۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۷۳۲۴۳۶
یادداشت؛

انقلاب ایران؛ احیاگر آرمان قدس

انقلاب ایران؛ احیاگر آرمان قدس
یکی از واضح‌ترین نکات درباره روند رو به افول قدرت ادعایی ارتش رژیم‌صهیونیستی طی دهه‌های گذشته، شکست‌های پشت سر هم این رژیم از جریانات مقاومت است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، نزدیک 44 سال از ابتکار تاریخی امام‌خمینی(ره) در تعیین آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روز جهانی قدس با هدف حمایت سراسری مردم دنیا با هر دین و ملیتی از حقوق ملت رنج‌کشیده فلسطین دربرابر رژیم آپارتاید و کودک‌کش صهیونیستی گذشت و شاید کمتر کسی در آن روز یعنی 16 مرداد 1358 فکرش را می‌کرد روزی خواهد رسید که ارتش رژیم‌صهیونیستی، یعنی همان نیرویی که در 6 روز نسخه ارتش‌های عربی را می‌پیچید، به وضعیتی دچار شود که درمقابل حملات راکتی محصورشدگان در‌ نوار غزه، آسیب‌پذیر نشان داده و به ناچار تن به آتش‌بس درمقابل نیروهای مقاومت دهد. راکت‌هایی که تاب‌آوری صهیونیست‌ها را از نزدیک دو ماه، به 22 و در آخرین مورد به 11 روز رساندند.

امام‌خمینی(ره) در نیمه رمضان سال 58، در پیامی که مخاطبش، مسلمانان ایران و جهان بودند،  آخرین جمعه ماه رمضان را روز قدس نامیدند و از مسلمانان جهان و دولت‌های اسلامی خواستند تا برای کوتاه کردن دست رژیم‌صهیونیستی و پشتیبانان آن، به هم بپیوندند. پیام رهبر فقید انقلاب بعد از حمله نیروهای اسرائیلی به مسجدالاقصی و همچنین بمباران جنوب لبنان صادر شد. نکته قابل توجه درباره این ابتکار تاریخی آنکه با این تصمیم، ماه رمضان، فارغ از بعد معنوی خود، یک ظرفیت بی‌همتا برای خلق حماسه‌های سیاسی را هم در خود جای داد. حماسه‌ای که مسلمانان جهان طی آن، در سایه بندگی خدا، حداقل سعی می‌‌کنند به سهم خود، علم مبارزه با ستمگر را در دست بگیرند. انتخاب آخرین جمعه این ماه به عنوان روز گرامیداشت مقاومت مردم فلسطین، که امروز قریب به هشت دهه از آغاز آن می‌گذرد، ابتکاری بود که باعث شد ظرفیت معنوی امت اسلامی تبدیل به ظرفیتی سیاسی علیه جریان عادی‌سازی ظلم شود.

روز قدس امسال اما از این جهت شرایط خاصی پیدا کرده که بدانیم آتش التهابات به‌وجود‌آمده بین شهرک‌نشینان سرزمین‌های اشغالی و حتی آتش اختلافات درونی رژیم‌صهیونیستی روز به روز بیشتر از قبل شعله می‌گیرد. علاوه بر آن، تعرض‌های وقت و بی‌وقت نیروهای نظامی صهیونیست به مسجدالاقصی‌ بوده که خشم فلسطینیان را برانگیخته است.

ماموران تحت امر نتانیاهو، نخست‌وزیری که این روزها جایگاهش را بیش از هر زمان دیگری لغزنده و در آستانه نابودی می‌بیند، برای فرار از بحران سیاست داخلی و پراکنده کردن تمرکزها از مسائل مرتبط با آن، فرمان تعرض به حرمت مسجدالاقصی و نمازگزاران فلسطینی را داده است تا نیروهای رژیم، با برهم زدن صفوف نماز جماعت فلسطینیان که طبق سنت هر‌ساله در ماه رمضان، برای اقامه نماز تراویح(نماز مستحبی اهل سنت در روزهای ماه مبارک) خود را به اطراف مساجد قبه‌الصخره و قبلی رسانده‌اند، تنش‌ها را تا حدی بالا ببرند که توجه‌ها از مسائل مربوط به سیاست داخلی اسرائیل، به جای دیگری معطوف شود.

