۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۷۶۳۰۲۰
مدیرعامل خبرگزاری رسا در دیدار آیت الله اعرافی مطرح کرد؛

از هرج و مرج در فضای مجازی تا نیاز حوزهِ تمدن ساز به رسانه فراملی

از هرج و مرج در فضای مجازی تا نیاز حوزهِ تمدن ساز به رسانه فراملی
مدیرعامل خبرگزاری رسا اطلس رسانه ای حوزه را به سه بخش مهم کنشگران، رسانه های رسمی و ارتباطات برون سازمانی تقسیم بندی کرد و ضمن ابراز گلایه از هرج و مرج موجود در فضای مجازی، از نیاز حوزه تمدن ساز به رسانه ای فرا ملی سخن گفت.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد مهدی محققی مدیرعامل خبرگزاری رسا، امروز در جریان بازدید آیت الله اعرافی از خبرگزاری رسا، برخورداری حوزه از مدیر آگاه و موفق را از نعمت های الهی عنوان و خطاب به آیت الله اعرافی بیان داشت: بحمدالله شما از پشتیبانی و حمایت عموم حوزویان، علما، اساتید، نخبگان و اعاظم حوزه برخوردار هستید و ان شاءالله همچنان این مسیر ادامه داشته باشد.

وی افزود: در دوران حضرتعالی حوزه‌های علمیه، دستاوردهای مهمی داشته که در تاریخ یکصدسال حوزه های علمیه کم نظیر یا بی نظیر بوده است.

از هرج و مرج در فضای مجازی تا نیاز حوزهِ تمدن ساز به رسانه فراملی

ویژگی های مدیریتی آیت الله اعرافی

مدیرعامل خبرگزاری رسا نگاه راهبردی آیت الله اعرافی در تصویب ده‌ها سند اصلی، صدها طرح، اجرای بیش از یکصد طرح، توسعه علوم حوزوی، راه اندازی مراکزی همچون مرکز اسناد حوزه‌ها، آموزش‌های کاربردی و تبلیغ اینترنتی و آموزش مجازی، ستادهای راهبری که بسیاری از نخبگان حوزوی را در عرصه‌های مورد نیاز حوزه های تحولی درگیر می کند و نیز توسعه اختیارات استان‌ها، توجه به دانش‌های اصیل و بومی حوزوی خصوصا فقه معاصر را از جمله دستاوردهای دوران مدیریت آیت الله اعرافی برشمرد.

حجت الاسلام محققی همچنین، نگاه جامع و تمدنی در مدیریت حوزه های علمیه، ماموریت‌های جهانی پیش روی حوزه‌ها در سفرهای بین‌المللی، جوانگرایی، توجه به خلاقیت، میدان دادن به استعدادهای نو و نخبگان، ارتباط با بدنه حوزه، پاسخ گویی و حل مشکلات طلاب، مردمی بودن و ساده زیستی را نمونه های موفقی از اقدامات آیت الله اعرافی دانست که پیش روی نسل حوزویان و مدیران حوزه های علمیه قرار دارد.

مدیرعامل خبرگزاری رسا در بخش دیگری از سخنان خود چشم انداز این خبرگزاری حوزوی را مرجعیت خبری حوزه‌های علمیه جهان تشیع عنوان و ابراز کرد: ما ماموریت خود می‌دانیم که گفتمان انقلابی، همگرایی و همسویی حوزه‌های علمیه با نظام مقدس اسلامی را در اولویت قرار داده و این گفتمان را تقویت کنیم.

وی افزود: در مقابله با شخصیت های زاویه دار با نظام و جریان های سکولار با رعایت الگوی نقد وزین، عالمانه و فاخر پاسخگو هستیم و سعی داریم در این راستا نقدهای مشفقانه و نصح موثری داشته باشیم تا ان شاءالله نتایج مطلوبی حاصل شود.

حجت الاسلام محققی با اشاره به ضرورت اهتمام حوزه های علمیه به رسانه و ظرفیت های فضای مجازی اظهار داشت: به لحاظ مباحث رسانه و حوزه اگر اطلسی را طرح کنیم که موضوع آن رسانه باشد، می توان این اطلس را به سه بخش کنشگران و فعالان رسانه ای خودجوش حوزوی، رسانه های مرتبط با سازمان های رسمی و تعامل رسانه های حوزوی با مسائل مربوط به برون حوزوی تقسیم کرد.

