۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۵
کد خبر: ۷۳۹۸۶۸
معاونت پژوهش مرکز ملی مطالعات و سنجش دینداری:

اقبال مردم نسبت به برنامه‌های دینی، نشان دهنده رشد دینداری است + فیلم

اقبال مردم نسبت به برنامه‌های دینی، نشان دهنده رشد دینداری است + فیلم
حجت الاسلام جوکار با اشاره به اینکه برنامه‌های رسانه‌ای قابلیت تحریف پذیری را دارند، ابراز کرد: وجود کارشناس دینی در این برنامه‌ها نقش مهمی در جلوگیری از تحریف دارد.

به گزارش خبرگزاری سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام قاسم جوکار معاونت پژوهش مرکز ملی مطالعات و سنجش دینداری درنشست نقد و بررسی برنامه‌های تلویزیونی و اینترنتی دهه اول ماه محرم امسال با عنوان از «مهلا» تا «معلی» که با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران دینی و رسانه‌ای حوزه علمیه در سالن شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد با بیان اینکه نقد و بررسی برنامه های محرم باید با رعایت انصاف و اخلاق باشد، گفت: نقدی که صورت می گیرد باید ناظر به محتوای برنامه نه اشخاصی حاضر در برنامه باشد و هدف این نشست ها باید برطرف کردن ایرادها و بهترشدن این برنامه ها باشد.

م/

معاونت پژوهش مرکز ملی مطالعات و سنجش دینداری با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب فرمودند: دینداری در جامعه رشد فزاینده ای داشته است، ابراز کرد: بعد از فرمایش حضرت آقا پیمایش های صورت گرفت تا اثبات شود که دینداری در جامعه کاهش پیدا کرده است که به نتیجه نرسید.

وی در ادامه افزود: اقبال مردم به برنامه های نظیر مهلا و معلی نشان می دهد که تمایل مردم  نسبت به دین بیشتر شده و دینداری مردم نسبت به گذشته نیز بیشتر شده است و اگر اینگونه برنامه ها قبل از انقلاب ساخته می شد قطعا با این استقبال مواجه نمی شد.

حجت الاسلام جوکار ضمن تاکید براینکه خیلی از ظرفیت های دینی در جامعه ما غیرفعال است، اظهار داشت: اگر این ظرفیت های دینی فعال شود ما شاهد خواهیم بود که التزام دینی مردم بیشتر شده و فرهنگ دینداری در جامعه رشد چشمگیری خواهد داشت.

معاونت پژوهش مرکز ملی مطالعات و سنجش دینداری با اشاره به اینکه بعضی از صاحب نظران فرهنگی می گویند که دین بعد از انقلاب در تمام  عرصه های جامعه حضور پررنگی داشته است، اظهار داشت: عکس العملی که جامعه نسبت به برنامه های دینی و پیاده روی اربعین داشته، شاهدی بر این مدعا است.

م/

حجت الاسلام جوکار با اشاره به اینکه ارتباط افراد با دین از طرق مختلفی صورت می گیرد، گفت: بعضی افراد از طریق روحانی و بعضی دیگر از طریق هیئت جذب دین می شوند و تنوع دینداری وجود دارد اما در مورد مسیر دینداری افراد جامعه باید آسیب شناسی شود.

معاونت پژوهش مرکز ملی مطالعات و سنجش دینداری با بیان اینکه براساس متون دینی و پیمایش های اجمالی، امام حسین علیه السلام و واقعه عاشورا قویترین راه دینداری مردم است، تصریح کرد: خیلی از آدم ها بدلیل اینکه با دستگاه امام حسین علیه السلام ارتباط برقرار کرده اند دیندار شده اند.

وی دینداری مردم از طریق امام حسین علیه السلام را ابدی و ازلی خواند و اظهار داشت: هر برنامه ای که برای امام حسین علیه السلام ساخته شود، این ظرفیت را دارد که عده ای زیادی را به دین جذب کند و باعث گسترش دینداری در جامعه شود.

حجت الاسلام جوکار با اشاره به اینکه واقعه عاشورا به تعبیر شهید مطهری ظرفیت تحریفی زیادی دارد، خاطرنشان کرد: دشمنان دین به تحریف واقعه کربلا می پردازند و دوستان با اسطوره سازی جریان کربلا را از واقعیت جدا و غیرقابل دستیابی نشان می دهند که هر دو دسته در ماجرای عاشورا تحریف کرده اند.

معاونت پژوهش مرکز ملی مطالعات و سنجش دینداری، رسانه را به دلیل ویژگی های که دارد، تحریف پذیر دانست و اظهار کرد: اگر واقعه عاشورا در بستر رسانه تعریف شود به دلیل ظرفیت تحریف پذیری بالای رسانه امکان بروز تحریف وجود دارد و بیان واقعه عاشورا مراقبت ویژه ای می خواهد و روایت این واقعه در رسانه برای مصون ماندن از تحریف مراقبت مضاعفی می طلبد.

م/

وی با بیان اینکه برنامه مهلا محتوا و ساختار را برنامه سازان در حین اجرای برنامه ایجاد می کردند، اظهار داشت: اما ساختار برنامه معلی به نحوی بود که از قبل طراحی شده  و محتواها تعیین شده بود و با توجه به تفاوت های این دو برنامه تحریف پذیری برنامه مهلا از معلی بیشتر بود.

معاونت پژوهش مرکز ملی مطالعات و سنجش دینداری رسانه با بیان اینکه یکی از مجریان برنامه معلی به عنوان مهمان سخنی انحرافی گفت، ابراز داشت: در برنامه معلی امکان تحریف پذیری وجود نداشت ولی ساختار برنامه مهلا به گونه ای بود که ظرفیت بسیار بالای برای تحریف پذیری وجود داشت و همین امر باعث شد که سخنان نادرستی در این برنامه گفته شود.

حجت الاسلام جوکار با بیان اینکه از ظرفیت برنامه معلی به خوبی استفاده نشده است، خاطرنشان کرد: برای بهتر شدن برنامه معلی لازم بود که علاوه بر مداحان از کارشناسان دینی، فرهنگی و اجتماعی استفاده می کردند تاعلاوه بر پرداختتن به جنبه احساسی و عاطفی واقعه عاشورا از ابعاد دیگر نیز این حادثه مورد بررسی قرار می گرفت تا مخاطبین از درس های عاشورا، بیشتر استفاده کنند.

تعداد بازدید : 2
ارسال نظرات