۰۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۰:۲۴
کد خبر: ۷۶۳۵۳
نویسنده و پژوهشگر حوزوی:

تبیین و نشر مفاهیم دینی نیازمند بهره گیری از ابزارهای هنری است

خبرگزاری رسا ـ نویسنده و پژوهشگر حوزوی با اشاره به اینکه هنر گویاترین و مؤثرترین ابزار بیان یک حقیقت است گفت: تبیین و نشر مفاهیم دینی نیازمند بهره گیری از ابزارهای هنری است.
جشنواره ادبي هنري حوزه خراسان
حجت الاسلام حسین سیدی، نویسنده، پژوهشگر و هنرمند حوزوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد گفت: هنر اگر با روحیات انسان، سرچشمه غنی وحی و مهمتر از همه، طهارت روح همراه باشد، نقش بسزایی در ترویج فرهنگ دینی خواهد داشت.

وی با اشاره به آیه «و لیظهره علی ادین کله و لو کره الکافرون...» اظهار داشت: طبق این آیه شریفه، فرهنگ اسلامی سرآمد فرهنگ های جهان است، و این یک برتری فرهنگی است نه نظامی، لذا فرهنگ اسلام ناب محمدی، برترین فرهنگ است و روحانیت نیز اگر آشنایی صحیح، عمیق و همه جانبه با این فرهنگ غنی داشته باشد می تواند بر تشنه کامان حقیقت تاریخ بسیار تأثیرگذار باشد.

حجت الاسلام سیدی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما به ساختمان های چندین طبقه با تزیینات و نماهای آنچنانی و اتاق های انباشته از سخت افزار و نرم افزار مربوط به هنر به عنوان اصل می نگرند اما جایگاه مادی و معنوی یک هنرمند به ویژه هنرمند مسلمان آن هم در یک کشور اسلامی هرگز جایگاهی نیست که به گفته سعدی، هرجا که رود بر صدر نشیند و قدر ببیند.

این نویسنده و مترجم حوزوی تصریح کرد: متولیان فرهنگی جامعه ما دم از مقابله با تهاجم فرهنگی که امروزه باید آن را فتح فرهنگی غرب نامید، می زنند و از جنگ نرم سخن می گویند اما در عمل هرگز در پی یک برنامه ریزی جامع و همه جانبه با تکیه بر تجارب بشری و تجربه هنرمندان مسلمان، روانشناسان، جامعه شناسان و اسلام شناسان برای مقابله با این تهاجم که حداقل از ابتدای انقلاب اسلامی آغاز شده و هر روز بر حجم آن افزوده می شود، نیستند.

وی افزود: اغتشاشات پس از انتخابات چون نمود فیزیکی و ظاهری داشت، سریعا با عکس العمل مسؤولان مواجه شد این درحالیست که با وجود بیش از سی شبکه فارسی ماهواره ای که در حال پخش برنامه علیه فرهنگ اسلامی هستند( و به زودی تعدادشان به پنجاه شبکه می سد) ما حتی یک کانال مستقل به زبان عبری، انگلیسی یا فرانسه نداریم.

حجت الاسلام سیدی، روحانیت را چراغ دار و فرهنگبان بشریت دانست و گفت: وظیفه اصلی یک روحانی در درجه اول، شناخت صحیح اسلام و عمل به آن و سپس تبیین این آموخته ها برای دیگران است که این تبیین نیازمند بهره گیری از ابزارهای مصور یا مکتوب است.

این روحانی هنرمند با بیان اینکه هنر گویاترین و مؤثرترین ابزار بیان یک حقیقت است ابراز داشت: وقتی می بینیم رمان «توتوچان» ژاپنی در چهار و نیم میلیون نسخه منتشر می شود و رمان «رمز داوینچی» اثر «دن براون» شش میلیون نسخه به فروش می رود یا هجده ناشر ایرانی برای ترجمه جدیدترین اثر از مجموعه «هری پاتر» با هم رقابت می کنند، دیگر جای هیچ تردیدی در به کارگیری هنر برای بیان معارف ژرف الهی باقی نمی ماند.

