۱۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۷۶۴۵۵۷

عربستان افزایش ۲ برابری زائران عمره در سال آینده را کلید زد

عربستان افزایش ۲ برابری زائران عمره در سال آینده را کلید زد
در حالی که کشورهای مختلف در حج امسال با حضور کم‌تر از ۲ میلیون زائر از روند اجرایی این مناسک رضایت نداشتند، سعودی‌ها تشرف ۱۵ میلیون عمره‌گزار را برای سال آینده کلید زده‌اند.
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، بر اساس برنامه جدید عربستان، در سال ۲۰۲۵ تعداد زائران خانه خدا ۲ برابر می‌شود؛ به طوری که از سالانه ۸ میلیون نفر، بیش از ۱۵ میلیون نفر به عمره می‌روند.
وزیر حج عربستان توفیق الربیعه با اشاره به توسعه زیرساخت‌ها و افزایش برنامه‌های دیجیتالی، می‌گوید که «روش‌های آسان برای عمره را بزودی معرفی می‌کنیم.» این در حالی است که در سال‌های اخیر به ویژه پس از کرونا، تعداد زائران برخی از کشورها همچون بنگلادش کاهش یافته است. 
سال گذشته عربستان برای جذب گردشگران، علاوه بر افزایش اعتبار ویزای زائران از یک ماه به ۳ ماه، ویزای ۴ روزه رایگان برای سفرهای انفرادی داد. اما رئیس کمیته حج و عمره عربستان عبدالله القادی می‌گوید که «زائران از این تسهیلات استقبال نکردند.» 
یکی از برنامه‌های عربستان برای افزایش تعداد زائران، «ایجاد رضایت» عنوان شده است؛ تا جایی که در چشم‌انداز کوتاه مدت رضایت ۸۵ درصدی از خدمات عمره را در دستور کار قرار داده‌اند.این در حالی است که در ایام حج امسال با حضور کم‌تر از ۲ میلیون نفر (۱۵ درصد تعداد عمره‌گزاران احتمالی سعودی‌ها در سال آینده)، کمبود امکانات و فوت بیش از ۱۳۰۰ زائر موجب نارضایتی بسیاری از مسلمانان جهان شد؛ تا جایی که حتی نماینده مجلس رئیس گروه پارلمانی بریتانیا در امور حج و عمره یاسمین قریشی می‌گوید که «عربستان باید غرامت بدهد.»
بر اساس اعلام سعودی‌ها مکه در رتبه بیستم شهرهای پرمسافر جهان است. تاکنون پاکستان با اعزام بیش از ۲ میلیون زائر، مصر با اعزام یک میلیون و ۷۶۲ هزار زائر و اندونزی با اعزام یک میلیون و ۴۶۶ زائر در رتبه‌های اول تا سوم عمره‌گزاران قرار دارند. اما هنوز ایران با داشتن رتبه پنجم در تعداد حجاج، زائری به عمره اعزام نکرده است. 
مدیرکل زائران پاکستانی عبدالوهاب سومرو می‌گوید که «با افزایش خدمات و الکترونیکی کردن آن، زائران سفر بهتری را برای تشرف به خانه خدا تجربه می‌کنند.»در مقابل مدیر دفتر حج بنگلادش محمد کامروززمان می‌گوید که «عربستان به جای بلندپروازی در جذب گردشگران زیارتی، برای رضایت همین تعداد کنونی زائران برنامه‌ریزی کند و هزینه سفر را نیز بکاهد.» 
کارشناسان زیارتی با بیان اینکه باید سعودی‌ها ویزای عمره را برای همه کشورها بردارند تا سفرها تسهیل و البته ارزان شود، می‌گویند که باید سازمان همکاری اسلامی با همکاری اقلیت‌ها و جوامع مسلمان در تنظیم و مدیریت حج نقش ایفا کند.همچنین مدیر شورای مشورتی سازمان‌های اسلامی مالزی محمد عظمی عبدالحمید نیز معتقد است که «تصمیم برای هر امری درباره زیارت خانه خدا باید جمعی گرفته شود، نه فقط توسط سعودی‌ها.»
ارسال نظرات