۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۷۳۶۱۹۶
مسؤول کمیته فرهنگی خیریه مسجدسازان الزهرا:

قرض‌الحسنه‌های خانوادگی ترویج شود

قرض‌الحسنه‌های خانوادگی ترویج شود
اصفهان ـ حجت الاسلام واعظ گفت: ایجاد قرض الحسنه‌های خانوادگی از اقدامات خیری است که می‌تواند مشکلات خانواده‌ها و اقوام را برطرف کند و ترویج آن پسندیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید محمدمهدی واعظ در نشست «نقش خیرین و فرهنگ احسان در جامعه؛ با نگاه به آموزه‌های اسلام» که از سلسله نشست‌های برخط الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از سوی دفتر حجت‌الاسلام حسین میرزایی نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، در ارتباط با نگاه دین به امور خیر، گفت: خداوند در قرآن درمورد کارهای خیر می‌فرماید از هم سبقت بگیرید، یعنی همه برنده هستید و در واقع هرکس وارد کار خیر می‌شود، به اندازه تلاشی که انجام می‌دهد مزد می‌گیرد و هرچه تلاشش بیشتر باشد مزدش بالاتر است.

وی افزود: تاکنون ندیده‌ایم که دو خیریه به هم ضربه بزنند، زیرا خلوصی که در خیریه‌ها و نیت افراد گرداننده آن هست سبب می‌شود تا بدانند که با رقابت به جایی نمی‌رسند، آن‌ها حتی باید هم افزایی کنند تا به غایت نهایی که خداوند برای کار خیر قرار داده برسند.

مسؤول کمیته فرهنگی خیریه مسجدسازان الزهرا(س) با بیان اینکه در دین اسلام، خدای متعال بر خیر و خیرات تاکید فراوان کرده است، اظهار کرد: ائمه اطهار(ع) همه سرمنشا خیرات بوده‌اند. برخی افراد را می‌بینیم که اعتقادی به مباحث دینی ندارند، اما به دنبال انجام کارهای خیر هستند که نام آن را می‌گذارند حس انسان دوستی، اما خدای متعال در قرآن کریم این بحث را در باب خیرات وارد کرده و یک سوره به نام انسان نازل کرده است.

وی ادامه داد: در سوره انسان، خداوند خانواده امیرالمومنین(ع) را معرفی می‌کند و بابت کار خیری که انجام داده‌اند می‌گوید اینها انسان هستند و با نیت قرب الهی کار کرده‌اند.

حجت الاسلام واعظ با بیان اینکه خانواده امیرالمومنین(ع) سه دسته شامل مسکین، یتیم و اسیر را انفاق کردند، خاطرنشان کرد: تکلیف مسکین و یتیم مشخص است، اما در زمان پیامبر اسلام(ص) زندانی وجود نداشته و اسرا، افراد کافر بودند. آن‌‌ها که اسلام می‌آوردند آزاد می‌شدند اما اگر اسلام نمی‌آوردند آن‌ها را به خانه‌هایی تحویل می‌دادند تا طلب انفاق کنند. خانواده امام علی(ع) پس از سه روز، روزه داری با اسیری روبرو می‌شود که در خانه آن‌ها را می‌زند. این انسان‌های کامل، تمامی نان‌های خود را به اسیر می‌بخشند، اسیری که کافر است.

وی ادامه داد: منش علی ابن ابیطالب(ع) در کمک به نیازمند به دور از تبعیض است، حس نوع دوستی با قربت به سمت پروردگار و اخلاص مطابق است و این ارزش کار انسان‌ها است.

مسؤول کمیته فرهنگی خیریه مسجدسازان الزهرا(س) با بیان اینکه اصفهان در امور خیر سرآمد است، تصریح کرد: در این شهر خیریه‌های مختلف وجود دارد و با این عنوان معروف است. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز اصفهانی‌ها را به عنوان خیرین توصیف می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه باید در کارهای خیر باید از هم سبقت بگیریم و انتخاب کنیم که کدام کار بالاتر و برتر است، اظهار کرد: در مناطق محروم کشور ۱۰ هزار روستا داریم که مسجد ندارند، بسیاری از این مناطق مدرسه و درمانگاه نیز ندارند، در اصفهان که آن را دارالمؤمنین می‌دانیم مردم باید به فکر مناطق محروم باشند. در همین راستا خیریه مسجدسازان الزهرا(س) وارد عمل شده و در مناطق محروم کشور مسجدسازی می‌کند.

حجت الاسلام واعظ ادامه داد: در مناطق محروم، تعریفی که برای مساجد در حال ساخت داریم، مسجد تراز است، یعنی مانند زمان پیامبر اکرم(ص) همه امور مردم باید در مسجد انجام شود.

وی افزود: خیران باید امور فرهنگی روستاها را نیز دنبال کنند تا درب مساجد تازه ساخته شده بسته نشود. علاوه بر برپایی نماز جماعت، پیگیری حل مشکلات مردم، حل اختلافات بین آن‌ها و مصالحه از کاربردهای مسجد است.

مسؤول کمیته فرهنگی خیریه مسجدسازان الزهرا(س) با بیان اینکه انفاق ثلث مال قبل از اینکه انسان از دنیا برود از اقدامات جالب توجهی است که خیران در خیریه مسجد سازان الزهرا (س) انجام می‌دهند، گفت: انفاق ثلث مال در زمان حیات و مشخص کردن روش انفاق از اقدامات بسیار نیکویی است که فرد مسلمان می‌تواند در دوران حیات خود انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: خداوند در میان شهدا، نام امام حسین(ع) را بر تارک عالم قرار داد، زیرا سیدالشهدا(ع) جان، اولاد و خانواده خود را در راه خدا فدا کرد. ما نیز باید اینگونه شویم و در راه خدا هرآنچه که می‌توانیم قدم برداریم.

حجت الاسلام واعظ با اشاره به اینکه ایجاد قرض الحسنه‌های خانوادگی از اقدامات خیری است که می‌تواند مشکلات خانواده‌ها و اقوام را برطرف کند، گفت: قرض الحسنه ثوابی ۱۸ برابر دارد، پول در آن می‌ماند و در دستگیری از افراد می‌توان از آن استفاده کرد که نتایج نیکی به دنبال دارد. خانواده‌ها می‌توانند دور هم جمع شوند و از دیگران دستگیری کنند، مسجد و مدرسه بسازند و دیگران را به انجام امور خیر راهنمایی کنند.

وی با بیان اینکه بندگان خالص خدا در راه او تجارت می‌کنند، تصریح کرد: اینکه انسان به یاد امام زمان(عج) باشد و دیگران را به یاد ایشان بیندازد از بزرگ‌ترین خیرات است. انسان باید مراقب اولاد خود باشد و کار خیر را به آن‌ها آموزش دهد تا در مسیر بهترین‌ها قدم بگذارند. وقتی از دنیا برویم، هر کار خیری که اولاد انجام می‌دهد برای ما ذخیره خواهد شد./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات