عوامل دین گریزی، دین ستیزی و فاصله گرفتن از مکتب حسینی
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در سخنانی که در مدرسه امام حسین علیه السلام قم ایراد کرد با اشاره به اهمیت زیارت اربعین و لزوم اهتمام مومنان و مسلمانان برای برگزاری شکوهمند آن اظهار داشت: زیارت اربعین رسانه جهانی عاشورا، ایمان و جهاد و حضور در میدان زیر پرچم امام حسین علیه السلام است.
زیارت اربعین هویت ساز ملی و بینالمللی است
وی افزود: اربعین نقطه کانونی تجمع دلهای حسینیان در جای جای جهان، زیر لوای امام حسین علیه السلام توأم با اشک، اندوه، اعلان بیعت و تجدید میثاق دوباره با اباعبدالله الحسین علیه السلام است که اگر ما بتوانیم به محتوای پیام این نقطه کانونی زیارت عاشورا توجه کنیم، تحول در زندگی فردی و اجتماعی قطعاً اتفاق خواهد افتاد و لذا زیارت اربعین در جهت خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی بر پایه بسیج ظرفیتهای ملی و بینالمللی نقش آفرین است.
نماینده مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: زیارت اربعین زیارت مقدسی است که طهارت و پالایش آن، اتحاد و همبستگی دلها و حرکت به سمت پیشرفت و ایجاد تحولات اجتماعی را هموار میکند و امروزه همه دل های مشتاقان، متوجه زیارت اربعین بوده و همه موکب ها در این راستا دایر شده است.
وی زیارت اربعین را دارای شکل و محتوا دانست و خاطرنشان کرد: محتوای زیارت اربعین باید با اتحاد و همبستگی آگاهی، تحول، مقاومت، ایثار و فداکاری در راه خدا باشد؛ هویت حسینی هویت بر پایه ایمان و عشق و جهاد و فداکاری در راه خداوند است؛ چنانکه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در جمله معروف خود میگوید «ملت ما ملت حسینی است»؛ زیرا زیارت اربعین هویت ساز ملی و بینالمللی است.
حداقل پیام زیارت اربعین نجات از غفلت است
آیت الله کعبی با بیان اینکه امام حسین جان خود را فدا کرد تا بندگان خدا را از جهل و گمراهی و بیهویتی نجات دهد اظهار داشت: کسانی که در مقابل امام حسین علیه السلام ایستادند، یا در اثر هوای نفس و حب دنیا تحت تاثیر وسوسههای شیاطین قرار گرفته و جویای جایگاه اجتماعی و سیاسی بودند که بر روی حق، عدل، توحید و کرامت انسانی پای گذاشتند و یا بر اثر جهل و غفلت در مقابل ولی خدا، حجت و خلیفه خداوند و رهبر الهی ایستادند که حداقل پیام زیارت اربعین نجات از غفلت است.
وی با اشاره به ضرورت گسترش ایمان و معرفت دینی بیان داشت: باید تلاش همه ما این باشد که در جهت تقویت ایمان و معرفت دینی کوشش کنیم و به نظر من دین گریزی، دین ستیزی و فاصله گرفتن از مکتب حسینی ریشه در عوامل مختلفی دارد.
عوامل دین گریزی، دین ستیزی و فاصله گرفتن از مکتب حسینی
آیت الله کعبی در ادامه افزود: یکی از عوامل دین گریزی و فاصله گرفتن از مکتب حسینی، سطحی انگاری نسبت به مقولههای دینی است؛ درحالی که ایمان، عمقِ معرفت دینی لازم دارد و باید ما بتوانیم در استان ها و شهرستان های خود، حلقههای معرفت دینی با محوریت انسانهای آگاه و بیدار تشکیل داده و به مطالبات دینی و مذهبی افراد جامعه، عمق بخشیم.
نماینده مجلس خبرگان رهبری دومین علل فاصله گرفتن از مکتب حسینی و منجر شدن به دین ستیزی و دین گریزی را «عقلانیت تجربی منهای وحی» دانست و عنوان داشت: برخی از افراد از نگاه معاملاتی و حسابگری شخصی از عقل خود استفاده کرده و عقل معاش خود را به کار می گیرند؛ اما به عقل معاد خود توجهی ندارند.
وی افزود: سومین علل فاصله گرفتن از مکتب حسینی علم منهای ایمان است که سبب تباهی نظام روابط انسانی در گستره فردی، اجتماعی، سیاسی و گستره ملی و بینالمللی میشود و این امری بسیار خطرناک است که باید این دو در کنار هم و با هم باشند؛ نه به صورت تنهایی و مستقل.
