۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۷۶۵۸۵۶

گزارشی از آیین افتتاحیه سال تحصیلی مرکز تخصصی حوزوی امام حسین شیراز

آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی حوزوی امام حسین(ع) با حضور نماینده ولی فقیه در استان فارس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی حوزوی امام حسین(ع) با حضور آیت الله دستغیب، رئیس جامعه روحانیت شیراز، حجت الاسلام والمسلمین دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و موسوی، رئیس کل دادگستری فارس برگزار شد.

گزارشی از آیین افتتاحیه سال تحصیلی مرکز تخصصی حوزوی امام حسین(ع) شیراز

لزوم ورود حوزه علمیه به عرصه پرورش قضات

نماینده ولی فقیه در فارس در این مراسم گفت: در فارس ۲۵ مدرسه قدیمی و تاریخی وجود دارد که مایه افتخار است، اما اینکه بگوییم حوزه امروز ثمر می دهد باید کسی آن را نو می کرد و آیت الله دستغیب این کار را کرد و طلاب جوان نیز در آینده باید این کار را انجام دهند تا تازگی حوزه بماند.

وی با بیان اینکه بعضی از کارها بر گردن حوزه است، خاطرنشان کرد: قضاوت واجب است و باید نیروی مناسب آن تربیت شود و حوزه های علمیه اساس این موضوع هستند، نمی شود بگوییم حوزه متوقف بماند و بگوییم تمدن نوین اسلامی باید بسازیم، متناسب با مسائل جدید اجتهادات جدید می خواهد.

گزارشی از آیین افتتاحیه سال تحصیلی مرکز تخصصی حوزوی امام حسین(ع) شیراز

تاکید بر تخصصی شدن مراکز حوزوی

آیت الله دستغیب نیز در این مراسم گفت: دو رشته تخصصی حقوق و قضا میان همه رشته ها از حساسیت خاصی برخوردار است و از یک طرف مواجه هستیم با اینکه یک واجب کفایی را باید انجام دهیم، از یک طرف قاضی شدن یک قدرت بالایی می خواهد اینکه درون انسان از نظر تقوا قوی باشد که بتواند راه را طی کند و به مقصدی برسد که بهشت را برای خود تامین کند اما گاهی هم انسان با توجه به نفس دچار مشکل می شود.

رئیس جامعه روحانیت شیراز با تصریح بر اینکه باید متوجه باشیم لحظه ای از مراقبه باز نمانیم، عنوان کرد: در مشاور اسلامی و روانشناسی نیز اینگونه است، اکنون در مرکز قم تعداد رشته های تخصصی از ۳۰ بیشتر است البته که مطلوب است، پیش از انقلاب اسلامی یکی از نقیصه های حوزه نبود رشته های تخصصی بود، البته در عمل کسانی بوده اند که به صورت تخصصی رشته های علمی را طی می کردند اما به صورت رسمی و برنامه ریزی شده نبود و این یکی از دستاورد های نظام مقدس اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: آنچه مورد دغدغه است اینکه سیاست جزو دین است، یا سیاست برخاسته از دین و برگرفته از دین است و اگر مغایرتی با دین پیدا کند سیاست بازی است، مبادا اینکه اشتباه گرفته شود، افرادی که وارد سیاست می شوند مسیری انتخاب می کنند که لطمه فراوان دارد، اختلاف و تفرقه بر خلاف دین و اسلام است.

گزارشی از آیین افتتاحیه سال تحصیلی مرکز تخصصی حوزوی امام حسین(ع) شیراز

گزارشی از عملکرد مرکز تخصصی حوزوی امام حسین 

حجت الاسلام چوگانی مدیر مرکز تخصصی امام حسین(ع) با ارائه گزارشی از فعالیت های مرکز تخصصی امام حسین(ع) گفت: حدود ۲۲۰ دانش پژوه فارغ التحصیل سطح مقطع دو حقوق قضا، حاصل سال ها تلاش است.

وی در ادامه با تصریح اینکه مرکز تخصصی امام حسین(ع) در سال ۹۴ تاسیس شده است، اضافه کرد: تاکنون حدود ۲۲۰ فارغ تحصیل سطح دو رشته حقوق قضا تاکنون از این مرکز فارغ التحصیل شده اند که حدود ۵۰ نفر نیز در سطح سه است.

مدیر مرکز تخصصی امام حسین(ع) عنوان کرد: سطح پایان نامه ها و دفاع در حد قابل قبول است؛ همچنین به دنبال کسب راه اندازی رشته دکترای روانشناسی شاخه مشاوره هستیم.

وی فقه و اصول را جزء موارد مهم برای حوزه برشمرد و خاطرنشان کرد: اما درصد کمی از علما و روحانیون در جهت اجتهاد و مرجعیت تلاش می کنند، بخش اعظم روحانیون رها هستند نهایتا تا سطح سه را دریافت کنند و پس از آن بلاتکلیف، مهم ترین راهکار جذب طلاب برای کارآمدی و مفید واقع شدن تخصصی کردن رشته ها است.

حجت الاسلام چوگانی یادآور شد: جامعه نیاز به یک مشاور قوی در عرصه های آموزشی کشور، خانواده و حقوقی دارند، مرکز تخصصی امام حسین در آینده سهم خوبی را در رشته حقوق از نظام اسلامی خواهد داشت که افتخاری بزرگ برای ما است که نتیجه سال ها تلاش است. وی در پایان گفت: مرکز تخصصی امام حسین(ع) پس از قم رتبه دوم کشور را کسب کرده است.

گزارشی از آیین افتتاحیه سال تحصیلی مرکز تخصصی حوزوی امام حسین(ع) شیراز

لازم به ذکر است در پایان این مراسم از ممتازین مرکز تخصصی امام حسین(ع) تقدیر به عمل آمد.

گزارشی از آیین افتتاحیه سال تحصیلی مرکز تخصصی حوزوی امام حسین(ع) شیرازگزارشی از آیین افتتاحیه سال تحصیلی مرکز تخصصی حوزوی امام حسین(ع) شیراز

ارسال نظرات