۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۷۶۲۴۲۷

گزارش کامل سفر مدیر حوزه‌ خواهران به چهارمحال و بختیاری

گزارش کامل سفر مدیر حوزه‌ خواهران به چهارمحال و بختیاری
حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران و هیئت همراه در سفری سه روزه به استان چهارمحال و بختیاری سفر کردند.
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران و هیئت همراه به استان چهارمحال و بختیاری سفر کردند.
 
ادای احترام به مقام شامخ شهید گمنام، شرکت در اجلاسیه استانی هیئت امناء مدارس علمیه خواهران استان چهارمحال و بختیاری، دیدار با استاندار و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و بازدید از مدرسه علمیه خدیجةالکبری(س) ناغان از جمله فعالیت های مدیر حوزه‌های علمیه خواهران در این سفر سه روزه بود.

 

ادای احترام مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور به مقام شامخ شهید گمنام

ادای احترام مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور به مقام شامخ شهید گمنام 

در ابتدای سفر مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور و هیئت همراه به استان چهارمحال و بختیاری و هیئت همراه به استان چهارمحال و بختیاری و پیش از آغاز برنامه‌های سفر به استان؛ مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور و هیئت همراه، به منظور ادای احترام به مقام شامخ شهید و استمداد از ایشان؛ بر مزار مطهر شهید گمنام مدفون در صحن مدرسه علمیه تخصصی معصومیه شهرکرد، حضور یافتند.

در این آیین، حجت الاسلام والمسلمین فاضل و جمعی از معاونان و مسئولان ستاد و مدیریت استان با قرائت فاتحه و اهدای شاخه‌های گل، ضمن ادای احترام به روح بلند این شهید، بار دیگر با آرمان‌های امام راحل و شهدای گرانقدر تجدید میثاق کردند.

 
بازدید مدیر و معاونین حوزه‌های علمیه خواهران کشور از مدارس علمیه خواهران شهرکرد+ تصاویر

بازدید مدیر و معاونین حوزه‌های علمیه خواهران کشور از مدارس علمیه خواهران شهرکرد

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران، به اتفاق هیئت همراه، ضمن بازدید از مدرسه علمیه فاطمیه و مدرسه علمیه تخصصی معصومیه شهرکرد، با کادر این مدارس دیدار و گفت‌وگو کرد.

در ابتدای این دیدار، حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل با حضور در جمع کادر مدرسه علمیه فاطمیه با بیان اینکه وعده‌های الهی تخلف‌ناپذیر است، گفت: وعده خدا در مورد یاری و نصرت مؤمنین حق است و بر اساس آیات الهی سنت خداوند تخلف ندارد؛ زیرا خداوند وفی است و آنچه را وعده می‌دهد تحقق می‌پذیرد؛ اما نکته اینجاست که انسان بر اساس محاسبات خود نمی‌تواند زمان تحقق وعده و نصرت الهی را بدست آورد.

وی با اشاره به اینکه علم و مقام عالم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، افزود: بر اساس روایات معصومین (ع)، ماهیان دریا و پرنده‌های آسمان برای اهل علم استغفار می‌کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران، با تاکید بر اینکه علماء مشمول خیر کثیر خواهند شد، ادامه داد: از علمای شیعه با عنوان مرابطون یاد شده، یعنی کسانی که حتی از مجاهدان و رزمندگان خط مقدم جنگ نیز جلوتر هستند و مقام والایی دارند؛ لذا در روز قیامت خداوند علماء را با نام بندگان خوب من خطاب می‌کند و در روز قیامت عالمان را صدا می‌زنند تا به آنها خیر کثیر دهن و آنقدر به آن ها نعمت می‌دهند که دچار فرح می‌شوند و این مهم در صورتی است که آنها در راه خدا و به خاطر خدا سختی ها و دشواری های دنیا را تحمل کرده باشند.

