۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۱
کد خبر: ۷۶۴۱۵۲

شلیک حزب‌الله به قلب سری‌ترین اتاق فکر جاسوسی اسرائیل

شلیک حزب‌الله به قلب سری‌ترین اتاق فکر جاسوسی اسرائیل
اولین پاسخ انتقام‌جویانه حزب‌الله به جنایت ترور فرمانده ارشد خود توسط اشغالگران، با هدف قرار دادن مرکزی انجام شد که درواقع اتاق فکر عملیات‌های جاسوسی اسرائیل محسوب می‌شود و عملیات‌های ترور با هدایت این پایگاه انجام می‌گیرد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در حالی که صهیونیست‌ها سعی داشتند عملیات انتقام جویانه دیروز حزب‌الله که در اولین پاسخ به جنایات ترور شهید «فواد شکر» فرمانده نظامی ارشد مقاومت اسلامی لبنان انجام شد را شکست خورده توصیف کنند، اما رسانه‌های عبری از جمله هاآرتص فاش کردند که موشک‌ها و پهپادهای حزب‌الله به اهداف راهبردی در عمق فلسطین اشغالی اصابت کرده است، از جمله مراکز اطلاعاتی و جاسوسی اسرائیل.

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله هم عصر روز گذشته در سخنرانی خود با تکذیب ادعاهای دشمن صهیونیستی مبنی بر خنثی شدن عملیات حزب الله تاکید کرد: ما یک هدف اولیه برای عملیات در عمق اسرائیل شناسایی کردیم که پایگاه «گلیلوت» بود. در این پایگاه که متعلق به سرویس اطلاعات نظامی اسرائیل موسوم به «امان» است، یگان8200 دشمن مستقر شده است. پایگاه گلیلوت با مرزهای لبنان 110 کیلومتر و تا محدوده شهر تل‌آویو 1500 متر فاصله دارد.

به گفته دبیرکل حزب الله، هدف، پایگاه اطلاعات نظامی در گلیلوت بود و در کنار آن تعدادی پایگاه و پادگان در الجلیل و جولان هدف قرار گرفتند. تصمیم این بود که 300 موشک کاتیوشا برای چند دقیقه شلیک شود و سامانه‌های گنبد آهنین را به خود مشغول کنند تا پهپادها هم عبور کنند و این نخستین بار بود که پهپادها را از منطقه بقاع به پرواز درآوردیم.

نصرالله تاکید کرد: همه پهپادهایی که از بقاع به راه افتادند از مرز لبنان و فلسطین اشغالی به سلامت به سمت اهداف مشخص شده عبور کردند و هدف نظامی خاص ما پایگاه اطلاعات نظامی یگان 8200، در نزدیکی تل‌آویو بود.

از بزرگترین اتاق فکر جاسوسی صهیونیست‌ها چه می‌دانیم؟

در همین راستا قصد داریم به معرفی یگان 8200 ارتش صهیونیستی که البته در عملیات طوفان الاقصی نیز رسوایی بزرگی برای صهیونیست‌ها به بار آورد، بپردازیم.

یگان 8200 یکی از بزرگترین یگان‌های اداره اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی است که در اواسط قرن بیستم تاسیس شد و هدف از آن، شنود و رمزگشایی به منظور ارائه اطلاعات و هشدارها به فرماندهی مرکزی و ستاد کل ارتش اسرائیل است.

این یگان بزرگترین یگان اداره اطلاعات نظامی رژیم اشغالگر محسوب می‌شود که وظیفه جمع آوری اطلاعات کلیدی و توسعه ابزارهای جمع آوری اطلاعات، به روز رسانی مداوم آنها، تجزیه و تحلیل و پردازش داده‌ها و ارائه اطلاعات به مقامات مربوطه را بر عهده دارد و کار خود را از داخل مناطق جنگی انجام می‌دهد.

یگان 8200 در وهله نخست مبتنی بر توسعه فنی و بعد از آن سایبری با هدف دستیابی به برتری اطلاعاتی در تمام سطوح سیستم امنیتی اسرائیل اعم از نظامی و سیاسی است.

اولین اقدامات در کار یگان 8200 به دهه 1930 یعنی قبل از تاسیس رژیم جعلی صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین برمی‌گردد. در آن زمان چندین گروه با هدف جمع آوری اطلاعات جاسوسی برای صهیونیست‌ها فعالیت می‌کردند و در پایان سال 1948 که اشغالگری اسرائیل در فلسطین آغاز شد، این گروه‌ها با یکدیگر ادغام شدند و یگان 8200 متشکل از تیم‌های شنود و واحدهای سیار تشکیل شد.

در طول حادثه شوم «نکبت» که با کشتار و آوارگی میلیون‌ها فلسطینی همراه بود، یگان 8200 تعداد پرسنل خود را بیشتر کرد. این یگان در سال 1953 به اردوگاه نظامی «گلیلوت» ارتش صهیونیستی منتقل شد و نام آن به یگان 515 تغییر کرد. یک بخش به نام «مرام» متخصص در سیستم‌های کامپیوتری نیز در این یگان تاسیس شد که امکانات و توانایی‌های آن را افزایش داد.

فعالیت‌های جاسوسی یگان 8200 در جنگ ژوئن

در سال 1966 مراکز گزارش دهی و هشدار مانند مرکز شوفار نیز برای افزایش آمادگی یگان 8200 در داخل این یگان ایجاد شد. در ژوئن 1967 در طول جنگ شش روزه یگانه 8200 تماس‌ها میان «جمال عبدالناصر» رئیس جمهور فقید مصر و «حسین بن طلال» پادشاه وقت اردن را شنود می‌کرد و صحبت‌های آنها در رادیو ارتش اسرائیل پخش شد و این اولین بار بود که رژیم صهیونیستی جاسوسی خود از مکالمات را فاش می‌کرد.

بعد از جنگ شش روزه، یگان 8200 به سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) کمک کرد تا افرادی که اطلاعات را از منطقه سینا به سرویس اطلاعاتی مصر مخابره می‌کردند، ردیابی کند.

اما با وجود امکانات گسترده‌ای که در اختیار یگان 8200 و همچنین یگان اطلاعاتی 848 ارتش صهیونیستی قرار داشت، آنها نتوانستند جنگ اکتبر 1973 را پیش بینی کنند.

حزب‌ الله لبنان , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) ,

جاسوسی فرامرزی یگان 8200 برای صهیونیست‌ها

یگان 8200 مراکز شنود زیادی در شمال فلسطین و جنوب آن دارد. شنود دستگاه‌های ارتباطی باسیم و بی سیم یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های یگان 8200 است. تلفن‌های ثابت و همراه و سیستم‌های بی‌سیم به صورت دائمی از سوی این یگان مورد شنود قرار می‌گیرد. این رویکرد باعث می‌شود یگان مذکور بتواند به صورت کامل مأموریت خود را انجام دهد. عملیات شنود یگان 8200 تنها منحصر به فلسطین و کشورهای همسایه نمی‌شود ، بلکه کشورهای دیگر را نیز شامل می‌شود که احیاناً در عرصه جغرافیایی از سرزمین‌های اشغالی دور هستند.

یگان 8200 همکاری گسترده با یگان ویژه «سیرت متکال» در ارتش اسرائیل دارد که مستقیماً زیر نظر رئیس سرویس اطلاعات نظامی کار می‌کند. این یگان تخصص ویژه‌ای در انجام عملیات‌های تروریستی در گوشه و کنار کشورهای عربی دارد، سیرت متکال ضمن هماهنگی با یگان 8200 نقش اساسی در جمع‌آوری اطلاعات جاسوسی از طریق کاشتن تجهیزات شنود و تصویربرداری در مناطق مختلف دارد. بزرگ‌ترین پایگاه شنود و جاسوسی خاورمیانه وابسته به این گروه در شرق نوار غزه و در 16 کیلومتری مرزهای این منطقه مستقر شده است

در سال 2004 صحبت‌ها درباره سازماندهی یگان 8200 به عنوان یک آژانس اطلاعات مرکزی اسرائیل آغاز شد و در سال 2006 در طول جنگ جولای با لبنان، این یگان مسئولیت جمع آوری اطلاعات جاسوسی درباره شخصیت‌های ارشد حزب الله را بر عهده داشت.

در سال 2010 روزنامه فرانسوی لوموند اشاره کرد که یگان 8200 ارتش اسرائیل یک پایگاه نظامی بزرگ را در صحرای النقب تحت عنوان پایگاه «اوریم» که در 30 کیلومتری بئرالسبع واقع شده است، اداره می‌کند. این پایگاه یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های جاسوسی و استراق سمع در جهان به شمار می‌رود.

