۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۷۴۲۰۸۵
آیت الله اعرافی مطرح کرد؛

تبلیغ؛ محور اساسی نظامات حوزوی/دفتر فقه معاصر؛ حرکتی پیشگام بر منهج فقه جواهری

تبلیغ؛ محور اساسی نظامات حوزوی/دفتر فقه معاصر؛ حرکتی پیشگام بر منهج فقه جواهری
مدیر حوزه های علمیه با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر امر تبلیغ از آماده سازی طرحی در این راستا خبر داد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه پیش از ظهر امروز در آیین افتتاحیه سال تحصیلی حوزه های علمیه که در سالن همایش های مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد، با گرامیداشت فرارسیدن سال تحصیلی جدید عباراتی از منشور روحانیت امام خمینی را قرائت کرد و گفت: نهادهای تبلیغی و حوزه علمیه با عنایات رهبری و شورای عالی حوزه گام هایی در مسیر تبلیغ برداشته است اما بیانات رهبر معظم انقلاب وظیفه جدیدی را برای ما فرض کرد.

وی از آماده سازی طرحی برای امر تبلیغ و نظرخواهی از اساتید و طلاب طی آن خبر داد و اظهار داشت: تحصیل، تهذیب، تحقیق، تربیت و تبلیغ از شئون و وظایف حوزه های علمیه است که اگر به عمق فرمایشات رهبر انقلاب دقت کنیم متوجه خواهیم شد همه این وظایف برای رواج پیدا کردن دین خدا است؛ پیاده سازی دین و تبلیغ معارف الهی و حقائق آسمانی غایت همه فعالیت های حوزویان است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تبلیغ را محور اساسی و روح نظام های حوزه های علمیه دانست و تصریح کرد: تبلیغ باید در همه سطوح رواج داشته باشد؛ نظام تحقیقی ما نیز باید معطوف به امر تبلیغ باشد و سنت بزرگان ما نیز چنین بوده که رسالت تبلیغ را بر دوش خود حس می کردند. وظیفه ای که بر دوش مدیران است باز کردن این راه و رسوخ فرهنگ تبلیغ در همه نظامات است.

آیت الله اعرافی از لزوم در نظر گرفتن همه مخاطبان در سطح جهانی و شناخت آن ها برای امر تبلیغ سخن گفت و افزود: همه ساحت های جوان امروز را باید شناخت و برای آن ها حرفی برای گفتن داشت؛ همه مخاطبان و همه ساحت و ابزارها و شیوه های مناسب باید در نظر گرفته شود و حوزه برای آن قیام کند. انتظار می رود اساتید در نظام تدریس خود به روح تبلیغ و فرهنگ تبلیغ ارزش دهند.

وی با اشاره به طرح آموزشی پیاده شده در سال گذشته و تکمیل و ترمیم آن اظهار داشت: اختیار میان سه برنامه مورد تأکید بوده و همچنان دریچه نقد و اصلاح نیز به روی اساتید باز است؛ قریب 50 اثر در زمینه فقه معاصر با اشارات رهبری و مراجع نگاشته شد؛ دفتر فقه معاصر حرکتی پیشگام بر منهج فقه جواهری و اجتهاد اصیل است اما پرداختن به مسائل مستحدثه وظیفه همه حوزویان است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه از لزوم پیشروی در نهضت فقه معاصر سخن گفت و تصریح کرد: تحقیقات مورد نیاز نظام در حوزه پیگیری شده و حرکت مهمی برای رفع نیاز های نظام اسلامی آغاز شده است؛ تطورات عالم ایجاب می کند که حوزه به آن ها پاسخ دهد حتی اگر نظام اسلامی وجود نداشت اما انقلاب اسلامی و حکومت اسلامی داریم که وظیفه ما را مضاعف می کند.

وی با اشاره به حمایت از 500 طرح پژوهشی در دفتر مطالعات مورد نیاز نظام، ابراز داشت: نیازمند هستیم قلمروهای جدید علمی را پیگیری کنیم؛ انتظار ما در این رشته ها این است که عمق و کیفیت را جدی بگیرند زیرا درختواره شکل گرفته و رشته های زیادی تشکیل شده است و باید عمق درست آن پیگیری شود.

آیت الله اعرافی با اشاره بررسی دروس خارج شهرستان ها، اظهار داشت: این دروس به دقت بررسی می شود تا درس گفته شده طبق ضوابط باشد؛ همه مدیران استانی لازم است که دروس خارج را مواظبت کنند.

مدیرحوزه های علمیه با تأکید بر دروس آزاد از مؤسسات تخصصی خواست دروس اصلی حوزه را آزاد بگذارند و افزود: آزادی حق انتخاب در دروس اصلی لازم است مورد توجه قرار گیرد و این اجازه به پایه 5 و 6 داده شده تا اگر در لمعه و اصول نیز کسی خواست استاد دیگری انتخاب کند بتواند.

وی با عذرخواهی از اشکالات پیش آمده در ساماندهی مدرس ها تصریح کرد: مدرس ها پخش شده است و لازم بود که این مراکز ساماندهی شود. رسیدن به حوزه انقلابی، کنشگر، فعال و پاسخگو عهد ما به صاحب حوزه های علمیه است.

آیت الله اعرافی با اشاره به جهش پذیرش حوزه های علمیه در سال جاری اظهار داشت: پذیرش حوزه های علمیه به طور کل کاهش پیدا کرده است اما از همه مدیران خواسته شده کیفیت را همیشه مد نظر داشته باشند.

ارسال نظرات