وی افزود: معلم و متعلم همیشه باید در حال شاگردی و علم‌آموزی باشند و معلم در مقام معلمی و متعلم در مقام علم آموزی هیچگاه نباید احساس استغناء کنند و دائم باید در حال فراگیری و ارتقاء علمی و معنوی خود باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل با اشاره به اینکه مادیات و امکانات در موفقیت انسان‌ها بی‌تأثیر نیست، ادامه داد: این گونه نیست که هر چه امکانات بیشتر باشد لطف و عنایت الهی نیز بیشتر شود؛ بلکه در طول تاریخ، به ما ثابت شده است که انسان هایی که با توکل بر خدا سختی ها را تحمل کردند و در راه حق گام برداشتند موفق و مایه مباهات شدند.

وی با تأکید بر اینکه حوزه‌های علمیه می‌توانند انسان‌های عالم و عابد تربیت کنند، گفت: تلاش مسئولین حوزه‌های علمیه بر این باشد که شاگردانی بهتر از خود تربیت کنند و با توکل بر خداوند زمینه را برای ارتقاء علمی و معنوی طلاب و بالندگی بیشتر حوزه‌های علمیه خواهران فراهم سازند.

لازم به ذکر است، بعد از سخنان مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور، معاون آموزش و فرهنگی مدرسه علمیه فاطمیه شهرکرد، گزارش مختصری از برنامه‌های خود ارائه دادند و پیشنهادات و درخواست هایی را مطرح کردند.

پس از بازدید از مدرسه علمیه فاطمیه، حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل به اتفاق هیئت همراه، از مدرسه علمیه تخصصی معصومیه شهرکرد نیز بازدید کرد.

وی پس از بازدید از فضای آموزشی، سایت و خوابگاه طلاب؛ در بازدید از کتابخانه این مرکز، بر لزوم به‌روز بودن سیستم‌ها و تأثیر فراوان نرم افزارها بر افزایش سطح علمی طلاب اشاره کرد.

در ضمن این بازدید، خانم اعتصامی نژاد، سرپرست مدرسه علمیه تخصصی معصومیه، گزارش مختصری پیرامون مسائل آموزشی و پژوهشی این مدرسه ارائه کرد.

حوزه‌های علمیه خواهران در قریب به ربع قرن فعالیت خود، از نظم و انسجام خاصی برخوردار شده است

حوزه‌های علمیه خواهران در قریب به ربع قرن فعالیت خود، از نظم و انسجام خاصی برخوردار شده است

حجت الاسلام والمسلمین فاضل در ادامه برنامه های سفر به استان چهارمحال و بختیاری با حضور در محل استانداری چهارمحال و بختیاری، با استاندار و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان دیدار و گفت‌وگو کرد.

حجت الاسلام والمسلمین فاضل ضمن ارائه گزارشی مختصر از فعالیت ها و ظرفیت حوزه‌های علمیه خواهران در سراسر کشور، گفت: ما قریب به ۵۰۰ مدرسه علمیه خواهران در ۲۸ استان کشور داریم و طبق چشم انداز ۱۴۱۴ که از سال ۱۴۰۲ آغاز شده، برای آنها برنامه ریزی صورت گرفته است.

وی افزود: حوزه‌های علمیه خواهران در قریب به ربع قرن فعالیت خود از نظم و انسجام خاصی در امور مختلف اعم از آموزشی، پژوهشی و فرهنگی برخوردار شده است و ما در خدمت حوزه‌ایم و برای بسط و گسترش حوزه‌ها و برای این امر مهم نیاز به همراهی بیشتر استاندار هستیم.

در ادامه، حجت الاسلام رضایی، معاون منابع انسانی و پشتیبانی حوزه‌های علمیه خواهران، ضمن تشکر از همراهی استاندار و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در پیشبرد اهداف حوزه های علمیه، خواستار تعامل، عنایت و توجه بیش از پیش به حوزه های علمیه خواهران شد.

