۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۷۵۸۶۲۰
آیت الله حسینی همدانی:

آزمون بزرگی بر سر راه مردم ایران واقع شده است

آزمون بزرگی بر سر راه مردم ایران واقع شده است
آیت الله حسینی همدانی گفت: انتخابات پیش رو برای معادلات جهانی و مسائلی که در عالم در حال تحقق است و در این پیچ تاریخی -که نامه حضرت آقا دارد آن معادلات را به نحوی رهبری می‌کند- این انتخابات بسیار مهم است.

به گزارش خبرگزاری رسا، خطبه‌های نماز جمعه ۱۱ خردادماه ۱۴۰۳ شهر کرج به امامت آیت الله حسینی همدانی به این شرح است:

بِسمِ الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

بندگان خدا خودم را و شما را به تقوا و پرهیزکاری دعوت می‌کنم. اهل تقوا دارای صفات پسندیده هستند؛ هرگز مردم از دست آن‌ها در آزار و اذیت نیستند؛ و با اخلاق خوش، با همه رفتار می‌کنند. عرض کردم بر در هشتم بهشت هم چهار جمله نوشته شده است: لا اله الّا اللّه، محمد رسول اللّه، على ولى اللّه؛ کسى که مى‌خواهد از این هشت در بهشت وارد شود چهار خصلت داشته ‌باشد: صدقه، سخاوت، اخلاق خوش، اذیت نکردن مردم. به صدقه و اهمیتی که دارد، اشاره مختصری شد.

اما سخاوت، یک کمال و فضیلت برای انسان است که می‌تواند با طیب نفس، بدون فشار روحی و از روی میل، احسان و انفاق کند و در رسیدگی به وضع افراد نیازمند اقدام مفید داشته باشد. البته کلمه سخاوت و مشتقات آن در قرآن نیامده ولی معادل معنایی و مفهومی آن در تعدادی از آیات بیان شده‌ است؛ اما در روایات فراوان مطرح و تأکید شده؛ مثلاً در روایت دارد خدای ‌تعالی از رسول‌ خدا سؤال فرمود: آیا می‌دانی چرا تو را بر سایر پیامبران برتری دادم؟ جواب داد: ای خدای من نمی‌دانم. خداوند فرمود: به‌واسطه یقین و خوش‌خلقی و سخاوت نفس و مدارا کردن و رحمت با مردم تو را برتری دادم؛ که به موارد دیگر سر در بهشت هم در این روایت اشاره شده است.

ام‌المؤمنین خدیجه کبری اهل سخاوت بود و تمام ثروت خود را برای پیشبرد اهداف الهی اسلام در اختیار رسول خدا قرار داد. پیغمبر اکرم فرمود: بخشندگی بزرگ‌ترین خلق‌وخوی خداوند است؛ و خداوند همه اولیاء خود را بر خمیره بخشندگی سرشته است. امام صادق علیه‌السلام فرمود: سخاوت و بخشندگی از اخلاق پیامبران است؛ و ستون ایمان می‌باشد. هیچ مؤمنی نیست مگر آنکه بخشنده است و تنها آن‌کس بخشنده است که از یقین و همت والا برخوردار باشد؛ زیرا بخشندگی پرتو نور یقین است و هر کس هدف را بشناسد، بخشش بر او آسان شود.

خلاصه ‌اینکه سخاوت ‌پیوندهای اجتماعی ‌را محکم، محبت و دوستی را تقویت می‌کند؛ روح اخوت و برادری را در جامعه توسعه می‌دهد و در زندگی فردی و اجتماعی نقش مهمی ایفا می‌کند. حتی کمبودهای انسان را هم مخفی می‌کند. در روایت دارد: عیوب خویش را با سخاوت بپوشانید، زیرا سخاوت پوشاننده عیب‌هاست. واقعاً این بیان مصادیق خارجی فراوان دارد که مردم به اهل سخا احترام می‌گذارند بااینکه عیوب او را می‌دانند.

از رسول خدا علیه‌السلام نقل شده که به فرزند حاتم طائی به نام عدی فرمود: عذاب شدید از پدرت به خاطر سخاوتش برداشته شد. یا حتی در مورد سامری در کافی شریف روایتی است که خداوند عزوجل به موسی علیه‌السلام وحی فرمود که: سامری را نکش، چون او شخص سخاوتمندی است.

