۰۵ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۷۶۰۲۲۸
گزارش؛

آخرین مناظره در ایستگاه «اقتصاد»

آخرین مناظره در ایستگاه «اقتصاد»
پنجمین مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری با موضوع اقتصادی پیگیری شد تا پرونده مناظرات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بسته شود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا آخرین مناظره تلویزیونی نامزدهای چهاردهمن انتخابات ریاست جمهوری ظهر امروز در استودیو 11 تلویزیون برگزار شد.

در این مناظر به ترتیب آقایان سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی صندلی 1، علیرضا زاکانی صندلی 2، سعید جلیلی صندلی 3، مصطفی پورمحمدی صندلی 4، محمدباقر قالیباف صندلی 5 و مسعود پزشکیان بر روی صندلی 6 قرار گرفته و سخنان خود را ارائه کردند.

این مناظره در سه مرحله و هر مرحله شامل دو نوبت 5 دقیقه ای برگزار شد که نامزدها در مجموع 30 دقیقه وقت داشتند سخنان خود را ارائه کنند. در پایان نیز به هر نامزد 6دقیقه وقت برای جمع بندی اختصاص خواهد یافت.

همچنین این مناظره تفاوتی دیگر با مناظره های سابق داشت و آن طرح یک سؤال به جای چند سؤال بود که از سوی مجری برنامه مطرح شد.

سوال مرحله اول: اگر شما به ریاست جمهوری برسید اولین اقدامتان چیست و در چه مدت به نتیجه خواهد رسید؟
 
قاضی‌زاده: مساله سربازی اجباری را حل می‌کنم
 
آخرین مناظره در ایستگاه «اقتصاد»
 
سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عنوان کرد: ما ضمن اینکه برای حل ریشه‌ای مشکلات اقتصادی افزایش رشد اقتصادی را دنبال می‌کنیم اما اقدامات فوری هم برای تامین  حداقلی معاش خانواده‌های ایرانی خواهیم داشت.
 
وی با اشاره به برنامه‌هایی که برای این حوزه پیش بینی کرده است، اظهار داشت: اول اجازه نخواهم داد دریافتی حقوق بگیران از تورم جا بماند،‌ نمی‌شود هر سال افزایش حقوقی اعلام کنیم در حالیکه نرخ تورم بیشتر باشد. اصلاح قانون کار برای افزایش حقوق کارمندان و کارگران را نبال خواهم کرد. از سوی دیگر تبدیل وضعیت تمام نیروهای شرکتی را دنبال خواهم کرد زیرا تعدد نوع استخدام‌ها هم هزینه دولت را افزایش داده و هم امنیت شغلی از بین برده است.
 
قاضی‌زاده ادامه داد: ازدواج جوانان را با دادن تسهیلات قرض الحسنه تسهیل کرده و با افزایش رشد اقتصادی و حل ریشه‌ای مشکلات  راه ازدواج 11 میلیون جوان ایرانی را باز خواهیم کرد.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: سهم برابر خانواده‌های ایرانی بدون درنظر گرفتن دهک‌های اقتصادی را به خود آنها خواهم داد و اجازه نخواهیم داد که آبان 98 تکرار شوند. تمام ستادهای پزشکیان که در کنترل دولت روحانی است در حقیقت در اختیار همان دولتی است که بنزین را با آشوب و خون جوانان به 3000 تومان رساند.
 
وی گفت: راه شهید رئیسی عزیز را برای ساخت مسکن ادامه خواهم داد و متعهد خواهم شد تا سال دوم دولتم کلید تمام 2 و نیم میلیون مسکن را به مردم می‌دهم و اجازه نمی‌دهم مسکن نساختن در این کشور افتخار شود. با واگذاری دو میلیون قطعه زمین به مردم نهضت ساخت مسکن که شروع شده را ادامه می‌دهم.
 
قاضی‌زاده اظهار داشت: مقابل مافیای خودرو خواهم ایستاد. دولت با واگذاری سهام به مردم از خودرو سازی خارج خواهد شد و واردات خودروهای برقی با قیمت پایین آزاد خواهد شد.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره سربازی گفت: دیوار سخت سربازی اجباری را برای همیشه از مقابل جوانان ایرانی برخواهم داشت و ابتدا با ایجاد طرح فروش خدمات سربازی تکلیف سربازان فراری را مشخص خواهم کرد و بعد هم سربازی اجباری را با سربازی حرفه‌ای جایگزین خواهم کرد.
 
زاکانی: قیمت بنزین را کاهش می‌دهم
 
آخرین مناظره در ایستگاه «اقتصاد»
 
علیرضا زاکانی گفت: مردم عزیز، میثاق من با شما قانون اساسی است. بسته‌های اقتصادی که مطرح کردم همه حق شماست و در قانون اساسی به آن اصرار ورزیده شده اما تاکنون بر زمین مانده است.
 
وی تصریح کرد: دولت خدمت آماده است تا خدمات خود را براساس اجرایی کردن قانون اساسی در ابعاد مختلف ارائه کند.
 
زاکانی خاطرنشان کرد: فرهنگیان، کشاورزان،‌ دامداران، کارمندان، سربازان، افسران، نیروهای نظامی، انتظامی، پزشکان، اساتید، دانشجویان، طلاب و همه مردم در روستاها و شهرها شما ولی نعمت ما هستید. من برای عدالت و توزیع عادلانه امکانات کشور و خلق ثروت همراه با مشارکت مردم به صحنه آمده‌ام.
 
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری اضافه کرد: یک برنامه در دو سر فصل پیش‌بینی شده است، نخست در پیشرفت و آبادانی کشور و دوم در موضوع رفع نیازهای مردم و مردم سالاری دینی است.
 
وی گفت: نخستین گام بنده در دولت خدمت پرداخت یارانه طلایی است و یارانه انرژی را بین کل مردم تقسیم می‌کنم. به هر نفر 20 میلیون تومان یارانه خواهد رسید و بنزین از 3 هزار تومان به 1500 تومان باز می‌گردد و بعد از اینکه مردم نیاز خود  را در حوزه برق و گاز و بنزین تامین کردند به اعتبار طلا این را دریافت خواهند کرد و این اعتبار طلا را در هر زمانی به قیمت روز دریافت خواهند کرد.
 
زاکانی با اشاره به برنامه ریزی برای برچیده شدن بساط قاچاق بیان کرد: بساط قاچاق و ناترازی انرژی و بساط آسیب زدن به محیط زیست برچیده خواهد شد. عموم مردم ثروتمند خواهند شد و 95 درصد مردم سود خواهند کرد.
 
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری اظهار کرد: این مهمترین طرحی است که از روز اول قابل اجرا است. بسته دوم ناظر به مسکن است که هم در حوزه تامین مسکن و هم اجاره داری است. اگر مشوقی را در بافت فرسوده بدهیم مردم به سرعت خواهند ساخت و اگر این مشوق طوری طراحی شود که برای اجاره داری حرفه‌ای بیشتر بسازند یک امکان گسترده‌ای برای اجاره داری فراهم خواهد شد.
 
وی تصریح کرد: بسته بعد ناظر به حوزه سلامت است. در حوزه سلامت هیچکس غیر از درد بیماری خودش نباید درد بی پولی بکشد و بسته جامعی پیشنهاد کردم تا متصدیان حوزه سلامت کشور از این بسته حمایت خواهند کرد و امکانی را ایجاد می‌کنند و مردم و اقشار خاصی از مردم از درمان رایگان بهره بگیرند. بسته بعدی تامین امنیت غذایی است که برای کشاورزی و دامداری است و در تامین غذایی کسی نباید گرسنه سر بر بالین بگذارد.
 
جلیلی: ایجاد اشتغال و ارزآوری اولویت من است
 
آخرین مناظره در ایستگاه «اقتصاد»
 
سعید جلیلی ضمن تبریک عید سعید غدیر بیان کرد: من دو اولویت اصلی را در برنامه دارم که ابتدای دولت شهید رئیسی هم به ایشان تقویت کردم که این شهید کارهای خوبی را در این زمینه انجام دادند؛ ارزآوری و اشتغال. اگر نگران تورم، گرانی و از این قبیل مباحث اقتصادی هستیم، باید در این زمینه برنامه‌هایی را اجرا کرد.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: روستاهای ما نباید به جایی که فقیر و محروم است نگاه شود، اتفاقاً روستاها فرصت هستند و می‌توانند سلول جهش کشور باشند. بسیاری از روستاها موفقیت‌های بزرگی دارند. به‌عنوان مثال روستای لیقوان در تبریز درآمدهای خوبی در زمینه لبنیات دارد.
 
جلیلی با بیان اینکه شهید رئیسی رکورد صادرات غیرنفتی را ثبت کرد، خاطر نشان کرد: با بسیاری از کشورها می‌توان همکاری داشت؛ مثلاً درباره پوشاک می‌توان با کشور چین همکاری کرد. باید امنیت شغلی روستاها حفظ شود. با وجود اینکه 27 درصد اشتغال و تولیدناخالص از روستا و کشاورزی است اما تسهیلاتی که به اینان داده می‌شود 6 درصد مجموع تسهیلات است و 4 درصد از بودجه عمومی به روستا اختصاص می‌یابد.
 
وی با تأکید بر اینکه هر روستا یک سلول جهش است، عنوان کرد: کشاورز ما نباید در زمینه تسهیلات و امر کشاورزی خود مشکل داشته باشد. بنده در ارومیه دیدم که یک میلیون تن سیب صادر می‌شود و با این حال نباید کشاورز ما دغدغه‌ی صادرات را داشته باشد. اگر این فرصت‌ها استفاده شود، مشکلات زیادی در روستا رفع خواهد شد. باید این امکان فراهم شود که با سند زمین و یا ملک روستایی و یا امکانات و تجهیزات خود بتوانند وام دریافت کنند.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: جلیلی اضافه کرد: اگر به دامدار خارجی با واردات دام یارانه می‌دهیم، باید این یارانه را به داخل کشور بدهیم. ضمن اینکه باید جشن اتمام آب‌رسانی با تانکر را در دولت چهاردهم شکل دهیم.
 
پورمحمدی: دولت نباید در بورس دخالت کند
 
آخرین مناظره در ایستگاه «اقتصاد»
 
مصطفی پورمحمدی گفت: جلسه امروز بیشتر مباحث اقتصادی است و جمع‌بندی و راه‌هایی که در اولویت ما است و باید ارائه بدهیم. از مردم نظرخواهی شده است که 73 درصد گفته‌اند که مهمترین مسئله ما اقتصادی است.
 
وی اظهار کرد: ما باید بر روی رشد اقتصاد یک تمرکز ویژه‌ای داشته باشیم. من 4 برنامه اولویت‌دار خودم را در این حوزه ارائه می‌کنم. اساس رشد اقتصاد و پیشرفت، تولید است. تولید هم یک شاخص دارد؛ بورس شاخص رشد اقتصاد است و علامت و دماسنج اقتصاد است.
 
پورمحمدی با اشاره به اینکه بورس در دولت دوازدهم دچار حباب شد و ریخت و مردم ضرر کردند، ادامه داد: در دولت آقای رئیسی بورس اصلاً قفل شد. در انتهای دولت دوازدهم بورس رشد کرد. در گذشته عملیات معاملات بورس و گردش مالی به 28 هزار همت رسید. دیروز 3355 بود که به معنای صفر است.
 
