۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۷۵۹۱۵۶
دانش آموخته جامعه الزهرا مطرح کرد؛

از نقش فرهنگ در رشد و اندیشه جامعه تا ضرورت آسیب شناسی فرهنگی در دولت‌ها

از نقش فرهنگ در رشد و اندیشه جامعه تا ضرورت آسیب شناسی فرهنگی در دولت‌ها
سرکار خانم وطن خواه با اشاره به اهمیت آسیب شناسی و دشمن شناسی در زمینه فرهنگ جامعه گفت: برای دست یابی به سبک زندگی بایدابتدا آسیب شناسی کرد و دنبال راه چاره بود.

مقدمه: فرهنگ یعنی باورهای مردم، ایمان مردم، عادات مردم، آن چیزهایی که مردم در زندگی روزمره با آن سر و کار دائمی دارند و الهام‌بخش مردم در حرکات و اعمال آنها است؛ فرهنگ این است؛ این پس خیلی اهمّیّت دارد. مثلاً در حوزه‌ی اجتماعی، قانون‌گرایی ــ که مردم به قانون احترام بگذارند ــ یک فرهنگ است؛ تعاون اجتماعی یک فرهنگ است؛ تشکیل خانواده و ازدواج یک فرهنگ است؛ تعداد فرزندان یک فرهنگ است؛ اگر در این چیزها بینش مردم و جهت‌گیری مردم جهت‌گیری درستی باشد، زندگی در جامعه جوری خواهد شد؛ اگر خدای‌ناکرده جهت‌گیری غلط باشد، زندگی جوری دیگری خواهد شد؛ خدای‌ناکرده به همان بلایی مبتلا خواهیم شد که امروز کشورهایی که خانواده را و بنیان خانواده را ویران کردند و شهوات را به راه انداختند ــ وَاتَّبِعوُا الشَّهَواتِ فَسَوفَ یَلقَونَ غَیّا(۱) ــ به آن سرنوشت دچار شدند. بنابراین تمرکز دشمنان بر روی فرهنگ بیشتر از همه جا است. چرا؟ به‌خاطر همین تأثیر زیادی که فرهنگ دارد. هدف و آماج تحرّک دشمنان در زمینه‌ی فرهنگ، عبارت است از ایمان مردم و باورهای مردم.۱۳۹۳/۰۱/۰۱- بیانات مقام معظم رهبری در حرم امام رضا (ع)

در همین راستا خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا در گفت‌و‌گو با سرکار خانم صدیقه وطن خواه دانش آموخته جامعه الزهرا و دانشگاه در رشته مدیریت امور فرهنگی به موضوع "فرهنگ و مطالبه از دولت آینده" پرداخته است.

رسا_ نگاه به حوزه فرهنگ و هنر در دولت‌ها چگونه باید باشد؟ 
دولت‌ها نقش پررنگ و بسزایی درحوزه فرهنگ و هنر کشور دارند. دولت ، مجلس و مردم با کمک هم می توانند قدم های موثری در این راه بسیار مهم بردارند. توجه به تولیدات فاخر در زمینه فرهنگ و هنر به معنای عام موسیقی، سینما،شعر ،تئاتر ، هنرهای تجسمی کتابخوانی و... و خاص مثل بحث حجاب و اخلاق، سبک زندگی اسلامی و ایرانی و برگزاری جشنواره های مختلف در قالب دین و ارزش های والای انسانی با رویکرد انقلابی انجام شود. باید درواقع حواشی کنار رفته و به اصل با روند درست حمایت ، هدایت و نظارت پرداخت. زبان هنر زبان موثر و ماندگاری است و پر واضح است که نیاز نسل آینده و کنونی است نیاز به تاریخ ایران ، دفاع مقدس ، سبک زندگی اسلامی و ایرانی و ارزش ها و باور ها و... در قالب هنر همیشه احساس می شود. متاسفانه فضاهای ناامن و غیر رسمی و غیراخلاقی متوجه قشر هنرمند جامعه شده است نیز باید مورد بررسی و تذکر جدی قرار گیرد. فرهنگ و هنر (عام و خاص ) مختص همه مردم ایران است ، لذا بهتر است بنا به فرموده رهبری معظم انقلاب به جوانان و مردم بهای بیشتری داده شود و دولت در نقش تنظیم و نظارت ایفای نقش دقیق تری داشته باشد. استفاده از اساتید فرهنگ و هنر انقلابی در عرصه های مختلف از نیاز های ضروری این حوزه می باشد.
 
