۱۵ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۷۶۱۰۸۸
حجت الاسلام علی پناه تبیین کرد؛

هدف اصلی عزاداری محرم

هدف اصلی عزاداری محرم
استاد حوزه و دانشگاه معرفت، محبت و اطاعت را سه‌گام مهم در امام شناسی توصیف کرد و به تبیین هدف اصلی عزاداری محرم پرداخت.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌ الاسلام‌ علی‌پناه، در محفل معارفی شب گذشته حرم مطهر بانوی کرامت که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن اشاره به حدیثی از حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها، که فرمودند «مَثَلُ الإِمامِ مَثَلُ الکَعبَةِ، إذ تُؤتی ولا تَأتی»، اظهار داشت: همان‌طور که مردم به سمت کعبه می‌روند و کعبه به سمت کسی نمی‌آید؛ مردم باید به سمت امام حرکت کنند. این ماییم که به آفتاب عالم‌تاب نیاز داریم و باید برای برطرف‌شدن ظلمت خود را به نور امام علیه‌السلام برسانیم.

 وی با تأکید بر اینکه تصمیم سقیفه در کنارزدن امام علی علیه‌السلام هیچ‌چیزی از امیرالمؤمنین بودن حضرت کم نکرد، خاطرنشان کرد: اگر امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام بالاسر ما می‌بود و اولاد طاهرینش یکی پس از یکی بساط تربیت را پهن می‌کردند امروز وضع حاکمیت دنیا این نبود.

حجت‌ الاسلام‌ علی‌پناه با اشاره به این که امام حسین(ع) در صحنه کربلا هم محتاج اصحاب خود نبودند، اظهار داشت: این که حضرت از مردم برای یاری خود دعوت می کردند لطفی برای درک والاترین مقامات الی الله بود که امام علیه‌السلام در مسیر ایشان قرار داد؛ حضرت آگاهانه شهادت را اختیار کردند تا خونشان موجب بیداری امت در خواب‌رفته شود.

 وی با بیان این که اباعبدالله الحسین علیه‌السلام حج را تمام نکردند و آن را به عمره تبدیل کردند، یادآور شد: در دوران حج، عده کثیری زیر لباس احرام‌شان شمشیر بسته بودند و می‌خواستند خون سیدالشهدا(ع) را بریزند و او را مجبور کردند تا به سمت کوفه حرکت کنند.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر در ادامه با تأکید بر این که حرکت به سمت امام نیازمند برداشتن سه‌گام بسیار مهم است، معرفت افزایی و امام‌شناسی را نخستین گام دانست و خاطرنشان کرد: در آستانه ماه محرم هستیم، امیدواریم خطبا بیش‌ازپیش دغدغه بالابردن سطح دانشی مستمعین را داشته باشند تا بعدازاین مجالس، مکتب عاشورا و اهداف نهضت حسینی را بیشتر بشناسند.

 وی ضمن اشاره به امر مولوی پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله در واقعه غدیر، تبلیغ غدیر را تبلیغ واجب در اسلام دانست و اذعان داشت: روایات متعددی بر جایگاه اطعام در غدیر تأکید نموده‌اند، اگر کسی در روز عید غدیر یکی از شیعیان را اطعام کند، گویا ۱۲۴ هزار پیغمبر را اطعام نموده است.

حجت‌ الاسلام‌ علی‌پناه ضمن اشاره به این که در مبانی دینی جایگاه تبری بسیار بالاتر از تولی است، بر اهمیت بالابردن معرفت دینی تصریح نمود و خاطرنشان کرد: متأسفانه بسیاری از ما در طی روز، ساعات متعددی از عمرمان را در فضای مجازی به بطالت می‌گذرانیم؛ اما زمانی که به ما می گویند روزی ۱۰ دقیقه مطالعات دینی‌مان را بالا ببریم، به هزار و یک توجیه متوسل می‌شویم که وقت نداریم!.

وی بر لزوم مطالعه کتاب صوتی شب‌های پیشاور برای دفاع مستدل و علمی از مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام تصریح نمود و اذعان داشت: اگر امروز جامعه ما تشنه ظهور نیست و مردم احساس نیاز به حکومت مهدوی ندارند؛ برای این است که امامشان را آن‌گونه که باید نمی‌شناسند و نمی‌دانند دستشان از چه گوهری کوتاه است. مجالس اهل‌بیت علیهم‌السلام باید جای معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام گردد و در منابر باید ذکر امام زمان (عج) باشد.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت تصریح کرد: احدی جز امام زمان (عج) نمی‌تواند از کار بشر گره گشایی کند و تا صاحب الزمان (عج) نیاید دنیای وحشی ما انسان‌ها، رام نخواهد شد. احساس نیاز در میان شیعیان مهم‌ترین پایه ظهور بقیه الله الاعظم (عج) بر زمین است.

 وی دومین قدم در مسیر حرکت به سمت امام را عاشق شدن دانست و با بیان این که کسی که در قدم اول امامش را بشناسد لاجرم عاشق او خواهد شد، خاطرنشان کرد: عاشق حاضر است در راه معشوق از همه چیزش بگذرد؛ کسی که عاشق امام است نه تنها دنیا، بلکه بهشت از چشمش می‌افتد و همه چیز را از خدا و برای ولی خدا می‌بیند.

حجت‌ الاسلام‌ علی پناه اطاعت را سومین گام درک امامت توصیف نمود و اذعان داشت: تمام مراسم‌های مذهبی برای تحقق یک هدف است و آن مطیع امام شدن است باید یک خورده بوی امام حسین علیه السلام را بگیریم و با خاندان اهل بیت علیهم السلام سنخیت پیدا کنیم. ضرب آهنگ زندگی مان را بر اساس اوامر و نواهی اهل بیت علیهم السلام تنظیم کنیم.

ارسال نظرات