همه برنامه های حوزه باید پیوست تهذیبی داشته باشد
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله جواد مروی عضو شورای عالی حوزه های علمیه در دیدار حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری، معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه، جایگاه با اهمیت تهذیب و تربیت در حوزه های علمیه را مورد توجه قرار داد و از آن به عنوان با اولویت ترین دغدغه یاد کرد.
وی با بیان اینکه علما و بزرگان بویژه امام خمینی(ره) نخستین اولویت حوزه را مسئله تهذیب دانسته اند، اظهار داشت: اگر کسی در این مسئله شک و تردید داشته باشد، ظاهراً توجه به جوانب امر نداشته است.
آیت الله مروی با ابراز تأسف از کم توجهی ها به مسئله تهذیب در حوزه در گذشته، ابراز داشت: در گذشته بخاطر گستردگی حوزه ها و سیستم اداری، مسئله تهذیب نوعی انقطاع از کل مسائل حوزه پیدا کرد؛ متأسفانه امروز وضع به شکلی است که مدیر و استاد مسئولیت تهذیب برای خودش قائل نیست و همه وظایف را متوجه معاونت تهذیب و تربیت می داند.
وی با تأکید بر اینکه همه برنامه های حوزه باید پیوست تهذیبی داشته باشد، تأکید کرد: انقطاع میان دستگاه ها و بخش های مختلف حوزه و تهذیب یک مسئله بسیار خطرناک است و باید به سرعت علاج شود.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه به بیان راهکارهایی برای رفع دغدغه های تهذیبی حوزه پرداخت و گفت: شورای عالی حوزه عزم جدی برای ورود به بحث های تهذیبی دارد و از نظرها و پیشنهادات در این زمینه استقبال می کند.
وی با تأکید بر اینکه معاونت های پژوهش و آموزش و مدیران باید نسبت به مسئله تهذیب دغدغه مند باشند، عنوان کرد: از دیدگاه بنده باید نظر معاونت تهذیب و تربیت در همه طرح ها و برنامه ها فصل الخطاب باشد، بدین معنا که اگر طرحی یا نظری با نظر معاونت تهذیب تزاحم داشته باشد، بلاشک باید نظر معاونت تهذیب اجرا شود؛ ما آمادگی کامل داریم که این مسئله تبدیل به یک قانون شود.
وی نقش محوری مدیران در امر ساماندهی مسائل تهذیبی و مسئولیت مستقیم مدیران میانی از جمله مدیران مدارس را مورد توجه و تأکید قرار داد و تصریح کرد: باید قوانینی تدوین و مصوب شود که وظیفه مدیران مدارس در زمینه تهذیب را سنگین تر کند.
آیت الله مروی با اشاره به دغدغه های رهبر معظم انقلاب در زمینه مسائل تهذیبی خاطرنشان کرد: در یک جلسه ای که خدمت ایشان بودیم، معتقد بودند که مسائل تهذیبی باید توسط اساتیدی که مستقیماً با طلاب سروکار دارند پیگیری شود؛ بدین معنا که معاونت تهذیب با برگزاری دوره های محتوایی، اساتید آموزشی و پژوهشی را در زمینه تهذیب فعال کند.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه اضافه کرد: معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه اولویت های خود را بررسی و تدوین کرده و پس از تصویب شورای عالی حوزه های علمیه به اجرای آنها بپردازد.
حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری در دیدار با آیت الله مروی، عضو شورای عالی حوزه های علمیه به ارائه گزارشی از فعالیت های معاونت تهذیب و تربیت حوزه پرداخت و گفت: امروز متأسفانه آن روحیه ای که اساتید خودشان را عهده دار مسئله تربیت طلاب می دانستند کمرنگ شده است.
وی با بیان اینکه باید جایگاه تهذیب و تربیت را در نظامات حوزه های علمیه ارتقا بدهیم، ادامه داد: در حال حاضر باید اساتید را ترغیب کنیم که خود را مربی تربیتی طلاب تلقی کنند.
معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه بر ضرورت تشکیل شورای عالی تهذیب و تربیت تأکید کرد و گفت: باید شورایی داشته باشیم که قولش بر همه معاونت ها حاکم باشد؛ مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور که به نوعی بر تمام دستگاه ها، وزارت خانه ها و قوا در واقع حاکمیت دارد.
همچنین حجت الاسلام مهدی عبداللهی، مدیر اداره مطالعات و برنامه ریزی معاونت تهذیب و تربیت حوزه های
علمیه در این جلسه ضرورت توجه به فاصله های میان نسلی در حوزه را مورد توجه قرار داد و گفت: امروز باید تدابیر و روش های جدیدی برای تربیت نسل جدید حوزه اتخاذ شود و این مهم نیازمند عنایت ویژه شورای عالی حوزه است.
در ادامه نیز حجت الاسلام والمسلمین مجید رهنما مدیر اخلاق و تربیت حوزه های علمیه به تبیین ساحت های 14 گانه احصا شده توسط کارشناسان معاونت تهذیب و تربیت در دوره معاونت حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده پرداخت و ابراز کرد: یکی از مباحثی که همواره مورد تأکید آیت الله اعرافی و بزرگان حوزه بوده، تربیت طلاب در همه ساحتها به صورت جامع و متوازن است.
همچنین حجت الاسلام حسنی نژاد مدیر مشاوره و امور خانواده معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه در این جلسه به ارائه گزارشی از فعالیت های معاونت تهذیب در زمینه مشاوره پرداخت و ابراز داشت: یکی از عرصه هایی که طلاب باید به آن ورود کنند مسئله روانشناسی است، زیرا ارتباط مستقیم با روحیات معنوی دارد.