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری تصریح کرد: در گذشته 4 میلیون فعال بورسی داشتیم و امروز به زیر 200 هزار نفر رسیده است. در گذشته سود بنگاه‌های تولیدی 32 درصد بوده که امروز 13 درصد رسیده است.
 
وی با طرح این پرسش که ویژگی‌های بازار بورس چیست؟ اضافه کرد: نخستین نکته این است دولت نباید دخالت کند هنوز 60 درصد بازار بورس در اختیار دولت است. موضوع بعدی شفافیت است هنوز انتشار آزاد اطلاعات بورس کامل نیست. در رقابت حضور دولتی‌ها و شبه دولتی‌ها امکان رقابت را کرده است.
 
پورمحمدی افزود: تعارض منافع وجود دارد در شورای بورس هم بانک مرکزی هم وزیر اقتصاد هم وزیر صمت و ... با یکدیگر تعارض دارند.
 
وی اظهار کرد: همه مردم می‌دانند و می‌فهمند و درگیر بورس هستند و مثل روز روشن است. اگر ادعاء کنیم وضع اقتصاد و زیرساخت‌ها درست است اینکه بازار بورس روشن است و جای فرار ندارد. ثبات متغیرها در اقتصاد مثل نرخ سود بانکی نرخ خوراک پالایشگاه‌ها نرخ تعرفه‌ها تا درست نشود تولید و بازار سرمایه و بورس رونق نخواهد گرفت.
 
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری گفت:‌ کاهش ارز و اختلاف ارز نیمایی موضوع بعدی است که بازار را به هم زده است و رانت خواری بسیار گسترده ایجاد کرده است. ما وظیفه داریم پایه‌های تولید و موانع تولید را برطرف کنیم و به مردم عرض می‌کنیم اگر میخواهید اقتصاد را بفهمید به بورس نگاه کنید.
 
پورمحمدی اظهار کرد: تلاش من در دولت آینده این است که بورس شاخص روشن و شفاف و گزارش با برنامه و آینده دار اقتصاد ایران باشد. حداکثر ظرف یکسال ما جهش کلی و تراز مثبت را به بازار سرمایه و بورس اعطا خواهیم کرد.
 
قالیباف: کرسنت و چای دبش ریشه در ناکارآمدی است
 
آخرین مناظره در ایستگاه «اقتصاد»
 
محمدباقر قالیباف اظهار داشت: همه نکاتی که قبلا گفتم و امروز می‌گویم و عزیزانمان می‌گویند، همه موضوعاتی است که در دو سه دهه گذشته گفتیم و دنبال کردیم و باید حل می‌کردیم؛ پس چرا امروز می‌خواهیم حل کنیم؟
 
وی افزود: می‌خواهم برگردم به این ریشه که چرا موضوعات حل نشده باقی مانده است؟ اول باید دقت کنیم در نقشه دشمن حرکت نکنیم. دشمن حتماً آرامش و آسایش را برای ملت ما نمیخواهد و دنبال پریشان سازی ملت است؛ نباید ملت را پریشان تر کنیم.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: دشمن نمی خواهد افق روشن از ایران عزیز ما در ذهن مردم ما ساخته شود؛ ما با حرکت خود و بیانات خودمان و تصمیمات خودمان و نوع رفتار خودمان به این موضوع توجه کنیم. خدائی نکرده نقشه دشمن را تکمیل نکنیم.
 
قالیباف با بیان اینکه امروز مردم درگیر اجاره‌نشینی و معیشت هستند، تصریح کرد: مردم امروز دغدغه اجاره خانه دارند؛ در تحصیلات مشکل دارند، در معیشت وضعشان آنگونه است. خب ما باید آرامش ایجاد کنیم. نه معلم اخلاقم و نه اینجا درست اخلاق است؛ ولی یک بحث داریم که ما تنش درست نکنیم؛ گشایش درست کنیم. اگر بناست بحث هم بکنیم دعوای ما و چالش ما سر رسیدگی به درد مردم باشد.
 
وی ادامه داد: اگر این نباشد هفته آینده در چنین روزهایی هرکدام از ما توفیق خدمت داشته باشیم باید برای حقوق و کسر بودجه و ارز تصمیم بگیریم. اینجا قدرت اجماع سازی و همراهی و مدیریت می خواهد.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: دیشب اگر از کرسنت و چای دبش بحث کردیم؛ ریشه این خسارتها و فسادها کجاست؟ بدون شک ریشه‌اش در ناکارآمدی است و باید به آن توجه کنیم. وقتی تنش و ناکارآمدی هست و به اندازه صادرات نفت ما امروز داخل کشور این را داریم حیف می‌کنیم، بعد الان شده خردادماه و سه ماه گذشته و مصوبه قطعی قانونی یعنی پرداخت پول بازنشستگان را انجام نداده‌ایم. خب نیاز به وحدت و اجماع سازی داریم.
 
قالیباف با بیان اینکه  باید هرآنچه برای خود می‌پسندیم برای مردم بپسندیم، بیان داشت: هرگونه تلاش، هرگونه فعالیت و هرگونه هم افزایی برای حل مشکل مردم را باید دنبال کنیم. گیر اساسی ما این است که وقتی بر پست و مسئولیت نشستیم دغدغه مردم ممکن است خدائی نکرده دغدغه دوممان باشد. باید هرآنچه برای خود می‌پسندیم برای مردم بپسندیم.
 
وی تاکید کرد: اگر گرفتار تنشها و بگومگوهای گذشته شدیم و مشکلات زندگی مردم که امروز واقعا آسایش ندارند و پریشانند را چاره اندیشی نکنیم به وظیفه اسلامی و ایرانی خود عمل نکرده ایم. وقتی به پست رسیدیم نباید دغدغه مردم دغدغه دوم ما شود.
 
پزشکیان: من ارزش‌های دینی و اجتماعی خودم را دارم
 
آخرین مناظره در ایستگاه «اقتصاد»
 
مسعود پزشکیان اظهار داشت: اگر از مردم بپرسید که رئیس جمهور چه مشکلی را باید حل کند، اکثریت مردم مسائل اقتصادی چون تورم عدم تناسب دخل و خرج، بی‌ثباتی سیاست‌ها، مالیات‌های غیرقابل توجیه و ... اشاره می‌کنند. در مرحله بعد مسئله سیاست خارجی و ارتباط با جهان و موضوعات اجتماعی و فرهنگی را اشاره خواهند کرد. 
 
وی افزود: مردم عزیز ایران اگر از من بپرسید مهمترین وظیفه رئیس‌جمهور چیست می‌گوید پاسخ دادن به این سوال است که چرا این مسئله‌ها حل نمی‌شود. وجود مسائل مختلف در همه جوامع طبیعی است اما سوال این است که چرا این مسائل حل نمی‌‌شود. من به شما می‌گویم که چرا این مسائل حل نشده و با ادامه وضع موجود نیز حل نمی‌شود. اول شکاف‌های عمیق داخل ساختار سیاسی و نیز شکاف میان مردم و دولت که مهمترین موانع تصمیم‌گیری است. 
 
پزشکیان تاکید کرد: مصالح مردم قربانی درک‌های متفاوت از منافع ملی است. شکاف بین مردم و دولت باعث ترس از تصمیم‌گیری‌ها مهم و عدم اطمینان به حمایت مردم از این تصمیمات شده است. با این سطح از نزاع در درون حکومت و شکاف بین مردم و دولت نمی‌شود برای مردم و ایران، برای تورم، نظام چندنرخی ارز،‌ مسئله آب و تحریم‌ها راه حل پیدا کرد. 
 
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: بهترین راه حل‌های کارشناسانه در میان نزاع‌های سیاسی حکومت و مردم خنثی می‌شود و خود موضوعی جدید برای منازعه جدید تبدیل می‌شود. همانطور که موضوعی ملی همچون برجام به موضوع نزاع سیاسی و شکاف اجتماعی بدل شد من می‌خواهم الگویی از سیاست‌ورزی معطوف به توافق سازی را سرلوحه کار خود قرار دهم و شدت منازعات سیاسی را کم کنم. 
 
وی افزود: علاوه بر این، ارجاع به امر کارشناسی وظیفه من است. هیچگاه نمی‌پذیرم برای کسب رای در اینجا در حضور ملت ایران وعده‌های غیرکارشناسی و پوچ دهم. امر کارشناسی همراه با شفافیت و پاسخگویی راهبرد من است. من از رویکرد زورمدارانه و تحقیر و توهین می‌پرهیزم. این شیوه زندگی من است. من ارزش‌های دینی و اجتماعی خودم را دارم ولی معتقدم که در هیچ زمینه‌ای نمی‌توان دیگران را نادیده گرفت و آنها را تحقیر کرد. 
 
پزشکیان گفت: من در برخورد با رقبا و مواجهه با کارشناسان و در زندگی با مردم اصول اخلاقی را رعایت خواهم کرد و تن دادن به آزادی بیان را لازمه یک دولت پاسخگو و به دور از فساد می‌دانم و وعده‌های بی‌پشتوانه نمی‌دهم. ممکن نیست برای کسب رای مردم را فریب دهم. 
 
این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با تاکید بر اینکه من دروغ نخواهم گفت و اگر موفق نشوم عذرخواهی خواهم کرد، عنوان کرد: در عمر خودم و خانواده‌ام از رانت بهره نبرده‌ام. گزارشی از رانت‌ها به مردم ارائه خواهم کرد.من به آزادی رسانه‌ها و شفافیت باور دارم و معتقد به توسعه هستم. من به رعایت حقوق شهروندی باور دارم و رئیس‌جمهوری سخنگو و ناشنوا نخواهم بود.
 
در بخش دوم مرحله اول، هر نامزد به مدت 5 دقیقه به نقد اظهارات دیگر نامزدها پرداخت.
 
قاضی‌زاده هاشمی: بزرگترین سلاخی اینترنت به اسم دولت روحانی ثبت شد
 
آخرین مناظره در ایستگاه «اقتصاد»
 
سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی اظهار داشت: اجازه نخواهیم داد شرایط اقتصادی کشور تفریح را از سبد خانوار ایرانی حذف کند. کارت خانواده ایرانی را در اختیار خانواده  قرار می‌دهیم تا از محصولات فرهنگی و گردشگری استفاده کنند. پروژه‌های نیمه تمام دولت شهید رئیسی در استانها را تمام می‌کنیم. اتمام پروژه‌های عمرانی که روی زمین مانده بود، با همت دولت سیزدهم جان گرفته است و ما این روند را دنبال می‌کنیم.
 
وی ادامه داد: لایحه جامع رسانه‌های عمومی را به مجلس می‌دهم و پای اجرای آن می‌ایستم تا نظارت بر فرهنگ و رسانه به اهل آن سپرده شود و هیئت انتظامی رسانه در مورد مشکلات این حوزه اظهار نظر کند.
 