از هرج و مرج در فضای مجازی تا نیاز حوزهِ تمدن ساز به رسانه فراملی

از هرج و مرج در فضای مجازی رنج می بریم

وی افزود: ما امروز در بخش بدنه حوزوی با مسائل و مشکلات حل نشده‌ای روبرو هستیم که مهم ترین آن، وجود هرج و مرج در فضای مجازی است که گاه ظرفیت های همسو خنثی می شوند.

مدیرعامل خبرگزاری رسا بیان داشت: رسانه های همسو، الگوی متناسب و روش صحیح مقابله با رقیبان گفتمانی را ندارند؛ درحالی که مرکز ثقل و قدرت رقیبان گفتمانی ما در رسانه تعریف شده است.

حجت الاسلام محققی افزود: ما با گروه‌های مطالبه‌گر مدعی عدالت خواهی در این بخش مواجه هستیم که تاکید آنان بر هویت طردگرا می‌باشد و این مسئله سبب می‌شود تا دایره خودی‌ها تنگ شده و دایره دیگری گسترش پیدا کند که لازم است در این زمینه از الگوی مشخص استفاده کنیم تا از ضربه به رسانه های انقلابی جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: امروز در حوزه علمیه، مهم ترین بحث در عرصه رسانه های حوزوی این است که رسانه ها و خبرگزاری های رسمی به دلیل رسمیتی که این نوع رسانه ها دارند، مبتلای به کلیشه، تکرار، بروکراسی و درگیر اختلافات و مسائل درون سازمانی هستند و هنوز نتوانسیتم به حکمرانی رسانه ای حوزه های علمیه برسیم که البته اقدامات مثبتی در این راستا انجام شده و رویکردهای انقلابی در این رسانه‌ها تقویت و همسو شده است.

مدیرعامل خبرگزاری رسا اجرای دوره های آموزشی مهارت های رسانه ای، حمایت از نخبگان رسانه ای، افزایش تعداد زبان‌های خارجی که پیام‌های حوزه‌های علمیه را با زبان‌های مختلف منعکس می‌کنند، حضور فعال‌تر در فضای مجازی و فعال شدن ظرفیت‌ها و قالب‌های نوین رسانه ای، توجه به اخبار ویژه بانوان طلبه را از جمله فعالیت هایی دانست که در عرصه تقویت رسانه حوزه های علمیه انجام شده است.

وی در ادامه به ارائه راهکارهای مختلف برای جبران ضعف ها و کاستی ها در این خصوص پرداخت و افزود: در سیاست گذاری، مقررات گذاری، تنظیم گری رسانه و فضای مجازی و ارتقای سواد رسانه ای حوزویان مشکلاتی داریم که باید حل شود.

از هرج و مرج در فضای مجازی تا نیاز حوزهِ تمدن ساز به رسانه فراملی

برای حوزه تمدن ساز نیاز به رسانه ای فرا ملی داریم

 حجت الاسلام محققی با اشاره به ماموریت حوزوه های علمیه در تمدن سازی نوین اسلامی منطبق با اهداف بیانیه گام دوم انقلاب گفت: برای حوزه تمدن ساز، نیاز به رسانه ای فراملی داریم که الحمدالله این عزم در مدیریت حوزه علمیه امروز وجود دارد و امیدواریم برنامه های مدونی برای راه‌اندازی رسانه فراملی حوزوی داشته باشیم.

مدیرعامل خبرگزاری رسا ابراز کرد: تقویت گفتمان سازی و جریان سازی، خلق رویدادهای رسانه ای، حماسه سازی، استفاده از ظرفیت ها، حضور بیشتر حوزه های علمیه در فرآیندهای کلان حکمرانی اعم از سیاست گذاری، قانون گذاری و تنظیم گری، نقش آفرینی و حضور موثر در ژئوپلیتیک سکوها، مواجهه فعال‌تر با فناوری‌های نوین و استقبال از کلان روندهای جهانی مانند هوش مصنوعی، بازی های آنلاین، نانو و بایو فناوری، فاوا و علوم شناختی و نیز راه‌اندازی سکوهای مشترک با جهان اسلام از جمله راهکارهایی است که می توان در این راستا ارائه کرد.

حجت‌الاسلام محققی همچنین در پایان گزارشی از عملکرد و فعالیت های خبرگزاری رسا در عرصه های گوناگون تولید و انتشار و بازخورد گیری اخبار حوزوی ارائه کرد که مورد توجه مدیر حوزه های علمیه قرار گرفت. 

سعید چراغی
ارسال نظرات