۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۷۴۰۵۷۷
مداح اهل بیت:

برخی هیئت ها در عاشوراء سال شصت و یک جا مانده اند!

برخی هیئت ها در عاشوراء سال شصت و یک جا مانده اند!
حاج محمدرضا بذری با اشاره به اینکه در هیئت باید جهاد تبیین صورت بگیرد، تصریح کرد: برخی از هیئت ها در عاشورای سال شصت و یک جا مانده اند و قائلند که هیئت فقط محل عزاداری و گریه است؛ این تفکر اشتباه است.

اشاره: هیئت‌های مذهبی را بدون شک باید یکی از اصلی‌ترین پایه گذاران حرکت‌های اجتماعی مهم در انقلاب اسلامی دانست کما اینکه شاید بیراه نباشد که شکل‌گیری هسته‌های اولیه انقلاب اسلامی را نیز باید در بستر همین هیئت‌های مذهبی دانست.

با شکل‌گیری انقلاب اسلامی هیئت‌ها روز به روز به اهمیت و جایگاه خود در بین مردم پی برده و توانسته‌اند نقشی کلیدی در معادلات اجتماعی ایفا کنند، اما آنچه همیشه سوال بوده تعریفی دقیق از هیئت تراز انقلاب اسلامی است، در همین خصوص خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، گفت‌وگویی را با حاج محمدرضا بذری مداح معروف کشوری انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

مداح باید به روز باشد

رسا ـ جایگاه هیئات در منظومه فکری امامین انقلاب چگونه است؟

از منظر امامین انقلاب هیئت کانون جهاد تبیین است، در هیئت باید معارف و اهداف اهل بیت علیهم السلام تبیین شود  و صرفا نباید در هیئت ها مراسم عزاداری و جشن برگزار شود بلکه تببین معارف دینی یکی از کارهای لازم هیئت است.

پاسخ به سوالات ذهنی جوانان مخصوصا شبهاتی که دشمنان به ذهن تلقین می‌کنند در مکان مهم هیئت جواب داده می شود، هیئت تراز انقلاب اسلامی فقط درگیر عزاداری نیست گرچه فقط  مخصوص کارهای جهادی و فرهنگی به تنهایی نیست، بلکه باید به هر دو مقوله بپردازد.

حضرت امام خمینی رحمه الله علیه فرمودند، این محرم و صفر است که اسلام را نگه داشته است و با این توصیف ثمره عزاداری محرم باید انجام کارهای جهادی و رسیدن به امور مستضعفین باشد، مسائلی مانند حجاب، جهاد تبیین و امر به معروف در کنار عزاداری لازم است مورد توجه قرار گیرد.

رسا ـ ویژگی های مداح و سخنران تراز انقلاب اسلامی در هیئت تراز انقلاب اسلامی چیست؟

سخنران و مداحی که در هیئت تراز انقلاب خدمت می کند باید فضای کنونی جامعه و هدف اهل بیت علیهم السلام  را به خوبی بشناسد و باید بتوانند تاریخ را با شرایط کنونی جامعه تطبیق دهند، از لحاظ مطالعاتی به درجه ای از توانمندی برسند که شرایط تاریخی را با اوضاع روز جامعه به خوبی تطبیق دهد.

اگر سخنران و مداح محتوای به روزی را ارائه دهد خیلی کمک می کند تا جوانان به سوالاتی که در ذهن دارند، برسند و در دام شبهات دشمن که می خواهد فضای ذهنی آنها را عوض کند، قرار نگیرند و به نحوی تربیت شوند که در آینده از مسیر اهل بیت علیهم السلام خارج نشوند.

دشمن هر دفعه از حربه‌ای جدید علیه دین و انقلاب استفاده می‌کند و در اغتشاشات اخیر دیدیم که با مدل های مختلف تمام دنیا را بر علیه ایران بسیج کرد و می خواست تا انقلاب اسلامی را از بین ببرند، اگر سخنران و مداح آگاهی لازم به مسائل روز را نداشته باشند، نمی توانند در مقابل هجمه‌های دشمن به خوبی ایستادگی کند.