خلاصه‌ بدانید که‌ به‌ تعبیر رسول خدا بهشت‌ خانه‌ سخاوتمندان است؛ و امام ‌صادق ‌علیه‌السلام‌ فرمود: من بخشنده باسخاوتم، افراد پست و بخیل نمی‌توانند در جوار من در بهشت جای بگیرند.

خوب است این نکته را اینجا عرض کنم که در جاهای دیگر هم به درد می‌خورد و آن این‌که اعمال و کارهایی در کمال معنوی و پاداش اخروی ما تأثیر دارند که منشأ انجام آن‌ها، ایمان به خداوند متعال و روز قیامت باشد؛ و الا ممکن است کار بسیار خوبی هم باشد اما چون انگیزه و عامل، نوع‌دوستی و عواطف انسانی و امثال این‌ها بوده، حتی انگیزه شهوانی و حب ریاست هم نداشته اما به‌هرتقدیر از روی ایمان به خدا انجام نشده، جز نام نیک در دنیا اثر دیگری برای عامل ندارد. مگر اینکه عذاب او را کم کند مثل حاتم طائی. خلاصه شخص بهشتی نمی‌شود.

شرط ورود به بهشت ایمان به خداوند متعال است. این انگیزه‌ها البته می‌تواند برای نفس مفید باشد، ازاین‌جهت که برای شخص آمادگی فراهم کند که با نیت الهی وارد کارهای خیر شود و به کمال مطلوب که ایمان به خداست برسد. به تعبیر بعض اساتید از مرز عبور نمی‌دهد اما به مرز می‌رساند. سخاوت و شجاعت و مجموعه‌ای از فضائل اخلاقی این‌گونه هستند وقتی با انگیزه ایمان به خدا انجام می‌شوند بسیار مقرب و سرعت بخش هستند. لذا فرمود کسی که می‌خواهد از درهای دیگر عبور کند این صفت را داشته باشد.

سخاوت حالت میانه بین اسراف و بخل است. امام صادق علیه‌السلام فرمود: سخاوتمند کریم کسی است که اموال خود را به‌حق خرج کند؛ و امام عسکری علیه‌السلام فرمودند: سخاوت اندازه‌ای دارد که اگر از آن فراتر رود اسراف است. امام رضا علیه‌السلام یک بیانی دارد فرمود: شخص سخاوتمند و بخشنده از غذای مردم می‌خورد تا مردم از غذای او بخورند، اما شخص خسیس از غذای مردم نمی‌خورد تا آن‌ها هم از غذای او نخورند.

ما در برخورد با افراد مختلف ممکن است ‌حالات گوناگونی داشته ‌باشیم که ناشی از آن خوی درونی ماست که باید آن‌ها را مدیریت کنیم اگر خراب است اصلاح کنیم اگر صفت خوبی است و ما نداریم، در خود محقق کنیم و اگر داریم و بد است از خود دور کنیم.

رسول خدا فرمودند: افراد چهار دسته‌اند: سخی، کریم، بخیل و لئیم، اما سخی کسی است که از مال دیگران می‌خورد و در عوض به آنان می‌خوراند و عطا می‌کند و کریم کسی است که از دارایی دیگران بهره نمی‌برد، اما به آنان بهره می‌رساند و عطا می‌کند و بخیل فردی است که فقط از مال دیگران می‌خورد ولی عطا نمی‌کند و لئیم و پست کسی است که نه می‌خورد نه می‌خوراند.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. اهل تقوا از روی عدالتی که دارند کسی را بیهوده سرزنش نمی‌کنند. ‌در حکمت ۲۸۱ از حکم ‌نهج‌البلاغه حضرت ۱۲ صفت از فضیلت‌های دوست قدیمی‌اش را بیان کرده که به ۵ مورد آن اشاره کردم.

