۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۸
کد خبر: ۷۲۸۷۲۶
حجت الاسلام جوشقانیان در گفت و گو با رسا مطرح کرد؛

درس هایی از سیره امام جواد/به تربیت کودکان اهتمام ویژه داشته باشیم

درس هایی از سیره امام جواد/به تربیت کودکان اهتمام ویژه داشته باشیم
حجت الاسلام جوشقانیان با اشاره به میلاد امام جواد و تبیین سیره و مبارزاتشان، از سکوت بعضی خواص جامعه امروز در مقابل جریان نفاق و طاغوت انتقاد کرد.

حجت الاسلام جوشقانیان مدیر موسسه روایت سیره شهدا در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، ضمن تبریک اعیاد رجبیه، به مناسبت میلاد امام جواد(ع)، به بیان نکاتی درس آموز از زندگانی ایشان پرداخت و گفت: در روایتی از امام رضا(ع) در مورد تولد حضرت جواد الائمه(ع)، اینگونه بیان شده «هذَا الْمَوْلُودُ الَّذی لَمْ یُولَدْ مُوْلُودٌ اَعْظَمُ بَرَکَةً عَلی شیعَتِنا مِنْهُ؛ این مولودی است که با برکت تر از او برای شیعیان ما زاده نشده است».

وی با اشاره به تفسیر این روایت و معنای برکت در این حدیث اظهار داشت: یکی از دلایل مبارک بودن این مولود این است که امام رضا علیه السلام در سن بالا بچه دار شدند و بعضی به همین دلیل سلسله امامت را منقطع می دانستند؛ و دلیل دیگر این برکت، فعالیت و مناظرات علمی امام جواد از دوران کودکی بود که در تاریخ بی سابقه بود؛ حضرت جواد الائمه در سنین پایین با افرادی نظیر یحیی بن اکثم که قاضی القضات خلافت مأمون عباسی در بغداد بود و همچنین ابن ابی داود که از مفاخر علمی آن دوران بودند مناظرات داشتند.

مدیر موسسه روایت سیره شهدا در ادامه این گفت و گو، ضمن بیان روایتی از امام رضا علیه السلام به در اوج بودن علم و معرفت امام جواد(ع) در کودکی اشاره و خاطرنشان کرد: از امام رضا(ع) پرسیدند که امام بعد از شما چه کسی است و حضرت به فرزندشان  اشاره کردند؛ شخص سوال کننده، از سن پایین امام جواد(ع) تعجب کرد سپس حضرت امام رضا(ع) فرمودند چرا تعجب می کنی؟ این موهبت قبلا به حضرت عیسی بن مریم داده شده و تعجب ندارد.

وی با تاکید بر مقام علمی و معرفتی و برتری ایشان در مناظرات علمی افزود: ایشان با اینکه در اوج علمی و معرفت بودند، اما در جامعه و ارتباط با مردم بسیار خوش برخورد و متواضع بودند و این درسی است برای ما که تا کمی از نظر علمی رشد کردیم، به غرور و خود بینی دچار نشویم.

حجت الاسلام جوشقانیان در ادامه به بیان نقش برجسته امام جواد(ع) در کادر سازی و ایجاد تشکیلات شیعی برای تبلیغ و رشد دین و کمک رسانی به شیعیان در خفقان آن دوران پرداخت و تصریح کرد: از زمان امام رضا علیه اسلام مامون خفقان زیادی بوجود آورد تا بتواند شیعیان را کنترل کند، اما پس از ایشان و در زمان امام جواد شرایط  شیعیان و تبلیغ دین بسیار سخت تر شده بود و به همین دلیل حضرت با استفاد از افرادی که شایستگی داشتند و آموزش دیده بودند با نقاط مختلف حکومت آن زمان به صورت تشکیلاتی و منظم ارتباط داشتند و حرکت شبکه ولایت را به سمت رشد رهبری می کردند.

وی با نام بردن از بعضی از این رابطین، به درسی مهم از این نحوه تبلیغ تشکیلاتی برای امروز انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: عبد العظیم حسنی در ری، علی بن مهزیار در اهواز، فضل بن شاذان در نیشابور، ابو نصر بزنطی در کوفه و دیگران از جمله رابطین آن حضرت بودند، که این نحوه ارتباط و فعالیت درس مهمی برای امروز ما دارد که با وجود صدها میلیون شیعه در نقاط مختلف جهان، آیا ما توانسته ایم بصورت تشکیلاتی، گفتمان انقلاب اسلامی را منتقل کنیم؟

حجت الاسلام جوشقانیان با اشاره به امامت رسیدن امام جواد(ع) در کودکی، به اهمیت قشر کودک و نوجوان برای انقلاب پرداخت و تاکید کرد: امام جواد علیه السلام در کودکی در اوج علم و معرفت بودند، رهبر انقلاب هم امروز آینده انقلاب را به نوجوانان گره زده اند و این امر به ما این درس را می آموزد که ما باید از همان ابتدای کودکی به تربیت کودکان اهتمام ویژه ای داشته باشیم؛ چرا که از آنها کارهای بزرگی بر می آید.

وی با بیان روایتی از نحوه برخورد علی بن جعفر عموی امام جواد که از بزرگان علمی و صاحب کرسی درس آن دوران بوده به انتقاد از برخی از اهل علم پرداخت و تصریح کرد: وقتی امام جواد هفت سال داشتند، وارد مکانی شدند که علی بن جعفر از علمای آن دوران، به تدریس مشغول بود؛ عموی امام با دیدن حضرت جواد الائمه درس را رها و به استقبال ایشان رفت و در کمال ناباوری شاگردان، خم شده و  دست امام را بوسید. شاگردان به او اعتراض کردند و او در جواب گفت: «من با این سن و علم شایسته ولایت نیستم ولی ایشان ولایت برما ولایت دارند». این درس بزرگی است که اگر کسی از نظر علمی و مقامی از ما برتری داشت باید نسبت به او پذیرش داشته باشیم. داستان امروز ما در مواجهه با مقام معظم رهبری نیز همینطور است، نباید عده ای که از نظر علمی به مقامی رسیدند به جایگاه ایشان کم توجهی و جایگاه ایشان را با گفتارشان تضعیف کنند.

حجت الاسلام جوشقانیان در قسمت آخر گفت و گو به خستگی ناپذیری امام جواد و مبارزه دائمی ایشان اشاره کرد و گفت: با اینکه عمر امام بسیار کوتاه و خفقان بسیار زیاد بود، امام از همان ابتدای امامت تا انتهای عمر شریفشان، بدون وقفه و با قدرت به مبارزه با دستگاه طاغوت ادامه دادند؛ چطور می شود که امروز عده ای در مقابل جریان طاغوت بی تفاوت هستند و حتی با کلام هم به مقابله برنمی خیزند؟ آیا امام را به سبب زیاد قرآن خواندن به شهادت رساندن؟ خیر؛ به سبب فعالیت ها و استقامتشان در مقابل جبهه کفر و نفاق بوده است. و ما باید این استقامت را سرلوحه فعالیت های خویش قرار دهیم.

ارسال نظرات