قاضی‌زاده تصریح کرد: توسعه اینترنت و تغییر مبنای فیلترینگ را دنبال می‌کنیم تا اینترنت پرسرعت و امن تامین شود. با بازار مکاره فیلترشکن چیزی به نام فیلترینگ وجود ندارد؛ ظاهراً مساله فقط بازار فیلترشکن بوده که حل شده است. قائم مقام ستاد آقای پزشکیان در آبان 98 فرمانده قرارگاه خاموش کردن اینترنت جهانی بود و بزرگترین سلاخی اینترنت به اسم دولت آقای روحانی ثبت شده است. امروز فرماندهان مقابله با آزادی‌های شهروندی در ستاد آقای پزشکیان هستند برای همین است که می‌گوییم ستاد آقای پزشکیان دولت سوم روحانی است.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: همه دختران ایرانی دختران ما هستند اما ریشه‌های هولناک تخریب اعتقادات مردم را باید در آن 8 سالی که موجودی حساب ملت با خاک بیابان یکی شد، پیدا کرد. آیا دعوای عجیب با حجاب و بی‌حجاب یک فریب بزرگ برای پنهان ساختن پروژه دین ستیزانه اصلی نیست؟ معتقدم دختران و زنان ما دردهای شنیدنی بسیار داردند. درد آنها ناشی از کسانی است که با وعده‌های دروغین رای آنها را ستاندند و داشته‌های آنها را نابود کردند.من پوشیدگی زن را وسیله محافظت از او در برار بدخواهان می‌دانم اما بی حجابی اصلی برای کسانی است که زندگی ملت را با خاک یکسان کردند.
 
وی عنوان کرد: اجرای ماده 27 قانون افراد دارای معلولیت تعهد ما به جامعه معلولان است و حتما آن را دنبال می‌کنیم. سر اژدهای هفت سر فساد را خواهم زد این کار را با همه هزینه‌هایش در بنیاد شهید آغاز کردم و ادامه خواهم داد تا آنچه موجب کاهش اعتماد به حاکمیت خواهد شد از بین برود.
 
زاکانی: مشکل اجاره‌نشینی و مسکن را در 5 سال حل خواهم کرد
 
آخرین مناظره در ایستگاه «اقتصاد»
 
علیرضا زاکانی بیان کرد: در دولت خدمت، در دو قسمت یکی ناظر به پیشرفت و آبادانی و دیگری ناظر به نیاز مردم و زندگی درحوزه‌های مختلف پیگیری می‌کنیم.
 
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری در ارتباط با یارانه طلایی تصریح کرد: یارانه "طلایی 20 میلیون تومانی" را در سال  اول دولت پرداخت خواهیم کرد.
 
وی در بخش مسکن و اجاره نشینی گفت: در موضوع مسکن باید به داد اجاره نشین‌ها رسید و بسته اجاره نشین‌ها را در سال اول ارائه می‌کنم. درحوزه مسکن براساس قانون نوسازی بافت فرسوده عمل خواهیم کرد و به راحتی می‌توان موضوع مسکن را حل کرد و کل  این فرایند 5 ساله حل خواهد شد.
 
زاکانی ادامه داد: در حوزه معیشت گفتم که با خرید قرادادی از کشاورز و دامدار کار خوبی انجام می‌دهیم و این کاری بود که در شهرداری با همکاری دولت شهید رییسی انجام شد و دولت تاکید کردند که معیشت مردم تهران را به دست بگیریم و در کل کشور شهرداری‌ها می توانند این کار را انجام بدهند و در درب منزل کالا را تحویل مردم بدهند.
 
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری با اشاره به اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان ادامه داد: در سال اول دولت، قانونی که سه سال تنظیم شده است را اجرا می‌کنیم و منابع آن را دیده شده است و لایحه اصلاحی خواهیم داد و همسان سازی بازنشسگان را اجرا خواهیم کرد. علاوه بر اینکه با کوچک سازی دولت، و کمک به راه اندازی کارخانه‌های بر زمین نشسته خواهیم کرد.
 
زاکانی گفت: در حوزه شرکتی‌ها، تضمین امنیت شغلی و درآمد مکفی در سال اول دولت انجام میدهیم که در شهرداری این کار را انجام دادیم. اشتغال موضوع بسیار جدی است. برای سربازان آنچه که از دولت برمیاید حقوق مکفی است و برای پرستاران همسان سازی و ارائه خدمات به آنها درنظر گرفته شده است.
 
وی اظهار کرد:‌ تسهیل ازدواج با توجه به حوزه خدمات ارائه شده، جهیزیه، وام مسکن و .. از مواردی است که در دولت خدمت پیگیری و اجرا می‌کنیم که در کنار آن بچه آوری و افزایش جمعیت است و یارانه طلایی بهترین خدمت به آنهاست که داده خواهد شد.
 
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری درباره خدمات تفریحی ادامه داد: در شهرداری خدمات تفریحی را افزایش دادیم که به کل کشور قابل تعمیم است و همه زیرساخت‌های آن موجود است و می‌توان همه خدمات را به صورت هوشمند به افراد مختلف ارائه کرد. با باشگاه شهروندی به بازنشستگان، معلولان، سالخوردگان، نوجوانان، پسران و دختران می‌توان خدمات ارائه داد.
 
وی گفت: در حوزه تعلیم و تربیت در حوزه اقتصاد اثر مستقیم دارد و بالای 70درصد اثر مستقیم دارد که در این بخش بر آموزش و پرورش و خانواده تاکید داریم.
 
زاکانی خطاب به مردم گفت: صیانت از آزادی شما، صیانت از امنیت و حریم خصوصی و ایجاد زمینه فراوان برای دسترسی به اینترنت مورد توجه دولت خدمت است.
 
جلیلی: باید امنیت شغلی کارگران حفظ شود
 
آخرین مناظره در ایستگاه «اقتصاد»
 
سعید جلیلی گفت: بخش عمده‌ای از جامعه‌ی ما توسط برخی رسانه‌ها و جریانات سیاسی سانسور می‌شوند؛ مثلاً صحبت از حقوق زن می‌شود ولی زنان روستایی، خانه‌دار، سرپرست خانوار و زنان بدسرپرست سانسور شده و دیده نمی‌شوند. وقتی وضعیت اینان بررسی نشود، تجویزی هم برای حل مسائل‌شان صورت نمی‌گیرد.
 
وی بیان کرد: امروزه برخی شعارهایی در حمایت از زنان داده می‌شود، اتفاقا می‌بینیم که جامعه اصلی‌ای که نقش موثری در شکوفایی و پیشرفت کشور دارد، دیده نمی‌شوند. مردم ما و جامعه‌ی زنان می‌خواهند که دیده شوند و به زن خانه‌دار و این اقشار توجه شود. توجه به این مسئله به رشد، فرهنگ، اقتصاد کشور کمک خواهد شد.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: کشاورزان و روستا 26 درصد جمعیت ما را تشکیل می‌دهند ولی متاسفانه وقتی قرار است سهم اینان در بودجه تعریف شود، متناسب نیست. بیش از 50 درصد مدال‌آوران ما روستایی هستند؛ اگر یک برنامه درست در استعدادیابی در عرصه‌های مختلف علمی، هنری و غیره داشته باشیم، این می‌تواند به کشور کمک کند.
 
جلیلی اظهار داشت: برخی در روستاها و شهرستان‌ها به ما می‌گویند که می‌خواهیم دیده شویم. باید امنیت شغلی برای کارگران دیده شود و کارگر بتواند امنیت شغلی لازم را داشته باشد و بلکه باید خود را در سود و کارایی شرکت سهیم بداند.
 
وی ادامه داد: امروزه هزاران میلیارد تومان از حقوقی که باید به کارگر پرداخت شود، به برخی شرکت‌ها به‌عنوان واسطه پرداخت می‌شود ولی اصل این است که آن حقوق باید به جیب کارگر شرکتی برود؛ نه‌اینکه برخی شرکت‌ها در این مسیر حضور یابند و واسطه باشند.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: به‌عنوان مثال سهم شرکت‌های دولتی بیش از 3700 همت است و 58 درصد بودجه را تشکیل می‌دهد، درصورتی که بودجه عمومی دولت 2700 همت است. اگر 25 درصد از هزینه‌کرد شرکت‌های دولتی غیربهره‌ور و ناکارا که عدد بالایی می‌شود اگر مورد دقت قرار بگیرد، می‌تواند کارهایی زیادی با آن انجام داد. سالی چند میلیارد دلار از انرژی کشور هدر می‌شود و اگر این اصلاح شود چندین میلیارد دلار در سال درآمد داشت؛ اگر فرآیند خرید محصولات کشاورزی اصلاح شود، بودجه برای این کارها به‌دست می‌آید.
 
پورمحمدی: مهمترین گرفتاری‌های تاریخ چند دهه اخیر نظام اداری و برروکراسی معیوب است
 
آخرین مناظره در ایستگاه «اقتصاد»
 
مصطفی پورمحمدی با اشاره به شرایط و فضای بورس بیان کرد: دماسنج رشد تولید بورس و بازار سرمایه است و حرفهای دیگر شعار است. موضوع دوم اداری و نظام اداری است. اگر شما بالاترین درآمد نفتی را داشت باشید و بهترین برنامه را داشته باشید و بهترین مدیران باشند با ساختار اداری و نظام معیوب اداری همه چیز زمین‌گیر خواهد شد و بهره‌وری صفر می‌شود منابع هرز می‌شود.
 
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری با بیان اینکه یکی از مهمترین گرفتاری‌های تاریخ چند دهه اخیر نظام اداری و برروکراسی معیوب است، مدیران ناآگاه هستند و به این مسئله توجه ندارند، افزود: من به عنوان طلبه یقین دارم و 45 سال در همه حوزه‌های اداری کشور حضور مستقیم و کارشناسی داشتیم.
 
پورمحمدی با طرح این پرسش که راهکار دولت چابک چیست، اضافه کرد: دنیا تجربه‌های زیاد و موفقی داشته است. دولت الکترونیک امروز مشکل گشای این امر است. دولت الکترونیک یعنی به  معنای اینست که به هیچ دفتر و دستگاه دولتی مراجعه نشود.
 
وی گفت: هوش مصنوعی و دولت الکترونیک پاسخگوی این معضل است. امروز ظاهر را بزک کردیم نه گزارش‌گیری می‌کنیم نه شفافیت دارد، نه مردم تکلیف خود را می‌دانند. با این نظام اداری راه به جایی نخواهیم برد. بنده به کارمندان و مدیران احترام می‌گذارم و بسیاری از آنها مومن ، متعهد و وفادار هستند و این کار وظیفه مدیر عالی کشور است تا ساختار اداری کشور را اصلاح کند.
 
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری تصریح کرد: داشبوردهای الکترونیک به راحتی در اختیار مردم و با هزینه کم است. عده ای اشکال می‌گیرند  ممکن است بعضی‌ها شغل‌ها کاهش پیدا کند و عده‌ای بیکار شوند و بسیاری از این افراد می‌توانند مشاوره اداری،‌ مشاوره حقوقی، مشاوره قضاییی و مشاور در حوزه‌های دیگر باشند.
 
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی کشور نظام اداری است و ما با نگاه نو و نگاه خوب دنیا که دولت‌ها را کوچک کرده و کم هزینه کرده است از این تجربه باید استفاده کنیم، اظهار کرد: ما بزرگترین طرح سامانه اطلاعات داخل و خارج کشور در وزارت اطلاعات را 25 سال پیش تجربه کردیم که جزئیات آن را نمی‌توانم بگویم. من مدعی هستم مجری شاخص دولت الکترونیک در کشور هستم.
 