در مورد ۶ فرمود: «وَ کَانَ لَا یَلُومُ اَحَداً، عَلَى مَا یَجِدُ الْعُذْرَ فِی مِثْلِهِ حَتَّى یَسْمَعَ اعْتِذَارَهُ» و تا عذر کسى را به خاطر عملى که امکان عذرى در آن بود، نمى‏شنید، او را سرزنش نمى‏کرد. ابتدائاً اقدامی نداشت بلکه اول گوش می‌داد اگر عذر موجهی می‌آورد قبول می‌کرد. این هم درسی است برای همه ما که این‌گونه عادلانه رفتار کنیم.

و در مورد ۷ فرمود: «وَ کَانَ لَا یَشْکُو وَجَعاً اِلَّا عِنْدَ بُرْئِهِ» و از دردى گله نمى‏کرد، مگر وقتی‌که بهبود مى‏یافت؛ یعنی زبان شِکوِه و گلگی نداشت. این هم فضیلتی است که انسان بتواند در موارد این‌چنینی اولاً کتوم باشد و ثانیاً با استقامت سختى را تحمل کند. خداوند همه ما را اهل تقوا قرار دهد.

روز ۱۴ خرداد مصادف با ۲۵ ذی‌قعده روز مبارک و میمون دحو الارض است. سال‌های گذشته راجع به اهمیت این روز نکاتی عرض کردم. آیه ۳۰ سوره مبارکه نازعات فرمود: «وَالْاَرْضَ بَعْدَ ذلِکَ دَحیها» و زمین را بعدازآن گسترش داد. اشاره به همین واقعه مهم دارد و این‌که بالاخره در این روز بوده که زمین‌ آماده سکونت‌ و زندگی برای بشر شده است.

یکی از چهار روز مهم سال برای روزه گرفتن با ثواب فراوان. اگر انسان دیدِ عبرت‌گیر خود را به کار اندازد دحوالارض بیان‌کننده قدرت بی‌انتهای الهی و یکی از نشانه‌های توحید است. مرحوم‌ میرزا جواد آقا ملکی در المراقبات از امیرالمؤمنین علیه‌السلام نقل کرده که حضرت فرمود: نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در روز بیست و پنجم ماه ذی‏القعده، روز دحوالارض بوده است؛ و هرکس این روز را روزه بدارد و شب آن را به عبادت بپردازد، به پاداش عبادت صدساله رسیده است؛ عبادت صدساله‌ای که روزهای آن را به روزه و شب‏های آن را به عبادت گذرانیده است؛ و هر جماعتی ‌که در این ‌روز گِرد هم آیند و به ذکر پروردگار بپردازند، پراکنده نخواهند شد مگر آنکه خواسته‏های آنان برآورده خواهد شد؛ و در این روز هزاران رحمت از سوی پروردگار نازل می‏شود که نودونه درصد آن از آنِ کسانی است که روزش را به روزه و ذکر مشغول باشند و شبش را به احیا و عبادت.

در اقبال الاعمال هم به‌عنوان روزی که توقع آن می‌رود که روز قیام امام عصر باشد مطرح شده است؛ و دعایی هم ذکر کرده که سال‌های قبل اشاره کردم. مطلبی که اضافه می‌کنم این است که ادعیه این روز ما را دعوت به امامت و ولایت می‌کند. قلب انسان در این روز باید متوجه امام باشد.

دقت بفرمائید؛ در جلد ۲ کتاب من لایحضر الفقیه روایتی را نقل می‌کند که حضرت ابراهیم علیه‌السلام شب ۲۵ ذی‌قعده به دنیا آمد. خب مظهر امامت در بین انبیاء حضرت ابراهیم است. در آیه ۲۴ سوره مبارکه بقره فرمود: «إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ اِمَامًا». یا در کافی روایت دارد که روز ۲۵ ذی‌قعده روزی است که رحمت خدا منتشر شد و زمین گسترده شد و کعبه نصب شد و آدم علیه‌السلام هبوط کرد؛ یعنی این روز، روز «اِنِّی جَاعِلٌ فِی الْاَرْضِ خَلِیفَهً» است؛ یعنی در این روز مهم توجه به خلیفه الهی داشته باشید و در این زمان خلیفه خدا، امام زمان روحی و ارواح من سواه فداه است.