در گزارش امروز، به بهانه اتفاقات اخیر در سرزمین‌های اشغالی و البته فرا رسیدن روز جهانی قدس، زمینه‌های انتخاب آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روز قدس و دستاوردهای این ابتکار تاریخی و جریان‌ساز امام‌خمینی(ره) را مورد بررسی قرار داده‌ایم. علاوه بر آن، اشاره‌ای هم به روند رو به انحطاط قدرت و از آن مهم‌تر، هژمونی ارتش رژیم‌صهیونیستی در نظر افکار عمومی دنیا کرده‌ایم و در دستاوردهای ابتکار تاریخی امام‌خمینی(ره) و استمرار نظام جمهوری اسلامی بر آن، به جست‌وجو درباره ریشه‌های این افول تاریخی رژیم‌صهیونیستی پرداخته‌ایم.

مواجهه امام با اسرائیل

با اوج‌گیری مبارزات درطول 15 سال نهضت و سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، حضرت امام همواره بر مبارزات ضدصهیونیستی خود تاکید داشتند. ایشان با شناخت دقیق هویت اسرائیل، این دولت را فاقد هرگونه مشروعیت اعلام کردند و از این رژیم به نام‌ها و القابی چون جرثومه فساد، ماده فساد، غده سرطانی، اسرائیل غاصب، ولیده فاسد و... تعبیر کرده‌اند. حضرت امام بارها خطر اسرائیل غاصب را ازجمله در عاشورای 1342 گوشزد کرده و این رژیم غاصب را دشمن اسلام و ایران معرفی کردند. امام، هدف استعمارگران را تنها اشغال فلسطین نمی‌دانستند، بلکه به‌نظر وی هدف این رژیم سلطه بر تمام ممالک اسلامی و تبدیل آنها به سرنوشت قدس بود. به همین دلیل در یک سخنرانی در سال 1343 تمام گرفتاری‌های ملت را ناشی از اسرائیل دانستند و این غده سرطانی را به‌عنوان خطر جدی برای تمام مسلمین قلمداد کردند.

اعلام روز جهانی قدس

بنیانگذار انقلاب اسلامی در سال 1357 بر مواضع ضدصهیونیستی خود تاکید و اسرائیل را رژیم نامشروع معرفی کردند. کمتر از یک هفته پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) در دیدار با مقامات بلندپایه فلسطین، شعار«امروز ایران، فردا فلسطین» را در اولویت سیاست‌های خارجی خویش قرار دادند و شش‌ماه پس از انقلاب اسلامی نیز در تاریخ 16/5/1358 آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به‌عنوان روز قدس اعلام کردند و طی پیامی بیان داشتند: «من طی سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم، که اکنون این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است، و به‌ویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی، پیاپی خانه و کاشانه ایشان را بمباران می‏کند. من از عموم مسلمانان جهان و دولت‌های اسلامی می‏خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند. جمیع مسلمانان جهان را دعوت می‏کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و می‏تواند تعیین‏کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به‌عنوان «روز قدس» انتخاب و طی مراسمی همبستگی بین‌المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم.»

تبدیل قدس به دغدغه اسلامی

حضرت امام امیدوار بودند که با زنده نگه داشتن این روز، بی‌تفاوتی‌ها نسبت به قدس شریف زائل شود. علاوه‌بر این از نظر امام، روز قدس زمینه‌ای برای تشکیل حزب جهانی مستضعفان به حساب می‌آمد که گامی اساسی در جهت مقاومت مستضعفان دربرابر استکبار است، به همین جهت امام‌خمینی(ره) در راستای حمایت از فلسطین، تمام ملت‌های مسلمان را به اتحاد و قیام و ایستادگی دربرابر استعمارگران دعوت و عامل اشغال فلسطین و دچار شدن ملت‌های اسلامی به این وضعیت را، سستی و فتور سران دولت‌های اسلامی قلمداد کردند. امام، سرنوشت قدس را تنها متعلق به این سرزمین نمی‌دانند، بلکه آن را سرنوشت تمام ملت‌های مسلمان و حادثه‌ای دردناک برای تمامی موحدین جهان اسلام معرفی می‌کنند که عاملی اساسی در وحدت جهان اسلام است. به‌دلیل جایگاه استراتژیک قدس در اندیشه دفاعی امام‌خمینی، سرزمین فلسطین از یک مقوله عربی به مقوله اسلامی تبدیل شد که خارج از گستره زمان و مکان و دارای جایگاه ویژه و خاص است.

