۲۲ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۷۵۲۳۷
استاد دانشگاه:

در انقلاب اسلامی جریان ولایت بر جمهوریت غالب شد

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه گفت: در نهضت مشروطه، جنبه مشروطه بر مشروعه غلبه کرد اما در انقلاب اسلامی، جریان ولایت بر جمهوریت غالب شد.
همايش انقلاب اسلامي و نقش مبلغان در دفتر تبليغات مشهد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد دکتر موسی نجفی، مدیر گروه و عضو هیأت علمی اندیشه سیاسی در اسلام پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در همایش «انقلاب اسلامی و نهضت مشروطه» با موضوع تفاوت ها و عبرت ها که چهارشنبه 21بهمن در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، گفت: نخستین نکته ای که در این مورد به نظر می رسد اینست که انقلاب اسلامی با عنوان انقلاب مطرح شد و ازساختارشکنی هایی است که توسط انقلاب انجام شده است. در دوره مشروطه کسی آن را انقلاب نمی دانست و این مسأله به جناح دموکرات که از عناصر افراطی و تندرو تبریز بودند، برمی گردد.

این استاد دانشگاه درتوضیح شباهت های مشروطه و انقلاب اسلامی افزود: هردو هم نهضتند و هم نظام سیاسی که منجر به نظامی با قانون اساسی شده است و موجی دارد که هفتاد سال کشور ما را تحت تأثیر قرار داده است. دومین شباهت مشروطه و انقلاب اسلامی اینست که هردو دردوره مدرنیته اتفاق افتاد. این برخورد یک بیداری اسلامی با تجدد خواهی غربی نخستین بار در نهضت مشروطه اتفاق افتاد، جنبه مشروطه بر مشروعه غلبه کرد و بعدها پهلوی از دل آن بیرون آمد، در نهضت اسلامی عکس این مسأله اتفاق افتاد و جریان ولایت بر جمهوریت غالب شد.

وی سومین شباهت مشروطه و انقلاب اسلامی را ضداستبدادی بودن آن ها دانست و خاطرنشان کرد: هردو این نظام ها به اساس سلطنت ضربه زدند و به گفته شهید مدرس اصولا حکومت ها ریشه مشروعیتشان در احترام به مردم است وگرنه قیام ضربه می خورد. در نهضت 15 خرداد،‌ احترام سلطنت درایران شکسته شد و پانزده سال بعد تبدیل به شعار مرگ برشاه شد. نهضت ها انرژی ای را میان مردم آزاد می کنند که فوق العاده و جمع کردن آن دشوار است. این انرژی ها در زمان مشروطه اثرات مثبتی داشت که استبداد را برهم زد و مردم صاحب عدالتخانه شدند. امام خمینی از همین انرژی نهضت مشروطه استفاده کرد.

نجفی، نبود رهبری واحد در مشروطیت و رسوخ بیش از اندازه احزاب در آن راجزو تفاوت های مشروطه و انقلاب اسلامی دانست و اظهار داشت: هردو نهضت خواستار قانون بودند اما انقلاب خواستار قانون اسلامی و مشروطه خواستار قانونی مثل قانون کشور بلژیک بود، شفاف نشدن نظام فرهنگی در مشروطیت و کنار رفتن متدین ها ازتفاوت های دیگر انقلاب اسلامی و مشروطیت است.

وی در پایان عدم نخبه پروری درمشروطه را از دیگر تفاوت های انقلاب اسلامی و مشروطه دانست و گفت: تقدس زدایی از نهضت مشروطه باعث به وجود آمدن اختلافاتی بین علما شد که مشروطه را عرفی کرد و ‌مردم کناررفته و شکست خوردند./930/پ202/ص
ارسال نظرات