۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۷
کد خبر: ۷۴۳۶۴۱
مدیر مدرسه علمیه امیرالمومنین شیراز تبیین کرد؛

مبانی قرآنی و روایی حمایت از مردم مظلوم فلسطین

مبانی قرآنی و روایی حمایت از مردم مظلوم فلسطین
حجت الاسلام کاظمی راد گفت: به فرموده پیامبر اکرم(ص) اگر مسلمانی از ملت مظلوم فلسطین حمایت نکند او دیگر مسلمان نیست.

حجت الاسلام علیرضا کاظمی راد مدیر مدرسه علمیه امیرالمومنین(ع) شیراز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، دفاع از مظلوم را یک مبنای قرآنی دانست و با اشاره به آیه 75 سوره نساء گفت: این آیه شریفه بحثی را تحت عنوان دفاع از حقوق مستضعفین و وجوب جنگ و جهاد در راه خدا برای رهایی مستضعفان از چنگال ستمگران مطرح می‌فرماید.

وی افزود: در ذیل این آیه شریفه مفسرین می‌فرمایند که از این آیه استفاده می‌شود که بر مسلمانان واجب است که اگر دیدند مسلمانی گرفتار ظالمی شده است به اندازه قدرت خود باید اقدام کنند و از آن مظلوم رفع شر نمایند. همچنین فرموده‌اند که از سیاق آیه یک نوع تهدید هم فهمیده می شود و آن تهدید این است که اگر مسلمانی تحت شکنجه ستمگر باشد و مسلمان‌های دیگر بتوانند او را آزاد بکنند ولی سهل انگاری کنند و اقدام به آزادی او نکنند مشمول این تهدید خدای متعال در این آیه شریفه می شوند و خدای متعال در موقع حساب از آنان مواخذه می کند.

این استاد حوزه علمیه به آیه 72 سوره مبارکه انفال اشاره نمود و اظهار داشت: این آیه نیز می فرماید: « وَإِنِ اسْتَنْصَرُوكُمْ فِي الدِّينِ فَعَلَيْكُمُ النَّصْرُ». اگر گروهی از مومنان به خاطر حفظ دین و آیین خود از شما یاری طلبیدند بر شما لازم است که به یاری آنان بشتابید. در این آیه شریفه هم خدای متعال با کمال صراحت مسلمانان را ملزم می‌کند تا به یاری برادران دینی خودشان که مورد ظلم و ستم واقع شدن بروند و به وظیفه دینی خود برای رهایی آنان از چنگال ظلم و ستم اقدام بکنند.

حجت الاسلام کاظمی راد به مبانی روایی مبارزه با ظلم اشاره کرد و گفت: روایات متعددی درباره لزوم دفاع از مظلوم وجود دارد از سیاق آنان روایات استفاده می‌شود که دفاع از مظلوم لازم و مهم شمرده شده چه مسلمان و چه غیر مسلمان باشد. نبی مکرم(ص) در روایت می‌فرماید: «مَن أخَذَ لِلمَظلومِ مِنَ الظَّالِمِ كانَ مَعِيَ في الجَنَّةِ مُصاحِبا» کسی که حق مظلومی را از ظالم بگیرد در بهشت با من خواهد بود و به طور مطلق می‌فرماید چه مظلوم مسلمان باشد چه غیر مسلمان.

وی افزود: جایگاه بسیاری از انسان‌ها در بهشت خواهد بود ولی آیا همه بهشتیان این سعادت را دارند که در کنار نبی مکرم باشند؟ قطعاً نه ! پس اگر انسانی می‌خواهد در بهشت توفیق مصاحبت و همراهی پیامبر مکرم را پیدا کند شرطش این است که به کمک مظلوم برود و یاری رسان مظلوم باشد و حق مظلوم رو از ظالم بگیرد.

مدیر حوزه امیرالمومنین(ع) ادامه داد: در روایت دیگری از نبی مکرم(ص) آمده است که: «مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادِی یا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم» اگر مظلومی از مسلمانان کمک بخواهد و مسلمانی به فریاد او نرسد و آن مظلوم را از چنگال ظالم نجات بدهد، این مسلمان نیست. لذا اینکه امیرالمومنین (ع) به فرزندان خود توصیه می‌فرماید: «كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً» این یک مبنا است که هر ظالمی در هر گوشه‌ای از عالم که باشد شما با او دشمن باشید و همراه و یاور مظلوم باشید.

 حجت الاسلام کاظمی راد مصداق آیات مطرح شده در زمان را فلسطین دانست و گفت: مردم مظلوم فلسطین قریب به ۷۰ سال است که در چنگال دژخیمان صهیونیستی گرفتار هستند و انواع ظلم‌ها و تعدی‌ها و تجاوزها و توهین‌ها و تحقیرها از ناحیه رژیم کودک کش صهیونیستی و این غده سرطانی که ولد نامشروع آمریکا در منطقه غرب آسیا است را متحمل شده اند.

وی تصریح کرد: فلسطینیان امروز نسبت به گذشته قوی‌تر ، قدرتمندتر و با برنامه بهتر و با هماهنگی و همراهی بیشتری در بطن جامعه فلسطین بر علیه دشمن خونخوار و کودک کش اسرائیل مجاهده کرده و می جنگند و اما همچنان مظلوم هستند و همچنان این مظلومیت در حالی است که بعضی از کشور های اسلامی که به اصطلاح حاکمانشان مسلمان هستند در قبال آنان سکوت کرده اند.

مدیر حوزه امیرالمومنین(ع) یادآور شد: تنها جامعه اسلامی ایران بود که بر اساس مبانی قرآنی و روایی که داشت دفاع از مظلوم را از روز اول در دستور کار گذاشت و تا امروز جمهوری اسلامی در دفاع از هر مظلومی در هر گوشه‌ای از عالم و به ویژه مظلومان ستم دیده و ستم کشیده فلسطین پشتیبانی و همراهی کرد و همراهی داشت.

 وی تاکید کرد: اگر کشورهای اسلامی می‌خواهند به ندای قرآن پاسخ بدهند و ملت‌های مسلمان می‌خواهند به ندای قرآن و پیغمبر پاسخ بدهند امروز باید به کمک فلسطین قدم بردارند و در حمایت از فلسطین به پا خیزند و قیام کنند و آن مظلومی که باید به داد او رسید بر اساس مبانی آیات و روایات امروز آن مردم فلسطین هستند که در چنگال این ولد نامشروع آمریکا در منطقه گرفتار هستند.

حجت الاسلام کاظمی راد از خداوند متعال طلب می کنیم که هرچه زودتر حق این مظلومان را از ظالمان امروز عالم و از یزیدیان و  نمرودیان و فرعونیان زمان بگیرد و هرچه زودتر قدس شریف آزاد شود و فلسطین پاره تن اسلام به جامعه اسلامی برگردد و مردم آنجا بتوانند زندگی آبرومند و شرافتمندانه‌ همراه با آزادی داشته باشند.

 وی در پایان اظهار نمود: ما مسلمانان باید به ندای قرآن کریم و پیامبر اکرم(ص) عمل کنیم و خود را در برابر این فرمایشات و دستورات مسئول بدانیم چراکه امروز کسی که در معرکه جنگ بین فلسطین و اسرائیل، از فلسطین حمایت نکند به فرموده نبی اکرم(ص) مسلمان نیست.

ارسال نظرات