۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۷۶۲۴۵۵
استاد حوزه علمیه تأکید کرد؛

لزوم تقویت روحیه کار و تلاش در محیط خانواده و جامعه

لزوم تقویت روحیه کار و تلاش در محیط خانواده و جامعه
اصفهان- حجت الاسلام خوش نظر بر لزوم تقویت روحیه کار تلاش در محیط خانواده تأکید کرد و گفت: کم کاری در محیط خانواده و جامعه سبب افسردگی و کارو تلاش مضاعف سبب شور و نشاط شادابی می‌شود چرا که کار سبب تفریح و نشاط است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام سید علی خوش نظر دوشنبه شب در مراسم عزاداری هیات فرهنگی مذهبی مهتدون در پارک ملت کاشان برگزار شد گفت: ۹۹ درصد دینی گریزی انسان‌ها به دلیل تعریف غلط از دین است.

وی با اشاره به اینکه ۹۹ درصد دینی گریزی انسان‌ها به دلیل تعریف غلط از دین است، افزود: انسان در دنیا به دنبال برنامه‌ها و اهداف و آرزو‌های خود در این دنیا است و اهمیتی به آخرت نمی‌دهد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: ادبیات الهی در قرآن و ادبیات الهی از زبان اهل بیت(ع) کاملا مبتنی بر کارکرد دنیایی دین است و وعده نداده است بلکه گفته اگر به دنبال دین باشید حیاط جدیدی در همین دنیا برایتان باز می‌شود، اما اگر به دنبال دین نباشید حیات ندارید و مرده متحرک هستید.

حجت الاسلام خوش نظر با بیان اینکه کار اصلی دین در مرحله نخست تامین منافع و تضمین منافع انسان‌ها است، اظهار داشت: عبادی‌ترین دستور دین حج است برای همین است که می‌گوید به حج بیایند تا منفعت‌های دنیایی شما تامین شود.

به گفته وی انسان ابتدا باید به دنبال دنیا و در مرحله بعد دنبال شهادت طلبی باشد چرا که اباعبدالله الحسین(ع) نیز هم امام شهادت است و هم امام زندگی و الگوی زندگی است.

استاد حوزه علمیه به کارکرد‌های دین در زندگی انسان ودر این دنیا اشاره کرد و گفت: وقتی یک انسان بی دین زندگی انسان دینداری را مشاهده می‌کند، چیزی به غیر از شور نشاط و شادابی و طراوات نبیند و به او غبطه بخورد و تشویق به دینداری شود.

به گفته وی امروز به جای اینکه بی دین‌ها به زندگی دیندار‌ها غبطه بخوردند و دیندار شوند برعکس شده و دیندار‌ها به زندگی بی دین‌ها غبطه می‌خورند و بی دین می‌شوند چرا که ما نتوانسته ایم ابتدا دین واقعی برای خود ودر مرحله دوم برای خانواده خود تعریف کنیم.

وی افزود:  دین آمده تا در این دنیا اوج نشاط و شادبی و یک زندگی مبتنی بر امید به آینده است و سختی ومشکلات و استرس و اضطراب و افسردگی در آن وجود ندارد.

حجت الاسلام خوش نظر با اشاره به اینکه دومین اثردین واقعی در زندگی انسان درهمین دنیا است، گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید ما به هر انسانی در این دنیا دو استعداد به او می‌دهیم، هم می‌تواند حسینی شود و هم می‌تواند یزیدی شود و راه سومی وجود ندارد.

وی ادامه داد: همه انسان‌ها بدون استثنا و بالقوه قابلیت یزیدی شدن را دارند و خداوند چک سفید امضا برای عاقبت به خیری به کسی نداده است و این دو استعداد یزدی شدن و حسینی شدن در وجود همه انسان است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: انسان اگر خود را رها کند استعداد یزیدی شدن او شکوفا خواهد شد، اما اگر به ریسمان خدا آویزان شود و دیندار شود استعداد حسینی شدن او شکوفا خواهد شد، از این رو اگر می‌خواهید در حسینی شدن شکوفا شوید به سراغ دین روید، اما اگر خود را رها کنید بدون شک یزیدی خواهید شد.

به گفته وی در کربلا نیز هم استعداد فاسق شدن در آن است و هم استعداد متقی شدن را در آن وجود دارد و زهیر یکی کسانی بود که در کربلا استعداد شکوفا شدن در متقی شدن را داشت.

وی افزود: دین برای شکوفایی ما آمده است تا شکوفا شوئیم و استعداد‌های خود را ظهور و بروز دهیم، دین مانند زمین فوتبال محل بروز دادن استعداد‌ها است و خدا در این زمین نقش داور را دارد تا بازیکنان استعداد‌ها خود را روز و ظهور بدهند و تکنیک خود را به رخ یکدیگر بکشند.

حجت الاسلام خوش نظر با بیان اینکه داور این زمین قوانینی را دارد، گفت: خدا نقش داور برای بروز و ظهور استعداد‌های ما است که اگر به او توکل کنید حسینی خواهید شد در غیر این صورت یزیدی خواهید شد، چرا که یا باید فاسق و یا متقی و با تقوا بود و راه سومی وجود ندارد و راه میانه‌ای وجود ندارد، برای همین است که بیشترین لعن زیارت عاشورا به میانه رو‌ها است و بی طرف‌هایی که فکر می‌کردند راه درست می‌روند.

وی شکوفایی در مسیر دین را فقط حول یک محور ترسیم شده روحیه کار و تلاش دانست و اظهار داشت: ماهیت انسان در کار و تلاش او است و هرچه انسان بالاتر می‌رود روحیه کار و تلاش در او بیشتر تقویت می‌شود.

به گفته وی اگر می‌خواهید در محیط خانواده شخصیتی مانند احمدی روشن تربیت کنید نیاز به کار و تلاش در محیط خوانواده است و برای همین است که دشمن امثال احمدی روشن را ترور می‌کند، چون می‌داند احمدی روشن‌ها در در بستر دین و کار و تلاش شکوفا شدند.

استاد حوزه علمیه بر لزوم تقویت روحیه کار تلاش در محیط خانواده تأکید کرد و افزود: فرزندان شما وقتی موفق خواهند بود که در خانواده روحیه کار و تلاش حاکم باشد.

وی یادآور شد: کم کاری در محیط خانواده و جامعه سبب افسردگی می‌شود و کارو تلاش مضاعف نیز سبب شور و نشاط شادابی می‌شود، چرا که کار سبب تفریح و نشاط است.

حجت الاسلام خوش نظر با تأکید بر اینکه کار و تلاش زیاد دنیای انسان را آباد می‌کند و از این دنیای آباد به آخرت آباد می‌رسد، گفت: اگر ربا حرام است، برای این است که ربا سبب می‌شود روحیه کار و تلاش کم رنگ شود، از این رو اگر ربا حلال می‌شد مردم تجارت را ترک می‌کردند و به دنبال مایحتاج خود نبودند.

وی با اشاره به این این فرمایش امام خمینی (ره) که در نظام اقتصادی اسلام پول کاربرد ندارد بلکه این افراد هستند که کاربرد دارند، افزود: سپرده گذاری و راکد شدن پول در بانک روحیه کار و تلاش را در جامعه نابود می‌کند، از این رو پول باید در عرصه تولید و کار آفرینی هزینه شود، چون اسلام برعکس نظام غرب که کارمندی را توصیه می‌کند تأکید بر کار و کارآفرینی دارد./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات