۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۴
کد خبر: ۷۵۸۵۶۱
رئیس پژوهشکده زن و خانواده:

پایه های اخلاق خانواده در تمدن جدید متزلزل شده است

پایه های اخلاق خانواده در تمدن جدید متزلزل شده است
حجت الاسلام زیبایی نژاد با بیان این که جریان تجدد تا زمین سوخته‌ای از فرهنگ و تمدن تحویل ندهد دست بردار نخواهد بود، گفت: در مواجهه با مدرنتینه باید مراقب باشیم که دودمان فرهنگ ها و تمدن‌ها را بر باد ندهند.
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدرضازیبایی نژاد، رئیس پژوهشکده زن و خانواده در مراسم اختتامیه همایش بین المللی «خانواده مقاوم و چالش های اخلاقی جهان متحول» که بعدازظهر امروز پنجشنبه 10 خردادماه 1403 در سالن همایش آیت الله شرعی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد، به واکنش های مواجهه انسان شرقی و ایرانیان با مدرنیته اشاره و با بیان این که برخی آن را نقطه عطف مثبت تاریخی دانسته و رویی گشاده برای استقبال با حریان تجدد نشان دادند، اظهار داشت: این گروه در استقبال از مدرنتیته، استعاره درد زایمان را به کار بردند.
 
وی با بیان این که برخی به مضار و منافع مدرنیته توجه نموده و از استعاره کالا به کالا استفاده کردند، افزود: در این فضای تار نباید بازنده باشیم.
 
رئیس پژوهشکده زن و خانواده ادامه داد: در مواجهه سوم، گروهی بر عدم شناخت مدرنتیه به عنوان خاص بودگی تاریخی اصرار داشته، بر این اصل تصریح کردند که مدرنتینه به دنبال زدن ریشه فرهنگ هاست که در مواجهه با آن باید مراقب باشیم که دودمان فرهنگ ها و تمدن ها را بر باد ندهند.
 
وی خاطرنشان کرد: موقعی که جریان تجدد وارد کشورها می شود، تا زمین سوخته ای از فرهنگ و تمدن تحویل ندهد دست بردار نخواهد بود، اظهار داشت: بحث خانواده مقاوم با تصویر استعاره درد زایمان کنار هم قرار نمی گیرد و کسانی که مدرنیته را کاملا مثبت قلمداد می کنند نمی توانند ذیل این خانواده مقاوم با ما همفکری کنند.
 
حجت الاسلام زیبایی نژاد با بیان این که ایده همایش به دنبال ایجاد گفت‌وگو با دو گروه بعدی است، اظهار داشت: پایه های اخلاق خانواده در تمدن جدید متزلزل شده است، باید توجه داشته باشیم که نظامات تربیتی ما یک سری اشکالاتی داشتهکه در مواجهه با مدرنیته اشکالتش بیرون می زند.
 
وی با تاکید بر این که تربیت در موقیعت جدید نیازمند ترسیم موقعیت مندی نظام تربیتی است، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم مطالبه ویژه ای از نهادهای حاکمیتی و غیرحاکمیتی برای صیانت از جوانان و نوجوانان در مقابل سیل عظیم تهاجمان فرهنگی و دینی داشتند.
 
رئیس پژوهشکده زن و خانواده با بیان این که ایده همایش از دل منویات و تاکیدات رهبر معظم انقلاب متولد شده و به دنبال ارائه راهبردها و راهکارهای مواجهه با مدرنتینه در نظامات مختلف بودیم، یادآور شد: بررسی های اولیه نشان داد که ما در ادبیات نظری بسیار ضعیف بوده، تربیت ما متناسب با موقعیت تهدید نشده است؛ بعضی از اسناد نشان دهنده سخن از موضع قدرت است و این نشان دهنده عدم فهم نسبت به موقعیت تهدید و ابرچالش های پیش روست.
 
وی بین المللی‌سازی همایش را نشان دهنده توجه به دغدغه جامعه جهانی با موضوع تربیت و خانواده دانست و اظهار داشت: یکی از وجوه فرصتی این همایش ترسیم بوی تعفن ابرفردگرایی در جهان است که حساسیت تمام دغدغه مندان ادیان الهی را برانگیخته است.
 
حجت الاسلام زیبایی نژاد بیان داشت: اهمیت تولید علم و اندیشه در همایش ها و غنی سازی مسئله مبتنی بر دغدغه های بین المللی و شناسایی ادبیات موجود برای ترسیم گام های نخستین برای تولید فکر مبتنی بر پاسخ به مسئله دنبال شده است.
 
وی با بیان این که خطی به عنوان رصد نهادهای علمی با تمرکز بر برنامه های پژوهشی و رویکردها و مسئله ها به عنوان پروژه ای در کشورهای اروپایی و آمریکایی در حال فعالیت است، خاطرنشان کرد: جریان ترجمه آثار و تبدیل نمودن مسئله به پروژه های هدفمند علمی از دیگر نکاتی است که در مسیر رونمایی از آن قرار داریم.
 
رئیس پژوهشکده زن و خانواده با بیان این که ترسیم ادبیات علمی تولید شده در این حوزه، مبتنی بر تجربه نگاری ها دنبال می شود، افزود: مسیر فراخوان مقالات و سفارش مقالات از دیگر بسترهایی است که امروز چکیده 94 مقاله و 2 فصلنامه مطالعات جنسبت و خانواده با گزارش 37 نشست داخلی و تعدادی نشست بین المللی رونمایی خواهد شد.
 
وی با بیان این که گزارش مجموعه نشست های تعلیم و تربیت، اخلاق و روانشناسی، سینما و  نیز نشست های تبلیغ و فضای مجازی و سیاستگذاری جامعه شناسی و شهرسازی تدوین شده است، اظهار داشت: در شورای علمی این همایش بیش از 20 نهاد ملی و بین المللی مشارکت دارند.
ارسال نظرات