این رسانه فرانسوی گزارش داد که یگان 8200 همین‌طور در سفارت‌های اسرائیل در خارج ، دفاتر شنود مخفیانه ایجاد کرده‌ است، کابل‌های زیردریایی را شنود می‌کند، در سرزمین‌های فلسطینی واحدهای شنود مخفیانه ایجاد کرده، و همچنین جت‌های گلف‌استریم ایروسپیس مجهز به تجهیزات شنود الکترونیک در اختیار دارد.

آموزش جاسوسی در یگان 8200

همچنین روزنامه نیویورک تایمز نیز در گزارشی اعلام کرد که یگان 8200 از یک کلید مخفی برای از کار انداختن پدافند هوایی سوریه در حین انجام حملات به رآکتور هسته ای در استان دیرالزور در سال 2007 استفاده کرد. یگان 8200 همچنین توانست به شبکه «کسپرسکی» نفوذ کند و فعالیت‌های یک هکر روسی را که برای جستجوی برنامه‌های اطلاعاتی آمریکا تلاش می‌کرد ناکام گذاشت.

اداره اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی یکی از قدیمی‌ترین تیم‌ها و نهادهای نظامی اسرائیل به شمار می‌رود که با هدف ارائه اطلاعات، هشدارها و اخبار روزانه به کابینه و ارتش اسرائیل تشکیل شده است. یگان 8200 بزرگترین نماینده این نهاد است و به عنوان یک موسسه ارشد با موقعیت معتبر تلقی می‌شود. هر کسی که در این یگان فعالیت داشته باشد مهارت‌های زیادی کسب می‌کند و خیلی راحت وارد بازار کار در زمینه‌های فناوری می‌شود. فارغ التحصیلان از این یگان در شرکت‌های پیشرفته‌ای که متخصص فعالیت‌های هکری و جاسوسی الکترونیکی هستند استخدام می‌شوند.

افشای هویت فرمانده یگان 8200

با وجود اینکه دهه‌های طولانی، هویت روسای یگان 8200 همواره مخفی می‌ماند، اما روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی که ابتدای آوریل 2024 منتشر شد، هویت رئیس این یگان را فاش و اعلام کرد که «یوسی ساریل» بعد از انتشار کتابی در وب سایت آمازون در سال 2021 با نام مستعار ژنرال «وای اس» هویت خود را در اینترنت فاش کرد. نسخه الکترونیکی کتاب او دارای حساب ویژه گوگل بود که به نام و اطلاعات کارت شخصی وی ایجاد شده است.

حزب‌ الله لبنان , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) ,

این رسانه انگلیسی گزارش داد که یوسی ساری، نویسنده کتاب «تیم ماشین انسانی» است که در آن دیدگاه خود را درباره اینکه چگونه هوش مصنوعی می‌تواند رابطه میان نظامیان و ماشین‌های جنگی را تغییر دهد، ارائه می‌کند. ساریل این کتاب را بعد از آنکه به عنوان محقق دانشگاه دفاع ملی آمریکا در واشنگتن فعالیت می‌کرد، با مجوز نهاد نظامی اسرائیل نوشت.

در آوریل 2024 ارتش صهیونیستی در بیانیه‌ای که توسط رسانه‌های این رژیم منتشر شد، اعلام کرد که افشای اطلاعات شخصی ساریل در این کتاب ناشی از یک اشتباه بوده و اسرائیل باید برای اطمینان از عدم تکرار چنین اشتباهاتی در آینده اقدام جدی انجام دهد.

یک گزارش مطبوعاتی رژیم صهیونیستی نشان داد که یوسی ساریل در سال 2017 به عنوان رئیس اطلاعات فرماندهی مرکزی ارتش اسرائیل فعالیت می‌کرد و سپس به فرماندهی یگان 8200 منتقل شد.

منابع عبری گزارش می‌دهند که تشکیلات نظامی رژیم صهیونیستی اعتماد زیادی به یگان 8200 دارند و بسیاری از ایده‌هایی که یوسی ساریل مطرح می‌کند را می‌پذیرند.

نقش یگان 8200 در حمله به رآکتورهای هسته ای عراق و سوریه

یگان 8200 نقش مهمی در شناسایی منابع بالقوه‌ای داشت که منطقه رآکتور هسته‌ای عراق را در سال 1981 شناسایی کردند. در 7 ژوئن 1981 نیروی هوایی ارتش رژیم اشغالگر در عملیاتی محرمانه به نام «اپرا» به عراق حمله کرده و طی آن رآکتور نیروگاه «تموزا» در بغداد را کاملاً از بین برد.