قالیباف: دعواهای سال 88 و سال 92 در مناظره‌ها برای زندگیِ مردم نبود
 
آخرین مناظره در ایستگاه «اقتصاد»
 
محمدباقر قالیباف با بیان اینکه من اهل کارم نه اهل دعوا و ستیز، اظهار داشت: قالیباف برای همه شما شناخته شده است؛ من اهل کارم ولی نه اهل دعوا و ستیز.
 
وی افزود: ولی همه جوانی و عمرم را برای زندگی و دین مردمم جنگیده‌ام. منتها بحث اینجا با آن جنگیدنها متفاوت است. این دعواها نه مشکل مسکن را حل می‌کند نه گرانی خودرو را و نه تحریم و تورم و بیکاری را و نه امنیت را.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دعواهای سیاسی هیچ فایده‌ای ندارد، تصریح کرد: هیچوقت در مسئولیتم بعد از دفاع مقدس هرگز وارد این بازی‌ها و ستیزهای بیهوده نشدم و آن را قبول نداشتم.
 
قالیباف تصریح کرد: ما جنگیدیم برای حفظ وطن و امنیت خانواده‌ها و هرگز تنش و جنگ نمی‌کنیم که توی دل مردم را خالی کنیم و دل مردم را بشکنیم.
 
وی ادامه داد: هرگز قالیباف چنین کاری را نخواهد کرد. این دعواها و تنشها هیچ ثمری ندارد و گشایشی ایجاد نمی‌کند و مردم را  نا امید می‌کند. دعواهای سال 88 و سال 92 در مناظره‌ها برای زندگیِ مردم نبود؛ الان هم من نگرانم این اتفاق دوباره تکرار نشود.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری  تاکید کرد: من به پشتوانه عملکرد و برنامه‌ای که دارم، طرحهای اجرایی دارم و آن را روی میز گذاشته‌ام و برای تحقق اینها می‌جنگم.
 
قالیباف با اشاره به صحبت‌های مجری مناظرات درباره زمان بندی برنامه‌های نامزدها، گفت: مفتخرم که امروز صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران می گوید که باید زمان بندی بدهید. کاری که من در شهرداری انجام میدادم.
 
وی ادامه داد: حتماً برای هر 5 طرحم زمان بندی می دهم و عمر شما مردم را تلف نخواهم کرد که مدیون شما باشم. می‌خواهم یک خدمتگذار و مدیر قوی و ارشد قوه مجریه باشم؛ نمیخواهم یک سخنران باشم. از هر تنشی دوری می کنم.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: اولین کاری که در نیروی انتظامی کردم آن را از تنش با مردم و مجموعه‌ها دور کردم. در کمترین مدت شد نیروی مورد اعتماد مردم.
 
وی افزود: با سه دولتی کار کردم که هر سه با من مخالف سیاسی بودند ولی هرگز تنش درست نکردم. هیچ‌وقت دلِ مردم را نمی‌شکنم.
 
قالیباف تصریح کرد:  شهروندان در تهران تا قبل‌ از من نمی‌دانستند یک پروژه چه زمانی تکمیل می‌شود، اما در زمان مدیریت بنده مردم به صورت شفاف از زمان بندی پروژه ها خبر داشتند.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: اگر پشت میز ریاست  جمهوری نشستیم با جدل سیاسی و عافیت طلبی و بهانه جویی زندگی مردم و جوانان را نباید تلف کنیم.
 
وی ادامه داد: قانون تجارت چندین سال است که در چندین مجلس باقی مانده بود، ولی در این مجلسی که بودم نهایی شد. در حالی که آنجا هم سلایق مختلف بود ولی آرامش را حاکم کردم.
 
قالیباف بیان داشت: امروز هم می‌گویم که با آرامش این طرح‌ها را اجرا می‌کنم و با زمان بندی تحویل می‌دهم.
 
پزشکیان: اگر به وعده‌هایمان عمل نکردیم محاکمه‌ شویم
 
آخرین مناظره در ایستگاه «اقتصاد»
 
مسعود پزشکیان خطاب به قاضی‌زاده گفت: من به آنچه که گفتم معتقدم و نمی‌دانم که آقای قاضی‌زاده چرا اصرار دارد که ما را وارد یک اختلاف کند. بالاخره ایشان قبلا هم گفته بود که بورس را 3 روزه درست می‌کند.
 
وی افزود:  در گذشته قرار بود  یک میلیون شغل درست شود و تورم را پایین بیاوریم، چرا پس این وعده را اجرایی نکردیم. این واقعیتی است که ما نتوانستیم مشکلات را یک شبه حل کنیم. ما قانون برنامه داریم. مگر قرار است هرکس یک برنامه بیاورد. اگر قانون برنامه‌ای که دولت رئیسی نوشته می‌پذیرید پس برنامه نوشتن برای چیست. اگر آن قانون را می‌خواهید اجرا کنید پس این حرفها دیگر چیست. تصور من این است که آقای قاضی‌زاده قرار نیست تا آخر انتخابات بماند، حالا انشاالله من اشتباه می‌کنم و ایشان تا آخر می‌ماند.
 
پزشکیان عنوان کرد: واقعیت قضیه این است که ما باید بر روی اجرای سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری و قانون برنامه هفتم توسعه که توسط همین مجلس یازدهم و دولت رئیسی نوشته شده و مصوب کرده، تمرکز کنیم. حالا یکی می‌گوید من مدیرتر هستم ولی مشکل فرد نیست.
 
این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خطاب به مردم گفت: مردم عزیز شما در بنگاه‌ها و ادارات نگاه کنید اگر که آدم‌هایی که جایگزین شدند کارشناس‌تر و عالم‌تر هستند حق با اینها است و اجازه دهید که این روند ادامه پیدا کند ولی اینکه ما اینجا یک سری حرف‌ها را می‌زنیم ولی آدم‌هایی را سر کار می‌گذاریم که نه تجربه دارد و نه علم دارد و بعد که خراب شد تمام تقصیرات را به گردن گذشتگان می‌گذاریم.
 
پزشکیان گفت: خب این آدم‌هایی که تازه آمدند و مشکلاتی که الان در نان مردم و سفره  و مسکن مردم وجود دارد مقصرش کیست؟ حتما اینها را هم آمریکا کرده است. باید در اجرای سیاست های کلان و اجرای برنامه ها و قوانین به اشتراک برسیم.ما می‌توانیم مشکل‌مان را حل کنیم باید به کارشناسان اعتماد کنیمبیایید دست از اختلاف برداریم.ما 160 میلیارد دلار پرت انرژی داریم این راه‌حل دارد و باید آن را با همکاری و کمک یکدیگر حل کنیم. کنیم. اگر به وعده‌هایمان عمل نکردیم محاکمه‌ شویم.
 
در بخش اول مرحله دوم، کاندیداها طی 5 دقیقه به سوال مطرح شده پاسخ دادند.
 
سوال: اولویت مردم و انتظاراتشان از رئیس‌جمهور  به شرح زیر است:
 
حل مشکلات اقتصادی
 
افزایش رفاه و آسایش عمومی
 
رفع  معضل بیکاری
 
مبارزه با فساد
 
بهبود روابط با کشورها
 
برنامه شما برای این اولویت‌های چیست و تا چه زمانی محقق می‌شود؟
 
قاضی زاده: 100 مشکل مردم را در یک‌ سال و نیم حل می‌کنیم
 
سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی اظهار داشت: من ابتدا عرض‌کنم که دولت خانواده 100 مسئله‌ای که در بین مردم و فضای مجازی مطرح بوده را احصا کرده و برای آن راهکار ارائه داده است  و قول می‌دهیم تا یکسال و نیم این برنامه‌ها اجرا کنیم. باقی برنامه‌ها را در طول چهار سال دولت به نتیجه می‌رسانیم و مردم و رسانه‌ها هم بر این روند نظارت کنند. اگر این اتفاق نیافتاد تعهد می‌دهم دور بعد ثبت نام نکنم.
 
وی ادامه داد: با سیاست خارجی باز و مقتدر که باز کننده راه اقتصاد باشد، رشد اقتصادی را دنبال می‌کنیم و از طرفی مهار تورم را دنبال می‌کنیم. این تورم 50 درصدی که در ابتدای دولت سیزدهم دیدید به خاطر چاپ پولی بود برای خرید ارز بود.در حوزه تورم هم باید ساختار بودجه اصلاح شود و باید هزینه‌های پایدار را به منابع پایدار وصل کنیم که روند آن در دولت شهید رئیسی شروع شده است.
 
قاضی‌زاده ادامه داد: تعهد ما در برنامه هفتم رشد اقتصادی 8 درصدی است که باید با بازکردن دست بخش خصوصی و سرمایه گذاری خارجی اتفاق بیافتد. یکی از روشهای کسب در آمد برای رشد اقتصادی صرفه جویی در انرژی وفروش آن است که اجرای کامل هدفمندی یارانه‌ها آن را محقق می‌کند.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: محیط اقتصادی را باید قابل پیش بینی کنیم و از مجوزهای رانتی جلوگیری کنیم. در دولت گذشته رانت ارز 4200 و امروز هم رانت ارز 28000 وجود دارد که ضد تولید است. البته در دولت شهید رئیسی روند اصلاح این موضوع آغاز شد و به تدریج از کالاهایی که ارز ترجیحی می‌گیرند کاهش پیدا کرد.
 
وی با بیان اینکه رکورد صاردات غیر نفتی در دولت شهید رئیسی زده شده است، عنوان کرد: همین اخیرا قرار دادی که با اوراسیا امضا شد موجب شد‌ه‌ است ما به این بازار وصل شویم که جهش بزرگی در صاردات ما ایجاد می‌کند.جدیتی در دولت برای برطرف کردن ناترزای بانک‌ها وجود دارد اما تمامی اینها جز با انقلاب در نظام اداری کشور اصلاح نخواهد شد.
 
زاکانی: مواجه با فساد اقتصادی و زمین زدن گردن‌ کلفت‌ها
 
علیرضا زاکانی با بیان اینکه هر کار خوبی اگر انجام بشود و  در ظرف آلوده باشد آن کار آلوده می‌شود، بیان کرد: مواجه با فساد اقتصادی گام اول بنده است و تجربه دو دهه مواجه با گردن کلفت‌ها و زمین زدن آنها به پشتوانه مردم را دارم.
 
وی با اشاره به فرمان 8 ماده‌ای مقام معظم رهبری تصریح کرد: این مسئله میثاق بنده با شماست و اگر بنده رای بیاورم با مفسدان اقتصادی برخورد خواهم کرد همانطور که طی 20 سال گذشته در این مسیر بوده‌ام و کارت زرد به مفسدان اقتصادی خواهم داد و با رای شما، آنها را از میدان اقتصاد اخراج خواهم کرد. اقتصاد مال مردم است نه زالوصفتان و آدمهایی که یک شبه صاحب هزاران میلیارد می‌شوند.
 
زاکانی با بیان اینکه از امنیت و آزادی مردم صیانت خواهم کرد، افزود: بنده معروفم که از حقوق مخالفان خود دفاع می‌کنم و برخی از دوستان به جریان مخالف ما توجه کنند که من کجا از آنها دستگیری کردم.
 
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری با اشاره به اهمیت بسته اشتغال و خودرو برقی خاطرنشان کرد: در طی حضورم در شهرداری تهران ورود خودروی برقی را کلید زدیم  و تا عید انقلابی در حوزه حمل و نقل عمومی خواهد شد و این خودروی برقی باید برای همه باشد و کاملا هم صرفه و صلاح دارد و بسیار نیز ارزان درخواهد آمد.
 
