۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۷۵۱۵۹۰
معرفی کتاب «معارف انقلاب»؛

پیام‌آور انقلاب الهی

پیام‌آور انقلاب الهی
من از ایران می‌آیم، که زادگاه پرآوازه‌ترین و درعین‌حال ناشناخته‌ترین انقلابهای دوران معاصر است، انقلابی بر پایه‌‌ی دین خدا و در امتداد راه پیامبران و مصلحان بزرگ الهی و اندیشه‌‌ی زیربنائی این انقلاب جهان‌بینی توحیدی اسلام است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، برقراری نظام جمهوری اسلامی به تعبیر رسای بنیانگذار آن، حضرت امام خمینی(ره)، از نعمتهای بزرگ الهی بر مردم این سرزمین و تمامی مستضعفین جهان بوده است. مروری بر تاریخ پرافتخار این نهضت و شکل‌گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی به روشنی نقش و تاثیر اصل مترقی ولایت فقیه و رهبری حکیمانه حضرت امام(ره) و پس از آن حضرت آیت‌الله العظمی سیّد علی خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی، را در هدایت انقلاب در کوران حوادث گوناگون روزگار نشان می دهد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که خود در تمام مراحل تکوین، رشد و پیروزی انقلاب اسلامی حضور فعّال، مستمر و مؤثّر داشته‌اند به دلیل اهمیّت آشنایی نسلهای مختلف، خصوصاً نسل جوان با علل، عوامل، مراحل، ویژگی‌ها و آثار انقلاب اسلامی همواره در فرصتهای گوناگون به تبیین انقلاب پرداخته‌اند. ایشان همواره در تبیین زمینه‌ها، عوامل و موجبات پیروزی انقلاب اسلامی به مبانی و اصول اساسی این نهضت الهی اشاره کرده و همگان خصوصاً نسل جوان را به توجّه روزافزون به معارف انقلاب که برخاسته از اصول و احکام اسلام است دعوت کرده‌اند.

آنچه در این کتاب گردآوری شده، گزیده‌ای از دیدگاههای معظم‌له در موضوع انقلاب اسلامی است که در طول بیش از ۲۰ سال گذشته در دیدارها، سخنرانی‌ها و خطبه‌های نماز جمعه بیان شده است.

مروری بر فهرست و مطالب کتاب بخوبی نشان‌دهنده‌ی جامعیت و همه‌جانبه‌نگری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تحلیل این انقلاب عظیم است که ابعاد و زوایای گوناگون انقلاب از جمله تحلیل دقیق دوران حاکمیت طاغوت و ویژگی‌های آن دوران، رهبری امام عظیم‌الشأن، ویژگیهای رهبری امام، اصول و محکمات انقلاب، دستاوردها و آثار و برکات، ارکان، و پیام های انقلاب، توطئه‌های رنگارنگ دشمنان در به انحراف کشیدن و نابودی انقلاب، و همچنین وظیفه مردم و نسل های آینده در شناخت و حفظ انقلاب اسلامی را در بر می‌گیرد.

ایشان همچنین یکی از مهمترین بخشهای این معارف را خطوط اصلی و اصولی انقلاب اسلامی دانسته و حضرت امام خمینی(قدّس سره) را مظهر انقلاب اسلامی و بیانات آن امام راحل را مبانی انقلاب خوانده و تکرار و تاکید حضرت امام بر «مردم»، «استقلال کشور»، «تدیّن و پایبندی به مبانی اسلامی» ،«مبارزه با استکبار و زورگویی»، «مسئله فلسطین»، «معیشت مردم و توجه به مستضعفین و رفع فقر» را خطوط اصلی انقلاب اسلامی دانسته‌اند که از مجموع این خطوط «هندسه انقلاب» به دست می‌آید.

در ادامه بند آغازین کتاب را که بخشی از سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای در سازمان ملل در سال ۱۳۶۶ ایراد شده را با هم میخوانیم:

من از ایران می‌آیم، که زادگاه پرآوازه‌ترین و درعین‌حال ناشناخته‌ترین انقلابهای دوران معاصر است. انقلابی بر پایه‌‌ی دین خدا و در امتداد راه پیامبران و مصلحان بزرگ الهی؛ راهی به درازای همه‌‌ی تاریخ بشر. ریشه‌‌ی استوار و اندیشه‌‌ی زیربنائی این انقلاب جهان‌بینی توحیدی اسلام است.

تفسیر انسان، تفسیر تاریخ، تحلیل حوادث حال و گذشته و آینده، تفسیر طبیعت، تبیین همه‌ی علائقی که انسان را با دنیای بیرون از وجود او - جهان، انسانها، اشیا - مرتبط میکند، و نیز فهم و درک آدمی از وجود خود و خلاصه همه‌ی چیزهایی که نظام ارزشی جامعه را میسازد، و آن را بر اداره‌ی مطلوب خود قادر میکند، همه و همه از این جهان‌بینی الهی ریشه و مایه می‌گیرد و منشعب می‌شود.

ارسال نظرات