۰۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۷:۵۱
کد خبر: ۷۶۴۵۶
حجت‌الاسلام و المسلمین طبسی:

علامه مجلسی در تمامی علوم متخصص بود

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام و المسلمین نجم الدین طبسی به دیدگاه‌های رجالی علامه مجلسی اشاره کرد و افزود: عمق مطالب و معارف ایشان نشان از توجهات خاص حضرت ولی عصر (عج) به ایشان است.
علامه مجلسي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام و المسلمین نجم الدین طبسی، محقق و ژوهشگر در عرصه های دین پژوهی، در همایش تجلیل از علامه مجلسی اول، با ابراز امیدواری از برگزاری چنین همایش هایی و بازشناسی شخصیت این بزرگان، گفت: ارتباط تنگاتنگ این بزرگوار با اهل بیت(ع) و توجه خاص این حضرات به ایشان در آثار وی موج می زند.

وی ادامه داد: نوشتن یک کتاب علمی در طول یک سال چیزی نیست جز توجهات خاص حضرت ولی عصر (عج) چرا که خواندن این کتاب بیش از یک سال طول می کشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین طبسی اظهار داشت: علامه مجلسی تنها در حدیث و رجال تخصص نداشت بلکه وی در علوم مختلف متخصص بودند.

وی به پیشگامی بزرگانی چون صاحب بن عباد در گسترش تشیع در شهر اصفهان اشاره کرد و ابراز داشت: تلاش های علمایی چون مجلسی در گسترش تشیع در اصفهان موجب شده بود در این شهر که از سابقه ای متفاوت درمواجهه با عترت برخوردار بودند، کار را به جایی برسد که در زمان مجلسی در کل شهر و هزار روستای اطراف آن حتی یک نفر مخالف مذهب حقه شیعه نباشد.

این پژوهشگر حوزوی ادامه داد: از جمله دغدغه های علامه مجلسی گسترش شیعه در اقصی نقاط جهان بود و در همین راستا تلاش های فراوانی کرد.

وی با رد برخی از نظرات علامه مجلسی در خصوص آمدن امام حسن مجتبی (ع) در زمان خلیفه دوم به اصفهان، تصریح کرد: حضرات ائمه معصومین (ع) هیچگاه فتوحات را تایید نکرده و در هیچ کدام از آنها شرکت نداشتند.

حجت‌الاسلام و المسلمین طبسی در تایید این مطلب گفت: علامه مجلسی دوم نیز در مرآة العقول مطرح می نماید که نه امیر المومنین (ع) و نه فرزندانشان در هیچ یک از فتوحات بعد از پیامبر (ص) شرکت نداشتند.

این پژوهشگر حوزوی در ادامه با بیان برخی از مبانی رجالی علامه مجلسی اول همچون متفاوت بودن توثیق در نقل و فساد در مذهب، خطاب به پژوهشگان حوزه و دانشگاه، گفت: باید در خصوص ابن عباس تجدید نظر شود چرا که وی از نظر وثاقت، فردی است که هیچ مشکلی ندارد و اگر خطایی در او دیده می شود از ناحیه طریق اوست.

وی ادامه داد: ابن عباس از زمان امیر المومنین (ع) نابینا بوده است و شرکت نکردن در حادثه کربلا و بازگشت وی با سفرش امام (ع) بوده است./965/پ202/ص

ارسال نظرات