۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۷۶۴۹۸۵
آیت الله اعرافی مطرح کرد؛

تصمیمات مهم شورای عالی حوزه در خصوص برگزاری رشته های نیمه حضوری تبلیغ برای مبلغان

تصمیمات مهم شورای عالی حوزه در خصوص برگزاری رشته های نیمه حضوری تبلیغ برای مبلغان
مدیر حوزه های علمیه با اعلام خبر تصمیمات مهم شورای عالی در خصوص برگزاری رشته های نیمه حضوری تبلیغ برای مبلغان سراسر کشور و ائمه جماعات، تبلیغ را ویژگی ذاتی حوزه های علمیه دانست و از برنامه های مهم علمی در درختواره دانشی حوزه برای امر تبلیغ خبر داد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی در مراسم افتتاحیه سال تحصیل مجتمع آموزشی تبلیغ که صبح امروز در مجتمع آموزشی شهید صدوقی برگزار شد، اظهار داشت: تبلیغ وظیفه ثانویه نیست بلکه از ویژگی های ذاتی حوزه هست که یکی از فعالیت های اصلی معاونت تبلیغ ترویج این ویژگی ذاتی است.

وی کار مهم حوزویان را ابلاغ پیام دین دانست و بیان داشت: تبلیغ حقیقی باید جز فرهنگ همه ما بشود و مجتمع تبلیغ لازم است پیشاهنگ این راهبری فکری و تربیتی در حوزه باشد؛ طلابی که در این مجتمع تحصیل می کنند دو رسالت داشته که یکی تبلیغ و امور میدانی است و دیگری پرچم داری فرهنگ تبلیغ در همه حوزه است.

آیت الله اعرافی در ادامه پیامبر اکرم را یک مبلغ دانست و افزود: رسول خدا در همه حالات به دعوت و تبلیغ پرداخت و حتی جنگ نیز در فعالیت پیامبر خللی ایجاد نکرد.

مدیر حوزه های علمیه با تأکید بر دانش بنیان بودن تبلیغ دین اسلام تصریح کرد: در بخشی از ادیان می بینیم که مبلغ ابزاری است تا با استفاده از احساسات در میان پیروان دین و فرقه قرار گیرد اما در دین اسلام اینگونه نیست؛ حکمت درون مایه تبلیغ حوزی است و مبلغ تربیت شده در حوزه باید با تمام وجود مبانی و اساس اسلام را درک کرده و استدلالی پای آن ایستاده باشد.

وی با قرائت آیه «ٱلَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَٰلَٰتِ ٱللَّهِ وَيَخۡشَوۡنَهُۥ وَلَا يَخۡشَوۡنَ أَحَدًا إِلَّا ٱللَّهَۗ وَكَفَىٰ بِٱللَّهِ حَسِيبࣰا» گفت: به مبلغانی که دین را با رویکرد استدلالی هضم کرده باشند نیاز داریم. مبلغ باید کلیت دین را با استدلال باور کرده و سپس توانایی دفاع پیدا کرده باشد؛ در تبلیغ دین باید روح تهاجمی و فعال داشته باشیم و این مهم مورد اشاره مکرر رهبری معظم بوده است. مبلغ دین باید بر خود اعتماد داشته باشد اما منظور فقط این نیست بلکه منظور آن است که انسان مسائل اساسی را عمیق بفهمد و پیش از آنکه پاسخ سطحی بدهد، آن شبهه را دفع کند.

آیت الله اعرافی با اشاره به علامه طباطبایی تصریح کرد: تبلیغ او این بود که مسائل را از اعماق کاوش می کرد و نظریه ای را مطرح می کرد که انواع شبهات را در خود هضم کند. همه عرصه های حوزه باید پیوست تبلیغی داشته باشد. کار حوزه حل مسأله، تربیت مبلغ و پاسخ به شبهه است.

مدیر حوزه های علمیه بخش دیگر فعالیت های مجتمع تبلیغ را انتقال مسائل دینی به مراکز تخصصی فلسفی عنوان کرد و ادامه داد: مسائل را به مراکز فکری عرضه کنید تا برای آن فکر تولید کرده و نظریه بدهند. علامه طباطبایی در برابر نگاه های ماتریالیستی در سراسر دنیا، کتاب روش رئالیسم را می نویسد که یک تبلیغ عمیق بنیادی است. تمام آثار مرحوم شهید مطهری معطوف به سؤالات دانشگاه و جامعه است نه به این صورت که یک پاسخ دفاعی با اشکال سطحی بدهد بلکه ذهن او مسأله را تحلیل کرده و از معارف کتاب و سنت تئوری ساخته است.