در دیداری که رهبر معظم انقلاب با مداحان داشتند، نکات خیلی مهمی را بیان داشتند، که یکی از این نکات بحث فرزندآوری بود و این مطلب نشان دهنده ظرفیت بالای سخنران و مداح در ترویج فرهنگ فرزندآوری در جامعه است.

یکی دیگر از بخش های که حضرت آقا مکرر در دیدار مداحان در این اواخر تاکید داشتند، بحث جهاد تبیین بود اما اگر سخنران و مداح از نظر مطالعات ضعف داشته باشند نمی توانند در این عرصه به خوبی ایفای نقش کند و به جهاد تبیین بپردازند.

رسا ـ چه ویژگی در هیئت باعث شد که به تعبیر مقام معظم رهبری عامل اصلی گسترش فرهنگ اسلامی در بین مردم و نهادینه کردن آن بوده اند؟

اولا فرمایش حضرت آقا ناظر بر این است که اقبال عمومی جامعه به هیئت ها بسیار زیاد است و شما می بینید که در ایام مختلف قدر، ایام فاطمیه و محرم درصد بسیار زیادی از مردم  کشور  در هیئت ها شرکت می‌کنند.

اقبال مردم به هیئت ها به واسطه محبت آنها به اهل بیت علیهم السلام زیاد است و هیئت ها کانون عشق و محبت به اهل بیت علیهم السلام می باشند و با توجه به این شرایط اگر هیئت در مسیر درستی حرکت کنند، برای مخاطبین جریان سازی می کند.

اگر هیئت در مسیر صحیحی حرکت نکند به همان اندازه مخاطبین خود را دچار انحراف می‌کند، حتی نوع عزاداری هیئت در شکل گیری شخصیت افرادی که در هیئت حضور دارند موثر است و محتوای ارائه شده از طرف برگزار کنندگان هیئتیان نیز به روی مخاطبین بسیار تاثیرگذار است.

اگر آموزه های اهل بیت علیهم السلام که در راستای تمدن سازی و رشد معنویت بیان شده است در هیئت ها بیان شود در واقع گفتمان سازی صورت گرفته و حضرت آقا هیئت را عامل اصلی فرهنگ اسلامی در بین مردم و نهادینه کردن آن مطرح می کنند.

رسا ـ  وظیفه هیئت ها در قبال جهاد تبیین چیست؟

جهاد تبیین یک مفهوم بسیار گسترده‌ای دارد و یکی از وظایف بسیار مهم هیئت به روز بودن و جهاد تبیین است، برخی از هیئت ها در عاشورای سال شصت و یک جا مانده اند و اینگونه قائلند که هیئت فقط محل عزاداری و گریه است که در واقع این تفکر اشتباه است.

امام حسین علیه السلام فرمودند: «مثلی لا یبایع مثله» یعنی هرکس که مثل امام حسین علیه السلام باشد با مثل یزید بیعت نمی‌کند و تا قیامت این بیعت صورت نمی‌ گیرد ما باید بدانیم در شرایط کنونی جریانی که در مسیر فکر امام حسین علیه سلام قرار دارد کدام جریان است تا در مسیر آن قرار بگیریم.

جریانی که در مسیر جریان یزید قرار می گیرد باید شناخته شود تا این جریان دوری شود و ما همیشه به وظیفه خود عمل کنیم، تطبیق تاریخ با شرایط فعلی به ما کمک می‌کند که در جهت گیری ها دچار اشتباه نشویم، در جامعه شبهات زیادی نسبت به اهل بیت علیهم السلام، رهیری و انقلاب مطرح می شود و اگر گره های ذهنی جوانی که به هیئت می آید باز نشود و به جواب قانع کننده ای نرسد، هیئت نتوانسته به خوبی وظیفه خود را عمل کند.

هیئت باید کانونی برای آگاهی بخشی و تبیین باشد تا از این مرکز نیروهای متبحری به دانشگاه ها و سایر مراکز فرهنگی ارسال شود و توسط هیئتی ها شبهات جوانان جامعه توسط  پاسخ داده شود، در این صورت هیئت کانون جهاد تبیین خواهد شد.

ارسال نظرات