اهمیت استراتژیک پروژه ریلی چابهار ـ زاهدان برای اقتصاد ایران
پروژه راهآهن چابهار ـ زاهدان در استان سیستان و بلوچستان بهعنوان یک طرح فوقالعاده مهم میتواند یکی از مهمترین گذرگاههای ریلی کشور باشد که با متصل کردن بندر شهید بهشتی به شبکه ریلی کشور و کاهش هزینه تجارت و افزایش سرعت ترانزیت کالا، آوردههای مطلوبی در زمینه اقتصادی برای کشور بههمراه خواهد داشت.
راهآهن چابهار ـ زاهدان میتواند نقشی اساسی در تکمیل کریدور شمال ـ جنوب ایفا کند تا شبکه ریلی کشور به اهداف تجاری و ترانزیتی خود بیش از پیش نزدیک شود.
روند ساخت راهآهن چابهار به زاهدان در مراحل پایانی ساخت قرار دارد و پیشرفت بسیار خوبی داشته است، اثرگذاری این طرح در بحث ترانزیت و حمل بار و مسافر بسیار بالاست و با تکمیل این پروژه ریلی امکان حمل بار تا 7.5 میلیون تن و جابهجایی تا 100 هزار مسافر فراهم میشود.
این طرح مهم ریلی که کلنگ ساخت آن از اواخر سال 92 در سیستان و بلوچستان به زمین زده شد موجب تکمیل اتصال کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر شهید بهشتی چابهار بهعنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی، توسعه سواحل مَکُران، اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد اقیانوسی و همچنین سبب ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه خواهد شد.
در مجموع راهآهن زاهدان ـ ایرانشهر ـ چابهار بهطول محور حدود 634 کیلومتر و با احتساب خطوط ایستگاهها حدود 744 کیلومتر است که در هشت قطعه در حال اجراست و پیشرفت فیزیکی آن به بیش از 70 درصد میرسد.
این خط ریلی از شهرهای چابهار، نیکشهر، ایرانشهر، خاش و زاهدان عبور خواهد کرد و پیشبینی میشود تا سال 1420 بیش از 2 میلیون مسافر و هفت میلیون تن بار از طریق این خط ریلی منتقل شود، این در حالی است که خط ریلی زاهدان ـ خاش بهطول 170 کیلومتر سال گذشته به بهرهبرداری رسیده است.
شایانذکر است که این پروژه یکی از پروژههای مهم و دارای اولویت کشور و مورد تأکید مقام معظم رهبری بهشمار میآید و در صورت تأمین اعتبار امکان نهایی شدن طی یک سال را دارد.