۰۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۷:۵۰
کد خبر: ۷۶۴۵۵
دبیر علمی همایش علامه مجلسی:

هجمه به خاندان مجلسی برخی از حوزیان را نیز با خود همراه کرده است

خبرگزاری رسا ـ دبیر علمی همایش علامه مجلسی گفت: متاسفانه برخی هجمه های عامدانه یا غیر عامدانه بر این خاندان موجب شده برخی از حوزویان نیز بدون اطلاع تحت تاثیر قرار بگیرند و همان کلمات را به کار برند.
آرشيوي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، دکتر علی غلامی دبیر علمی همایش علامه مجلسی در مراسم بزرگداشت این فقیه عارف، گفت: علامه مجلسی از اندیشمندان دین داری است که با نوشتن آثار ماندگار افزون بر تاثیر گذاری در عصر خود در دوران های بعدی نیز تاثیر گذار بوده است.

وی هدف از برگزاری این همایش را معرفی مفاخر و اندیشمندان علمی و معرفی آنها به جامعه، دانست و ادامه داد: متاسفانه بسیاری از کشورهای همجوار ما درپی این هستند که برخی از مفاخر علمی و دینی ایران را برای خود مصادره کنند و این در حالی است که اگر ایران از فرهنگ و تمدن اسلامی حذف شود، بدون اغراق 70 تا 80 درصد فرهنگ و تمدن اسلامی نادیده انگاشته خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تصریح کرد: پیوند بین اسلام و ایران مرهون تلاش های بزرگان و مفاخری چون علامه مجلسی است.

وی ابهام زدایی و مظومیت زدایی از خاندان مجلسی را از دیگر اهداف این همایش عنوان کرد و افزود: متاسفانه برخی هجمه های عامدانه یا غیر عامدانه بر این خاندان موجب شده برخی از حوزویان نیز بدون اطلاع تحت تاثیر قرار بگیرند و همان کلمات را به کار برند.

حجت الاسلام غلامی اظهار داشت: از دیگر اهداف این همایش شناساندن عرفان شیعی در مقابل عرفان‌های کاذب است، که همچون آفتاب در برابر سایه نمود دارد.

وی ابراز داشت: با وجود اینکه تخصص علمی علامه مجلسی فقه الحدیث و درایه الحدیث بوده ولی ایشان هیچگاه از حکمت غافل نبوده است.

دبیر علمی همایش علامه مجلسی، جامع نگری به مساله ولایت را از دیگر خصوصیات علامه مجلسی عنوان کرد و افزود: در نگرش مجلسی اول ولایت هم از جنبه باطنی و هم از جنبه سیاسی مورد لحاظ قرار گرفته است.

وی باریک بینی های موشکافانه در حدیث را از جمله ویژگی های دیگر علامه مجلسی دانست و خاطر نشان کرد: عرفان رد شده توسط مجلسی دوم از نوع عرفان‌های صوفیانه ای است که بیشتر بر جنبه های غلو تاکید داشت و این همان مسیری است که علمایی چون شیخ صدوق در مبارزه با غلو طی کردند./965/پ202/ص

ارسال نظرات