در پایان، آقای حیدری، استاندار چهارمحال و بختیاری ضمن عرض خیرمقدم به میهمانان حاضر در جلسه، گفت: به برکت انقلاب و امامین انقلاب و شهدا، مدارس علمیه خواهران در استان تشکیل و هم اکنون دارای تعداد زیادی طلبه است.

وی افزود: در طی دو سال اخیر، اعتبارات ویژه‌ای برای مراکز فرهنگی از جمله حوزه‌های علمیه خواهران دیده شده است که به اذعان مسئولان مربوطه، در برخی از مراکز، در سطح کشور، بی‌سابقه بوده است.

استاندار چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه بهترین مکان برای تربیت، حوزه های علمیه خواهران هستند، گفت: هرچه در این مسیر هزینه شود در واقع هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است و قطعا ثمره خواهد داشت.

درک درست نیازهای شهرستان فارسان جهت برنامه‌ریزی صحیح و اصولی، منوط به آینده‌پژوهی است

درک درست نیازهای شهرستان فارسان جهت برنامه‌ریزی صحیح و اصولی، منوط به آینده‌پژوهی است

خانم متولیان، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران در این سفر از مدرسه علمیه زینبیه فارسان بازدید کرد.

در ابتدای این بازدید، خانم امیدی، معاون پژوهش مدیریت حوزه علمیه خواهران استان چهارمحال و بختیاری، ضمن معرفی اجمالی مدرسه و فعالیت های پژوهشی آن، گفت: این مدرسه به لحاظ فرهنگی و پژوهشی، جزو بهترین مدارس استان است.

در ادامه، خانم متولیان، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران، با اشاره به ضرورت و اهمیت آینده پژوهی در مدارس علمیه گفت: آینده پژوهشی باید در دستور کار مدیران و کادر مدارس، در ضمن یک برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت 5 ساله قرار بگیرد و با یک مهندسی معکوس برنامه های خود را مشخص کنند.

وی افزود: برای ورود طلاب در عرصه های مختلف تبلیغی از جمله آموزش و پرورش، بایستی مهارت ارتباط موثر با مخاطبین را برای جذب دانش آموزان کسب کنند و همچنین مهارت های مدیریت پژوهش و هویت بخشی باید به طلاب یاد داده شود.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه در ادامه گفت: معاونت فرهنگی و معاونت پژوهش که دغدغه تبلیغ طلاب را دارند، باید در کنار هم حرکت کنند و برای محتوای تبلیغی، معاونت پژوهش تلاش نماید و معاونت فرهنگی برای شیوه استفاده از محتوا در قالب یک محصول متنوع و جذاب برنامه ریزی نماید.

خانم متولیان، در بیان اهمیت راه اندازی نشریه تخصصی در مدرسه گفت: از جمله روش‌های جذب اساتید، راه اندازی نشریه تخصصی است که سبب می شود استاد، ضمن اینکه کار پژوهشی انجام می دهد، مسئولیت دیگری نیز در نشریه داشته باشند.

وی در پایان، با تاکید مجدد بر آینده پژوهشی؛ درک درست نیازهای شهرستان را جهت برنامه ریزی صحیح و اصولی، منوط به این مسئله دانست.

میزان فعالیت و اثرگذاری حوزه خواهران ناغان در مقایسه با نهادهای فرهنگی قابل تقدیر است

میزان فعالیت و اثرگذاری حوزه خواهران ناغان در مقایسه با نهادهای فرهنگی قابل تقدیر است

حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل در ادامه سفر خود به استان چهارمحال و بختیاری از مدرسه علمیه خدیجةالکبری(س) ناغان بازدید کرد.