روز قدس و صدور انقلاب

امام‌خمینی به‌عنوان شخصیتی که بیداری و تنبه ملت‌ها دربرابر اندیشه‌ها و توطئه‌های استعمارگران را همواره لازم می‌شمردند و ملت‌ها را به اتحاد و قیام دربرابر استکبار دعوت می‌کردند بر تمامی ملت‌های مسلمان واجب می‌­دانند که از انقلاب ایران سرمشق بگیرند و در راه آزادی و کیان سرزمین خود و مبارزه با دشمنان از سلاح ایمان و توکل به منبع لایزال خداوندی بهره‌مند شوند. ایشان عامل ضعف ملت‌ها دربرابر ابرقدرت‌ها را عدم خودباوری آنها قلمداد و به تمامی ملت‌ها توصیه می­‌کنند که با الگو قرار دادن ملت ایران و رسیدن به خودباوری دربـرابـر استعمارگران ایستادگی کنند. راهپیمایی روز قدس منحصر به ملت ایران و حتی فقط مسلمانان نیست و از دیدگاه امام، روز تمامی مستضعفان عالم است. ایران به‌عنوان‌ ام‌القرای جهان اسلام، پس ازپیروزی انقلاب، پیشتاز مبارزات ضدصهیونیستی بوده و با اعلام روز قدس مبارزه با این رژیم را قوت و حیاتی تازه بخشیده است. امام به تمام ملت‌های مسلمان توصیه می‌کنند که در راهپیمایی روز قدس شرکت کرده و این مراسم را هرچه باشکوه‌تر برگزار کنند. در این روز فلسطینیان نیز با وجود خطرات فراوان از اقصی نقاط سرزمین خود، خود را به مسجدالاقصی می‌رسانند تا در راهپیمایی روز قدس شرکت کنند. به همین دلیل، قدس جنبه انسانی اسلامی به خود می‌گیرد و باعث می‌شود این روز در عصر جهانی شدن و گسترش ارتباطات به‌عنوان مظهر مظلومیت فلسطین و تمامی مستضعفان دربرابر استکبار قلمداد شود.

از «ارتش جنگ شش‌روزه» فقط یک‌سری خاطره باقی مانده!

یکی از واضح‌ترین نکات درباره روند رو به افول قدرت ادعایی ارتش رژیم‌صهیونیستی طی دهه‌ها گذشته، شکست‌های پشت سر هم این رژیم از جریانات مقاومت است که شاید بتوان شروع این شکست‌های دومینووار را از جنگ 33 روزه با لبنان در سال 2006 دانست. جنگی که قرار بود درنتیجه آن دیگر هیچ اثری از چیزی تحت‌عنوان حزب‌الله لبنان باقی نماند، اما نه‌تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه همان حزب‌الله لبنان با پیروزی بر ارتش اشغالگر خاک لبنان و وادار کردن نیروهای آن به عقب‌نشینی، امروز به یکی از تعیین‌کننده‌ترین بازیگران معادلات منطقه غرب آسیا تبدیل شده است. امری که دشمنان حزب‌الله هم آن را تایید می‌کنند و انکارش را غیرممکن می‌دانند. پیش از جنگ 33 روزه علیه لبنان که به شکست پرتلفات رژیم منجر شد، افکار عمومی دنیا ارتش صهیونیست‌ها را یکی از آماده‌ترین و مدرن‌ترین نیروهای نظامی جهان می‌دانستند و سابقه آن را با پیروزی‌های متعددش در جنگ مقابل اعراب به یاد می‌آوردند. ارتشی که چهاربار در سال‌های ۱۹۴۸، ۱۹۵۶، ۱۹۶۷ و ۱۹۷۳ با اعراب درگیر شده بود و درنتیجه هر چهار درگیری پیروز از جنگ بیرون آمده بود، این بار در خاک لبنان زمین‌گیر و مجبور به عقب‌نشینی می‌شد. زمین‌گیر شدنی که بیش از هرچیز به چهره‌ ساخته شده از صهیونیست‌ها در بین افکار عمومی جهان ضربه‌ای کاری وارد کرد. ارتش رژیم، بعد از شکست در جنگ 33 روزه از حزب‌الله لبنان، دیگر به آن وضعیت روحی و فکری ارتش پیش از حمله به لبنان بازنگشت. شکست در جنگ 22 روزه ژانویه 2009، جنگ 51 روزه سال 2014 و درنهایت جنگ 11 روزه موسوم به سیف‌القدس سال 2021 در غزه، از نشانه‌های ثابت‌کننده این مساله است.