وی درباره سفر به چین گفت: در چین ناظر به قطار پرسرعت، واگن سازی تفاهم‌نام‌هایی منعقد شد که بتوانیم داخلی سازی کرده و با تکنولوژی چین، قطار پرسرعت را جایگزین جاده‌ها کرده و سیستم ریلی را تقویت کنیم.
 
زاکانی با تاکید بر اینکه تبادلات اقصادی به ویژه با همسایگان مهم است، ادامه داد: ظرفیت معادن ایران بی نظیر است اما مبتنی بر ناکارآمدی در دستان یک عده‌ای به یغما می‌رود.
 
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری گفت: موضوع آب و تنش آبی در کشور، دریامحوری و سواحل مکران در برنامه ‌های ما وجود دارد. اساس نخبگان محور این تحولات است که زیست بوم نوآوری را توسعه داده و زیست بوم اندیشه ورزی را توسعه می‌دهیم.
 
وی اضافه کرد: در همین دولت قبل، 2 وزیر بدون شایستگی هیئت علمی دانشگاه تهران شدند و اسناد آن موجود است. باید جلوی زیاده خواهی وزرا گرفته شود. زنان، دختران، جوانان و نوجوانان محورهای اساسی کار و تلاش ما هستند. روستاها رونق جدی و اساسی خواهند داشت و هر خانه تبدیل به یک زیست بوم جدی خواهد شد.
 
جلیلی: مردم از عملکرد ادارات و دستگاه‌ها رضایتی ندارند
 
سعید جلیلی در بخش سوم مناظره خاطرنشان کرد: بعضاً شنیده می‌شود که مردم درباره ادارات ما می‌گویند خدا نکند کار کسی به فلان اداره بیفتد. این نشان می‌دهد که وضع مطلوبی نیست؛ با اینکه بیش از 80 درصد بودجه کشور در سال هزینه‌ی حقوق و دستمزد می‌شود. ما یک دستگاه بزرگ دولت را داریم که 80 درصد بودجه کشور در آن هزینه می‌شود تا پناهگاه مردم باشند و مشکل مردم را حل کنند ولی چنین وضع را شاهد هستیم.
 
وی بیان کرد: در سال 1392 وقتی رقیب ما رأی آورد، بنده به ایشان گفتم که اگر ماشین دولت حرکت نکند، مانند ماشینی است که هزینه‌اش می‌کنید ولی حرکتی نمی‌کند؛ برنامه‌ها زمانی اجرا می‌شود که این ماشین به راه بیفتد.
 
آخرین مناظره در ایستگاه «اقتصاد»
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: 30 سال عمر کارمندان در دستگاه‌ها صرف می‌شود و خود کارمندان هم دوست دارند اثربخش و مفید باشد و مشکلات کشور را حل کنند.
 
جلیلی گفت: برخی بخشنامه‌ها توسط دستگاه‌های دولتی صادر می‌شود که این بخشنامه‌ها در صادرات اقلام مختلف کمک‌کننده نیست و اتفاقاً موضوعات مختلفی هم دارد و موجب می‌شود که بازار ثبات نیابد. درباره بورس نامه‌ای به آقای روحانی در سال 1399 نوشتم و مشکلات را بیان کردم؛ آن‌زمان گفتم وقتی اقتصاد پیش‌بینی‌پذیر نباشد، همین مسائل شکل می‌گیرد.
 
وی اظهار داشت: رئیس‌جمهور باید بر موضوع و دستوری که صادر می‌کند، اشراف داشته باشد؛ ما برای ماه اول دولت چهاردهم 25 حکم را تهیه کرده‌ایم که نیازمند یک تصمیم است و عمده‌اش نیز درباره مسائل اقتصادی است. حتی برای بافتن یک فرش هم باید نقشه داشت و برای مسائل کشور هم باید مسائل را شناخت.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: بنده در دوران دبیری شورای‌عالی امنیت ملی درباره مسائل مختلف هماهنگی ایجاد می‌کردم و از نهادها و دستگاه‌های مختلف حضور می‌یافتند و با اجماع به نتایج خوبی می‌رسیدیم.
 
پورمحمدی: بازنشستگان زیر چرخ دنده‌های ناکارآمدی در حال له شدن هستند
 
مصطفی پورمحمدی با اشاره به اینکه چند مسئله پایه و اساسی داریم و هر دولتی با هر توان و بودجه‌ای اگر آن را حل نکند دوباره با همین وضع مواجه خواهیم بود، بیان کرد: موضوع سوم نظام تامین اجتماعی است که به معنای ثبات است و پرسشی که وجود دارد اگر جامعه‌ای که کار و تلاش می‌کند بیکار یا بازنشسته شود چگونه مشکلات آن حل خواهد شد؟
 
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری گفت: در بند 5 سیاستهای کلی استقرار نظام جامع و هدف نیز پوشش 76 درصدی عنوان شده است. امروز مسئله عمده این است که نظام تامین اجتماعی ما و سازمان‌های بازنشستگی جزء ضعیف‌ترین بخش‌های ما هستند. بازنشستگان این موضوع را کاملا درک می‌کنند و تمام بنگاه‌های در اختیار بازنشستگی و تامین اجتماعی، لشگری و کشوری حیاط خلوت شده است و در ستادها زنبیل نه برای پست‌های دولتی بلکه برای ریاست و هیئت مدیره شرکت‌های این مجموعه که 40 درصد سرمایه دولت در این شرکت‌ها است، گذاشته شده است.
 
وی اضافه کرد: همه بازنشستگان زیر چرخ دنده‌های ناکارآمدی در حال له شدن هستند. ای کاش وزرای سابق دولت رفاه می‌توانستند راحت گزارش بدهند که چقدر به آنها فشار می‌آورند!
 
پورمحمدی تصریح کرد: من مصمم هستم بعد از موفقیت یک لایحه روشن بدهم و تمام بنگاه‌های تامین اجتماعی و بازنشستگان کشوری و لشگری یک جا جمع شوند و به مالکیت سهام داران و خانواده تامین و بازنشستگان دربیاد و از دست دولت و بنگاه‌های وابسته به دولت خارج شود.
 
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری گفت: مشکل شستا و نهادهای دیگر مدیریت‌های 6 ماهه، یکساله و سفارشی و آدم‌های ناتوان است. وزیر رفاه انتخاب می‌کنیم که از  عملیات اقتصادی ناآگاه هست! مدیریت بنگاه‌های تامین اجتماعی باید مثل بنگاه‌های خصوصی از دستوران تکلیفی دولت و شبه‌دولتی ها خارج شود و مدیریت ثابت پیدا کند.
 
وی ادامه داد: این کار چهره و رئیس جمهور ملی می‌خواهد. 2 بحث زمان‌بندی می‌دهم. اینها حرفها شعاری نیست، کشور که به اینجا رسیده است به این دلیل است که این مشکلات را حل نکردیم. با بسیاری از مشاوران مشورت کردم در یک برنامه 2 سال زیرساخت‌های قانونی را حل کنیم و برنامه بعدی در یک دوره چهارساله است ضمن اینکه ستاد بنده بسیار خلوت است چرا که به کسی قولی نداده‌ام.
 
قالیباف: بحث پایتخت دوم را در حاشیه اقیانوس هند دنبال می‌کنم
 
محمدباقر قالیباف اظهار داشت: طرح 5 فوریتی خود را طی چند هفته گذشته مطرح کرده‌ام. اولین وظیفه این است که یک سپر حمایتی ایجاد کنیم که شامل حقوق هاست. با افزایش حقوق اقشاری که حقوق ثابت دارند که با افزایش تورم هر روز ضعیف‌تر می‌شوند کمک خواهیم کرد. مثلا اگر حقوق 20 درصد افزایش داشته باشد و تورم 30 درصد است باید این فاصله کم شود.
 
وی با بیان اینکه زندگی روزمره مردم باید محافظت شود، افزود: باید با سپر حمایتی فاصله تورم و افزایش حقوق مردم را پر کنیم تا سفره مردم هر روز ضعیف‌تر نشود.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در 5-6 کالای اساسی که کالاهای اساسی جهیزیه است هم آنها را تحت پوشش قرار می‌دهیم که همه این موارد را رفاه کارت در اختیار مردم قرار می‌دهیم.
 
قالیباف با بیان اینکه مردم برای مسکن اضطراب دارند، تصریح کرد: آنقدر مسکن مهم است که آرامش خانواده است؛ ما می‌توانیم با تجربه‌ای که در شهرداری و خانه سازی دارم، 200 متر زمین را که مجوز مسکونی داشته باشد در اختیار هر خانواده‌ای که فرمشان قرمز نیست قرار دهیم.
 
آخرین مناظره در ایستگاه «اقتصاد»
 
وی ادامه داد: در بیش از 80 درصد شهرها و همه روستاها این محقق می‌شود. فرد وقتی زمین داشت می‌تواند شراکتی خانه را بسازد و گیر وام‌ها نباشد.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: طرح خودرو بحث مهمی برای اقتصاد کشور است؛ امروز رانندگان ما که صاحب خودرو در جاده ها هستند، عمر این خودروها 25 تا 30 سال است؛ با واردات خودرو این موضوع را حل می‌کنیم.
 
وی ادامه داد: بحث دیوار شرقی را هم با رعایت بازارچه‌ها دنبال می‌کنم. طرح هادی را حتما بازنگری و توسعه خواهم داد.
 
قالیباف تاکید کرد: همچنین بحث پایتخت دوم را در حاشیه اقیانوس هند دنبال می‌کنم.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: بعد از ادغام وزارت جهاد در کشاورزی، روستا صاحب ندارد؛ حتماً باید روستا در مرکزیت باشد و دهدارهای مظلوم روستاها باید امنیت شغلی شان برقرار باشد و اشتغال باید به روستا برگردد.
 
قالیباف بیان داشت: در کشاورزی ما متاسفانه نرخ محصولاتی که فروش می رود بین 25 تا 30 درصد دست کشاورزان را می گیرد که این نشان میدهد سیستم توزیع ما اشکال دارد.
 
پزشکیان: هر مداخله‌ای که می‌کنیم باید به نفع محرومین تمام شود
 
مسعود پزشکیان اظهار داشت: پیشنهادات مختلفی برای جلوگیری از حیف و میل سوخت می‌شود؛ نزدیک 150 میلیارد دلار هدر می رود؛ عامل اصلی تورم هم دولت است و بعد گناه را می‌اندازند گردن تولید کننده و کسبه و شرایط به گونه‌ای شده که مردم شب می‌خوابند و صبح تورم ایجاد شده است.
 
وی افزود: دولت از همین تورمی که خودش درست کرده و جیب مردم را خالی کرده، مالیات هم می‌گیرد. به هرکسی غیر از تامین دارو و کالاهای اساسی، اگر ارز 28 هزار تومانی می‌دهیم یعنی رانت می‌دهیم.
 
پزشکیان خاطرنشان کرد: باید وضعیت معیشتی معلمان و نیروهای انتظامی و کارگران و ... را بهبود دهیم تا زندگی خوبی داشته باشند. اینها لازمه اش نگاه به پولهایی است که در دولت حیف می‌شوند و می‌توانیم جلوی آن را بگیریم. ما هر مداخله‌ای که می کنیم باید به نفع محرومین و اقشار آسیب‌پذیر باشد.
 