رسا_ چرا نگاه به فرهنگ و هنر در دولت ها فرعی و‌دست دوم است؟
حضرت آقا در اول فروردین سال 1393فرمودند: «فرهنگ از اقتصاد هم مهم‌تر است. چون فرهنگ به معنای هوایی است که تنفس می‌کنیم. اگر هوا تمیز باشد آثاری دارد و اگر کثیف باشد آثار دیگری دارد.» متأسفانه مسئله هنر در ساختار دولتی جمهوری اسلامی، بعد از چهل و اندی سال، هنوز جدی گرفته نشده است و به همین دلیل رشته‌های تحوّل آفرینی مثل حکمت هنر اسلامی یا جامعه‌شناسی هنر برای مسئولان ما چه در سطح سیاسی و چه در سطح فرهنگی، در اولویت نیست. متاسفانه در دولت دوازدهم فرهنگ و هنر یا وجود نداشت یا جنبه نمایشی داشت. اما در دولت شهید مغتنم و محترم رئیسی شاهد بودیم که فرهنگ در اولویت همه بخش ها بود همانطور که بدن ما به غذا نیاز دارد، روح و روان ما نیز به غذا نیاز دارد و هنر غذای روح است،‌ نباید در شرایطی که دغدغه‌های اقتصادی بسیار پر رنگ‌تر از دیگر دغدغه‌ها است، مسئله فرهنگ و هنر را به فراموشی بسپاریم. مدیران فرهنگی با حمایت از هنر و فرهنگ غنی ایرانی اسلامی می‌توانند از رشد اندیشه و تفکر حمایت کنند. و در جهت اعتلای فرهنگ غنی گام بردارند.
 
از نقش فرهنگ در رشد و اندیشه جامعه تا ضرورت آسیب شناسی فرهنگی
رسا_ به نظر شما دولت گذشته در زمینه های فرهنگ سازی چه موفقیت هایی داشته است؟
 الحمدلله در رأس دولت سیزدهم ، شخص رئیس جمهور خود عامل به حفظ ارزش های والای اخلاقی و انسانی بودند و این نشان دهنده اولین قدم برای موفقیت فرهنگ در این دولت بود. شهید رئیسی در دولت سیزدهم ، گام های میدانی مهم و کلیدی در رابطه با فرهنگ و ارزش های اسلامی و انقلابی داشتند که ما در دولت های سابق ندیدیم یا کمتر دیدیم . توجه به بحث آموزش رایگان هنر برای مناطق کم برخوردار جامعه از جمله اقدامات مهم این دولت بود. حمایت مالی و نظارت و هدایت که از نظر و هدایت که از از وظایف مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره چشم گیر تر بود.
 
رسا_ دغدغه فرهنگی دولت آینده باید در چه زمینه های مهمی باشد؟
دغدغه فرهنگی دولت باید دغدغه فرهنگی مقام معظم رهبری _ حفظه الله _ که همیشه راه گشاست باشد. به قول معظم له: « خرمشهر ها در پیش داریم..» این خرمشهر ها در کنار سایر بخش های اقتصادی ، علمی و امنیتی امر مهم فرهنگ هم باشد. وظیفه دولت آینده در زمینه های مختلف فرهنگی و هنری عمیق تر و مهم تر از دیگر عرصه هاست ؛ چه بسا خیلی از مشکلات ما با پرداختن به مقوله فرهنگ بصورت ریشه ای حل خواهد شد. دغدغه فرهنگی دولت ابتدا از خود دولت آغاز می‌شود دولت خودش موظف است به فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی احترام گذاشته و در همه جوانب کار خود ، رعایت نماید و از دیگر موارد می‌توان اهتمام ویژه به بخش آموزش و پرورش ، شورای عالی فضای مجازی ، دانشگاهها و حوزه های علمیه و بخش های دیگر اشاره نمود که با ایفای درست و بجای نقش خود در راستای منویات رهبر معظم انقلاب _ حفظه الله _ کمک شایان توجهی به فرهنگ این مرز و بوم خواهد نمود.
رسا_ چطور می شود از دولت آینده در زمینه فرهنگ مطالبه گری کرد؟
مطالبه گری یکی از حقوق واضح مردم است؛ مطالبه گری مردم و در عین حال پاسخگویی دستگاه‌های اجرایی فرهنگی از خرد تا کلان قطعا همگان را نسبت به تکالیف خود بیش از پیش حساس تر می کند. اگر مسئولین بدانند همیشه مردم ، اساتید و.. در زمینه فرهنگ و هنر ناظر و مطالبه گر هستند به خود جرأت عدم پاسخگویی و کم کاری نمی دهند.
از نقش فرهنگ در رشد و اندیشه جامعه تا ضرورت آسیب شناسی فرهنگی
 