این عملیات یکی از محرمانه‌ترین عملیات‌های هوایی رژیم صهیونیستی بود که تا دهه 90 کاملاً مخفی ماند و سپس «ویکتور استروفسکی» افسر فراری سرویس جاسوسی موساد در کتاب خاطرات خود از این عملیات سخن گفت. در 18 آوریل 2007 هم تلویزیون رژیم اشغالگر در یک برنامه مستند به این عملیات اعتراف کرد و در سال 2012 برنامه مفصلی با حضور مقامات سیاسی و نظامی و برخی خلبانان مشارکت کننده در عملیات مذکور، پخش کرد.

یگان 8200 در حمله ارتش صهیونیستی به رآکتور هسته‌ای سوریه در سال 2007 هم نقش مهمی داشت. در آن زمان «مئیر داگان» رئیس وقت موساد از «آریل شارون» نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی خواست تا یگان 8200 را برای جاسوسی درباره پروژه هسته‌ای سوریه در اختیار وی بگذارد و در آن زمان فعالیت‌های جاسوسی اسرائیل در سوریه به شدت افزایش یافت.

رسوایی بزرگترین یگان اطلاعاتی-جاسوسی اسرائیل در طوفان الاقصی

یگان 8200 بعد از عملیات طوفان الاقصی فعالیت‌های خود را در سایت‌های رسانه‌های اجتماعی به شکل قابل توجهی افزایش داده و هدف اصلی آن، جاسوسی از رهبران و فرماندهان مقاومت فلسطین به ویژه جنبش حماس است. این یگان همچنین بر تحریک احساسات نفرت آمیز علیه مقاومت تمرکز دارد و همچنان روایت‌های دروغین درباره رفتارهای غیر انسانی نیروهای مقاومت با اسرای صهیونیست و غیرنظامیان را تکرار می‌کند.

با وجود همه امکانات و فناوری‌هایی که در اختیار یگان 8200 قرار دارد و سابقه طولانی این یگان در برنامه‌های اطلاعاتی و جاسوسی، اما نتوانست عملیات طوفان الاقصی را پیش بینی کند و بعد از این عملیات به شدت غافلگیر شد؛ جایی که نیروهای القسام توانستند به پایگاه نظامی اوریم واقع در النقب که تحت مدیریت یگان 8200 است حمله کنند و شمار زیادی از نظامیان حاضر در این پایگاه را به هلاکت برسانند.

همچنین اطلاعات حاکی از آن است که نیروهای حماس فایل‌های اطلاعاتی و اطلاعات حساس و دستگاه‌های با ارزش در این پایگاه را با خود بردند؛ بدون اینکه هیچ آسیبی به خودشان وارد شود و به سلامت برگشتند.

روزنامه عبری جروز الم پست اعلام کرد که فرماندهان یگان 8200 نتوانستند، رسوایی اطلاعاتی در هفت اکتبر را توجیه کنند و این بیانگر وجود یک شکاف امنیتی- اطلاعاتی بزرگ در این یگان است.

بر اساس این گزارش، فرماندهان یگان 8200 در 8 اکتبر یعنی یک روز بعد از عملیات طوفان الاقصی، نشستی طولانی تشکیل دادند. سپس این جلسه با تنش و اختلاف شدید میان آنها و بدون نتیجه‌گیری خاصی به پایان رسید و همه تلاش کردند مسئولیت این شکست را به گردن یکدیگر بیندازند.

همچنین کارشناسان و مطبوعات صهیونیستی کمپین هجمه آمیز بزرگی علیه یگان 8200 بعد از شکست در پیش‌بینی عملیات طوفان الاقصی به راه انداختند. فرماندهان این یگان شکست خود را اینگونه توجیه کردند که 12 ماه قبل از عملیات طوفان الاقصی، ماموران آن نسبت به سناریوهای احتمالی حمله حماس هشدار داده بودند، اما هیچ اتفاقی نیفتاد و بنابراین به هشدارهای بعدی توجه نکردند.

منابع آگاه صهیونیستی اعلام کردند که دلیل شکست یگان 8200 در پیش‌بینی عملیات طوفان الاقصی این بود که تعداد کارکنان آن در دو سال گذشته به شکل قابل توجهی کاهش یافته و سایر کارکنان هم اغلب فعالیت‌های خود را به حالت تعلیق در می‌آوردند و آخر هفته‌ها هم تعطیل بودند. بنابراین یگان 8200 نتوانسته بود هنگام حمله حماس در مناطق مرزی غزه فعال باشد.

ارسال نظرات