در این بازدید که با حضور اعضای هیئت امنای مدرسه انجام شد، هر کدام از اعضاء، ضمن عرض خیرمقدم به مدیر حوزه‌های علمیه خواهران، گزارشی از فعالیت های مدرسه و مشکلات پیش رو از جمله نداشتن ساختمان مناسب، عدم صدور مجوز مستقل برای این مدرسه و غیره را بیان و خواستار تسریع در بهبود شرایط موجود شدند.

در ضمن این بازدید، بخشدار ناغان و عضو هیئت امناء مدرسه، با ارائه گزارشی از فعالیت های اثرگذار طلاب در سطح شهر، گفت: میزان فعالیت و اثرگذاری حوزه علمیه خواهران ناغان در مقایسه با نهادهای فرهنگی، اگر نگوییم بیشتر است، کمتر هم نیست.

در پایان، بازدیدی از ساختمان مدرسه انجام شد و برخی از مشکلات موجود جهت پیگیری و اقدام لازم، احصاء شد.

 
اولین گام در پژوهش مدارس، وجود استاد پژوهش‌محور است

اولین گام در پژوهش مدارس، وجود استاد پژوهش‌محور است

در دومین روز از سفر مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور و هیئت همراه به استان چهارمحال و بختیاری، بازدیدی از مدرسه علمیه کوثر فرخ‌شهر توسط خانم متولیان، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران صورت گرفت.

در ابتدای این بازدید، مدیر و معاونین مدرسه درخصوص برنامه‌های مختلف از جمله برنامه‌های پژوهشی گزارشی ارائه دادند و پیشنهادات و انتقاداتی نیز بیان شد.

خانم متولیان، معاون پژوهش حوزه های علمیه پس از استماع سخنان کادر مدرسه کوثر فرخشهر گفت: تلاش و سعی شما باید در راستای مهارت افزایی پژوهشی اساتید باشد و به نظر می رسد اولین گام در پژوهش، استاد پژوهش محور است.

وی افزود: مقام معظم رهبری (حفظه الله) حوزه را مادر نظام می دانند؛ مادری که علم و آگاهی کافی را داشته باشد می تواند فرزندان خود را تربیت نماید و برای دستیابی به این اهداف مهم از ما مطالبه کنید.

خانم متولیان در ادامه گفت: اکنون مسابقه رشد در مرحله مدرسه ای فرصتی مناسب برای شناخته شدن طلاب مدرسه است و توجه به مقالات کوتاه نوشت با استاندارد سئو، آشنایی با تحقیقات پیمایشی، راه اندازی مرکز پژوهشی و دریافت کد و تدوینگری متون درسی در این زمینه، فرصت هایی هستند که نباید به سادگی از کنار آنها عبور کرد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران با اشاره به لزوم راه اندازی گروه های علمی اساتید و اهمیت نشریه های تخصصی گفت: برای راه اندازی گروه های علمی اساتید بایستی رزومه پژوهشی داشته باشند و در این راستا راه اندازی نشریه تخصصی کمک کننده است؛ راه اندازی نشریه به پیشرفت طلبه و استاد کمک خواهد کرد و برگزاری دوره های پودمانی، مخاطب شناسی و هنر جذب باید آهسته ولی با پیوستگی انجام شود.

خانم متولیان، تصریح کرد: دو تا سه سال به طور متمرکز برای اساتید وقت بگذارید تا ایشان بتوانند ضمن تدریس و در کلاس درس، طلبه پژوهشگر تربیت نمایند؛ استادی که روحیه پژوهشگری دارد از همان جلسه اول تدریس، با بیان منابع اصلی و فرعی و معرفی سایت های مربوط به مباحث تدریس و نرم افزارهای کاربردی طرح نظام درسی ارائه خواهد نمود.

وی ادامه داد: چنین استادی اگر برخی از مهارت‌ها را هم نداشته باشد، نسبت به پیگیری و یادگیری حساس و پرانگیزه خواهد بود و از همه ظریفیت های پژوهشی از جمله ظرفیتی مثل سایت ساطع جهت بهره برداری از منافع و امکانات بهتر استفاده خواهد کرد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران در پایان گفت: پیشنهادات دقیق و عملیاتی مدرسه در قالب نامه رسمی و پیگیری درخواست ها از مدیریت استان برای مشکلات مدرسه راهگشا خواهد بود.

