۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۷۴۷۹۱۹

برگزاری آیین تشییع پیکر مطهر ۲۸۰ شهید گمنام در سراسر کشور

برگزاری آیین تشییع پیکر مطهر ۲۸۰ شهید گمنام در سراسر کشور
آیین تشییع پیکر مطهر ۲۸۰ شهید گمنام در سراسر کشور برگزار شد.

چند سالی است سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) به نام شهدای گمنام نامگذاری شده است و در این روز مراسم معنوی تشییع پیکر شهدای گمنام برگزار می‌شود.

امروز همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا (س) پیکر مطهر ۲۸۰ شهید گمنام با حضور مردم قدرشناس و شهید پرور در کشور تشییع شد. از مجموع ۲۸۰ پیکر شهدای گمنام ۱۱۰ شهید مربوط به استان تهران و ۱۷۰ شهید از استان‌ها به ویژه در مراکز استان‌ها است.

شهدای تفحص از مناطق عملیاتی چذابه، مجنون، مهران، شلمچه، شرق دجله و بصره، سومار، شرهانی، بصره، میمک، خرمشهر، فکه و پنج شیر هستند.

مردم مومن و قدرشناس تهران نیز امروز یکشنبه -۲۶ آذر- همزمان با سراسر کشور پیکر مطهر ۱۱۰ لاله گلگون کفن را طی مراسم باشکوهی از مقابل دانشگاه تهران تا معراج شهدا تشییع کردند.

برای برپایی هر چه با شکوه‌تر این مراسم تمهیدات امنیتی، ترافیکی، امدادی، فرهنگی و ایستگاه‌های صلواتی در نظر گرفته شده است.

بعد از مراسم تشییع و عطرآگین کردن مدارس و مساجد با پیکر‌های شهدا برنامه تدفین شهدا از ۲۷ آذرماه در مکان‌ها و بخش‌های مصوب شده انجام می‌شود.

مراسم تشییع پیکر ۱۱۰ شهید گمنام در حالی در تهران برگزار شد که مردم با در دست داشتن پرچم ایران اسلامی، عشق به وطن و جانفشانی در راه انقلاب را بار دیگر نشان دادند.

یکی از افرادی که پرچم فلسطین را در تشییع ۱۱۰ شهید گمنام بر دوش خود گرفته، می‌گوید: «این شهدای گمنام برای دفاع از میهن و مبارزه با ظلم رفتند. ما وظیفه داریم هر جا صدای مظلومی را می‌شنویم از آن‌ها حمایت کنیم. حالا هم کسی مظلوم‌تر از مردم فلسطین نیست.»

مراسم تشییع ۱۱۰ شهید گمنام با حضور پرشور مردم، در تهران با عنوان «وداع با لاله‌ها» و همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا سلام الله علی‌ها با حضور جمعی از جوانان و اقشار مختلف مردم در حالی برگزار شد که مردم تهران در کنار حسرت برای جایگاه این شهدا، برای مظلومیت مردم غزه هم به پا خاستند و فریاد ضداستکباری سر دادند.

این مراسم در استان تهران از مقابل درب اصلی دانشگاه تهران واقع در خیابان انقلاب آغاز شد و تشییع کنندگان پیکر شهدای گمنام را تا معراج شهدای این استان همراهی کردند. در تشییع پیکر شهدای گمنام، رئیس جمهور کشورمان هم حضور یافت و با مردم تهران همراه شد.

برگزاری این مراسم مانع از حضور و فعالیت هیأت‌ها و دسته‌های عزاداری شهادت حضرت زهرا سلام‌الله علی‌ها نشده و آن‌ها طبق روال گذشته به کار خود ادامه می‌دهند. در تشییع شهدای گمنام دوران دفاع مقدس، در کنار پرچم‌های عزای فاطمیه، پرچم حزب‌الله و فلسطین بر دستان مردم به نشانه حمایت از مردم غزه دیده می‌شد. 

گروه سرود «شمیم یاس» هم در این مراسم سرودی درباره رشادت‌های شهدا خواند و با اجرای برنامه آن‌ها جمعی از جوانان فریاد «مرگ بر آمریکا» سر دادند. پس از آن فرمانده کل سپاه پاسداران سردار حسین سلامی در مراسم حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت. وی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه شهادت مظهر جاودانگی یک ملت است و بدون شهادت هیچ ملتی پایدار نمی‌ماند، گفت: امروز ملت ایران می‌درخشد و تکیه‌گاه مطمئنی برای جهان اسلام، جهان مظلومان و مستضعفان است.

پس از آن هم پیکر شهدا از دانشگاه تهران به سمت معراج شهدا تشییع شد و در این مسیر به ویژه تا چهارراه ولیعصر موکب‌هایی راه‌اندازی شده بود. مردم در کنار ماشین حامل پیکر شهدا حضور یافته و تسبیح و برخی دیگر از وسایل خود را به سربازان کنار پیکر شهدا می‌دادند تا آن را تبرک کنند.

ارسال نظرات