رژیمی که درباره نابودی حزب‌الله و حماس رویاپردازی می‌کرد و با تطمیع برخی دولت‌های عربی آنها را پای میز فروش شرافت و هویت‌شان نشاند، هیچ‌گاه تصور نمی‌کرد برای متوقف کردن حملات هوایی از شمال، غرب و شرق سرزمین‌های اشغالی، باید دست به دامن نامه‌نگاری با واسطه به مقامات ایران شود. حملاتی که باعث شد نتانیاهو تا زمان نامعلوم، از لفاظی علیه امنیت ملی ایران صرف‌نظر کند یا اگر تصمیم می‌گیرند حاکمیت مرزهای لبنان را به بهانه عملیات متقابل به موشکباران شدن شهرک‌های صهیونیستی نقض ‌کنند، خود را با حمله موشکی به زمین‌های خالی و برگشتن به سرزمین‌های اشغالی راضی نگه می‌دارند تا کوچک‌ترین اقدام تحریک‌آمیزی که به‌قول دبیرکل حزب‌الله لبنان کل منطقه را برای صهیونیست‌ها به آتش می‌کشد از خود بروز ندهند.

ارتشی که حتی نام هفت یگان فوق ویژه‌اش هم قرار بود لرزه به تن مخالفان رژیم آپارتاید صهیونیستی بیندازد و آنان را تسلیم غربی‌ها کند، امروز در بی‌انگیزه‌ترین و ناامیدترین حالت خود، از زمان تشکیل رژیم‌صهیونیستی تاکنون قرار گرفته. اگر در مقطعی «یگان ویژه هلی‌بورن پزشکی (یگان ۶۶۹)» که تحت‌فرمان نیروی هوایی، «یگان مهندسی برای عملیات‌های ویژه (سایرت یاهالوم)» که تحت‌فرمان ستاد عملیات و پشتیبانی، «یگان شناسایی هوایی (سایرت شلدگ)»، «یگان دودیوان» متشکل از تکاوران رژیم با وظیفه‌ سرکوب مستقیم شهروندان فلسطینی ساکن اراضی اشغالی و «یگان ناوگان کوچک ۱۳(شایِتِت ۱۳)» که تحت‌فرمان نیروی دریایی، «یگان کماندویی پیاده‌نظام(سایرت اگاُز)» که تحت‌امر ستاد فرماندهی شمالی و «یگان شناسایی و اکتشاف ستادکل(سایرت مَتکَل)» که تحت‌امر ستادکل فرماندهی ارتش این رژیم است و به‌طور رسمی شرکت در تجاوزات و جنگ‌هایی مثل «جنگ شش‌روزه» سال 1967 علیه اعراب، «جنگ یوم کپور یا اصطکاک» در سال 1973، «جنگ لبنان 1982»، «درگیری‌های جنوب لبنان بین سال‌های ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۲»، «انتفاضه اول»، «جنگ اول خلیج فارس» و «جنگ لبنان 2006(جنگ 33 روزه)» را در کارنامه خود می‌بیند، قرار بود صهیونیست‌ها را به رویای دور و درازشان برای تسخیر شمال تا جنوب و غرب تا شرق فلسطین برساند، امروز نگران پیوستن کادر خود به صف معترضان خیابانی این شب‌های تل‌آویو است.

فضای سیاسی رژیم‌صهیونیستی در انسداد مطلق

مساله مهم دیگری که در مقطع فعلی نتانیاهو را به‌صورت شبانه‌روزی آزار می‌دهد، بحران ناتمام پیش‌آمده در فضای سیاسی داخلی رژیم‌صهیونیستی ا‌ست؛ چالشی دامنه‌دار که چندسالی می‌شود پارلمان و دولت رژیم‌صهیونیستی را وارد درگیری‌هایی ناتمام کرده است. اوج این درگیری‌ها و تنش‌ها هم به این چند روز قبل و زمانی بازمی‌گردد که ده‌ها هزار شهرک‌نشین، در اعتراض به نتانیاهو خیابان‌های تل‌آویو را تسخیر کردند. مساله‌ای که به‌قدری صهیونیست‌ها را با چالش مواجه کرده که رئیس این رژیم درباره آن لب به اعتراف‌هایی تاریخی گشوده است. 19 اسفند 1401 بود که اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم‌صهیونیستی گفت: «آنچه اکنون در اسرائیل روی می‌دهد، فاجعه و کابوس واقعی است.» او با اشاره به اعتراضات در سرزمین‌های اشغالی افزود: «اسرائیل در آستانه نقطه بی‌بازگشت قرار دارد و طرح اصلاحات قضایی اشتباه است و باید به‌صورت کامل لغو شود.» هرتزوگ همچنین در این خصوص گفت: «اسرائیل درمقابل چشمانم درحال فروپاشی است. آنچه اینجا روی می‌دهد، فاجعه است و من تسلیم نمی‌شوم و برای ایجاد راه‌حل هر هزینه‌ای پرداخت خواهم کرد. ما فرصت زیادی در اختیار نداریم.»