بازدید معاون امور حوزه‌ها و معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران کشور از مدرسه علمیه حضرت زهرا(س) بروجن

بازدید معاون امور حوزه‌ها و معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران کشور از مدرسه علمیه حضرت زهرا(س) بروجن

بازدید از مدرسه علمیه حضرت زهرا (س) بروجن توسط حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل‌نیا معاون امور حوزه‌ها و خانم افشار معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران صورت پذیرفت.

در این بازدید، خانم رحیمیان مدیر مدرسه علمیه حضرت زهرا (س) بروجن، به ارائه آمار و گزارشی از طلاب، اساتید و امور جاری مدرسه پرداخت، به دنبال آن، معاونین و برخی از اساتید مدرسه، به مشکلات مختلف از جمله نداشتن مجوز پایان کار ساختمان، حجم کتب درسی و تعداد واحد کم در برخی دروس، کمبود تجهیزات مدرسه و غیره اشاره نمودند.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل نیا، معاون امور حوزه های علمیه خواهران ضمن ارائه اطلاعاتی در خصوص جمعیت و تعداد خانوار شهرستان؛ به اموری از قبیل لزوم تبلیغات بیشتر بالاخص تبلیغات چهره به چهره، برگزاری جلسه هیأت امناء طبق آیین نامه و اهمیت دادن بیش از پیش به فارغ‌التحصیلان مدرسه اشاره کرد.

در پایان، خانم افشار معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران، ضمن نظارت و بررسی اسناد بایگانی آموزشی مدرسه، نسبت به توضیحاتی درخصوص مباحث آموزشی پرداخت و به برگزاری دوره‌های تمهیدیه جهت جذب استاد، توسعه مقطع سیکل، تدبیر جهت حضور متأهلین در کلاس با ارائه پایین دروس و غیره تاکید کرد.

اجلاسیه استانی هیئت امناء مدارس علمیه خواهران استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد

اجلاسیه استانی هیئت امناء مدارس علمیه خواهران استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد

در سومین روز از سفر حجت الاسلام و المسلمین فاضل و هیئت همراه به استان چهارمحال و بختیاری، اجلاسیه هئیت امناء مدارس علمیه خواهران استان با هدف بررسی مشکلات و برنامه ریزی‌های عملیاتی و اجرایی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام اسماعیل نیا معاون امور حوزه های علمیه خواهران در بیان جایگاه ویژه هیئت امناء در مدارس گفت: در حوزه های علمیه خواهران، بر اساس آیین نامه و ضوابط، هیئت امنا یک جایگاه واقعی و تاثیرگذار دارد و امری صوری نیست و لذا بخش عظیمی از اختیارات مرکز مدیریت به هیئت امنا سپرده شده است.

وی با اشاره به میزان تأثیر و نقش آفرینی هیئت امنا در مدارس گفت: اگر هیئت امنایی فعال بود و کار را هدفمند پیش برد، آن حوزه علمیه، پویا، با نشاط و موفق خواهد بود در غیر این صورت اگر هیئت امنایی وجود نداشت و یا وجود داشت ولی موفق و هدفمند عمل نکرد، آن حوزه علمیه به اهدافش نخواهد رسید.

پس از سخنان معاون امور حوزه ها، از هر مدرسه، یک نفر به نمایندگی از اعضای هیئت امنا مدارس، به بیان نکات و دغدغه های مربوط به مدرسه خود، پرداختند.