آیت الله کعبی چهارمین عامل دین گریزی و فاصله گرفتن از مکتب حسینی را فردگرایی و به فکر منفعت شخصی بودن دانست و اظهار داشت: اینکه انسانها به فکر منافع شخصی خود بوده و احساس مسئولیت اجتماعی نداشته باشند نیز امری خطرناک بوده و سبب تباهی انسان و فاصله گرفتن از مکتب حسینی خواهد شد.
نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: پنجمین علت، تلاش برای به حاشیه بردن دین از ساحتهای پیشرفت و زندگی است؛ به این صورت که بر دین به مثابه چیزی مقدس نگاه کرده و هیچ نقشی برای آن در پیشرفت زندگی انسانها قائل نباشیم و الگوهای پیشرفت زندگی را از نظامات مادی بگیریم.
آیت الله کعبی ششمین عامل دین گریزی و فاصله گرفتن از مکتب حسینی را انسان گرایی منهای دین عنوان کرده و خاطرنشان کرد: انسان گرایی منهای دین یعنی اینکه عدهای بگویند شما انسان باشید و هر دینی خواستید داشته باشید؛ ولو اینکه دین هم نداشته باشید که این تفکر، انحراف می باشد؛ درحالی که بودن انسانیت خود به خود افراد را به سوی آخرت میکشاند و ما نمی توانیم بین انسانیت و دینداری تفکیک قائل شویم.
وی افزود: هفتمین عامل ارزش سازیهای ضد اخلاقی یا اخلاق سکولار است؛ اینکه ما اخلاق را از دین جدا کرده و بگوییم مهم اخلاق داشتن است؛ ولو اینکه فرد، دیندار نباشد هم تفکر غلطی است؛ چراکه اگر کسی از دین جدا شود سیمای باطن اخلاقی نورانی خود را از دست میدهد؛ حتی اگر تظاهر به اخلاق کند، اگر تضاد منافع پیدا شود، فرد بی دین، اخلاق را زیر پا خواهد گذاشت؛ چنانکه امروزه در سطح جهان و روابط بین المللی این را شاهد هستیم که به خاطر منافع خود، دست به ارتکاب هر بی اخلاقی می زنند.
دولت سیزدهم تلاشگر، پرکار، زحمتکش، انقلابی و مردمی است
نماینده مجلس خبرگان رهبری هشتمین عامل را مناسبات ظالمانه حاکم بر مدیریت جهانی دانست و در بیان نهمین عامل دین گریزی اظهار داشت: تلاش دشمنان این است که از طریق قول رسانه ای خود، اظهار یأس و ناامیدی را در کشور ما پررنگ کرده و ناکارآمدی نظام را بر مردم القا کنند؛ درحالی که دولت سیزدهم علی رغم بحث هایی که میتوان مطرح کرد، دولت تلاشگر، پرکار و زحمتکش، انقلابی و مردمی است و این دولت با صبر و حوصله و مردم داری، هم در سفرهای استانی و هم بین المللی، بدون تسلیم و وابستگی، آوردههای ملی و بینالمللی نظام را بالا برده است.
وی در ادامه افزود: دولت سیزدهم در تولید و صادرات نفت و تحول در زیرساخت های مهم اقتصادی در خیلی از استان ها موجب تحول شد که ما نیز باید به فعالیتهای مثبت و سازنده دولت آیت الله رئیسی توجه داشته و از خدمات دولت مردمی قدردانی کنیم.
آیت الله کعبی دهمین علل دین گریزی و دین ستیزی را بهره برداری از فناوریهای نوین و فضای مجازی در جهت تغییر ذائقه فرهنگی نسل جوان بر پایه افسارگسیختگی فرهنگی، جنسیتی و بهرهمندی منفی از موسیقی و فیلم دانست که حتی در ورزش نیز به جای استفاده از ورزش قهرمانی و ورزش همگانی، رویکردهای نامناسب دارند.
نماینده مجلس خبرگان رهبری یازدهمین علل دین گریزی و دین ستیزی را طراحی سیاسی دشمنان عنوان کرد و گفت: دشمنان انقلاب اسلامی همواره در اتاقهای مکر و فریب خود، برای تضعیف ملت ایران برنامهریزی میکنند تا ملت ایران را از نظام اسلامی جدا کرده و آنان را تضعیف کنند و محوریت فعالیت آنان، جنگ و ستیز با دین است.