۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۶
کد خبر: ۷۶۸۰۱۳
آیت الله غروی:

علم روانشناسی تاثيرگذار بر علم و فرهنگ است

علم روانشناسی تاثيرگذار بر علم و فرهنگ است
مدیر‌گروه ‌روانشناسی‌ پژوهشگاه‌ حوزه ‌و دانشگاه جهان‌بینی اسلامی را متفاوت از روانشناسی موجود دانست و تصریح کرد: روانشناسی موجود ناقص است و کاستی های آن روز به روز پیدا می شود و شایسته است حوزه علمیه با ورود در این زمینه نواقص آن را برطرف کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمد غروی مدیر‌گروه ‌روانشناسی‌ پژوهشگاه‌ حوزه ‌و دانشگاه در همایش بزرگ روانشـناســـــی اسلــامـــی و افق پیش رو که صبح امروز به مناسبت بیستمین سالگرد تاسیس انجمن روانشناسی اسلامی در سالن امین ساختمان دارالولایه مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، ‌با دعای خیر برای پیروزی جبهه مقاومت و نابودی رژیم صهیونیستی، روانشناسی را در دنیا تاثيرگذار بر علم و فرهنگ دانست و علم روانشناسی را باوجود کم و کاست هایی که دارد مفید خواند و خواهان تقویت این علم شد.

آیت الله غروی در ادامه به تفاوت دیدگاه اسلام و غرب در مورد انسان اشاره کرد و اظهار داشت: مبانی مادی بر روانشناسی غربی حاکم است و به آغاز و انجام انسان اهمیتی نمی دهند.

وی ارزش اخلاقی در فضای دینی و غیر دینی را متفاوت خواند و ابراز کرد: روانشناسی موجود به دنبال بهبود زندگی مادی است و منظور آنها از معنویت، معنویت سکولار است.

مدیر‌گروه ‌روانشناسی‌ پژوهشگاه‌ حوزه ‌و دانشگاهبا اشاره به کم توجهی روانشناسی موجود به مسائل غیر مادی، گفت: روانشناسی اسلامی به جنبه های روحانی انسانی اهمیت خاصی داده است و باور دارد که بسیاری از امور انسان فطری است که می تواند در مسیر کمال قرار گیرد.

آیت الله غروی جهان‌بینی اسلامی را متفاوت از روانشناسی موجود دانست و تصریح کرد: روانشناسی موجود ناقص است و کاستی های آن روز به روز پیدا می شود و شایسته است حوزه علمیه با ورود در این زمینه نواقص آن را برطرف کرد.

‌وی با اشاره به اقدامات علامه مصباح در تاسیس و پیشرفت روانشناسی اسلامی، افزود: علوم تجربي نیز متأثر از انسان شناسی است و با تقویت علوم انسانی سایر علوم رشد می کنند.

مدیر‌گروه ‌روانشناسی‌ پژوهشگاه‌ حوزه ‌و دانشگاهعلوم انسانی را تأثیرگذار بر فرهنگ دانست و تصریح کرد: برای تحقيقات علمی باید اصالت قائل شد و عده ای از فضلای حوزه، مسلط به علوم انسانی موجود هستند و نقد، بررسی و کارهای پژوهشی خوبی را انجام داده اند.

آیت الله غروی با اشاره به مشکلاتی که در گذشته نسبت به پژوهش در زمینه روانشناسی وجود داشت، ابراز: باید دانشمندان کارهای جدیدی انجام دهند و منافاتی ندارد که از تجربه دیگران استفاده کنند‌.

مدیر‌گروه ‌روانشناسی‌ پژوهشگاه‌ حوزه ‌و دانشگاهبا اشاره به تشکیلات مختلفی که در زمینه روانشناسی اسلامی فعالیت می‌کنند، گفت: همکاری مشترک این تشکلات لازم است و امروز رشته روانشناسی به صورت عجیبی رشد داشته است؛ علامه مصباح بعد از فلسفه از بین تمام علوم اسلامی روانشناسی را ترجیح داده است.

ارسال نظرات