آیت الله اعرافی با اشاره به تقویت مقوله ملی گرایی در همه جهان اسلام اظهار داشت: شهید مطهری در کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» به طور زیبا و قشنگ پارادوکس ایران و اسلام را پاسخ می دهد و تعریفی از ایران ارائه کرده که اسلام جز اصلی آن باشد. حقائق دین با استدلال دریافت شده است و با بیان درست و استدلال انعکاس پیدا کرده است.

وی با تأکید بر مد نظر قرار دادن همه اقشار در آموزش تبلیغ بیان داشت: تبلیغ عام برای همه بشر مؤثر است و حوزه باید این نگاه عمومی را حفظ کند اما تبلیغ های تخصصی برای مخاطبین گوناگون وظیفه حوزه های علمیه است؛ حرکتی در رشته های تخصصی معطوف به نگاه های مختلف آغاز شده است که باید انتشار پیدا کند. تبلیغ تخصصی در قلمروهای دیگر باید رشد کند و در درختواره علوم حوزوی به آن به طور ویژه توجه شده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه از اخذ تصمیماتی در خصوص گسترش رشته های نیمه حضوری تبلیغ برای مبلغین سراسر کشور خبر داد.

آیت الله اعرافی به تبلیغ و هنر تأکید کرد و اظهار داشت: در تار و پود کار بزرگ تبلیغ هنر نهفته است و وجود هنر در کنار علم بسیار ضروری است؛ رسالت مهم مبلغین تلاش برای نفوذ تبلیغ در هنرهای امروز بشر است؛ هنر امروز در معماری شخصیت بشر تأثیرگذار است و در غرب که به شدت در صنعت غرق شده و هزاران مشکل دارد، مشکلات را با هنر جواب می دهند. عزاداری یک هنر آسمانی است که به شعب مختلف تقسیم می شود. حوزه باید راه و رسم انفاذ اندیشه دینی در تمام هنرهای مشروع بیاموزد.

وی استخدام هنر برای پیام دین را کار بزرگی دانست و با اشاره به تولید فیلم های دینی در دهه های گذشته توسط صداوسیمای ایران، از توجه اندیشمندان جهان به آثار دینی ایرانی خبرداد و افزود: ایران در پرتو انقلاب اسلامی موجی از تولید هنرها و فیلم های قدسی و معنوی را آغاز کرد که متأسفانه به علت مسائل مالی در دهه اخیر، تولید آن کم شد اما بودجه های خوبی برای فیلم سلمان گذاشته شده که من همیشه موافق این هزینه کرد ها برای تولید آثار خوب هستم.

آیت الله اعرافی از طراحی های بزرگی که در حوزه برای پیشبرد اهداف بزرگ دین صورت گرفت خبر داد و افزود: آفاق وسیعی در پیش روی حوزه است که وارد نشده ایم اما می توانم با تکیه بر حافظه از حداقل 100 طرح کلان تحولی نام ببرم که عزیزانی با بی پولی به ثمر رسانده اند؛ باید جوانترهای ما با روحیه جهادی به این افق بپردازند که یکی از ارتباط قوی با جامعه هنری است.

وی خطابه را سرمایه تبلیغی عظیمی دانست و با اشاره به سخنرانی تاریخی امام خمینی در فیضیه گفت: کارشناسان سازمان سیا بیان کردند که حداقل 60 مشاور، متنی قوی به امام خمینی داده اند تا یک سخنرانی را در اوج حماسه ارائه دهد. امام خمینی یک خطیب و منبری بزرگ بود و مراجع بزرگ ما نیز خطیبان زبردستی بودند؛ رهبری در قله و اوج شورآفرینی با کلمه و سخن است و کسی که منبری و خطیب است مدال افتخار دارد.

مدیر حوزه های علمیه در پایان خاطرنشان کرد: شکل گیری کانون های عظیم تبلیغ با دانشوران و مبلغان بزرگ امکان پذیر است؛ این راه شور و روح حماسی می خواهد زیرا امر تبلیغ با بی حسی و کسالت پیش نمی رود.

ارسال نظرات