البته اظهارات او در اینجا تمام نمی‌شود؛ رئیس رژیم‌صهیونیستی در توضیح نقطه بدون بازگشت می‌گوید: «ما درحال نزدیک شدن به نقطه بی‌بازگشت هستیم و گزینه سومی نداریم یا بروز فاجعه یا حل مشکل.»

او طی آن صحبت‌ها همچنین خطاب به طبقه سیاسی حاکم گفت: «اگر به مسیری که تاکنون پیموده‌اید ادامه دهید، با آشوب مواجه می‌شود و در این صورت، تاریخ شما را نخواهد بخشید. پس برخیزید و هم‌اکنون مسئولیت‌پذیر باشید.»

اظهاراتی که بیش از هرچیز عمق فاجعه به‌وجود آمده در داخل رژیم‌صهیونیستی را نشان می‌دهد؛ رژیمی که حالا از هر زمان دیگری به فروپاشی نزدیک‌تر شده است.

حرکت اسرائیل به سمت انزوای جهانی

اقدامات غیر انسانی رژیم‌صهیونیستی و مواجهه نظامی با فلسطینیان بی‌دفاع اگرچه سابقه ده‌ها ساله دارد اما رشد تکنولوژی باعث شده تا تصویر جنایت‌های این رژیم بتواند به دور از تیغ سانسور رسانه‌های رسمی به گوش مردم جهان برسد و افکار عمومی جهانیان را برانگیخته کند. نمونه‌ای از این جلوه را مردم جهان در فضای جام‌جهانی 2022 قطر شاهد بودند. فشار افکار عمومی باعث شده تا مقامات دولت‌های غربی نیز همچون گذشته نتوانند حمایت قاطعی از رژیم‌صهیونیستی نشان دهند تا حدی که بایدن نیز به فضای متشنج چند روز اخیر در مسجدالاقصی این‌گونه واکنش نشان می‌دهد: «اسرائیل نمی‌تواند به این شرایط متشنج ادامه دهد.» این واکنش رئیس‌جمهور آمریکا باعث شد تا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر افراطی رژیم‌صهیونیستی اختلافات تل‌آویو با واشنگتن را پررنگ‌تر از گذشته این‌گونه بروز دهد: «اسرائیل، دولتی دارای حق حاکمیت بوده و تصمیماتش را براساس فشارها از خارج اتخاذ نمی‌کند.» این موضع را وزیر امنیت داخلی رژیم‌صهیونیستی نیز تکرار کرده و ضمن انتقاد شدید از بایدن، مدعی شد که تل‌آویو از واشنگتن مستقل است. رژیم‌صهیونیستی درحالی ادعای استقلال می‌کند که تمام موجودیت خود را مدیون سیاست‌های استعماری دولت‌های متفقین بوده و همچنان نیز در سایه حمایت‌های غربی‌ها حیات فانی خود را ادامه می‌دهد. واکنش غربی‌ها به اقدامات رژیم‌صهیونیستی صرفا به آمریکایی‌ها محدود نمانده و «پیتر استانو»، سخنگوی کمیسیون اروپا نیز ضمن ابراز ناخرسندی از حملات نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی، گفت که وضعیت قانونی موجود در اماکن مقدس فلسطین اشغالی باید حفظ شود. علاوه‌بر غربی‌ها وزارت امور خارجه چین با تاکید بر لزوم حفظ وضعیت اماکن مقدس در فلسطین اشغالی، از قدرت‌های بزرگ جهانی خواست به مسئولیت خود در قبال وضعیت سرزمین‌های اشغالی عمل کنند.

