بدون برپایی حکومت، احکام قابلیت اجرا ندارد
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سیفی مازندرانی در اختتامیه دوازدهمین دوره مسابقات قرآن کریم حوزه علمیه که شب گذشته در سالن همایش های مدرسه علمیه معصومیه(س) برگزار شد، ضمن حضور و تجلیل از شرکت کنندگان، به بیان نکاتی از قرآن کریم پیرامون انقلاب اسلامی پرداخت و اظهار داشت: انقلاب اسلامی بعد از حکومت پیامبر اعظم(ص)، امیرالمومنین(ع) و امام حسن(ع) تنها حکومت اسلامی است که تشکیل شده و سابقه نداشته است.
وی ضمن تعظیم انقلاب اسلامی به عنوان نعمتی بزرگ، ایجاد فتنه و مقابله جبهه استکبار با جبهه حق را طبیعی و دیرین عنوان کرد و گفت: انقلاب اسلامی نعمت بزرگی است، و همانطور که از ابتدای تاریخ جبهه حق دچار فتنه و تهاجم از سوی جبهه طاغوت می شد، انقلاب اسلامی هم دچار فتنه شده، که نظایرش را در فتنه های اخیر و فتنه ی ۸۸ و دیگر فتن دیده ایم؛ فتنه های سیاسی سخت ترین فتنه های بشریت هستند، همانطور که در صدر اسلام، فتنه ثقیفه صورت گرفت و مسلمین مورد آزمایش قرار گرفتند و سیر تاریخ دگرگون شد.
استاد درس خارج حوزه با تاکید بر اینکه مقابله و دشمنی مستکبرین با انقلاب و اسلام طبیعی و از صدر تاریخ وجود داشته، به توضیح چگونگی رهایی از فتنه ها پرداخت و خاطرنشان کرد: فتنه و مقابله از طرف طاغوت طبیعی است، چراکه منافع مستکبرین به خطر می افتد؛ در روایتی از رسول اکرم(ص) آمده: «زمانی که فتنه ها همچون شب تاریک شما را دچار شبهه کرد، به قرآن مراجعه کنید».
وی در ادامه به جایگاه ویژه قرآن و آموزه هایش اشاره کرد و افزود: قرآن همه آنچه خدا در طول تاریخ انبیاء برای بشریت فرستاده، در خود دارد و تا قیامت برای انسان ها کافی و سودمند است؛ می توانیم در یک جمله بگوییم، قرآن در ۲ عرصه مهم نقش آفرینی می کند؛ عرصه اول، نجات همه ی مردم از گمراهی «كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ» و بعدی، «إِنَّا أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ بِمَا أَرَاكَ اللَّهُ» ما قرآن را به سوی تو نازل کردیم تا میان مردم به حکم الهی قضاوت و حکم صادر کنی. یعنی برپایی حکومت اسلامی.
آیت الله سیفی مازندرانی در ارتباط این ۲ آیه مذکور به یکدیگر و لزوم تشکیل حکومت اسلامی ابراز داشت: ضمانت اخراج مردم از ظلمات، نجاتشان به سمت نور، که مضمون آیه اول است، لتحکم بین الناس؛ تشکیل حکومت است؛ یعنی اقامه دین الهی و هدف همه ی انبیاء فقط با برپایی حکومت محقق می شود، محال است بدون برپایی حکومت، احکام الهی اجرا شود، چرا که استکبار اجازه عملی شدن احکام را نمی دهد، به همین سبب است که قران می فرماید، «وَكَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ...» از ابتدای تاریخ مستکبرین با انبیا در حال ستیزه و مبارزه بودند تا جلوی اقامه حکومت حق را بگیرند.
این استاد درس خارج حوزه، در ادامه به بیان نکاتی تخصصی، خطاب به حوزویان و اساتید حوزه پرداخت و گفت: آیات قرآن به ۴ بخش تقسیم می شود، آیات صریح، آیات ظاهرات واضحات، یعنی آیاتی که صریح نیست اما ظاهرش هم مورد اختلاف نیست، ظاهرات مختلف فیه، یعنی ظاهری که در فهم از آن اختلاف است، و چهارمین نوع از آیات متشابهات است، که فقط ائمه اطهار معنای آن را می دانند.
وی با بیان اینکه در حدیث ثقلین کتاب و عترت کنار هم آمده تا به فهم درستی از دین برسیم؛ تاکید کرد که برای فهم قرآن باید از اخبار آحاد استفاده کرد، چراکه اخبار متواتر بسیار کم است؛ و سپس افزود: در فقه همه علما قائل بر حجیت خبر واحد هستند، به گونه ای که خبر واحد می تواند عموم و مطلقی از قرآن را تخصیص بزند؛ و تخصیص در واقع، کشف مراد خداوند است؛ پس بر این اساس، می توان از خبر واحد در تفسیر استفاده کرد.
آیت الله سیفی مازندرانی همچنین به تعدد ابواب فقهی اشاره و خاطرنشان کرد: خبرهای متواتر نزدیک به ۱۰ درصد روایات و مابقی اخبار، خبر واحد است، یعنی اکثر فقه ما برگرفته از روایات آحاد موثق است، چطور در فقه می توان از اخبار آحاد استفاده کرد، اما در تفسیر قرآن نمی شود؟ برخی گفته اند، در قرآن امده که «تبیان لکل شیء» قرآن روشن کننده همه چیز است، حال آنکه می بینیم بسیاری از موضوعات مورد نیاز ما در ظاهر قرآن نیامده؛ اگر این طور باشد، آیه مذکور کذب به نظر می آید، حال که قطعا چنین نیست؛ و رمز مفهوم این آیه همان حدیث ثقلین است که استفاده از کلام معصومین(ع) را راهگشای تبیین همه چیز می داند.