حجت الاسلام سیدی ادامه داد: مناسب ترین موضوع برای یک هنرمند مسلمان و به ویژه روحانی، از میان رشته های مختلف هنری و ادبی می تواند فراز و فرودهای تاریخ اسلامی باشد زیرا آن گونه که از قرآن و روایات فهمیده می شود ما بر این باوریم که تاریخ هرگز برای نقالی و بیان آن در شب های بلند زمستان به منظور پر کردن اوقات فراغت نیست، تاریخ تکرار می شود و آیینه ایست که همه ما باید خود را در آن ببینیم؛ البته نحوه پرداخت و قالب آن بستگی به توانمندی مبلغ هنرمند دارد.

وی گفت: گرچه هنر باعث تلطیف روح به ویژه در این روزگار سیطره دنیای ماشینیزم بر انسان است، ولی نمی تواند یک اصل باشد، وقتی عبادت، کار و فعالیت علمی، ابزاری برای رسیدن به خداوند و پر گشودن در آسمان تکامل و معنویت به شمار می رود، چگونه هنر می تواند فی نفسه به عنوان یک اصل و در عرض این موارد قرار گیرد.

حجت الاسلام سیدی افزود: هنر متعهد هنری است که ما را از پلشتی ها و پلیدی ها و ضدارزش ها که در فرهنگ دینی ما گناه نامیده می شود، دور کرده و به ارزش ها بیاراید.

وی با اشاره به برگزاری دومین جشنواره ادبی هنری حوزه خراسان تصریح کرد: امروزه در جهان بسیاری از نهادها و به ویژه نهادهای معتبر دارای جایزه ویژه خود هستند لذا حوزه نیز به عنوان یک نهاد معتبر باید با درنظر گرفتن ملاک های خود دارای یک سری از معتبرترین جایزه های ادبی ـ هنری در سطح ایران و جهان اسلام باشد.

این نویسنده حوزوی، تقویت رابطه مردم و روحانیت را حداقل فایده برگزاری این جشنواره برشمرد و گفت: آشنایی توده مردم و به ویژه نخبگان با استعدادهای گوناگون حوزوی و تصحیح نگاه آنان به نهاد روحانیت از مهمترین دستاوردهای جشنواره ادبی هنری حوزه خراسان است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تجربه سی ساله در این عرصه، دریافت جوایز مختلف در رشته های ادبی ـ هنری و عضویت در آژانس ها و نهادهای معتبر ایرانی و خارجی مرا به این باور رسانده است که یک هنرمند مسلمان باید با دو بال اعتقادات و تکنیک توأما، روز به روز بیشتر اوج بگیرد.

حجت الاسلام سیدی یادآور شد: ما روحانی معمولی کم نداریم همانطور که هنرمند بی توجه به دین کم نداریم اما با توجه به اینکه هنر سرزمینی بسیار لغزنده است، تقویت بنیه های فکری و اخلاقی هنرمندان مسلمان می تواند آنان را از فروغلطیدن در گرداب جهان بینی الحادی و فساد اخلاقی بازدارد.

گفتنی است دومین جشنواره ادبی ـ هنری حوزه علمیه خراسان به منظور ایجاد بستری مناسب برای رشد و شکوفایی خلاقیت های ادبی هنری طلاب و ساماندهی آنان از سوی گروه مبلغان هنرمند دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با موضوع آزاد در بخش های داستان(کوتاه/بلند)، شعر، خوشنویسی، گرافیک و تصویرسازی، فیلم نامه و نمایشنامه، طرح و ایده برنامه سازی برای صدا و سیما، وبلاگ، عکس(عکس موبایل)، فیلم(فیلم موبایل) و پژوهش 25 آبان ماه آغاز شده و 12 اسفندماه ادامه دارد. علاقمندان جهت کسب اطلاع بیشتر می توانند به پایگاه اینترنتی www.honaremotaali.blogfa.com مراجعه کنند./930/ت302/ص

ارسال نظرات