این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: در رابطه با روابط بین‌المللی ما لاجرم باید با دنیا ارتباطات خود را اصلاح کنیم. هیچ کشوری با بستن مرزها به رونق و رشد نرسید. قطعاً ما از قافله علم و تمدن دور خواهیم ماند اگر نتوانیم این مشکل خارجی خودمان را  حل کنیم.
 
در بخش دوم مرحله دوم، هر کاندیدا به مدت 5 دقیقه به نقد اظهارات دیگر نامزدها پرداخت.
 
قاضی‌زاده: نگران اغتشاش حامیان پزشکیان هستم
 
سید امیرحسین قاضی زاده گفت: ما برنامه بازگشت مردم به روستاها را داریم که برای این کار باید به عمران، آبادی، مسکن و معیشت روستایی توجه شود تا روستاها نمایشگاه ترقی ملت ایران شوند.
 
وی ادامه داد:‌ اینجا قرار است رئیس جمهور ملت ایران باشیم و باید برای استیفای حقوق مردم با ناکارآمدی، فاسد، بی تعهدی، تنبلی و غرور دعوا کنیم.
 
قاضی‌زاده خاطرنشان کرد: یک روزی از یک آقایی که جزو حامیان آقای پزشکیان است پرسیدند چرا به دولت  نهم و دهم حمله  می‌کنید؟ گفت چون آن دولتها سفره را جمع کردند. چه کسانی شهید رئیسی را اذیت کردند که موجب شد رهبر انقلاب بگویند برای رئیسی دلم سوخت؟ آقای پزشکیان بفرمایید چه کسانی ابتدا دعوا را در این کشور شروع کردند و وقتی به قدرت نمی‌رسیدند مردم را به کف خیابان دعوت می‌کردند؟ نگرانم اگر پزشکیان رای نیاورد حامیانش دوباره ادعای تقلب کنند و مردم را به خیابان بخوانند!
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: عزیزان می‌گویند ما هوادار اهل سنت هستیم؛ حالا بفرمیاند چرا وقتی آن برادر اهل سنت توسط دواعش ترور شد حرفی نزدند؟‌ مگر او اهل سنت نبود؟ آقایان از حمایت از زنان سخن می‌گویند. خوب چرا وقتی سرپرست وزارت علوم آقای روحانی با آن وضع فجیع زنش را کشت، رفتند رضایت گرفتند؟
 
وی ادامه داد: شهید رئیسی نماد اجماع  بود و حتی با مخالفانش هم دیالوگ می‌کرد تا کار انقلاب پیش برود. شهید رجایی هم همینطور بود و در کابینه‌اش سلایق مختلف حضور داشتند به همین خاطر است که نام این عزیزان در تاریخ ماندگار شده است.
 
قاضی‌زاده اظهار داشت: در مورد بورس باید بگویم وقتی در بورس مال مردم را چاپیدند کسی اعتراض نکرد؛ آقای پزشکیان شما آن موقع نائب رئیس مجلس بودید. وقتی دولت دستش را در جیب مردم کرد صدای کسی در نیامد. معلوم است امروز مردم  برای اصلاح ساختار بورس به ما اعتماد نمی‌کنند. ما در گام دوم نمی خواهیم به عقب برگردیم و آینده روشن است. شهید رئیسی نشان داد که می‌توانیم؛ ایشان اگر بود در طی هشت سال آینده ایران را به قله جهان می‌رساند. با به میدان آوردن مردم در عرصه‌های مختلف می‌شود به قله‌های عظمت ملت ایران رسید.
 
زاکانی: زنگنه، روحانی و خاتمی حاضر به مناظره در ارتباط با کرسنت نشدند
 
علیرضا زاکانی با بیان اینکه بنده اهل شعار نیستم و اهل عمل هستم، بیان کرد: گذشته من در دوران دفاع مقدس، دانشگاه، هیئت علمی،  مجلس و ... وجود دارد. مبارزه با فساد و نظارت و قانونگذاری در مرکز پژوهش‌ها از سوابق بنده در این مدت است و در شهرداری تهران هم سعی کردم شعار ندهم و عمل کنم.
 
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری گفت: لذا صداقت داشتن مهم است. بنده یادم ندارم دروغ به مردم گفته باشم و هرکسی دروغ گفته جلوی آن ایستاده‌ام و اگر کسی خیانت کرده یقه آن را گرفته‌ام.
 
وی با اشاره به اینکه روز گذشته درباره کرسنت صحبت شد، گفت: خطاب به آقایان زنگنه، روحانی و خاتمی بیان کردم که حاضر به مناظره با آنها هستم اما کسی حاضر به مناظره نشد.
 
زاکانی خاطرنشان کرد:‌ سلامت کارگزار  بسیار مهم است و مردمی بودن کارگزار مهم است. بنده و خانواده‌ام پاسخگوی 45 سال بعد از انقلاب هستیم.
 
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری با اشاره به اینکه بعضی از شفافیت صحبت می‌کنند اما در مجلس به شفافیت رای نمی‌دهند، تاکید کرد: اما نگران نباشید شما عزیز و سکاندار هستید و مشکلات کشور قابل حل است.
 
وی ادامه داد: ما خودمان را با حلقه‌های مدیریتی بسته و فرسوده بسته‌ایم. لذا بنده به میدان آمدم تا با کمک شما، نگذاریم سرمایه‌های شما از بین برود و حق شما با کارهای غیرکارشناسی ضایع کنند. نمی‌گذارم کسی دست در جیب شما کند.
 
زاکانی اظهار کرد: مردم خیلی‌ها ممکن است به ما تنه بزنند و ممکن است این تنه‌ها عادی نباشد، ممکن است عزت و آبروی ما را به یغما ببرند. در سفر چین توانستیم یک امکانات بالایی را برای کشور بیاوریم که مسئولان دولت آقای فرزین و دیگران گفتند که برای نخستین‌بار اتفاق افتاده است، در بروکسل حق خود را گرفتیم و نایب رئیس شهرداران جهان شدیم. با دشمن هم می‌توان مذاکره کرد البته با تدبیر رهبری، قدرت ملت، قابلیت و خودباوری و این مسئله امکان پذیر است.
 
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری با بیان اینکه برخی به دشمن اعتماد می‌کنند که این قابل قبول نیست، اضافه کرد: باید به مردم تکیه کرد و به مکتب، داشته‌ها و اعتقادات خود رجوع کنیم و با مردم صادق بود. بروکراسی در کشور آسیب‌زاست.
 
آخرین مناظره در ایستگاه «اقتصاد»
 
وی تصریح کرد: بنده دولت را چابک می‌کنم و شهرداری‌ها را به عنوان مدیریت محلی قدرت می‌دهم و مدیریت محله را به مردم واگذار می‌کنم.
 
زاکانی  با اشاره به حوزه اقتصاد گفت: جلوگیری از نوسانات ارزی و ایجاد عمق بخشی به بورس و ممانعت از گردن کشی برخی از بانک‌ها از موضوعاتی است که پیگیری خواهد شد و امکانی ایجاد می‌کنیم تا مردم سود کنند و این درحالیست که بنده مشکلات 30 ساله شهرداری تهران را با دستگاه‌های مختلف حل کردم.
 
جلیلی: کشور با تعارف اداره نمی‌شود
 
سعید جلیلی خاطرنشان کرد: خیلی از مسائلی که امروز مطرح شد، ضروری و سوالات مردم است و باید آن را دنبال کرد؛ چون یکی از اولویت‌های کشور رفع همین مشکلات معیشتی است. قبلاً هم گفته‌ایم که چندین طرح در این زمینه داریم. دولت باید برای مشکلات گرانی، تورم و سایر موضوعات برنامه داشته باشد و زمان‌بندی هم کند.
 
وی اضافه کرد: آقای پزشکیان در این‌باره گفتند که برنامه‌ی هفتم هست ولی برنامه‌ی هفتم 45 برنامه را از دولت خواسته که باید نوشته و اجرا شود. آن‌چیزی که اهمیت دارد، این است که باید کشور پیشرفت کند؛ بله باید این مشکلات حل شود. اگر در برنامه هفتم رشد 8 درصدی مطرح شده، این کار برنامه‌ریزی جدی برای ارزآوری، اشتغال، جذب سرمایه، استفاده از فرصت فناوری و استفاده از دانشمندان می‌خواهد.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: حل برخی مشکلات نیازمند مدیریت مناسب است؛ کشور با تعارف اداره نمی‌شود و اگر یک مدیر ضعیف شود، نمی‌توان به نقطه‌ی مطلوب رسید.
 
جلیلی اظهار داشت: باید کارهایی که در سال‌های گذشته انجام نشده، در این سال‌ها دنبال شود؛ این کار در دولت شهید رئیسی دنبال شد.
 
وی افزود: امروز در شرایطی هستیم که باید بدانیم اگر قرار است این جهان فرصت منتهی به یک ایران جهش شود، نیازمند جهش همگانی است. کارها نیازمند پیگیری و دنبال‌کردن است؛ یکی از مشکلات ما در کشور این است که برخی منابع به‌صورت درست هزینه نمی‌شود و پِرتی در آن وجود دارد.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور باید با اشراف بداند که می‌خواهد چه راهی را برود و بداند از چه مسیری این هدف را دنبال می‌کند.
 
پورمحمدی: مفسدان برای فساد وزیر و قاضی را می‌خرند
 
مصطفی پورمحمدی بیان کرد: سه موضوع اساسی را به آن پرداختم و موضوع چهارم موضوع مبارزه با فساد است. در تمام دنیا بحث فساد، زیرمیزی و قاچاق گسترده و دغدغه عمومی است. هرکجا که پول، شهرت، قدرت و مزایا باشد القاعده فساد لانه می‌کند.
 
 نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری خاطرنشان کرد: برخوردهای سنتی و قدیمی حریف این فسادهای پیچده و گسترده نیست. من به صداقت افرادی که می‌خواهند با فساد مبارزه کنند از جمله افرادی که که در این جلسه هستند تردیدی ندارم.
 
وی گفت: با دستگاه‌های که با فساد مبارزه می‌کنند، تردیدی ندارم. من جزء مدیرانی بودم که سالهای زیادی در مبارز با فساد بودم. من در جلسات متعدد به دوستان قضایی، اطلاعاتی، سپاهی و دوستان فراجایی گفتم که مبارزات شما ناکارآمد و ناموفق است و علت آن اینست که دنیای مبارزه با فساد و روش‌های مبارزه با فساد تغییر پیدا کرده است و ما از آن  غافل هستیم.
 
پورمحمدی با اشاره به اینکه شبکه‌های فساد فعال هستند و کارشناس، مدیر، قاضی،‌ وزیر، بازرسی،‌ خبرنگار، رسانه،‌ خبرگزاری را می‌خرند، اضافه کرد: در دنیا نیز اینطور است و من فکر می‌کنم از آنچه که در حوزه فساد اتفاق افتاده است ما غافل بوده‌ایم.
 
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری تصریح کرد: سه پایه اصلی در حوزه مبارزه با فساد وجود دارد که نخست شفافیت، دوم گردش آزاد اطلاعات است. خبرنگاران و نقادان اجتماعی و سوت‌زن‌ها عوامل برجسته مبارزه با فساد هستند و جلوگیری از تعارض منافع مورد بعدی است.
 
