۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۷۶۵۳۲۱
امام جمعه تالش:

محدودیت زمانی صادرات کیوی موجب خسارت به باغداران شده است

محدودیت زمانی صادرات کیوی موجب خسارت به باغداران شده است
حجت‌الاسلام نورزاد با تعریف از صنعت تولید کیوی شهرستان تالش و تأثیر آن در اقتصاد این منطقه، گفت: محدودیت زمانی صادرات کیوی باعث خسارت به باغداران کیوی شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مجتبی نورزاد امام‌جمعه تالش از استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با موضوع موانع صنعت کیوی در شهرستان تالش گفت: صنعت تولید کیوی یکی از نعمت‌های بزرگ شهرستان تالش است. 

امام جمعه تالش تاریخچه 35 ساله ورود کیوی به شهرستان تالش را توضیح داد و افزود: هر چند خطه شمال کشور تولیدات کیوی را جدی گرفته است، اما شهرستان تالش به خاطر برخی ویژگی‌ها قطب کیوی کشور است؛ با تجارب به دست آمده در این 35 سال، صنعت تولید کیوی در شهرستان به حدی رونق گرفته است که حدود صد هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم به این کار مشغول هستند.

وی توجه بیشتر به صنعت تولید کیوی را به حدی ارزشمند توصیف کرد که می‌تواند جایگزین بخش عظیمی از صادرات نفتی ایران باشد و در ادامه گفت: در این زمینه متخصصان زیادی قلم زده اند و نظرات خود را در حمایت از صنعت کیوی اعلام کرده‌اند.

حجت‌الاسلام نورزاد با تشکر از سازمان جهاد کشاورزی استان و پیگیری‌هایی که در وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود ابراز داشت: باغدار، کارگر، سردخانه‌دار، تاجر و دیگرانی که در این صنعت مشغول هستند مشکلاتی دارند که برای پیگیری به امام جمعه منتقل می‌کنند.

امام جمعه تالش در بیان بزرگترین مشکل صنعت کیوی گفت: وجود محدودیت برای صادرات کیوی در ابتدای فصل برداشت، مشکلات عدیده‌ای را برای این صنعت به همراه داشته است؛ این محدودیت زمانی برای صادرات که از چهار سال پیش کلید خورد، در حالی بود که هیچ مشکلی برای باغداران و خریداران خرد و کلان وجود نداشت.

وی ادامه داد: این محدودیت باعث زحمت و ضرر بسیاری از باغداران شده است؛ محدودیت در زمان برداشت ابتکار عمل را از باغدار گرفته و دلال‌ها فرمانروایی می‌کنند؛ در قسمتی از بازه مشخص شده محصول نرسیده است و هزینه‌ها برای بالا بردن سرعت چیدن محصول در فصل سرد و بارندگی افزایش یافته است؛ این باعث می‌شود که باغداران مجبور شوند محصول خود را به قیمت پایین‌تر بفروشند.

حجت‌الاسلام نورزاد در بیان تقاضای باغداران از مسئولان امر گفت: باغداران کیوی در ابتدا خواستار آزادی زمان صادرات و در صورت اصرار مسئولان خواستار تغییر این محدوده زمانی هستند.

امام جمعه تالش حمایت از کود و سموم کشاوزی را جزو وظایف جهاد کشاورزی عنوان کرد و ابراز داشت: مرکز تحقیقات کیوی یا ایستگاه کیوی به باغداران استان وعده داده شده است؛ این بحث باعث علمی‌تر شدن تولید کیوی و تقویت صنعت تولید این محصول ارزشمند خواهد شد.

وی در پایان گفت: پیدا کردن بازارهای جدید کیوی باعث افزایش تقاضا و وارد شدن افراد بیشتر جهت تولید بیشتر این محصول و رونق اقتصادی بیشتر برای شهرستان، استان و ایران اسلامی خواهد بود.

ارسال نظرات