فریاد دفاع از قدس از تریبون همه دولت‌های اسلامی

ایده امام‌خمینی در اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به‌عنوان روز قدس علاوه‌براینکه باعث شد مساله فلسطین به مساله جهان اسلام تبدیل شود به بهانه‌ای برای ایجاد یکپارچگی در بین امت اسلامی نیز تبدیل شد و امروز با اوج گرفتن خباثت‌های رژیم‌صهیونیستی در مسجد‌الاقصی کشورهای اسلامی در یک اتحاد نظر نسبت به اقدامات اسرائیل واکنش نشان می‌دهند. همصدایی تماشاگران مراکشی حاضر در استادیوم‌های فوتبال، تجمعات ضدصهیونیستی در خیابان‌های کشورهای اسلامی نمونه‌ای از همین جلوه‌های ضدصهیونیستی است. فشار افکار عمومی جامعه مسلمانان دولت‌های آنها را نیز ناگزیر به واکنش رسمی کرده است. در همین راستا نیز اتحادیه عرب نشستی اضطراری با موضوع «یورش صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی» برگزار کرد. تاثیر افکار عمومی بر اظهارات مقامات دولت‌های اسلامی تا حدی بوده است که عربستان‌سعودی و حتی ترکیه که با اسرائیل روابط سیاسی و اقتصادی دارد نیز ولو به‌ظاهر اعتراض خود را نشان می‌دهند. در همین راستا رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه توهین به مسجدالاقصی و پایمال شدن حرمت حرم شریف برای ما خط قرمز است گفت: «واضح است که موج خشونتی که (رژیم) اسرائیل به راه انداخته است، علی‌رغم همه هشدارها، پشت آن تنگنای داخلی است.» اردوغان همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرانی خود بر لزوم اتحاد جهان اسلام در برابر حملات و تجاوزات رژیم‌صهیونیستی به فلسطین تاکید کرد و خواستار ادامه تلاش‌ها در مجامع بین‌المللی برای حفظ جایگاه اماکن مقدس شد. وزارت امور خارجه عربستان‌سعودی نیز اعلام کرد که عربستان با «نگرانی شدید» یورش نظامیان اشغالگر صهیونیستی به صحن مسجد‌الاقصی و تعرض به نمازگزاران و بازداشت تعدادی از شهروندان فلسطینی را محکوم می‌کند. حتی در کشورهای عربی همچون اردن که به سمت عادی‌سازی با رژیم‌صهیونیستی رفته و اخیرا اقدام به بازگشایی سفارت کرده‌اند نیز تجمعات مردمی در همصدایی با مردم فلسطین همچنان برگزار می‌شود. در واکنش به همین تجمعات نیز ایمن‌الصفدری، وزیرخارجه اردن البته در واکنشی محافظه‌کارانه گفت با نگرانی تحولات مسجدالاقصی را دنبال می‌کند و خشونت صرفا موجب بروز خشونت بیشتر می‌شود.

تلاش‌های پایانی برای بقا

ایران با در دستورکار قرار دادن آزادی قدس به عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف خودش توانست دو اثر مهم برجای بگذارد. اولا با جلوگیری از فراموشی آرمان فلسطین خیال راحت را از رژیم‌صهیونیستی ربود و تل‌آویو را به مسیری هل داد که امروز با شدت گرفتن نزاع سیاسی زمزمه‌های فروپاشی آن به گوش می‌رسد. دومین اثر این طراحی ایران این بود با تبدیل شدن مساله فلسطین به مساله جهان اسلام اهرمی برای وحدت مسلمانان به وجود آمد. نفوذ فرهنگی جمهوری اسلامی در کشورهایی همچون لبنان و سوریه باعث شده تا اهرم اجرایی نابودی رژیم‌صهیونیستی در مرزهای این کشور به وجود آمده و در دسترس مسلمانان قرار بگیرد. اهرمی که قدرت آن باعث شد رژیم‌صهیونیستی به عنوان فاتح جنگ 6 روزه بر اعراب در نبرد 33 روزه، نه با جهان عرب بلکه صرفا با حزب‌الله لبنان نیز مغلوب شود و امروز حتی از کنترل گروه‌های مقاومت فلسطینی نیز عاجز بماند. مسیری که رژیم‌صهیونیستی در جهت نابودی خود طی کرده باعث بروز واکنش‌هایی همچون اقدامات نظامی کور در مرزهای سوریه و لبنان شده است. واکنش‌هایی که آفندی نبوده و صرفا پدافندی محکوم به شکست در برابر طراحی بنیانگذار کبیر انقلاب برای آزادی قدس شریف محسوب می‌شود.

منبع: روزنامه فرهیختگان

ارسال نظرات