یک نکته دیگر عرض کنم که چرا باید در این روز توجه به امام عصر داشته باشیم و برای آن حضرت دعا کنیم؟ این است که در روایت دارد اولین رحمتی که نازل شد از آسمان بر زمین در ۲۵ ذی‌قعده بوده است. «اَنَّ أَوَّلَ رَحْمَهٍ نَزَلَتْ مِنَ السَّمَاءِ عَلَی الْاَرْضِ کَانَتْ فِی الْخَامِسِ وَ الْعِشْرِینَ مِنْ ذِی الْقَعْدَهِ»؛ و ما در زیارت آل یس امام عصر را رحمه واسعه الهی یاد می‌کنیم.

نکته پایانی اینکه در روز دحوالارض خدای تعالی زمین کربلا که قبر امام حسین علیه‌السلام خواهد شد را انتخاب کرده است. در لهوف می‌نویسد: «وَ قَدِ اخْتَارَهَا اللَّهُ تَعَالَی یوْمَ دَحَی‌ الْاَرْضَ وَ جَعَلَهَا مَعْقِلًا لِشِیعَتِنَا وَ مُحِبِّینَا»؛ و امام عصر منتقم خون حسین علیه‌السلام است. سال گذشته اشاره‌ای کردم که این روز ما را به سمت تشکیل حکومت و سیاست راهنمایی می‌کند چون در دعای این روز جبابره و طاغوت را لعن می‌کنیم؛ و بعد برای فرج مولایمان دعا می‌کنیم کاملاً ما را به سمت حکومت مهدوی که مقدمه‌اش انقلاب اسلامی است سوق می‌دهد.

شاید قابل‌باور نبود، ایران انقلابی بتواند بر توطئه‌ها و اقدامات مخرب دولت‌های آمریکا چه دموکرات چه جمهوری‌خواه در عرصه‏های مختلف امنیتی، سیاسی، اقتصادی و نظامی و فرهنگی غلبه کرده آن‌ها را مهار کند. برای همه کاملاً عیان است شکست‌خورده این میدان آمریکاست؛ ولو برای ما زحمت و فشار و سختی‌های فراوان درست کرد؛ و این یعنی قدرتمندی و ابرقدرتی.

اگر به کتب لغت و دانشنامه‌ها مراجعه و ادبیات سیاسی را بررسی کنید ابرقدرت به کشوری می‌گویند که دارای موقعیت ویژه در روابط بین‌الملل بوده و در اتفاقات جهانی تأثیرگذاری لازم را داشته باشد؛ و بتواند در هر نقطه از جهان هم‌زمان چندین طرح را عملیاتی کرده پیش ببرد؛ و امروز ایران وارد همین مرحله شده است؛ هم ثبات و امنیت درونی دارد و هم امنیت بخش است.

جریانی مثل واقعه ۳۰ اردیبهشت، امسال در هر کشوری اتفاق می‌افتاد حکومت‌نظامی اعلام می‌کردند؛ و زندگی جاری مختل می‌شد؛ و برای کشور مشکلات فراوان به وجود می‌آورد. رئیس دولت از دنیا رفته! اما به فضل خدای تعالی و مدیریت رهبر معظم انقلاب و هوشمندی و حضور اکثری مردم در صحنه، خطرات بزرگ از مردم دفع شد.

افول آمریکا امروز برای همه مسلم است؛ اگرچه یک عده‌ای در داخل داریم که این‌ها هیچ‌وقت نخواهند فهمید که آمریکا تمام شده است؛ و در این پیچ تاریخی میل جهانی تغییرات اساسی به نفع ایران خواهد کرد. نمونه قدرتمندی ایران در این مقطع زمانی، صدور نامه حضرت آقا به دانشجویان و جوانان آمریکائی است. انتشار این نامه در این زمان گذشته از محتوای قوی با کلیدواژه‌های فراوان، پر از نکته و اشارت است. احتیاج به بررسی کارشناسانه دارد.