رسا_ درزمینه های فرهنگ سازی سبک زندگی اسلامی ایرانی دولت آینده باید چه کارهایی را در اولویت قرار دهد؟
همه میدانیم که یکی از شیوه‌های جدید دشمن، تهاجم به سبک زندگی ایرانی و اسلامی است و از طرق مختلف قصد تغییر نوع و راه و روش زندگی را دارد. معمول به صورت نرم و نامحسوس در حال شکل‌گیری و نهادینه شدن است رهبر معظم انقلاب تاکید دارند پیشرفت علم و صنعت و سیاست که بعد ابزار تمدن اسلامی است وسیله ای برای دستیابی به سبک فرهنگ صحیح زندگی و رسیدن به آرامش و امنیت و تعالی. برای دست یابی به سبک زندگی بایدابتدا آسیب شناسی کرد و دنبال راه چاره بود؛ الگوسازی و استفاده از یک سری امور راهبردی مثل ترویج سبک زندگی میان زوج‌های جوان ، بهره‌گیری از رسانه در ترویج این فرهنگ، آموزش مربی زبده ، افزایش برنامه‌های آموزشی پرورش کودکان و نوجوانان، گسترش کتاب‌های مربوط به سبک زندگی معصومین _علیهم السلام _ و... از جمله اقداماتی است که می‌توانند زمینه فرهنگ سازی سبک زندگی اسلامی ایران شوند.
 
رسا_ دغدغه های رهبر معظم انقلاب _ حفظه الله_ در زمینه فرهنگ ایران چگونه میتواند در دولت آینده محقق شود؟
رهبر معظم انقلاب بارها در دیدارهای مختلف هیئت دولت ، نخبگان ، دانشجویان و ... به موضوع حمایت و بالفعل کردن ظرفیت جوانان مومن و انقلابی در حوزه فرهنگ ایران اشاره نمودند. در دولت جدید باید طبق حساسیت های این جریان و دغدغه های چندین ساله رهبر معظم انقلاب توسط جریانات جوان انقلابی راهبر می شود. و این اعتماد و ظرفیت بخشی در عرصه های مختلف با نظارت ، هدایت و حمایت مسئولین ذیربط به جوانان مومن و انقلابی داده شود. موضوع احساس حقارت ملی و عدم خودباوری دنباله روی از غرب یکی از شاخه های مورد تاکید ایشان در بحث تهاجم فرهنگی است. بعد از فتنه ۸۸ و اتفاقاتی که رخ داد ، متاسفانه فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی در سطح پایینی بود و در سال ۹۰ مقام معظم رهبری با مطرح نمودن جنگ نرم و مواجهه با غرب و دشمنان اسلام در فضای مجازی و فعالیت جبهه مردمی فرهنگی در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری بصورت مدرن جایگاه رو به صعودی را ترسیم نمودند. از جمله دغدغه فرهنگی خود سخن گفتند نسبت به «ولنگاری فرهنگی» در کشورمان، ابراز ناخرسندی نمودند. این اولین بار نیست که معظم‌له با تاکید بر نقش انسان‌ساز فرهنگ اسلامی و اهمیت آن، نسبت به وضعیت فرهنگی کشور اعلام نگرانی می‌کنند. به طور مثال ایشان، در اول فروردین سال 1393فرمودند: «فرهنگ از اقتصاد هم مهم‌تر است. چون فرهنگ به معنای هوایی است که تنفس می‌کنیم. اگر هوا تمیز باشد آثاری دارد و اگر کثیف باشد آثار دیگری دارد.» حضرت آقا افزودند: «نمی‌خواهیم بگوییم همه آسیب‌های فرهنگی کار بیگانگان است. خود ما هم مقصریم.» پس با این بیانات راه گشا و ارزشمند پی می‌بریم که همه جانبه با تمام قوا جادارد که برای فرهنگ جان فدا کنیم .
 
رسا_ با تشکر از سرکار خانم وطن خواه که با سعه صدر پاسخگوی سوالات خبرگزاری رسا بودند.
 
ارسال نظرات