وی ادامه داد: امروز دنیا به یک راهکار اساسی رسیده است. دولت الکترونیک در این موضوع بسیار مهم است. مسئله بعدی این است که دنیا یک پایگاه پلیس مالی برای مبارزه با فساد ایجاد کرده است که سازمان‌های مالیاتی و سازمانهای مبارزه با پولشویی است. بزرگترین و قویترین قوانین محکم و دستگاه‌های قضایی در خانه‌های مردم نمی‌توانند بروند اما دستگاه‌های مالیاتی می‌روند! من 5 سال در سازمان مالیاتی کار ریز کردم. تغییرات زیادی باید ایجاد شود و این اطلاعات جامع می‌خواهد و این، سازمان پلیس مالی ما خواهد بود و باید باشد.
 
قالیباف: قوه مجریه جای آزمون و خطا نیست
 
محمدباقر قالیباف اظهار داشت: من تاکید کردم که نباید وارد تنش و اختلاف بشویم اما یک جایی باید وارد چالش بشویم. در بحث کارشناسی حتماً باید وارد چالش شویم.
 
وی افزود: بخش‌های مختلفِ دولت حتماً باهم اختلاف پیدا می‌کنند و اینجا مشخص می‌شود که رئیس دولت می‌تواند کشتیِ دولت را در این طوفان به ساحل برساند یا خیر.
 
نامزد انتخابات ریسات جمهوری با بیان اینکه حتی قانونی که در مجلس می‌نویسیم وقتی جان می‌گیرد که به اجرا تبدیل شود، گفت: یک جاهایی حتما باید وارد چالش بشویم؛ کجا؟ وقتی بحث کارشناسی است.
 
قالیباف تصریح کرد: تجربه و اجرا با قرص و شربت و تزریق منتقل نمی‌شود؛ نیاز به تجربه و دانایی دارد. والله قسم قوه مجریه جای آزمون و خطا و محل اختراع دوباره چرخ و محل کسب تجربه نیست.
 
وی با بیان اینکه آنجا زندگی و آبرو و جان و وقت و مال مردم است، ادامه داد: نمی‌شود هربار با یک شعار و وعده مدیرها را بلاتکلیف نگه داریم. نباید در قوه مجریه منتظر دست بیگانگان باشیم.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: از روز اول از همه اعضای کابینه پیمان می گیرم که هیچ چرخی را به خاطر چرخ دیگر تعطیل نکنند.
 
قالیباف با اشاره به صحبت های پورمحمدی و زاکانی، بیان داشت: سوت زنی در مجلس قانون و تصویب و ابلاغ شد و دیگر کسی زندان نمی‌رود. امروز شفافیت برای هر سه قوه ابلاغ شده و یکی از افتخارات مجلس است.
 
پزشکیان: هیچ جبهه‌ای نبوده که من حضور نداشته باشم
 
مسعود پزشکیان گفت: آقای قاضی‌زاده به من اعتراض کردند که آقای آذری جهرمی که در ستاد شما فعالیت می‌کند خودش  مسئول فیلتر کردن بوده است. در همین وقت استراحتی که داشتیم، آقای آذری جهرمی به من زنگ زد و گفت که زمانی که ایشان وزیر بوده، آقای جلیلی و قالیباف عضو شورای عالی امنیت ملی بودند، دستور فیلترینگ را از آنجا دادند.
 
وی افزود: در رابطه با حامیان من رئیس ستاد من آقای مهندس عبدالعلی‌زاده و رئیس کمیته مردمی من سردار مولوی قائم مقام لشکر عاشورا است که تمام بدن او ترکش است و بالای 80 درصد جانباز است و همه کسانی که دور ایشان جمع شده‌اند جانبازان هستند. همچنین تعداد زیادی از اعضای ستاد شهید رئیسی الان در ستاد ما کار می‌کنند.
 
پزشکیان گفت: مواضع من روشن است. من هیچوقت نخواستم از خودم بگویم و بگویم که چکار کرده‌ام. لشکر عاشورا هیچ عملیاتی انجام نداده که ما در آن حضور نداشته باشیم و هیچ جبهه‌ای وجود نداشته که ما حضور نداشته باشیم و هیچ رانت و رشوه‌ای در زندگی نگرفتم و تمام زندگی ما برای مردم بوده است.
 
این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: من همیشه مدافع مظلومان بوده‌ام و هیچوقت از گردن کلفتها دفاع نکرده‌ام.
 
وی در خطاب به قاضی‌زاده گفت: چرا هنوز شهدای حادثه زاهدان را شهید اعلام نکرده‌اید؟ من همیشه طرف مظلوم بودم و هیچ وقت جبهه ظالم نرفتم. از شما می‌خواهم تا آخر بمانید و حداقل اینجا با مردم صادق باشید.
 
آخرین مناظره در ایستگاه «اقتصاد»
 
کاندیداها در آخرین مرحله از مناظره، طی 6 دقیقه (در صورتی که از این زمان در مراحل قبلی استفاده نکرده باشند) به جمع بندی مطالب خود پرداختند.
 
قاضی‌زاده: آفت‌های سهمگین دولت سوم روحانی
 
سید امیرحسین قاضی‌زاده ‌هاشمی عنوان کرد: در رابطه با حادثه زاهدان بین 14 تا 17 نفر احراز هویت شدند و تحت پوشش بنیاد شهید قرار گرفتند.
 
وی افزود: من آمده‌ام بگویم بن نیست و راهکار هست و با اراده می‌توان کار کرد. امیرعبداللهیان  نشان داد ژنرال‌های دیپلماسی نه زبان دنیا را بلد هستند و نه اهل مذاکره مقتدرانه به نفع ملت ایران هستند.این گروه نه راهکار هستند و نه راه حل مشکلات، بلکه بخشی از مشکلات هستند. به دلیل همین حضور مدیرانی که در چهار دولت 32 سال فرصت داشتند تا مشکلات را حل کنند اما نکردند، مشکلات ما مزمن شده است. این افراد گفتند یارانه گدا پروی است و ساخت مکسن مزخرف است. این افراد معتقد بودند مانور تجمل و له شدن مردم زیر چرخ‌های توسعه امری طبیعی و لازمه توسعه اقتصادی است. آنها دنبال سهم خود از سفره انقلاب بودند و ژن خود را برتر از سایرین می‌دانستند و منتقدانشان را بی شناسنامه خطاب می‌کردند.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: با ترس و گدایی سایه جنگ را بر کشور آوردند و قیمت دلار را 10 برابر کردند و با گران کردن بی برنامه بنزین آن فاجعه را آفریدند.در دوران کرونا حکومت نظامی راه انداختند و کمر تولید را شکستند. این جماعت قادر به حل مشکلات نیستند. شما تفاوت عملکرد دولت‌های نهم، دهم و سیزدهم با دولت‌های آقایان را مشاهده می‌کنید.
 
قاضی‌زاده تصریح کرد: من قول می‌دهم زندگی‌ شخصی‌ام را درگیر اشرافیت نکنم و افراد با این تفکر را به دولتم راه ندهم. ملت ایران، عزیزتر از جان ما هستند و روا نیست که این ملت با این سابقه بزرگ برای نان و واکسن به دنیا دریوزگی کند. برای ساختن کشور راهی جز روش شهید رئیسی نداریم  و بدانیم این درخت نوپا در معرض آفتی بزرگ است.
 
وی اظهار داشت: آفت سهمگین دولت سوم روحانی اینها است. دولت آبان 98، سه هزار مدیر نجومی خوار، دوست مسکن ستیزی، دولت بورس، دولت صفر کننده صادرات نفت خام، دولت لاتاری ایران خودرو و سایپا، دولتی که خودکفایی را حرف مفت خواند و دولتی که مشاورش همسرش را در حمام با تفنگ سوراخ کرد و ژست حمایت از حقوق زنان به خود گرفت و اینترنت جهانی را ضربه فنی کرد.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: می‌توانیم همانطور که امروز قدرت اول نظامی منطقه هستیم به قدرت اول اقتصادی منطقه تبدیل شویم. دولت خانواده خود را نوکر مردم می‌داند نه قیم مردم؛ مردم ما رشید شده‌اند و آیینه گذشته پیش روی ما است. کشور ما نیازمند افرادی همچون شهید رئیسی و شهید سلیمانی است تا بهانه نگیرند و کار را به پیش ببرند. از مردم می‌خواهم روز 8 تیر به پای صندوق بیایند و به بهتین فردی که تشخیص‌ می‌دهید رای دهید تا رئیس جمهور با رای بالا و قاطع انتخاب شود زیرا رای بالا به رئیس جمهور موجب قدرت کشور است.
 
زاکانی: پزشکیان از افراد خاطی دفاع می‌کند
 
علیرضا زاکانی بیان کرد: اعتقادات و کارنامه بنده مشخص است. همچنین مستندی تحت عنوان "نفع مردم"  و "دروغ قطع درخت" ساخته و بارگذاری شده است و می‌توانید آن را ببینید.
 
وی همچنین با اعلام برنامه تبلیغاتی خود در روز چهارشنبه گفت: فردا ساعت 17 در میدان امام حسین(ع) حرفهای مهمی دارم که عرض می‌کنم.
 
زاکانی خطاب به پزشکیان تصریح کرد: آقای پزشکیان از افراد خاطی و گردن کلفت‌ها دفاع می‌کند و دوره قبل مجلس ایشان از کسی دفاع کرد و قرآن خواند.
 
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری خاطرنشان کرد: مردم ایران، ما 6 نفر که در معرض انتخاب قرار گرفتیم بخشی از عمر و جوانی خود برای دفاع از خاک و ناموس سرزمین گذاشته‌ایم. من تلاش کردم راه را گم نکنم. من امروز آمدم تا اگر قرار است جناحی را نمایندگی کنم آن جناح به معراج رسیدگان است.
 
مردم! من مسئله شخصی با کسی ندارم
 
وی گفت: امام می‌گفت که کسی فکر نکند ما راه سازش با جهانخواران را نمی‌دانیم اما هیهات که خادمان اسلام به مردم خود خیانت کنند! مردم عزیز من در جبهه یادم گرفتم که اهل معامله نباشم و زیر باز زور نروم. من در گردان تخریب یاد گرفتم که برای برداشتن موانع کنار شما حرکت کنم و نمایندگی تفکری را داشته باشم که شهید قاسم اصغری در عملیات عاشورای 3 بر روی سیم خاردار خوابید تا گروهان از روی این شهید عبور کنند.
 
زاکانی با طرح این پرسش که چرا برخی اصرار دارند تا از شهدا نگوییم، گفت: یادمان نرفته است قاسم سلیمانی برای شهید پورجعفری نوشته بود که "حسین روزی که ما از شهدا نگوییم آن روز، روز مرگ ما است".
 
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری ادامه داد: مردم عزیز، من تازه از جبهه برگشتم تا از غیرت فرمانده خود "غلامرضا صالحی" بگویم که وقتی عملیات قفل شد خطاب به فرماندهان گفت "اسلحه‌ها را بردارید و ما باید خط را بشکنیم".
 
