین‌های منطقه خود را اجرا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام مهدی بصیرتی پیش از ظهر امروز در آئین «چاوش محرم» و رونمایی از «لوح ثبت ملی چاوش خوانی» محرم کاشان که در تیمچه امیدالدوله بازار تاریخی کاشان محل برگزاری سینه زنی هیئات مذهبی این شهرستان برگزار شد، گفت: اسلام از طریق محرم و صفر، هیئات مذهبی و اجرای آیین‌های عاشورایی و آداب و رسوم آن زنده نگه داشته شده است.

وی افزود: اسلام با خون سیدالشهدا و برگزاری آداب و رسوم آیینی محرم و عاشورایی همواره در تداوم بوده، هست و خواهد بود.

حجت الاسلام بصیرتی با اشاره به تلاش برخی برای اجرای عزاداری‌های منسجم و یکپارچه، گفت: این دیدگاه غلط است چرا که با توجه به کلام خداوند در قرآن مبنی بر قبیله قبیله و شعبه شعبه آفریدن مردم هدف از تنوع برنامه و آیین‌های عاشورایی هویت بخشی است.

وی با اشاره به اینکه هویت امروز ما در گرو احیای آیین‌های عاشورایی و آداب و رسوم آن است تأکید کرد: هر منطقه باید آیین‌های منطقه خود را اجرا کند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشان از برگزاری آیین‌های مذهبی یک استان و منطقه دراستان و منطقه دیگر انتقاد کرد و افزود: با وجود اینکه این آیین‌ها برای تمام مناطق قابل احترام است، اما هر منطقه باید در حفظ آیین‌های عاشورایی خاص منطقه خود اهتمام داشته باشد.

حجت الاسلام بصیرتی زنده نگهداشتن آداب و رسوم آیینی را منتصب به فرهنگ علوی و حسینی دانست و گفت: ما هرچه داریم از محرم و صفر و اهل بیت(ع) به ویژه امام حسین(ع) است.

لازم به ذکر است، آئین «چاووش محرم» با اجرای ویژه برنامه‌های متنوع فرهنگی هنری و رونمایی از لوح ثبت آئین «چاووش محرم» به عنوان آیین رسمی اقامه عزای سیدالشهدا در دارالمومنین کاشان با اجرای ویژه برنامه‌های متنوع فرهنگی هنری به ویژه حرکت دسته چاووش از بازار پانخل و رونمایی از سند ثبت ملی آیین چاووش خوانی در تیمچه امین الدوله بازار کاشان با مشارکت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، اداره تبلیغات اسلامی، سازمان زیبا منظر شهرداری، اداره میراث فرهنگی، شورای هیئات مذهبی و هیات در تیمچه امین الدوله بازار کاشان برگزار شد./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات