۱۳ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۷۴۴۱۱
آیت الله علم الهدی:

خواصی بودند که در مقابل ولی امر اندیشه سیاسی خود را کنار نگذاشتند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد گفت: در اوایل نهضت امام خمینی(ره) بعضی به امام نامه می نوشتند و می گفتند مردم را به آشوب دعوت نکنید، اینها خواصی بودند که در مقابل ولی امر اندیشه سیاسی خود را کنار نگذاشتند.
آيت الله علم الهدي امام جمعه مشهد آيت الله سيد احمد علم الهدي امام جمعه مشهد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیداحمد علم الهدی، امام جمعه مشهد در جلسه ای که شب گذشته به مناسبت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) با موضوع آسیب شناسی خواص در نهضت عاشورا در محل حسینیه العلی برگزار شد اظهار داشت: برای شناخت این آسیب باید ابتدا آن را از منظر قرآن کریم بررسی کنیم، خداوند در قرآن بزرگ ترین آسیب خواص را سیاست زدگی عنوان کرده است.

وی افزود: در سوره اعراف می خوانیم که خواص قوم هود به او گفتند ما تو را سفیه می بینیم، در آن جامعه که از نظر اقتصادی قدرتمند بود خواص قصد عناد و جنگ نداشتند بلکه از روی سیاست زدگی فکر استفاده بیشتر از قدرت مردم در جهت توسعه قدرت خود بودند و کسی را می دیدند که ممکن است مردم را از این کار بازدارد. یا در مورد خواص قوم ثمود می خوانیم که به مردم می گویند آیا فکر می کنید صالح مرسل از طرف خداوند است. در اینجا خواص می خواهند حتی بر اعتقادات مردم هم تسلط داشته باشند. و در بعضی موارد آنقدر به کفرشان افزوده می شود تا آنجا که مثل قوم شعیب حتی در مقابل پیامبر خود می ایستند و قضیه را به برخورد می کشانند.

آیت الله علم الهدی در ادامه به بررسی نقش خواص در زمان امام حسین (ع) پرداخت وتصریح کرد: خواص آن زمان نخبگان سیاسی بودند که از حرکت امام خبر داشتند. آن ها کسانی بودند که یا اندیشه مستقل سیاسی و یا وابستگی به اهل بیت داشتند ولی همه با حکومت مخالف بودند. عده ای موافق و عده ای مخالف حرکت امام بوده و عده ای هم همراه امام شدند تا بعدا در حکومت دستی داشته باشند. عده ای مانند ابن عباس که به امام پیشنهاد می دهد تا ایشان به کوه های یمن رفته و در آن منطقه خوش آب و هوا در خفا زندگی کنند، فقط به فکر راحتی خود بودند. عده ای مانند عبدالله مطیع فکر دست داشتن در حکومت بودند و عده ای هم مثل عبدالله هرم که با هزار سوار به یاری امام آمده و امام او را نپذیرفتند، افکار آلوده ای داشتند.

امام جمعه مشهد در ادامه به نقش خواص ولایی اشاره کرد و گفت: عده ای از خواص هم مانند زهیر بن قیم از اول مخالف بوده و بعد با صحبت های امام از خانواده، قبیله و موقعیت خود می گذرند و در رکاب امام شهید می شوند. این ها کسانی هستند که ذوب در ولایت شده و خلاف فرمان امام حرکتی نمی کنند. مثلا در جریان به مسجد کشاندن حضرت علی(ع) سلمان در گوشه ای به دیوار تکیه زده بود و می گفت مولایم از من به کاری که می کند دانا تر است. یا اباذر با این که تقلا می کرد و منتظر بود تا حضرت دستور کشیدن شمشیر را بدهند ولی هیچ گاه شمشیر را نکشید. در اینجا خواص وقتی به ولایت می رسند نظر سیاسی خود را کنار گذاشته و مطیع ولی امر می شوند. اما سیاست زدگان بینش خود را دارند و می گویند حق با من است و ولی امر اشتباه کرده تا جایی که با او مقابله هم می کنند.

وی در پایان با اشاره به اوایل نهضت امام خمینی (ره) ابراز داشت: وقتی امام اولین سخنرانی را در آن روز عاشورا کردند، خواص از دور ایشان پراکنده شدند، حتی زمانی که نزدیک انقلاب بود بعضی به امام نامه می نوشتند و می گفتند مردم را به آشوب دعوت نکنید، بیایید مجلس را بگیریم و قانون را عوض کنیم. اینها خواصی بودند که در مقابل ولی امر اندیشه سیاسی خود را کنار نگذاشتند./930/پ202/ص

ارسال نظرات