آخرین مناظره در ایستگاه «اقتصاد»
 
وی در پایان این مناظره خاطرنشان کرد: مردم! من مسئله شخصی با کسی ندارم و مسئله اصلی من الگوی حکمرانی در کشور است. اعتقا دارم خادم جمهور با رئیس جمهور فرق دارد. من نگران گم شدن مسلک شهدا و ناتوان نشان دادن راه شهیدی بودم که در سال 1400 با افتخار به نفع آن کنار رفتم و امروز دوران سه ساله آن شهید را دوران نکبت می‌نامند.
 
جلیلی: مردم باید پای‌کار بیایند تا دولت با تمام توان خدمتگزاری کند
 
سعید جلیلی گفت: امروز روز غدیر است؛ حضرت علی(ع) فلسفه حکومت را این می‌دانند که وقتی مردم پای‌کار می‌آیند و اعلام آمادگی می‌کنند تا دین خدا برپا باشد، خداوند عهد گرفته که برابر گرسنگی مظلومان و پُرخوری ستمگران ساکت نباشید، این وظیفه بر همه هست که قیام کنند. اگر این نباشد، ایشان می‌فرمایند من افسار حکومت را به گردن شتر خود می‌اندازم.
 
وی بیان کرد: امروز این مردم هستند که برای کشور تولید قدرت کرده و عظمت آفریدند و همین مردم می‌توانند پیشرفت و جهش را انجام دهند. این با شناخت یک جهان فرصت است تا تبدیل به یک ایران جهش شود. این به شرطی است که همه را ببینیم و کسی را از میدان خارج نکنیم؛ هرکس باید این احساس رضایت را داشته باشد که می‌تواند رضایت خودرا در جهت پیشرفت کشور بکار بگیرد.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ما در 11 سال گذشته به‌جای اینکه وقت خود را در گعده‌های سیاسی تلف کنیم، سعی کردیم در استان‌های مختلف حضور یابیم تا ظرفیت‌های کشور را بشناسیم. وظیفه‌ی دولت خدمت‌گزاری به آحاد مردم و مشارکت دادن آنان است. همه باید بتوانند در این عرصه ایفای نقش کنند و دولت باید تعامل کند و نه معامله.
 
جلیلی گفت: حق مردم است که چه به یک دولت رأی داده و یا ندهند، دولت باید کار خود را به بهترین شکل انجام دهند. اقوام و قومیت‌ها که برای ما یک فرصت هستند، قدرت می‌آفرینند.
 
وی عنوان کرد: مردم ما با آرمان مشترک ایفای نقش می‌کنند، وظیفه‌ی ماست که در این کار بزرگ به حداقل‌ها اکتفا نکرده و به قله‌ها نگاه کنیم. باید در 5 سال آینده به جایگاهی که شأن ملت ایران است، برسیم. اگر سخن از جهش بزرگ می‌کنیم باور داریم که کشور مملو از ظرفیت‌هاست.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: قصد عده‌ای این است که مردم را از جهش بزرگ ناامید کنند و به بحث‌های حداقلی مشغول سازند. ما آینده‌ی خوبی در پیش داریم و اگر مردم آمدند و حاضر شدند و رأی خود را پای‌کار آوردند، وظیفه‌ی ماست که در خدمتگزاری مردم باشیم؛ این نکته طبق سخنان ائمه اطهار (ع) است و من این را در جمع مردم دیده‌ام.
 
پورمحمدی: از سخنان دوپهلو خسته‌ام!
 
مصطفی پورمحمدی گفت: مردم عزیز ایران آمده‌ام بر سرقرارم با شما، شاید این آغاز دیدارهای دیگر من با شما باشد یا نباشد. نه سایه نشین‌ام و نه بی قرار منصب و مقام. نه دکتر نه آیت الله. نه علامه دهرم نه حکیم و نه دانشمند همه فن حریف، من مصطفی پورمحمدی هستم به همین سادگی.
 
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری بیان کرد: من از دل گفتمان اصیل انقلاب اسلامی بر پایه اندیشه‌های امام، رهبری، بهشتی و مطهری آمده‌ام که شامل گفتمان عافیت گریزی و ریاستیزی، صداقت، صراحت، مروت و مدارا است.
 
وی افزود: مردم سالیان طولانی تحریم و تهدید را با صبوری تحمل کردید. در این سالها بر شما چه گذشت؟ شما زندگی با کرامت بدون هراس از فردا می‌خواستید. مردم عزیز نگرانم مانند هزاران پدری که دلهره شغل دارند برای فرزندان خود.
 
پورمحمدی اضافه کرد: من از سخنان دوپهلو خسته‌ام! از رفتارهای دوگانه خسته‌ام که در خلوت غصه رنج مردم نداشتند. از یک جهان کم آگاهی و ادعا و یک ایران فرصت‌های بر باد رفته در شگفتم. از پرونده فسادهایی که روح یک ملت را خراش می‌دهد که باز می‌شوند ودیگر بسته نمی‌شوند. دو پهلویی تا کی؟ بالاخره حزب میخواهید یا نه؟ فراموشی سرنوشت جوانان آری یا خیر؟ مهاجرت آری یا خیر؟ بی حرمتی به زنان و دختران یا نه؟ شکستن حصر و تحریم ایرانی می‌خواهید یا خیر؟‌ طبقه متوسط آری یا خیر؟ سازمان‌های مردم نهاد آری یا خیر؟‌ بازی موش و گربه فیلترینگ آری یا خیر؟ مذاکره یا صندلی خالی؟
 
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری در پایان این مناظره گفت: من آمده‌ام تا به بلاتکلیفی‌ها پایان دهم. آمده‌ام تا بگویم کف خیابان جای احترام است نه حرمت شکنی!‌ سفره جای نان است نه وعده آن. رفاه حق مردمان است نه لطف دولتی. اما میگویم با عزم و اراده مردم و با خردمندی و وفاق ملی در سایه رهبری و در سایه گفتمان اسلام ناب محمدی علوی و حسینی و مهدوی می توانیم فلک را بشکافیم و طرحی نو دراندازیم.
 
قالیباف: رئیس‌جمهور اگر تصمیمات درست نگیرد کشور را به ترامپ می‌فروشد
 
محمدباقر قالیباف اظهار داشت: شما در لحظه تصمیم قرار دارید و در حال مقایسه هستید که از بین ما 6 نفر باید یک نفر را انتخاب کنید، مردم عزیز ایران شما فقط رای به یک نفر نمی‌دهید بلکه درباره آینده خودتان و فرزندانتان تصمیم می‌گیرید.
 
وی افزود: شما برای قیمت خانه، گوشت و مرغ تصمیم می‌گیرید. شما تصمیم می‌گیرید واحد تولیدی که در آن کار می‌کنید، می تواند ادامه کار دهد یا تعطیل می‌شود.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: شما تصمیم می‌گیرید که حقوق کارگر و کارمند و بازنشسته به اندازه تورم افزایش پیدا می‌کند یا نه. شما تصمیم می‌گیرید که آیا می‌خواهید همچنان شاهد حضور اتباع غیرمجاز باشید یا نه.
 
آخرین مناظره در ایستگاه «اقتصاد»
 
قالیباف تصریح کرد: شما تصمیم می‌گیرید که آیا می‌خواهید فیلترینگ باشد یا رفع شود شما تصمیم می‌گیرید که آیا می‌خواهید فرزندانتان شاهد پیشرفت ایران باشند یا به پیشرفت دیگر کشورها غبطه بخورند.
 
وی تاکید کرد: اگر رئیس‌جمهور درست تصمیم نگیرد شاهد گرانی دلار خواهید بود. رئیس جمهور باید بلافاصله تصمیمات مهم بگیرد و آن را اجرایی کند. اگر درست تصمیم نگیرد شاهد گرانی خواهید بود؛ اگر به موقع تصمیم نگیرد مجبور می شوید یا ایران را به ترامپ بفروشید یا کشور را دچار تنش کنید.
 
قالیباف گفت: امروز روز تردید نیست و نباید مسائل خود را با دعواهای انتخاباتی فراموش کنید. امروز روزی است که باید برای آینده و فردای ایران تصمیم بگیرید.
 
وی ادامه داد: مشارکت امنیت ملی و اقتدار ما را تضمین می کند. مشارکت مانند رزمنده ای در مناطق جنگی است.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: ادامه راه رفیق شهیدم، شهید رئیسی را می روم و پروژه های دولت او را به سرانجام خواهم رساند.
 
پزشکیان: آمده‌ام تا در بهبود سطح زندگی اقشار مختلف مردم موثر باشم
 
مسعود پزشکیان اظهار داشت: من چالش سختی برای ورود به انتخابات داشتم و به روشنی می‌دیدم که ایرانمان با این ظرفیت خدادادی نباید در اثر تحریم‌ها هر روز در جهان منزوی‌تر شود تا این گوشه‌گیری ما را فقیر و ناتوان سازد.
 
وی افزود: با وجود پیچیدگی مشکلات کشور آنها را قابل حل می‌دانم. من آمده‌ام تا با ترکیب قدرت نرم و سخت و دیپلماسی و میدان، مذاکره و مقاومت و ترکیب همبستگی اجتماعی و قدرت دولت مردم را از تنگنای تحریم‌ها برهانم. آمده‌ام تا مردم ایران حسرت دیدار فرزندان و نوه‌هایشان را نخورند و پلی باشم برای ارتباط میان حکومت و نسل جوان. برای پایان دادن به شکافی که بین قدرت سیاسی و نسل جوان به وجود آمده است.
 
پزشکیان گفت: آمده‌ام تا توجه به محیط زیست را در کانون اقدامات توسعه‌ای قرار دهم و روند تخریب بنیان‌های محیط زیست و ظرفیت زیست‌پذیری ایران را کند و متوقف کنم. من آمده‌ام تا کشور را در مسیر اصلاح زیرساخت‌های تولید و مصرف انرژی و رفع ناترازی قرار دهم. دست‌رنج روستاییان، کشاورزان، عشایر و قومیت‌های کشور در معرض سوءاستفاده دلالان است. من آمده‌ام تا اطمینان حاصل کنم تا ضمن ارتقای سطح بهداشت و آموزش آنان رابطه مستقیم این اقشار با بازار محصولات‌شان برقرار شود.
 
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد: آمده‌ام که در بهبود سطح زندگی اقشار مختلف مردم موثر باشم. ارتشیان، سپاهیان و نیروهای انتظامی و امنیتی که حافظ استقلال و امنیت ایران و مایه مباهات و غرور ملی هستند، مستحق احترام شایسته هستند. زندگی این قشر در تنگنای جدی است و من آمده‌ام تا سطح زندگی برای آنها مهیا کنم که درخور این عزیزان باشد.
 
پزشکیان گفت: معلمان و استادان این کشور یعنی آینده‌سازان این سرزمین کهن می‌‌خواهند آزادی بیشتر داشته باشند. من آمده‌ام تا استقلال و احترام را در فضای آموزشی گسترش دهم. ایران کشوری پهناور با تنوعات فرهنگی قومی دینی و مذهبی است و آمده‌ام به تنوع‌ها احترام بگذارم.
 
وی در پایان گفت: آمده‌ام رئیس‌جمهور دولتی باشم که به زنان و دختران این سرزمین احترام می‌گذارد. ادعا نمی‌کنم آنچه را ذکر کردم و به سرعت محقق خواهد شد. رهبری پشتیبان پیشرفت کشور است؛ بن‌بستها را می‌شکند و سرمایه‌ای برای حل اختلاف است
ارسال نظرات