اولاً توجه دارید که دانشجویان آمریکائی که مدتی است قیام کرده‌اند از دانشگاه‌هایی هستند که تربیت‌شدگان آن دانشگاه‌ها باید مدیریت آینده آمریکا را به دست بگیرند. پس افراد ویژه، باهوش و از قشر خاصی هستند. البته بعداً دانشجویان دیگر هم به آن‌ها پیوستند؛ اما بیش از ۳۰۰۰ دانشجو و ۵۰ استاد و استاد تمام دستگیر شدند؛ و یا اخراج شدند. این اتفاق ظرفیت بالائی را برای تغییرات فراهم کرده است. وقتی به این دانشجویان، اتحادیه کارگری هم پیوستند یعنی از اعتراض قشر خاص خارج و فراگیر شده است؛ که می‌تواند منشأ تغییر سیاست‌های نژادپرستانه اداره‌کنندگان آمریکا باشد.

اگر خوب دقت کنیم به نظرم حضرت آقا در این نامه با دقت تمام چند کار اساسی را انجام دادند؛ اولاً خیلی محبت‌آمیز و با احساسات و دوستانه و از روی خیرخواهی نوشتند؛ و واقعیات ملموس را بیان کرده‌اند. ثانیاً ضمن تائید عملکردشان از اهتمام و دغدغه و ظلم‌ستیزی آنان تشکر کرده‌اند. ثالثاً با یک آینده‌نگری دقیق و سرمایه‌گذاری برای آینده هدایت فکری آنان را به عهده گرفته‌اند؛ چون نظام رو به افول آمریکا و رهبران ‌آمریکا تمام کسانی‌ که ‌می‌توانستند رهبری فکری دانشجویان را به عهده بگیرند را بازداشت کردند؛ یعنی هدایت‌گر میدان ندارند؛ و این نامه که باجرئت و شجاعت تمام نوشته شده در این مورد بسیار اثرگذار خواهد بود ان‌شاءالله. مدیریت میدان را به دست گرفت.

بخصوص وقتی حضرت آقا به آیات بین‌المللی قرآن که با فطرت همه انسان‌های آزاده منطبق است استناد فرمودند و خواستند که آنان با اسلام و قرآن آشنا شوند و قطعاً آنان دنبال می‌کنند و بخش قابل‌توجهی به اسلام متمایل خواهند شد.

نکته دیگر بیان ایشان این بود که فرمودند: «شما اکنون در طرف درست تاریخ که در حال ورق خوردن است ایستاده‌اید. شما اکنون بخشی از جبهه‌ی مقاومت را تشکیل داده‌اید…» آقا این جبهه را توسعه دادند. با انقلاب ایران مقاومت شروع شد که شما در کلمات حضرت امام می‌بینید ولو ریشه قرآنی دارد. بعد به نقاط دیگر مثل سوریه که دیروز رهبر معظم انقلاب به بشار اسد همین را به‌عنوان هویت ممتاز سوریه یادآوری کردند؛ بعد عراق و یمن و بعد روسیه و چین هم پیوستند و امروز هم آقا جبهه مقاومت را تا آمریکا توسعه دادند؛ یعنی هر جا که کسی در مقابل ظلم قیام کند آنجا میدان مقاومت است؛ و افراد مبارز، عضو جبهه مقاومت هستند.

بعد وقتی مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا متن پیام رهبری را دوباره نشر می‌دهد و به دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا می‌گوید: «اگر آیت‌الله را راضی کرده‌اید، آمریکا را از دست داده‌اید». این خیلی عبارت دقیقی است و خیلی مطلب در آن است. باید با یک وسعت دیدی به آن نگاه کنید. این آمریکا دچار یک چالش بزرگ‌تری شده و آن این‌که گفتمان آمریکا و مسائل اعتقادی آمریکا آسیب ‌دیده است.

وقتی کسی مثل این شخص بیان می‌کند که آمریکا را از دست دادید، اینجا دیگر بحث ادوات نظامی و اقتصاد و سیاست نیست؛ یعنی شما گفتمان را از دست دادید. در مطلب این شخص دقت بیشتری بفرمائید؛ یعنی دارد می‌گوید افول دیگر افول اقتصادی نبود، افول سیاسی نیست، افول گفتمانی است؛ یعنی کلاً آمریکا در حال از بین رفتن است؛ افول همه‌جانبه است. این یعنی آمریکا هم به مرگ خودش دارد اعتراف می‌کند و نزدیک شده؛ اما نباید موجب این شود که شما شعار هر هفته خودتان نسبت به آمریکا را رها کنید.

نکته‌ای عرض کنم. شما می‌دانید یکی از سخنرانی‌های مهم سالانه حضرت آقا بیانات روز ۱۴ خرداد در مرقد حضرت امام است. چون مسائل روز و آنچه متناسب با اندیشه و مکتب امام است بیان می‌شود. سال گذشته دو ابزار امام یعنی ایمان و امید را نام بردند؛ که امام توانست با آن دو، سه تحول داخلی، امت اسلامی و در سطح جهانی ایجاد کند.

ایران بعد از گذشت ۴۵ سال از استقرار و تثبیت نظام اسلامی در هر سه عرصه تحولات اساسی ایجاد کرده که خوشایند نظام حاکم بر جهان نیست؛ و مهم‌ترین نقش را برای مردم مؤمن به راه و هدف، در این میدان امید به آینده دارد که ‌بی‌توجهی به آن می‌تواند ضررهای جبران‌ناپذیری برای ‌انقلاب‌ و دستاوردهای آن داشته باشد؛ و ظرفیت‌های آینده را بسوزاند. بحث ایمان و امید جدی است؛ و همین امید به آینده روشن است که حضرت آقا در بیانیه گام دوم به آن اشاره فرموده و امروز هم او را دست‌به‌قلم می‌کند که برای جوانان آمریکائی نامه بنویسد. این ریشه‌اش در همان امید است.

و اما مسائل مربوط به غزه که دل‌ها را آتش می‌زند و غم را مضاعف می‌کند. صحنه دیگری از خباثت و پلیدی را جنایتکاران سفاک صهیونیست در جلو چشم جهانیان به نمایش گذاشتند. این بیچاره می‌گفت حماس را در جبالیا نابود کردیم، اما از همان‌جا غافلگیرانه ضربه خوردند و باز اسیر دادند؛ و بی‌آبروتر از ۷ اکتبر شدند.

و از طرف دیگر کشورهای مختلف جهان اعلام می‌کنند که کشور مستقل فلسطین را به رسمیت می‌شناسند. بعد هم محکومیت اسرائیل توسط دیوان لاهه او را دیوانه‌تر کرد؛ لذا چادرهای آوارگان فلسطینی در رفح را که خودش منطقه امن اعلام کرده بود ددمنشانه با بمب‌های ۱۰۰۰ کیلوئی آتش‌زا بمباران کردند و انسان‌های بی‌گناه اعم از ده‌ها زن و کودک را در این حمله مرگبار زنده‌زنده سوزاندند.

بعضی از اعضای کنگره آمریکا و برای اولین بار اتحادیه اروپا و به درخواست الجزایر شورای امنیت سازمان ملل موضع‌گیری‌هایی داشتند. مردم جهان برای دفاع از هویت انسانی خودش باید علیه این اقدام که هولوکاستی در مقابل چشم همه جهان بود و کودک سوزی کردند قیام کند. اینکه دیوان کیفری بین‌المللی قصد دارد برای اولین بار که شورای امنیت سازمان ملل با حمایت کامل از این جرثومه فساد هیچ اقدامی برای پایان جنگ غزه انجام نداد، یکی از سران صهیونیست و نزدیکان آمریکا را محکوم کند تصمیمی در نوع خود بی‌سابقه است. عرض می‌کنیم این کار را بکنید؛ و برای خودتان و جامعه بین‌الملل آبرو بخرید و دل مردم دنیا را شاد کنید.

به‌زودی به ایام حج می‌رسیم. عربستان سعودی در دفاع از مظلوم مقدمات برائت از مشرکین را در حج امسال با حضور همه مسلمین حج‌گزار فراهم کند. نشان بدهد که در مقابل این ظلم و فساد بی‌خاصیت و بی‌تحرک نیست. اجازه برائت از مشرکین بدهد. حالا تا آن زمانی که برسد و برائت از مشرکین در حج صورت بگیرد، ما در این حج مربوط به فقرا یعنی نماز جمعه برائت خودمان را از اسرائیل اعلام می‌کنیم

دوستان توجه داشته باشید این حرکت امیدآفرینی که شروع شده و نکاتی را عرض کردم؛ و بیاناتی که حضرت آقا در بحث امید و امیدآفرینی گفتند و حرکتی که در این چند سال دولت سیزدهم انجام داد و مسیر و دیپلماسی را برگرداندند به آنجایی که هست، این مسیر باید ادامه داشته باشد. ادامه آن با انتخابات پیش رو است.

انتخابات پیش رو برای معادلات جهانی و مسائلی که در عالم در حال تحقق است و در این پیچ تاریخی -که نامه حضرت آقا دارد آن معادلات را به نحوی رهبری می‌کند- این انتخابات بسیار مهم است. خود غربی‌ها تلاش می‌کنند توسط عوامل داخلی‌شان در داخل کاری کنند که دولتی سرکار بیاید که اعتقادی به مقاومت نداشته باشد؛ و مقاومت را تضعیف کند.

شاید دوقطبی‌هایی را در روزهای آینده به وجود بیاورند؛ دوقطبی‌هایی را راجع به مسائل اقتصادی و معیشتی که در کشور وجود دارد به وجود بیاورند تا اذهان مردم را منحرف کنند از این حرکت عظیم و بزرگی که در حال رخ دادن است؛ و سد و مانعی شوند برای این پیشرفتی که در حال حرکت به سمت او هستیم. غرب‌گرایی را زنده کنند و زندگی تجملی و اشرافی را دوباره برگردانند و مسائلی را که مکرر شنیده‌اید.

لذا آزمون بزرگی بر سر راه مردم ما واقع است. باید مثلاً سال آینده با یک فرصتی و با یک فراغتی این مسائل طی می‌شد؛ اما کمتر از یک ماه همه جریانات می‌خواهد انجام بگیرد. لذا بصیرت و توجه و دقت داشته باشید. نکند دچار فراموشی بشویم. حرکات و سکنات و سخنرانی‌ها و اقدامات و مسائل مربوط به افراد را فراموش نکنید. خوش‌باوری نداشته باشیم. فرصتمان کم است و باید دقتمان را بیشتر کنیم؛ و این حرکتی که آغاز شده را به نتیجه برسانیم. ان‌شاءالله خوب دقت کنید و توجه داشته باشید.

نکته دیگر اینکه ۱۴ و ۱۵ خرداد دو روز بزرگ و مؤثر در تاریخ معاصر کشور ما هستند که شروع انقلاب اسلامی و حمایت‌های مردم از حضرت امام است تا پیروزی و بعد هم ارتحال امام و آن خروش عظیم مردم در تشییع. راجع به امام و مکتب امام و خط امام سخن بسیار است و توصیف امام هم خیلی سخت است.

جمله‌ای حضرت آقا دارد که زیباست. فرمود: «ما مس بودیم او ما را طلا کرد؛ او کیمیا بود، او اکسیر بود. ما زندگی معمولی‌ای داشتیم، او خمودگی‌ها را تبدیل به‌ تحرک و تپش کرد؛ و انسان ساخت». این سازندگی به خاطر این بود که خود امام ساخته شده بود. خدامحور بود و شراشر وجودش توحید بود. با قرآن کریم مأنوس بود؛ و صدها ویژگی از مسائل فردی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و … که مفصل است.

خستگی نداشت؛ و نهی از اظهار خستگی می‌کرد. تمام کسانی که در خط امام هستند نباید خسته شوند. حضرت آقا فرمودند: در زمان امام رضوان‌الله تعالی علیه که خدمت ایشان می‌رسیدیم، بعضی را می‌دیدم که می‌گفتند: آقا، ما خسته شدیم. برای بنده هم در چند مورد اتفاق افتاد، می‌خواهیم مثلاً اگر اجازه بدهید مرخص شویم و به دنبال کار خود برویم. ایشان (حضرت امام) می‌گفتند: من از همه‌ی شما اولی به خسته شدن هستم. لذا کسانی که در مکتب او تربیت شدند خستگی ندارند؛ و تا پایان عمل می‌کنند. همان‌طور که امیرالمؤمنین به مالک اشتر نوشت که کارگزار نظام اسلامی پایان کار او یا سعادت است یا شهادت.

۲۳ ذی‌قعده بنا بر روایت غیر مشهور شهادت امام رضا علیه‌السلام و زیارت مخصوص حضرت است که موفق شدید ما را هم دعا کنید.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

ارسال نظرات