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین فاضل مدیر حوزه های علمیه خواهران، با اشاره به جایگاه مهم هیئت امناء مدارس گفت: به اعتقاد بنده، استفاده از ظرفیت هیئت امنا در مدارس، در حد یک تشریفات و تعارف نیست بلکه ترکیب هیئت امنا به گونه ای است که از مهارت ها و تخصص ها و دانش های متفاوتی برخوردار هستند و امور مختلف مدرسه را تمشیت و تولیت می کنند.

وی افزود: مرکز مدیریت حوزه های علمیه، بدون حمایت و بدون همکاری هیئت امنا، قادر به حل مشکلات مدارس نیست لذا باید نقش هیئت امنا را در مدارس جدی گرفت.

مدیر حوزه های علمیه خواهران در ادامه تصریح کرد: همه اهتمام و توجه ما بر این است که بتوانیم عنصری را که خودش را در معرض قرار داده که بتواند دین و دیانت آینده این مملکت را رقم بزند، به آن جایگاه برسانیم و لذا اگر از خلأهای موجود سخن می گوییم همه برای این است که طلبه ای که می خواهد طلبگی کند و دین و دیانت آینده کشور را تامین و سربازی امام عصر (عج) را انجام دهد بتواند در یک فضای امن، آرام و ایمن، در وقت خودش نقش آفرین باشد.

حجت الاسلام والمسلمین فاضل با اشاره به افق ۱۴۱۴ حوزه های علمیه خواهران، گفت: ما برای اینکه طلبه را به نقطه ای که باید نقش آفرینی کند برسانیم افق ۱۴۱۴ را ترسیم کرده ایم؛ افق ۱۴۱۴ یعنی باید در اموری که مربوط به بانوان است، بانوان خودشان تصدی کنند و خودشان مرجعیت پیدا کنند.

وی ادامه داد: ما سه برنامه میان مدت ۵ ساله در نظر گرفتیم که ستاد، ظرفیت های استانی را مهندسی خواهد کرد که ما بتوانیم در افق ۱۴۱۴ با عزم، همت، استعداد و ظرفیت همه شما، به آن قله و نتیجه مطلوب برسیم.


هر گونه برنامه آموزشی، باید ناظر به هدف و افق ۱۴۱۴ باشد

هر گونه برنامه آموزشی، باید ناظر به هدف و افق ۱۴۱۴ باشد

در ادامه این سفر حجت الاسلام و المسلمین فاضل و هیئت همراه در همایش اساتید مدارس علمیه خواهران که با حضور اساتید سطوح مختلف در محل مدیریت حوزه علمیه خواهران استان برگزار شد، شرکت کردند.

حجت الاسلام و المسلمین فاضل مدیر حوزه های علمیه خواهران در این همایش ضمن تأکید بر اهمیت تغییر در عرصه تعلیم و تربیت، گفت: نباید به داشته های خود در عرصه تدریس و تبلیغ اکتفا کنیم، بلکه باید دائما در حال به روز رسانی داشته های خود و به دنبال دانش افزایی خودمان باشیم.

در ادامه، از تعداد ۴ نفر از اساتید شاخص در سطوح دو، سه و چهار، توسط مدیر و معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران تجلیل و تقدیر به عمل آمد و کمک هزینه سفر کربلای معلی تقدیم شد.

در پایان این همایش، خانم افشار، معاون آموزش حوزه های علمیه، با اشاره به افق ۱۴۱۴ حوزه های علمیه خواهران، گفت: هرگونه برنامه آموزشی باید ناظر به هدف و افق ۱۴۱۴ باشد و اینکه تا ۱۱ سال آینده می بایست مرجعیت در حوزه های علمیه خواهران علمی و رسمیت یافته باشد.

وی در ادامه با اشاره به برخی از دغدغه‌های اساتید در زمینه های مختلف از جمله تعداد زیاد واحدهای درسی، حجم دروس، گرایشی شدن سطح دو و مسائل مالی و حق الزحمه اساتید؛ این نوید را داد که در آینده نزدیک به یاری خداوند متعال، اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

ارسال نظرات