۰۹ اسفند ۱۳۸۸ - ۲۳:۲۳
کد خبر: ۷۶۷۵۰
یک کارشناس سینما:

حوزه علمیه به صورت تشکیلاتی متولی بخش اندیشه سینما شود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی سینما گفت: اگر حوزه علمیه به صورت تشکیلاتی یا آکادمیک متولی بخش اندیشه سینمایی شود می توان به آینده هنری حوزه امیدوار بود.
روحانيت و رسانه
حجت الاسلام سیدکاظم علوی، کارشناس و مدرس سینما در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد با اشاره به برگزاری جشنواره ادبی هنری حوزه خراسان گفت: تبلیغ یک نوع هنر است و غیر از هنر راه دیگری ندارد چرا که هنر چیزی جز تبلیغ و تبلیغ چیزی جز هنر نیست.

وی افزود: بایستی تبلیغ دینی و تبلیغ عام را تبیین کرد که یکی برای ماده و دیگری برای معناست؛ اگر با نگاه پست و دید ابزاری به هنر نگاه کنیم، هنر وسیله ای برای تبلیغ است و اگر به عنوان یک فن و اصل بدان بنگریم، هنر و تبلیغ جدای از هم نیستند هنر خودش ابزارهایی دارد و اینطور نیست که ابزارِ تبلیغ باشد.

حجت الاسلام علوی تصریح کرد: هنر همیشه متعهد به امریست؛ منتها این تعهد یا نسبت به امری مثبت و ارزشمند است یا امری خنثی و یا منفی، هنر عموما با توجه به نوع تفکر افراد به کار گرفته می شود و چیزی به نام عدم تعهد و هنر غیرمتعهد نداریم، چنانکه هالیوود به ضدیت با اسلام متعهد است که از نظر خودش بسیار هم جدیست در حالی که در نگاه ما که اسلام محور هستیم، آثار هالیوود هنر غیرمتعهد به شمار می رود.

این کارشناس سینما با تأکید براینکه تعهد قابل تخصیص است اما هنر اینطور نیست ابراز داشت: در حوزه نسبت به مباحث هنری حساسیت وجود دارد چون تعریف صحیحی از هنر نداریم، همه حوزویان می دانند هنر از ملزومات تبلیغ است؛ اما هیچ عکس العمل خاصی ندارند و هنر را به جهت سبقه آن در کشور یک مجموعه خبیث می دانند در حالی که خود هنر منزه از این معانی است و هر حرفی را می تواند منعکس کند.

وی با بیان اینکه کاربرد، جایگاه و باور جدی به کارکردهای هنری در حوزه وجود ندارد، ادامه داد: بنابراین حوزه از یک سو به بهره گیری از رسانه های هنری اصرار دارد و از سوی دیگر هر که وارد عرصه هنر می شود مورد سرزنش و بی مهری واقع می شود.

حجت الاسلام علوی گفت: اصولا حوزه های علمیه وارد عرصه های هنری و ارتباط گیری با جامعه هنرمندان نشده اند، سینمای ما راه خود را می رود و حوزه مسیر خود را، هنوز وارد حوزه نقد و نظر نشده ایم چه رسد به تولید، اگر روزی بحث سینما و رسانه در حوزه ولو در مقام نقد و نظر جدی شد، آنگاه می توان گفت که باید به فکر جذب سینماگران باشیم و افکار و اندیشه مان را در اختیار هنرمندان قرار دهیم تا در آثارشان لحاظ کنند.

این مدرس سینما تأکید کرد: ما حرف هایی برای گفتن داریم که در هیچ جای دنیا نیست و دارای جاذبه های مختلف در ابعاد گوناگون هنری است.

وی گفت: حرکت های پراکنده که بعضا در حوزه پیرامون هنر مشاهده می شود هیچ یک در ساحت رسانه نیست بلکه اگر به صورت جدی و مجموعه ای کار شود ممکن است افق های روشنی را در آینده شاهد باشیم.

حجت الاسلام علوی افزود: حوزه علمیه، محور اندیشه است؛ نه اندیشه دینی که اندیشه به معنای عامش؛ بنابراین اگر حوزه به صورت تشکیلاتی یا آکادمیک متولی بخش اندیشه سینمایی شود می توان به آینده هنری حوزه امیدوار بود وگرنه با حرکت های سلیقه ای و موپراکنده و موقت نمی توان کاری از پیش برد.

وی خطاب به طلاب علوم اسلامی خاطرنشان کرد: اصل در حوزه، فقه و اصول و منطق و ... است، طلاب باید ضمن تقویت این مبانی، اگر علاقمند هستند در مباحث جنبی شان به صورت نظری و بسیار جدی به سینما و رسانه بپردازند تا جایی که در این زمینه صاحب نظر شوند.

گفتنی است دومین جشنواره ادبی هنری حوزه خراسان به منظور ایجاد بستری مناسب برای رشد و شکوفایی خلاقیت های ادبی هنری طلاب و ساماندهی آنان به همت گروه مبلغان هنرمند دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی 12 اسفندماه در مشهد برگزار می شود./930/ت301/ص
ارسال نظرات