۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲
کد خبر: ۷۳۲۰۴۰
آیت الله مهدوی:

هدف از خلقت انسان رسیدن به کمال است

هدف از خلقت انسان رسیدن به کمال است
اصفهان ـ عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: شناخت خداوند اولین هدف خلقت، عبودیت هدف میانی و رسیدن به کمال هدف نهایی از خلقت انسان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، عضو مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته در غدیریه اصفهان، با اشاره به آیات 21 و 22 سوره بقره، گفت: این آیات هدف میانی خلقت انسان را بیان کرده است، این هدف میانی بندگی خداوند متعال است، در این بندگی خداوند به دنبال سود کردن ما است، یعنی ما با این بندگی قرار است به کمال برسیم.

وی در ادامه افزود: خداوند از بندگی کردن ما هیچ سودی نمی‌برد اما این مسأله باعث سود ما و رسیدن ما به کمال و رشد و تعالی می‌شود، اینکه قرآن کریم می‌فرماید خدای خود را بندگی کنید هدف میانی است، هدف اول شناخت خداوند متعال است و تا زمانی که شناخت حاصل نشود انسان به دنبال بندگی نخواهد رفت.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه در آیه 118 سوره هود خداوند تشریح کرده است که کسی که خدا را عبادت کند انسان کامل خواهد شد، اظهار کرد: انسان کامل تمام کمالاتی که بالقوه در وجود او است به فعلیت می‌رسد، انسان وقتی به دنیا می‌آید حالت حیوانیت دارد و تا وقتی که این حیوانیت تبدیل به انسانیت می‌شود زمان می‌برد و این موضوع با عبادت خداوند متعال محقق خواهد شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: روزه اخلاص انسان را افزایش می‌دهد چرا که روزه نمایان نیست و تا وقتی که شخص اظهار نکند مشخص نخواهد بود، حضرت زهرا(س) پیرامون روزه می‌فرمایند روزه باعث تثبیت اخلاص در انسان می‌شود.

وی نتیجه همه اعمالی که خداوند برای انسان مشخص کرده است را فعلیت کمال در انسان عنوان کرد و گفت: کسی که وقتی به او تذکر داده می‌شود برای اینکه حجابش را درست کند و اعتنا نمی‌کند، یعنی انسانیت ندارد، یکی از صفات انسان تشکر از کسی است که به او تذکر خالصانه می‌دهد، این افراد اهل جلسات مذهبی و دینی هم نیستند تا با این مسائل آشنا بشوند و مقصر نیز خودشان و والدین آنها هستند.

آیت الله مهدوی انجام واجبات را عامل رشد فضائل در انسان ذکر کرد و افزود: این مسائل باعث کمال انسانیت می‌شود و تا زمانی که این فضائل و کمال در انسان پدید نیاید ما آرامش نخواهیم داشت، اینکه برخی افراد آرامش ندارند و مجبورند متوسل به استفاده از دارو بشوند به دلیل فاصله آنها از این فضائل و کمال انسانیت است.

استاد درس خارج حوزه علمیه تصریح کرد: رسیدن به کمال هدف خلقت ما است، برخی به دنبال کمال بدون کاف هستند و اصلا مشکل کار افراد همین مسأله است، یک حجاب است که هرگز انسان از آن عبور نخواهد کرد و آن حجاب واجبیت است که به خداوند متعال اختصاص دارد و همه ما حتی پیامبران فانی خواهیم بود./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات